Nekromanti Erfarenheter av högskolekurser i kreativt skrivande?

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Jag har alltid avfärdat tanken på sådana kurser. Jag har hittat på många anledningar:
- Det hämmar mitt skrivande att fastna i skitövningar som någon annan tycker att jag borde göra.
- Jag är inte intresserad av vad andra författarwannabes (studenter) har för kritik mot det jag skriver.
- Jag vill inte rätta in mig i några led när det kommer till mallar, konventionell dramaturgi, treaktare och sådant trams.
- Jag vet vad jag vill skriva, jag är inte inte intresserad av att testa essäer eller lyrik. Slösa inte min tid.

Men nu börjar jag tänka om. Snart firar vi 5 år sedan jag började inbilla mig att jag är ett författarämne, men än har det inte blivit mer än 4 noveller skrivna. Plus en enorm massa kriginformaion förstås. Det är ju betydligt enklare att skriva en 2000 ord lång instruktion till mig själv om hur jag ska skriva, än vad det är att faktiskt skriva.
Jag kommer uppenbarligen inte till skott.

Så idag tänkte jag om - hur är det med skrivarkurser egentligen? Kan en högskolekurs vara piskan/moroten som får mig att faktiskt fullfölja grejer, visa för mig själv att det är värt det och känna att jag faktiskt får den här tunga, tunga bollen i rullning. Dessutom har jag för första gången under den här perioden ett fast jobb, jag är tryggare än någonsin och borde passa på att hjälpa mig själv vidare mot mina mål.

Därav frågeställningen.

Vad har ni för erfarenheter av dylika kurser, ni som har det alls?
Vilka kurser har ni tagit? Har det hjälpt er?
Låter det på min beskrivning som att en sådan som jag skulle få ut något av kurser eller borde jag bara skärpa mig och engagera mig lite mer i WRNU:s skrivarcirkel istället?
 

Hydran

Veteran
Joined
19 Mar 2014
Messages
34
Inom levande rollspel finns en ypperlig kurs och det är Summer Larp Writing School. Vet flera som gått den och kompetensen på lärarna är hög. Det är dessutom ett eu-projekt så kostnad att delta är låg. Säkert kan du använda en del av verktygen till storytelling vid bordsrollspel men du får så mycket mer här.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
Larpwriter Summer School är nog inte för mig, men tack för tipset ändå. Jag är inte så intresserad av ett sammanhang där jag behöver åka någonstans och faktiskt träffa människor, vill bara ha något nätbaserat. Det glömde jag visst skriva, men jag har bara kollat på distanskurser utan sammankomster. :)

Jo jag har läst om NaNoWriMo och även försökt tagga igång mig själv varje november under några år. Lyckades rentav ganska bra med skrivande ca 2013. Dock har jag aldrig varit så förtjust i tanken på detta:

Traditionally, NaNoWriMo works best when you start a brand-new project. It may be an arbitrary distinction, but we’ve seen that novelists do better (and have more fun) when they’re free from the constraints of existing manuscripts. Give yourself the gift of a clean slate!

Jag tycker verkligen inte att ett existerande hum om vad man vill göra är en begränsning, och jag tycker verkligen inte att det låter lockande att börja från scratch bara för sakens skull. Då känns det som att man deltar med motiveringen "jag skulle vilja skriva en roman", att man liksom gillar tanken på sig själv som författare. Att jämföra med mina tankegångar som snarare är "jag skulle vilja skriva den här romanen", där motiveringen är att jag vill se min romanidé förverkligas.

Visserligen säger de att man är välkommen att haka på även när man vill fortsätta med ett påbörjat projekt, men det känns trist att vara med i en community fast ändå inte med...

Nåväl. Långt till november i vilket fall. Men tack för förslag.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,525
Location
Göteborg
Jag har också varit på jakt efter en distanskurs i skrivande. Tyvärr har jag ingen att rekommendera. Jag tror att bästa sättet (förutom rekommendationer) är att kolla upp läraren så gott det går; vilken känsla får man av deras kursbeskrivning, vad skriver de själva osv. Då kan man förhoppningsvis hitta en kurs som klingar rätt tillslut.

Jag tycker absolut att du ska ta chansen om du har möjlighet. De flesta kurser inom skapande blir mer givande om man vet, som du verkar göra, vad man vill få ut. Ännu bättre om man berättar det för läraren.

Samtidigt är en av poängerna med att gå en kurs att man vidgar sina vyer. Lyrik, till exempel, kallas ofta för litteraturens grundforskning och det ligger mycket i det tycker jag. Även om du inte vill skriva lyrik kan det göra dig mer grundad som skribent att ha känt på den.

Visst kan man bli påverkad i sitt skrivande av en kurs, men det blir man ju av allting. Om du vet vad du vill så är det nog inget större problem - du kommer att hitta rätt ändå. Om inte annat kan man ju också lära sig hur man absolut *inte* vill göra/tänka/skriva...
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,494
Mer högskolepoäng är alltid bra. Det är som XP på riktigt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag ser risk för att mitt inlägg kan uppfattas som raljant, men det är inte så jag menar det. Se det hellre som ett välvilligt slag i skallen, då du enligt min ringa mening låst ditt skrivande i en massa underliga förutfattade meningar om vad ditt skrivande bör vara. With love: drop the bullshit! ;)
- Det hämmar mitt skrivande att fastna i skitövningar som någon annan tycker att jag borde göra.
- Jag är inte intresserad av vad andra författarwannabes (studenter) har för kritik mot det jag skriver.
- Jag vill inte rätta in mig i några led när det kommer till mallar, konventionell dramaturgi, treaktare och sådant trams.
- Jag vet vad jag vill skriva, jag är inte inte intresserad av att testa essäer eller lyrik. Slösa inte min tid.
– Att varierade övningar skulle hämma ditt skrivande låter som en ren villfarelse. Det säger sig själv – och det sägs av flera stora författare – att varierad läsning och skrivning ger kött på benen.
– Vad gör dig till mindre wannabe än dem? Det finns studenter som blivit prisnominerade. Att kunna ta kritik är förövrigt ett utmärkt sätt att lära sig, för man lär av sina misstag och man lär av att se sina verk med andras ögon. Kritik betyder utvecklingsmöjligheter.
– Du rättar dig inte i några led, du får chansen att pröva nya saker och göra nya upptäckter. Som sagt, kött på benen ...
– Återigen, att tro att variation och erfarenheter är hämmande eller slöseri med tid är en underlig villfarelse. Att missa chansen till nya erfarenheter och mer skrivande – det är slöseri med tid.

Men nu börjar jag tänka om. Snart firar vi 5 år sedan jag började inbilla mig att jag är ett författarämne, men än har det inte blivit mer än 4 noveller skrivna. Plus en enorm massa kriginformaion förstås. Det är ju betydligt enklare att skriva en 2000 ord lång instruktion till mig själv om hur jag ska skriva, än vad det är att faktiskt skriva.
Jag kommer uppenbarligen inte till skott.
Spot on. Sluta ha en massa förutfattade meningar om författarskapet och testa dig själv. Kort sagt, skjut hål på alla de villfarelser du stolpat upp för att inte vilja utvidga ditt skrivande.

Så idag tänkte jag om - hur är det med skrivarkurser egentligen? Kan en högskolekurs vara piskan/moroten som får mig att faktiskt fullfölja grejer, visa för mig själv att det är värt det och känna att jag faktiskt får den här tunga, tunga bollen i rullning. Dessutom har jag för första gången under den här perioden ett fast jobb, jag är tryggare än någonsin och borde passa på att hjälpa mig själv vidare mot mina mål.
Japp!

Vad har ni för erfarenheter av dylika kurser, ni som har det alls?
Vilka kurser har ni tagit? Har det hjälpt er?
Låter det på min beskrivning som att en sådan som jag skulle få ut något av kurser eller borde jag bara skärpa mig och engagera mig lite mer i WRNU:s skrivarcirkel istället?
Jag har tagit några små och en lite större. Vad det gett är en mer öppen inställning till författarkonsten, bättre förståelse om olika former och knep inom dessa, bättre språkbruk, bättre förmåga att sätta igång utan den där hitte-på-inspirationen ... Ja, en hel del.
Den kurs jag skulle vilja rekommendera är följande: Miun Litteraturvetenskap GR (A), Kreativt skrivande, 30 hp.

Att ta en sådan kurs är imho att skärpa sig, och ja, självklart vill vi även ha dig i cirkeln! =)

 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
clarence redd;n166724 said:
Jag har också varit på jakt efter en distanskurs i skrivande. Tyvärr har jag ingen att rekommendera. Jag tror att bästa sättet (förutom rekommendationer) är att kolla upp läraren så gott det går; vilken känsla får man av deras kursbeskrivning, vad skriver de själva osv. Då kan man förhoppningsvis hitta en kurs som klingar rätt tillslut.

Jag tycker absolut att du ska ta chansen om du har möjlighet. De flesta kurser inom skapande blir mer givande om man vet, som du verkar göra, vad man vill få ut. Ännu bättre om man berättar det för läraren.

Samtidigt är en av poängerna med att gå en kurs att man vidgar sina vyer. Lyrik, till exempel, kallas ofta för litteraturens grundforskning och det ligger mycket i det tycker jag. Även om du inte vill skriva lyrik kan det göra dig mer grundad som skribent att ha känt på den.

Visst kan man bli påverkad i sitt skrivande av en kurs, men det blir man ju av allting. Om du vet vad du vill så är det nog inget större problem - du kommer att hitta rätt ändå. Om inte annat kan man ju också lära sig hur man absolut *inte* vill göra/tänka/skriva...
Tycker det låter som att du tänker som jag, eller snarare så som jag vill tänka. Ja, du skriver exakt de ord jag ville höra.
Vi får väl se om vi kan hitta någon vettig kurs. Jag kommer jaga lite till.

God45;n166730 said:
Mer högskolepoäng är alltid bra. Det är som XP på riktigt.
Kloka ord. Jag har 315 HP/XP nu, vad är det ens? Hoppas innerligt att vi inte följer någon D&D-skala för levels.

Bonusfakta: Jag kommer också titta på distanskurser som handlar om skräck i kulturen, eftersom jag ääälskar skräckfiktion. Såg en i Jönköping som leds av Mattias Fyhr, och den låker mycket lockande.
http://ju.se/HLK/utbildning/kurser.h...=3,000&lang=sv

EDIT: Men alltså... jag kommer ju inte in på den där kursen heller. Å jösses, har aldrig haft en tanke på att det här förr, samhällskurser har ju mycket högre söktryck. Här har jag vandrat runt i min oattraktiva naturvetarbubbla under alla mina universitetsår och kommit in på vadhelst jag velat läsa.
 

roboman

Veteran
Joined
18 Nov 2006
Messages
159
Location
Motala, bor i Stockholm
solvebring;n166741 said:
Jag ser risk för att mitt inlägg kan uppfattas som raljant, men det är inte så jag menar det. Se det hellre som ett välvilligt slag i skallen, då du enligt min ringa mening låst ditt skrivande i en massa underliga förutfattade meningar om vad ditt skrivande bör vara. With love: drop the bullshit! ;)
Ingen fara, du är inte raljant. Faktum är att alla de fyra punker nedan som du replikerar på ÄR raljanta från mitt håll. Min ursprungliga tanke när jag skrev "jag har hittat på många anledningar" var att vi alla kunde enas om min fåniga inställning. Dvs, jag listade olika bortförklaringar, inte olika rimliga argument. Jag var medvetet raljant i min ton.
Jag tänker dock svara på dina svar, för det finns några grejer som jag tycker är intressanta och där jag i viss mån ändå håller med min raljans.

solvebring;n166741 said:
– Att varierade övningar skulle hämma ditt skrivande låter som en ren villfarelse. Det säger sig själv – och det sägs av flera stora författare – att varierad läsning och skrivning ger kött på benen.
Jag håller helt med dig, egentligen. Precis som med så mycket annat i livet är det givande inom skrivande att testa nya metoder, nya genrer osv. Det är nog just "skitövningar" jag varit rädd för att behöva ödsla tid, energi och motivation på, dvs de övningar som inte är utvecklande. Som att skriva samma sak hundra gånger på en griffeltavla. Det är ju också en slags skrivövning, men det är inte så utvecklande. Men jag förstår att jag låter väldigt motvals när jag skriver så där! "Allt som är främmande är dåligt!"

solvebring;n166741 said:
– Vad gör dig till mindre wannabe än dem? Det finns studenter som blivit prisnominerade. Att kunna ta kritik är förövrigt ett utmärkt sätt att lära sig, för man lär av sina misstag och man lär av att se sina verk med andras ögon. Kritik betyder utvecklingsmöjligheter.
Ingenting gör mig till mindre wannabe. Men jag skulle inte vilja ha min kritik heller. I alla fall inte den kritik som är påtvingad att ge för att jag inte får godkänt på en kurs om jag inte ger den.
Nu kommer jag ju lite senare idag kommentera på din och de andras texter i skrivarcirkeln, så jag kanske inte lever som jag lär. Jag vet inte. Jag kan inte riktigt svara på varför det känns rimligt. Jo men kanske för att jag känner en rätt god gemenskap här, känner det som att det här inte är en dömande community.

Om jag ändå ska stanna till här så tycker jag nog att det finns två grupper av författarwannabes, en som jag är mer välvilligt inställd till än den andra.
- De som ser skrivande som något magiskt eller heligt, som väntar på inspirationen och bara skriver när de känner sig inspirarade.
- De som ser skrivande som ett arbete som alla andra, ibland kul men ibland dötrist och jobbigt. Ett arbete som bör utföras vare sig man är inspirerad eller inte.

Den sistnämnda gruppen skulle jag välkomna kritik från mer, för de skulle ta sig an kritiserandet på någon slags teoretiserande grund, inte kritisera baserat på en känsla. Om det går att förstå vad jag menar med det...

solvebring;n166741 said:
– Du rättar dig inte i några led, du får chansen att pröva nya saker och göra nya upptäckter. Som sagt, kött på benen ...
Här är jag nog ändå inte helt enig. Eller alltså, det är ju inte så att man blir tvungen att per se följa rådande konventioner för hur en schysst dramaturgi ska var uppbyggd, men man kommer påverkas. I slutändan kan man ha påverkats till både det bättre och det sämre, men att man kommer påverkas av olika råd om hur man SKA göra tror jag inte går att komma undan.

Sedan är jag kanske ett specialfall, för jag har alltid varit motståndare till idéer om hur man SKA göra, när det inte handlar om vetenskap vill säga. Jag har exempelvis haft en annan idé om att jobba med vetenskapskommunikation, men när folk har tyckt att jag ska läsa kurser i kommunikation har jag alltid vänt mig mot det. För jag vill inte köpa en plats på Berghs och formas av rådande trender. Jag vill bara testa, och funkar det så funkar det annars kan jag testa något annat eller lägga ner. Basera min kommunikation på hur jag skulle vilja ta till mig info, inte hur andra tycker att det ska göras.

Äh, nu blev det mycket anekdotiskt babbel, men jag drar ett exempel till. Jag läste om The Snowflake Method (råkade snubbla in där efter att ha läst här på forumet om gingkoapp, och klickade helt enkelt på länken där det stod). Där stod det så här:

If you believe in the Three-Act structure, then the first disaster corresponds to the end of Act 1. The second disaster is the mid-point of Act 2. The third disaster is the end of Act 2, and forces Act 3 which wraps things up. It is OK to have the first disaster be caused by external circumstances, but I think that the second and third disasters should be caused by the protagonist’s attempts to “fix things”. Things just get worse and worse.

Blä för tanken på att forma sina historier efter en välkänd och namngiven dramaturgisk struktur. Faktum är att jag personligen rentav blir ointresserad av historier jag läser så fort jag märker att de trissar upp tempot och glider ifrån sin gamla stil inför ett klimaxartat slut. Vilket är JÄTTEVANLIGT.

Kontentan i den här harangen var i alla fall: nej, du behöver inte rätta in dig i några led, men du kommer garanterat formas en aning. Och det kan vara både bra och dåligt. Jag är rädd för det dåliga.

solvebring;n166741 said:
– Återigen, att tro att variation och erfarenheter är hämmande eller slöseri med tid är en underlig villfarelse. Att missa chansen till nya erfarenheter och mer skrivande – det är slöseri med tid.
Du har rätt. Jag har inget försvar, annat än att jag som sagt var medvetet raljant och inte helt står bakom allt jag skrev.

solvebring;n166741 said:
Jag har tagit några små och en lite större. Vad det gett är en mer öppen inställning till författarkonsten, bättre förståelse om olika former och knep inom dessa, bättre språkbruk, bättre förmåga att sätta igång utan den där hitte-på-inspirationen ... Ja, en hel del.

Den kurs jag skulle vilja rekommendera är följande: Miun Litteraturvetenskap GR (A), Kreativt skrivande, 30 hp.
Jag blev superglad av att läsa om kursen och tänkte att den vore perfekt! 30 hp, 50% takt, inga sammankomster. Låter ypperligt! Men så kollade jag antagningsstatistiken och insåg att jag inte kommer in. Riktigt högt söktryck på den kursen. Mina halvdana gymnasiebetyg från 2007 räcker ingenstans. Mitt betydligt bättre högskoleprov från samma år har slutat gälla - vilket känns nesligt när det bara var 0,8 som behövdes förra hösten. Det hade jag jag inte haft några problem att knäcka om jag så gjort provet full och hängande i knävecken. Obs det där är ett skämt. Fast det skulle vara spännande att prova...

Jag har hur som helst mailat MiUn med ett par frågor, så där verkar du ha fått det här tröga hjulet att röra sig lite grann i alla fall.

solvebring;n166741 said:
Att ta en sådan kurs är imho att skärpa sig, och ja, självklart vill vi även ha dig i cirkeln! =)
Jag ska försöka bränna igenom ett utkast 2 av mitt novellfragment idag, och i bästa fall ett utkast 3. Då kommer jag känna att jag kan lämna in att bidrag.

Tack för ett mycket utförligt svar!
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Jag har läst Creative Writing på Linneuniversitet på distans. 15 hp 50%, inga sammankomster.
Den var helt okej, men rekomenderar den främst pågrund av föreläsaren och kursansvarig Darius Degher var väldigt kompetent och inspirerande man som i grunden var poet. Jag tog kanske inte jätte mycket åt sig av kurskamraternas kommentarer men de kommentarer man fick av honom var väldigt bra.

kursen var uppdelad i tre moment,
Personlig essä
short story
poesi,
den går sen att läsa vidare och rikta in sig på endast en av dessa.

Jag läste den för Short story delen, men de andra delarna var även de inspirerande.

Tror att den kan var en bra kurs för dig att läsa som test då den är kort och inte så tidskrävande.
 
Top