Nekromanti Erfarenhetspoäng

Tcherban

Veteran
Joined
24 Jul 2014
Messages
16
Kan någon kunnig snabbt sammanställa hur många och av vad man får erfarenhetspoäng i Symbaroum. Tack på förhand.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Det finns ingen exp-lista för specifika handlingar (Ex: dräpa Rovtrol; X poäng), utan spelledaren sätter "Utmaningar" som del av äventyret, som vardera ger 1 poäng. Erfarenhet kan spenderas på lite olika saker, men i huvudsak för att köpa/höja grad i Förmågor. (sid. 162)

Jag kommer att räkna ihop xp för hela äventyr, och för det mesta kommer mina spelare få lika mycket allihop.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Genie_GM;n38233 said:
Erfarenhet kan spenderas på lite olika saker, men i huvudsak för att köpa/höja grad i Förmågor. (sid. 162)
Jag har faktiskt inte hittat något annat att lägga xp på.


Zapp

PS. Per grundreglerna då. Det finns ett regelalternativ som låter spelarna betala 1 erfarenhetspoäng för att få slå om ett slag.

Betänker man att förmågorna kostar 10 xp att köpa och 20 resp. 30 poäng för att höja känns det som en väldigt bra deal.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Tcherban;n38225 said:
Kan någon kunnig snabbt sammanställa hur många och av vad man får erfarenhetspoäng i Symbaroum. Tack på förhand.
Hur många xp blir det av "1 per utmaning" då?

Det är inte helt enkelt att ge ett tydligt svar. Jag bläddrade genom exempeläventyret Det Förlovade Landet, men där diskuteras erfarenhet inte alls. Ska man tolka varje liten grej som händer som en utmaning kanske jag kommer upp i cirka 20 (för hela äventyret). Ingen aning om den nivån stämmer med vad Järnringen tänkt sig....
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Personligen gillar jag ju spel som låter spelarnas karaktärer bli bättre varje spelning, om än bara lite.

Det fungerar nog inte i Symbaroum är jag rädd: även 10 xp per session känns för bra - för att inte tala om att om du planerar uppgradera en existerande förmåga så räcker tio poäng ändå inte.
 

Lilja

Veteran
Joined
19 Feb 2014
Messages
146
Varje utmaning, d v s scen där det finns risk att rollpersonerna misslyckas eller måste betala något för att komma vidare ger en erf - om de lyckas. För ett äventyr som Det Förlovade Landet borde det bli ca 10 Erf, beroende på hur det går för RP. Vad som utgör en "lyckad utmaning" ligger i spelledarens händer. Jag har personligen en mer frikostid modell för min kampanj, då vi inte spelar så ofta och mina spelare uppskattar att deras RP blir bättre efter varje session.

Förutom alternativ regel med omslag för Erf så kräver vissa ritualer Erf, sådana som minskar permanent korruption.
 

Genie_GM

Veteran
Joined
26 Jul 2014
Messages
72
Hur har ni tänkt med personlig- vs grupp-xp? Är tanken att utmaningar räknas som avklarade av hela gruppen, eller av en enskild spelare?

Jag känner att det lätt blir slitningar i en grupp om man ger ut xp individuellt, i alla fall på någon större skala. Att ge en spelare ett extra för gott rollspelande funkar, men mer än så så blir det lätt ojämnt.
Lilja said:
De rollpersoner som deltar i utmaningen får en erfarenhet, så det blir erfarenhet till alla i gruppen.

Håller med dig helt om att individuell erfarenhet blir skumt, det blir liksom inte roligare av det. Om spelarna känner att de drar åt samma håll och får belöning som grupp så blir det oftast bättre. Tycker i alla fall jag. :)
Genie_GM said:
Ja, verkligen. Det kan vara kul att ibland ge enskilda spelare bonusar för extremt bra rollspelande eller dylikt, men då är det oftast bättre att ge deras karaktär något kul i spelet i stället.
 
Top