Ert första äventyr

verlandes.

rollspelskollektivet
Satt och rensade i min dropbox och hittade vad jag tror är den första rollspelsgrej jag någonsin skrivit.

Tänkte det kunde vara kul att dela med sig här, kanske kan bli ett slags cringe-tråd?

Föga förvånande är det ett dåligt äventyr, märks rätt tydligt att jag inte fått grepp om hur ett rollspel skiljer sig från andra narrativa medier och texten är mer ett manus med förutbestämda händelser än ett spelbart äventyr. Men här finns ändå sånt jag tycker är lite festligt, tycker t.ex. om äventyrets grundpremiss och den tillhörande titeln.

Så var inte blyga nu, langa fram era skelett!

Edit: är ju lite fusk att jag kom in i hobbyn först i vuxen ålder, större chans att mina "gamla" grejor finns kvar. Så ta fram det äldsta ni har tillgång till, bah!

Last edited:
Ghassis svärd är långtifrån mitt första, men det äldsta som bevarats till eftervärlden. Skrivböckerna som jag skrev många äventyr i har försvunnit vid något tillfälle.

Attachments

• 20171125_194608.jpg
    20171125_194608.jpg
    1.8 MB · Views: 7
Satt och rensade i min dropbox och hittade vad jag tror är den första rollspelsgrej jag någonsin skrivit.

Tänkte det kunde vara kul att dela med sig här, kanske kan bli ett slags cringe-tråd?

Föga förvånande är det ett dåligt äventyr, märks rätt tydligt att jag inte fått grepp om hur ett rollspel skiljer sig från andra narrativa medier och texten är mer ett manus med förutbestämda händelser än ett spelbart äventyr. Men här finns ändå sånt jag tycker är lite festligt, tycker t.ex. om äventyrets grundpremiss och den tillhörande titeln.

Edit: är ju lite fusk att jag kom in i hobbyn först i vuxen ålder, större chans att mina "gamla" grejor finns kvar. Så ta fram det äldsta ni har tillgång till, bah!

Det här är fan inte dåligt för en första grej!

Befinner mig inte hemma nu, så kan inte lägga upp foton från det. Men äventyret, Solamuletten, spelledde jag faktiskt som "as if" på min Patreon tidigare. Det finns här.

Idén är rätt sund än idag: finn solamulett för att stoppa en ondska. Den är splittrad i tre delar och finns på tre platser. Då jag reflekterar över det så kan jag ha varit inspirerad av Rösten från forntiden när jag skrev det. Klassiskt "Monkey see, monkey does". Utförandet är så ytterst trubbigt och obalanserat, men jag tycker fortfarande att grundidén håller och funderar på att renskriva och slutföra det framöver.

Edit: Kul regelmisstag: jag tolkade vapenskadan fel så jag slog en fast vapenskada för varje monster. Det blev rätt... farligt för rollpersonerna vid vissa möten.

Det var också här som jag missuppfattade vad en orch hette och kallade dem för oroscher.

Back