Nekromanti Erfarenhetstärningar?

owly

Veteran
Joined
10 Jun 2001
Messages
23
Jag förstår inte riktigt systemet med erfarenhetstärningar, används de både i spelet och för att få erfarenhet eller måste man välja om man ska använda dem i spelet ELLER för att få erfarenhet?
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Du kan använda dem i spel (en gång per spelpass) tills du använder dem till höjningar. Spelet blir mycket roligare om ni delar ut fler tärnngar per gång samt sänker priserna. Vi kör att man får 3-4 tärningar per gång, skillsen kostar 2 x nivå man vill köpa och förmågorna kostar 4 x nivå man vill köpa. Funkar bra.

/j
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
En gång per spelpass? Nej använder man dem förbrukar man dem. Det är en avvägning, spara dem och uppgradera nåt eller boosta ett slag
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
Anchorman;n23660 said:
En gång per spelpass? Nej använder man dem förbrukar man dem. Det är en avvägning, spara dem och uppgradera nåt eller boosta ett slag

Detta tycker jag är bästa alternativet men då föredrar jag att köra med att om man väljer att spendera dem på att boosta ett slag och slår perfekt så får man behålla dem
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Om man läser reglerna låter det som att tanken där är att man får tillbaka använda tärningar i början av nästa spelmöte. Däremot kan man max använda en extra tärning på ett tärningsslag, så om man har flera tärningar att spendera får man lägga dem på flera olika tärningsslag.

Fantasy! Old School Gaming said:
När man spenderat sina ET för att förbättra tärningsslag får man naturligtvis tillbaka dem när man fortsätter spela nästa gång.
Det jag har märkt när vi har spelat med regeln att man får tillbaka använda tärningar nästa möte är att det har varit väldigt mycket värt att sitta och hålla på sina erfarenhetstärningar och använda som extratärningar istället för att öka sina förmågor. Har man tio extra tärningar kan det många gånger vara mer värt totalt sett än vad man kan få genom att öka sina värden i sina förmågor. Därför tycker jag den regeln som nämns ovan att man förbrukar sina tärningar för evigt om man väljer att lägga en extra tärning eller två på ett slag låter som en bra idé. Däremot kan det kanske bli så att det istället blir för lite värt att lägga till tärningar istället för att förbättra sina förmågor. Ska dock lägga till att vi sänkt kostnaden för att förbättra sig rätt markant, vi har delat med två eller fyra tror jag.
kloptok said:
För övrigt, jag gissar att det var okej att citera den här meningen ur regelboken. Du får säga till mig annars Arfert så tar jag bort det.
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Det är fortfarande en avvägning. Vill man handla upp några för en fräsig skill eller vill man ha några saves.

Vad det gäller att sitta och hamstra dem så kommer man runt det när man sänker kostnaden för något. Om det kostar 4T att höja stridsvana till 2 kanske det är lägligt när man har 5T eftersom den är så bra.

Jag gissar att man i slutänden spelar som man vill. Jag känner bara att spelar man som grundreglerna är man grisbonde hela livet. Om de dessutom blir av med dem permanent är man en grisbonde med böldpest.

/j
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Då har jag fattat fel. Men vad är då syftet med mana ifall man kan använda Et helt villt?
 

Arntsen

Warrior
Joined
2 Mar 2002
Messages
351
Location
Skiptvet/Østfold/Norge
Anchorman;n23727 said:
Då har jag fattat fel. Men vad är då syftet med mana ifall man kan använda Et helt villt?
Heh, jag hade förstått det som kloptok skriver, men kör på att används de så förbrukas de, just p.g.a. kraftord, jag har t.o.m. funderat på att husregla bort ET helt och hållet och ersätta det med nån form av ökningssystem a la Drakar och Demoner 84-85, men riktigt hur det skall funka vet jag inte än.
Arntsen said:
alltså, att låta spelaren slå ett slag för att eventuellt öka, men riktigt hur det skall se ut har jag inte kommit fram till än.
 

Botteu

Veteran
Joined
26 Jan 2015
Messages
8
Jag köpte Fantasy! för en vecka sen och är nu sjukt sugen på att börja spela. Jag har dock problem med att hajja ET-systemet. Tycker att det verkar väldigt svårt att få ihop tillräckligt med tärningar för att öka något om man, som vi antagligen kommer att göra, bara kommer att spela en gång per kvartal. Detta går ju såklart att justera så att det går snabbare ;)

Enligt regelboken får man max ha 10 ET åt gången. Att öka ett värde kan t ex kosta 30 ET vilket innebär att man då ska betala 10 ET i tre omgångar vilket innebär att man måste hålla reda på att man betalat en "delbetalning" på en värdeshöjning. Stämmer det eller har jag fattat fel?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Botteu;n66097 said:
Enligt regelboken får man max ha 10 ET åt gången. Att öka ett värde kan t ex kosta 30 ET vilket innebär att man då ska betala 10 ET i tre omgångar vilket innebär att man måste hålla reda på att man betalat en "delbetalning" på en värdeshöjning. Stämmer det eller har jag fattat fel?
Det stämmer.

Och oj vad den regeln har husreglats. :cool:
 
Top