Nekromanti Ert första egna rollspelsalster - vad var det?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Det första som jag faktiskt skrev var ett DoD-äventyr i... Mirel tror jag att jag placerade det. Minns att jag gjorde ett omslag med en bild ur Drakar och Demoner Expert (den riktiga, inte Riotminds) och använde Skönheten och Odjuret/Svart Duell som mall för äventyret. Blev aldrig klar med det, men har det fortfarande sparat i barndomshemmet.

Det första publicerade bidraget till ett rollspel vara till Eden Studios Angel - The Roleplaying Game (som baserades på Joss Whedons Angel-serie och byggde på Buffy-rollspelets regler). Jag skrev ett flertal besvärjelser till grundreglerna där.
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Robert Jonsson;n197233 said:
Det första publicerade bidraget till ett rollspel vara till Eden Studios Angel - The Roleplaying Game (som baserades på Joss Whedons Angel-serie och byggde på Buffy-rollspelets regler). Jag skrev ett flertal besvärjelser till grundreglerna där.
Mmm, gillar Eden Studios grejer. Har en bunt av deras spel :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Ett grymt dåligt äventyr där spelarna typ knallade genom en skog, blev anfallen av underhuggaren till en kult och sen var tvungen att slåss mot andra tuffingar i kulten tills de mötte den sista ledaren som var en blodsalv (edgy som fan).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Tsianphiel;n197246 said:
Mmm, gillar Eden Studios grejer. Har en bunt av deras spel :)
Kan bara nicka instämmande. Skön enkelhet i reglerna och ger lagom mycket stöd för spelledaren. :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Shit jag borde skriva en artikel om det här för Fenix! Det är ju bara för bra alla grejer ni gjort!

Ska fundera på hur jag kan få ihop nått sånt. För att hylla rollspelarnas kreativitet.

/magnus
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Det första jag började skriva var ett äventyr. Att säga att det var till Drakar och demoner är en lätt överdrift eftersom jag inte hade läst reglerna, utan bara skapat en rollperson, spelat Dimön och avlidit av armborstskäktor i det den schackrutiga korridoren. Det inträffade en eller två timmar innan jag började skriva det här äventyret. Äventyret utspelade sig på en massa fält där det fanns monster. Det fanns en karta med fälten och pilar som visade i vilken riktning man kunde gå. Och det fanns ett omslag där några äventyrare slogs mot en drake som spottade eldbollar. Innan det blev klart tröttnade jag och började skriva ett äventyr med en bättre premiss, men det har jag inte lika tydliga minnen av.
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Magnus Seter;n197258 said:
Shit jag borde skriva en artikel om det här för Fenix! Det är ju bara för bra alla grejer ni gjort!

Ska fundera på hur jag kan få ihop nått sånt. För att hylla rollspelarnas kreativitet.

/magnus
Då kan jag även passa på att nämna mitt Marvel-baserade superhjälterollspel som jag snickrade ihop själv. Champions fanns säkert vid den tiden, men det visste ju inte jag. Spelet var ordentligt influerat av Mutant vill jag minnas.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Det första egenskapade var fortsättningen på introäventyret "Ditt första äventyr" i svenska Dungeons & Dragons, som just uppmanade en att skapa en extra grottvåning till det äventyret. Därefter följde det första helt egenskapade äventyret som var ett snäpp mer ambitiöst med både en by och ett märkligt utformat slott som svävade ovanpå ett moln, med de första egenskapade monstrena i. Samtidigt med det så började jag att skapa världen som dessa äventyr utspelade sig i. Ett mishmash som förutom egna landmassor innehöll Narnia, Magnamund, smurfriket, Mystara (som hette den kända världen då), med Hollow World och Midgård. Idag har jag valt att ha kvar allt utom Midgård, dock lite bearbetat.

Som flera andra var mitt första rollspel också ett superhjälterollspel, kallat X:en (efter den dåvarande svenska X-men-titeln som hette så), som kom så långt att jag och min medskapare stattade upp våra favoritpersoner, Järven och Colossus. Reglerna var BRP från Drakar och Demoner och eventuellt Mutant.
 
Joined
9 Aug 2009
Messages
849
Location
Västerås
Jag spottade ut ihophäftade äventyr i A5-format med egenillustrerade omslag till Drakar och Demoner (svarta lådan) och Expert. Speciellt efter att jag fått en skrivmaskin i present. Det var en massa kimeror i mina tidiga alster så vitt jag kommer ihåg. Jag kommer också ihåg en regelrätt plankning av en Conan-story där han kämpar mot en levande staty av järn.

Det jag gillade mest på den tiden var att göra kartor över helt ologiska underjordskomplex samt plita ned rumsbeskrivningar som slaviskt följde mallen i ÄS äventyr som t ex Döda skogen och Maktens portar. När Kandra (troligtvis min absoluta favoritmodul) kom så gjorde jag en äventyrssamling som var så tjock att jag var tvungen att häfta ihop den i två feta delar. Jag önskar att jag hade samma frenesi i mitt skrivande idag som då. Numera kan platsbeskrivningar vara bland det drygaste som finns att skriva. Men idag skippar jag iallafall både Tipp-Ex och "Skatter: Inga".
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Omkring 1988-89 nånting gjorde jag ett Transformershack till DoD3, svart-gröna boxen. Min far gjorde en rollperson som kunde förvandla sig till en Ronson-tändare, men vi kom aldrig igång att börja spela.
 
Top