Erfarenheter av Wastelands?

Max Raven

T12-kultist
Mina minnen av Wastelands är väldigt begränsade - min storebror hade(har?) ett ex som jag bläddrat minimalt i (minns något om dödliga matklot) och jag har spelat exakt en session av det. Hisspitchen verkar vara V möter Mad Max med actionfokus. Möjligen har jag missat någon vital grej.

Har någon spelat det? Vad gör det bra och vad är dåligt?

Bonusfråga: Hur skulle ni göra ett Wastelands-rollspel om ni gjorde det idag?

Vi spelade det en eller ett par gånger vill jag minnas, men reglerna var helt ogenomträngliga för oss i den åldern. (Vilket jag definitivt skyller på reglerna, inte på åldern - så gamla var vi inte - stora skillnaden med nu var att vi fortfarande hade tron i behåll)

Själva premissen - postapokalyps möter övervakningsstad möter motstånd mot utomjordingar - tycker jag dock håller, och jag såg Colony (kan den hetat så?) med stort välbehag.

En rätt viktig del i Wastelands tycker jag är det svenska, dock inte på ett satiriskt studentikost sett som i Mutant. Tror det var @Mekanurg (som jag även vill minnas skrivit spelet) som någon gång beskrev postapokalypsen som regniga barrskogar, rostiga volvobilar och övergivna röda hus med vita knutar.

Jag hade spelet och vi spelade det (minns inte hur många ggr). Det var väl under Lancelot-games som verkade ha en fabläss för ganska krångliga regler så det var i samma anda som Western och Khelataar.

Minns inte så mycket om det förutom att rymdvarelserna (som var någon sorts ödlefolk) kallades för Byrr. Vill minnas att det var som ett lite mer "vuxet" Mutant (mindre buskis).

Tyvärr bytte jag bort mitt exemplar någon gång under ungdomen. Tror jag fick SRR i utbyte. Ångrar det lite idag :)

Cog.

En rätt viktig del i Wastelands tycker jag är det svenska, dock inte på ett satiriskt studentikost sett som i Mutant. Tror det var @Mekanurg (som jag även vill minnas skrivit spelet) som någon gång beskrev postapokalypsen som regniga barrskogar, rostiga volvobilar och övergivna röda hus med vita knutar.
Jasså? Jag kommer ihåg det som att det hade ett ganska tyskt fokus?

Vi spelade det flera gånger under tonårstiden. Dock blev det inget långvarit, utan mest många starter. Vi fick nog av Tuppen, som en del av skaran här säkert känner igen.

Lancelot hade ju en fäbless för simulationism, och det kändes som väldigt passande att @Mekanurg skrev för det. Det gick väl kanske ibland lite långt, men jag vill minnas att det fungerade hyggligt i Wastelands, för det var mindre gonzo än Mutant. Vi räknade patroner och promenerade långa sträckor.

Settingen hade ett bra upplägg tyckte jag, med möjlighet till vildmarksspel och mer överlevnadsfokus, eller mer aktiv motståndskamp och stadsbaserade intriger. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att spela det igen, men jag skulle kanske se över detaljerna i spelsystemet.

Jag känner att motståndsrörelse som fokus, som ömsom motarbetas av ömsom bygger allianser med Plexbor (American Flagg-inspirerat?) och ödelandsgäng/klaner verkar smart. (Jag minns inte nog om reglerna för att ha några kommentarer om dem)

Vi spelade en långvarig kampanj i Wastelands när jag gick gymnasiet och har rätt så romantiserad bild av det. Det träffade en sweet spot av den mer realistiska skitiga postapokalyps som Mutant missade, med rätt så simulationistiska BRP-regler, samtidigt som den ändå har en bunt futuriska prylar och faktiska aliens att möta. Vill minnas att det också var rätt så ingående beskrivningar av rymdvarelsernas samhällsskick, kultur osv, som födde spelfrön under kampanjens gång.

Av någon anledning har jag också trevliga minnen av deras loot-tabeller och regler, men det var säkert mer ett barn av sin tid, som skulle behöva uppdateras i dag.

Anders Blixt har ju skrivit att han har ambition att ge ut en nyutgåva av Wastelands, men andra projekt har stulit hans fokus de senaste åren, så vet inte hur långt han kom eller ens om det arbetet är påbörjat.

Anders Blixt har ju skrivit att han har ambition att ge ut en nyutgåva av Wastelands, men andra projekt har stulit hans fokus de senaste åren, så vet inte hur långt han kom eller ens om det arbetet är påbörjat.

Jag utformade övergripande planer för en reboot av Wastelands för cirka tio år sedan, men sedan kom livet emellan (knocked mr to the ground). Och därefter anslöt jag till Eloso, vilket resulterade i Märk hur vår skugga, Basker Blå, Stunde Null, Expert Nova och Expert Partisan.

Last edited:
Jasså? Jag kommer ihåg det som att det hade ett ganska tyskt fokus?
Så var det kanske. Det var väldigt länge sedan jag läste regelboken och hörde/läste intervjun med @Mekanurg så jag kan minnas helt fel. Jag vet att vi i min spelgrupp försökte spela det som ett mörkt postapokalyptiskt Sverige, men det kan mycket väl vara så att det inte fanns mycket bäring för det i regelboken.

Så var det kanske. Det var väldigt länge sedan jag läste regelboken och hörde/läste intervjun med @Mekanurg så jag kan minnas helt fel. Jag vet att vi i min spelgrupp försökte spela det som ett mörkt postapokalyptiskt Sverige, men det kan mycket väl vara så att det inte fanns mycket bäring för det i regelboken.
Det fanns en massa svenskt material som jag efter Lancelots konkurs publicerade på Rävspels numera nedlagda sajt. Diverse gamers (däribland @Magnus Seter) skildrade flera läns postapokalyps, däribland Norrbotten, Västerbotten och Gävleborg.

Det fanns en massa svenskt material som jag efter Lancelots konkurs publicerade på Rävspels numera nedlagda sajt. Diverse gamers (däribland @Magnus Seter) skildrade flera läns postapokalyps, däribland Norrbotten, Västerbotten och Gävleborg.
Ah, då var det kanske därifrån mina minnen om ett postapokalyptiskt Sverige härrörde.

Jag tycker för övrigt att det är ett riktigt kul upplägg med ett postapokalyptiskt Sverige som tar tillvara på det typiskt "svenska" utan att bli humoristiskt/satiriskt som Mutant. (vill vara tydlig med att jag älskar humorn/satiren i Mutant, menar bara att omväxling förnöjer :))

Jag har letat efter detta material till min samling några år. Om det skulle göras tillgängligt (även mot betalning) skulle det glädja mig.

Min erfarenhet är att vi upplevde väldigt kul att skapa RP. Regelsystemet annars är som brukligt lite väl komplicerat. Annars är metaplotten kring Byrr riktigt riktigt bra i sin enkelhet. Problemet är att den är lite svår att komma åt i spel... 😅

Last edited:
Back