Nekromanti Erfarenheter av Tjejer i rollspel och rollpersoners relevans beroende på regelsystem

Quasimodo

Fiskmånglare
Joined
7 Apr 2014
Messages
124
Location
Stockholm
Min spelgrupp är 50/50 tjejer/killar när det kommer till spelare och ser ut såhär:

Tjej 1: Lösa problem, döda allt som är i vägen
Tjej 2: Hoarda, finna dolda ting, hoarda
Kille 1: Spela sin karaktär, prata med SLP:s
Kille 2: Klura, smyga, döda

Slutats gällande hur personer av olika kön spelar rollspel: Absolut ingen alls.
Reddokk Fheg said:
Stämmer bra med mina egna erfarenheter
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Reddokk Fheg;n24483 said:
Sedan vet jag inte om att gämnföra användandet av orden neger och tjejigt med varandra är en bra ide.
Men jag har inte jämfört tjejigt med neger, jag gjorde en liknelse.
Orden "jämföra" och "liknelse" är inte synonymer.

Jag kan säga:
"Att bygga en egen dator idag kan liknas med att bygga något i LEGO."
Men det blir fel att säga:
"Ett modernt datorbygge kan jämföras med ett LEGO-bygge."
för en dator har ingenting med LEGO att göra.

:)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Vi är ju trots allt olika till viss del. men som sagt ovan pratade jag om kön när det kommer till rollspelare och för mig gör det ingen skillnad om en spelare är tjej eller kille eller vilken sexuell lägning hen har. Inte när det kommer till själva spelandet. utanför rollspel har kön självklart betydelse i de flesta lägen. inte alltid någon stor betydelse men ibland kan det vara den viktigaste betydelsen. men åter igen detta är i andra situationer än de som omnäms i diskusionen.
Följande utläser jag av dig: Du tycker att i själva rollspelet så spelar kön ingen roll, dvs om en kvinna spelar en manlig karaktär eller en alv eller något vad tusan som helst så bemöter du karaktären och inte spelaren, du har således kan man säga 100% immersion i rollspelet och låter inga personliga livserfarenheter påverka dig i ditt rollspelsvärv?
Jag önskar av hela mitt hjärta att jag ägde din förmåga att leva mig in i mina rollpersoner. Jag skulle kunna vara professionell skådespelare och antagligen den mest intressanta rollspelaren att rolla mot på samtliga konvent... Dock med viss fara för att förlora mig i rollen, kanske.
Min fråga är: Kan det vara så att du blandar ihop det sätt på vilket du vill och försöker behandla dina medmänniskor på med det sätt du faktiskt gör det på?
Intressant att använda det negaivt eller ej skulle jag inte vilja säga. Jag tycker det är fel att använda det negativt.
Jag är medveten om att ordet existerar. men jag tycker det är ett ord som fungerar i vissa samanhang för att göra skillnad på saker de skillnader som finns mellan män och kvinnor. För manligt och kvinligt stämmer inte alltid. kvinligt och tjejigt behöver inte vara samma sak. och samma med manligt och "killigt" och jag tror att alla dessa ord kan användas negativt och possitivt beroende på hur de används. inget av orden är uteslutande negativt eller positivt. I trådstartarens inlägg ser jag inget negativt i användandet av ordets använding. eftersom det inte verkar syfta på ett negativt spelsätt sätt utan bara ett annorlunda spelsätt. om man nu inte räknar romantik som negativt innom rollspel.
Så ordet tjejigt används inte med någon som helst negativ innebörd i något sammanhang, i din åsikt. Stämmer det?
Eller används ordet tjejigt inte med någon som helst negativ innebörd i de flesta sammanhang?
Eller används ordet tjejigt inte med någon som helst negativ innebörd i ganska få sammanhang?
Eller används ordet tjejigt inte med någon som helst negativ innebörd i nästan inga sammanhang?

Hur ofta används ordet tjejigt i enkom positiv bemärkelse, enligt dig?

Anledningen till att jag ställer de här frågorna är för att det är en sak att föra en teoretisk diskussion om hur ordet KAN användas och en helt annan att visa att det rent praktiskt används på det viset. Du har inte angett några belägg på att ordet tjejigt används i positiv bemärkelse men protesterar högljutt mot att det skulle användas annat än rent neutralt.

Uppföljningsfrågor på dina personliga anekdoter som antagligen följer på antagandet att du vill visa hur ordet tjejigt faktiskt har positiv betydelse: Anser du att dina erfarenheter av ordet ”tjejigt” är generellt för hela Sverige och att dina uttalanden därför är allmängiltiga? I hur stor grad anser du att dina erfarenheter av ordet tjejigt är allmängiltiga?

Vidare frågor som handlar om samhället idag:

Finns det en tendens att skilja på manligt och kvinnligt i samhället idag?
Finns det en tendens att bedöma värdet på manligt och kvinnligt olika i samhället idag? Finns det en generell uppdelning mellan manliga och kvinnliga egenskaper där manliga bedöms som mer lämpade för en viss typ av sysselsättningar medan kvinnliga egenskaper anses mer lämpade för andra sysselsättningar? Finns det en skillnad i bedömningen av ordet kvinnligt som positivt/negativt kontra bedömningen av ordet manligt? Vilka egenskaper premieras i samhället i högst grad? De manliga eller de kvinnliga?

Är det möjligt att ordet ”tjejig” som definieras som bland annat ett intresse för romantik med mera, återskapar samma typ av åsikter som rör kvinnliga/manliga egenskaper? Eller är ordet tjejigt helt frikopplat sammanhanget? Kan det vara möjligt att ordet tjejigt faktiskt reproducerar falska idéer om kvinnliga och manliga egenskaper oavsett om det även finns skillnader mellan manligt och kvinnligt fysiologiskt som speglar skillnaderna socio-kulturellt?

I trådstartarens inlägg ser jag inget negativt i användandet av ordets använding. eftersom det inte verkar syfta på ett negativt spelsätt sätt utan bara ett annorlunda spelsätt. om man nu inte räknar romantik som negativt innom rollspel.
Är romantik negativt i rollspel? Vad tror du att större delen av alla tonårskillar som spelar rollspel tycker?

Finns det någon anledning att bedöma kvinnor som spelar rollspel efter hur (lite) tjejiga de är?

För trådstartaren gör det. Liksom du. Och en hel hög andra skribenter i den här tråden. Och jag kan inte förstå varför du protesterar så högljutt mot detta. Är det så viktigt för dig att du aldrig gjort något fel att du är villig att försöka argumentera för att ordet tjejigt på riktigt inte har något som helst baggage utan endast används som ett helt objektivt värdeneutralt adjektiv?

...Vilket i sig är i princip orimligt eftersom alla ord som beskriver en företeelse i det sociala rummet har värderingar inbakade i sig.

Betänk nu att min enda ståndpunkt i den här diskussionen varit och är att vi bör vara medvetna om vad ordets bagage är när vi använder det för att beskriva ett fenomen. Thats it. Ditt svar på det tycks vara: ”Det finns inget bagage och inget värdeomdöme i ordet.”

Hur försvarar du den positionen? Inte med: ”Ordet kan användas positivt också” För det är helt oviktigt. Ordet våldtäkt kan användas i positiv bemärkelse. Ordet massmord kan användas i positiv bemärkelse. Alla ord som existerar kan användas positivt eller negativt beroende på socialt sammanhang och inramning. Så nej. Det är ett nonsens-argument.

Jag brukar tänka så här, om ordet kan användas i motsatt betydelse, i det här fallet för att beskriva mäns spelstil, och då förvandlas till en grov förolämpning, så är ordet i sig inte värdeneutralt.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Recca;n24651 said:
Jag brukar tänka så här, om ordet kan användas i motsatt betydelse, i det här fallet för att beskriva mäns spelstil, och då förvandlas till en grov förolämpning, så är ordet i sig inte värdeneutralt.
Är du säker på att det är ordets fel? Jag upplever egentligen väldigt sällan att det är ett visst ord som färgar meningen, men snarare tonen och avsikten bakom. Säger jag 'men du, sluta spela så jävla intelligent', då blir det ordet negativt. Lika som det kan vara världens största kompliment för mig när nån säger till mig 'du är ju helt knäpp', beroende på situationen. Eller som nån sade till mig 'ha en skön sommar', och det var värst sårande att höra det, i sammanhanget.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
gizmo;n24666 said:
Är du säker på att det är ordets fel? Jag upplever egentligen väldigt sällan att det är ett visst ord som färgar meningen, men snarare tonen och avsikten bakom. Säger jag 'men du, sluta spela så jävla intelligent', då blir det ordet negativt. Lika som det kan vara världens största kompliment för mig när nån säger till mig 'du är ju helt knäpp', beroende på situationen. Eller som nån sade till mig 'ha en skön sommar', och det var värst sårande att höra det, i sammanhanget.
Ja, jag är helt 100% säker på att det du säger nu är någonting annat än det jag talar om, faktiskt.

Menar du att om jag skulle säga till en man: "Åh vad härligt tjejig du är!" Så kommer han ta det positivt eftersom jag tycker det är positivt och betonar det på ett positivt sätt?
Cybot said:
Om han inte är transvestit så är nog svaret nej. Medans "Kvinnan som man" har blivit accepterbart de senaste 50 åren så gäller inte det motsatta.
 

gizmo

temporary sunshine
Joined
27 Oct 2008
Messages
824
Location
Stockholm
Recca;n24710 said:
Menar du att om jag skulle säga till en man: "Åh vad härligt tjejig du är!" Så kommer han ta det positivt eftersom jag tycker det är positivt och betonar det på ett positivt sätt?
I princip, ja, precis så. Jag kan däremot förstå att du skulle ha svårt att genuint tycka det är positivt, därför funkar det inte för dig.
Bäst att låta denna sidodiskussion vila, jag inser att jag inte bidrar till trådstartens ämne med den.
Recca said:
"Åh vad härligt homosexuell du är."
 
Top