Nekromanti Erfarenheter av att mixa Pathfinder D&D 3.x - eller konvertera 3.x till D&D5?

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Det suger i D&D-tarmen. Jag har fått dra ned något alldeles väldigt på rollspelande senaste året, och nu saknar jag särskilt D&D. Så jag funderar på att starta en kampanj i höst och försöka locka spelare.

Mer specifikt har jag Eberron-materialet från 3.5 som jag gillade väldigt mycket, men inte tycker jag fick ut tillräckligt mycket speltid av. Och jag har ju förvisso någon hyllmeter 3.5-böcker, men samtidigt känns det som det kan vara intressant att utforska andra möjligheter. Levande system där det händer nya saker, är trots allt mer, ehm, ja... levande. Det kommer errata om något är tokigt istället för "ja, vi vet att grappling-reglerna suger - och de kommer alltid att suga för spelet är dött"...

– Är det någon som använt 3.5 material ihop med Pathfinder, och upptäckt några särskilda problem som är bra att känna till?
Jag har inte själv upptäckt några uppenbara konflikter, men det är ju så hundingens mycket material totalt så det är bra svårt att upptäcka. Specifikt eftersom det skulle kombinera Pathfinders grundregler, med de spelvärldsanpassningar som görs utifrån 3.5. (Som sagt, förutser inget uppenbart, Dragonmarks och what not borde ju funka.)

– När Eberron nu kommit ut till D&D5, hur pass väl gör sig den anpassningen?
Jag förstår det som att "regeln" som infördes i 4th ed att begränsa spelvärldsspecifikt material till max två böcker, fortfarande gäller. (Utom adventure paths.) I så fall blir det ju att konvertera även här. Det mesta är ju bakgrundsmaterial, så det är bara att lyfta över. Men jag har inte kikat på Eberron till D&D5 (och spelat 5:an ganska lite), så även där vore jag tacksam om någon med mer erfarenhet kunde hissa eller dissa idén.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Tja, jag har ju inte spelat så mycket eberron men iaf en del 5th och massor 3.x och även en del Pathfinder..

5th edition är ju så pass smidigt rent allmänt att jag tycker det borde gå rätt bra att konvertera, eller bara höfta lite utan att det blir särskilt överdrivet.

Challenge ratings kan va lite klurigare kanske.

Men go for it. :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jag tycker du ska fråga dig vad du själv vill spela/spelleda.

Pathfinder (och d20) är ju en rejäl best, medan 5th Edition är mycket mindre pilligt.

Konverteringsmässigt hade jag anlitat mina spelare för att hålla reda på detaljerna i en 3E>PF konvertering.

5E däremot är väldigt enkelt och rättframt. Om du är en erfaren D&D spelledare vill jag påstå du kan konvertera on-the-fly, utan några störe förberedelser alls.

Vill du ha min åsikt blir den "spelleder vad som helst men inte 3E/PF" vilket ju rätt starkt lutar åt en 5E-rekommendation... :)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
3.5 till Pathfinder är nästan helt kompatibla från SLs perspektiv. Du kan lätt ta ett D&D 3.5-äventyr och köra i Pathfinder, eller tvärtom, och så länge du har tillgång till reglerna för eventuella spells och liknande som används är det enda du behöver ändra på för att spelet ska fungera Combat Maneuver Defense och hur mycket XP man får.

Att använda rollpersonsmaterial från det ena spelet till det andra är lite knivigare, för Pathfinder gör en del ändringar som i sin tur ger ringar på vattnet. För att ta ett exempel: i Eberron har vi featet Music Of Making som låter dig spendera en Bardic Music för att dubbla varaktigheten på en Conjuration (Creation)-spell eller få +4 på ett Craft-slag. Men i Pathfinder kan inte barder använda sin magiska musik X gånger per dag, utan Y rundor per dag (där Y = 2X+2+Charisma modifier) - då måste man göra ett val, ska man låta förmågan kosta en runda? Två rundor? Så lång tid som spellen tar att lägga? Kanske snarare att så länge man sjunger så räknar inte varaktigheten ner, så lite mer flexibel och mer i stil med Pathfinder-barders förmågor i övrigt? Det är ju inte oöverkomliga hinder, men det kräver att man funderar lite på saken.

Det Eberron-element som nog är svårast att konvertera från 3.5 till Pathfinder är nog Artificern, eftersom den till stor del bygger på förmågan att ha "gratis" XP att spendera på att göra magiska saker, och magiska saker inte kostar XP längre i PF.

Samma sak om man använder monster från det ena spelet till det andra - vissa saker räknas fram lite annorlunda, så monstren kanske borde ha andra värden. Det kan man bekymra sig om om man vill, eller låta bli.

Pathfinder/3.5 till 5e, å andra sidan... där är ju skillnaderna avsevärt större, men samtidigt är 5e ett mer grovhugget system så det är relativt lätt att höfta till något som fungerar, eller ta motsvarande grej från 5e och lägg in. Om du har ett rum med fyra goblins så är det fortfarande fyra goblins, liksom. Eller kanske tio, 5e funkar bättre med många motståndare än 3e. Det man bör vara uppmärksam på är magi, framför allt buff-magi. 5e:s koncentrationsmekanik gör sådan avsevärt sämre.

Slutligen undrar jag vad du menar med att Eberron slutligen kommit till 5e. Det enda jag sett är en av de första Unearthed Arcana-artiklarna (som inte var så bra, IMO), men det är möjligt att jag missat något.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Det var ett tag sedan jag tittade på så "nya" spel.
Jag skulle rekommendera DnD5 sju dagar i veckan.
Det du får problem med är classes och prestigeclasses, men det borde det finnas något hack för på nätet.
Man kan även få problem om man konverterar en längre kampanj då xp och levels fungerar lite olika så man inte levlar vad samma ställe beroende på spelsystem. Men det kan lösas med att du som spelledare bestämmer när rollpersonerna levlar.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Staffan;n177487 said:
(...)Pathfinder gör en del ändringar som i sin tur ger ringar på vattnet.
Det är precis det jag oroar mig för. En sak är att som DM lägga ned X timmar (X>0) på att göra nödvändiga konverteringar - det behöver inte vara övermäktigt.

(Kampanjidén jag har, låter sig säkerligen genomföras med Pathfinders monster lika väl som D&D 3.5. Men det är just det att jag inte vill stoppa upp två timmar in på ett spelmöte och får en totalt oväntad TPK då vi upptäcker att featherfall plötsligt har moddats så att om den kastas av en Bard med charisma 13- så blir resultatet istället att rollpersonen förvandlas till en explosiv missil som gör 6d6xlevel i skada "on impact", för att någon trillade över räcket i Sharn...)

Staffan;n177487 said:
För att ta ett exempel: i Eberron har vi featet Music Of Making som låter dig spendera en Bardic Music för att dubbla varaktigheten på en Conjuration (Creation)-spell eller få +4 på ett Craft-slag. Men i Pathfinder kan inte barder använda sin magiska musik X gånger per dag, utan Y rundor per dag (där Y = 2X+2+Charisma modifier) - då måste man göra ett val, ska man låta förmågan kosta en runda? Två rundor? Så lång tid som spellen tar att lägga? Kanske snarare att så länge man sjunger så räknar inte varaktigheten ner, så lite mer flexibel och mer i stil med Pathfinder-barders förmågor i övrigt? Det är ju inte oöverkomliga hinder, men det kräver att man funderar lite på saken.
Ja, magi är definitivt ett område att titta närmare på. Och Feats.


Staffan;n177487 said:
Det Eberron-element som nog är svårast att konvertera från 3.5 till Pathfinder är nog Artificern, eftersom den till stor del bygger på förmågan att ha "gratis" XP att spendera på att göra magiska saker, och magiska saker inte kostar XP längre i PF.
Artificer - slartificer! :)


Staffan;n177487 said:
Pathfinder/3.5 till 5e, å andra sidan... där är ju skillnaderna avsevärt större, men samtidigt är 5e ett mer grovhugget system så det är relativt lätt att höfta till något som fungerar, eller ta motsvarande grej från 5e och lägg in. Om du har ett rum med fyra goblins så är det fortfarande fyra goblins, liksom. Eller kanske tio, 5e funkar bättre med många motståndare än 3e. Det man bör vara uppmärksam på är magi, framför allt buff-magi. 5e:s koncentrationsmekanik gör sådan avsevärt sämre.

Slutligen undrar jag vad du menar med att Eberron slutligen kommit till 5e. Det enda jag sett är en av de första Unearthed Arcana-artiklarna (som inte var så bra, IMO), men det är möjligt att jag missat något.
Ja, att "Eberron kommit ut" var väl lite missvisande. Jag menade "konverteringsguiden". Och att den gäller 4th ed. -> D&D 5. Dvs. att det inte handlar (vare sig nu eller senare) om något försök att porta hela kampanjvärlden till D&D 5. (Och om det skulle göras, i framtiden - jag vill minnas att det från början fanns med i någon "produktplan" som WotC hade - så är det ändå den begränsade "max 2 böcker"-policyn som gäller...)

Och egentligen är jag osäker på om WotC menar att de "har gett ut Eberron till D&D 5" (det tycks vara vad de säger på en del ställen, och då måste de syfta på Unearthed Arcana från feb. 2015) eller om de "ska" ge ut den (så att det kan handla om riktiga böcker...)
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Vad jag vet är det enda Wizards sagt om framtida material att de inte vill säga något och inte heller binda sig till några regler. Det enda setting-material alls som kommit hittills är Sword Coast Adventurer's Guide, i övrigt är allt efter grundreglerna äventyr (plus en PDF med lite nya raser och spells som hängde ihop med Princes of the Apocalypse). Så å ena sidan har de inte sagt något om "max 2-3 böcker per värld" inför framtiden, men å andra sidan verkar de inte vara på humör att skapa nog setting-material för att det ska vara relevant. Än så länge vet vi ju inte ens vad nästa bok efter Curse of Strahd kommer att vara, och det kommer vi nog inte att veta förrän runt en månad innan den släpps.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
5th edition har redan några konverteringsregler till Eberron. Dessutom kommer settingen till slutet av sommaren vad det verkar som. Inte ett så svårt val när spelet dessutom är otroligt mycket enklare att spelleda i än 3.?
 

Caligo

Swashbuckler
Joined
3 Aug 2010
Messages
1,982
Location
Göteborg
Pathfinder är väl i stort sett 3.5 med lite buggfixar. Komplexiteten finns väl kvar?
Mitt eget QuestCore gjordes ju för att vara ganska kompatibelt med 3.5 fast rejält nerbantat.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Anarchclown;n177588 said:
5th edition har redan några konverteringsregler till Eberron. Dessutom kommer settingen till slutet av sommaren vad det verkar som.
Huh? Vad har du fått det ifrån? Jag säger inte att du har fel, bara att jag inte sett någonting från någon Wizards-människa som indikerar att de har en Eberron-setting till 5e på gång.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Det som finns ang 5th Ed för Eberron är en halvtasking UA-artikel (alltså inget färdigt i tryck) samt lite lösa råd från Keith Baker (heller inget färdigt i tryck). Dvs i princip ingenting. Och ingenting på horisonten heller (eftersom man nog bör vara väldigt försiktig med att tro på rykten som gäller produkter som inte är direkt användbara för hemmasnickrare (den största gruppen D&D-spelare) och Realmsspelare (den näst största gruppen).
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
När D&D5 var någorlunda nytt, och medan jag fortfarande hittade saker på WotCs D&D-sajt så minns jag tydligt att jag läste en utgivningsplan - om än vag - som förutskickade att Eberron skulle komma ut för D&D5 *nån gång*.

Nu har den fått en sån där "responsitiv" design som tyvärr alltför ofta innebär samma sak som att sajten får ett *negativt* informationsinnehåll. Jag tittar på den och känner hur jag vet mindre och mindre om vad som är på gång med D&D för varje bildväxling, varje scroll-steg, varje ohjälpsamt menyval. (Men coolers! Jag kan veta mindre i alla mediaformat! Yay!)

Det var också en av anledningarna till att jag var lite förvirrad. Jag ville minnas att det skulle vara Eberron på gång. Hittade också UA-artikeln. Tänkte "de här kan väl inte vara allt?", letade mer, förstod mindre. Blev osäker på om det var jag som var dum i huvudet eller att WotC gjort en sugig sajt.

Snygg men usel.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Sapient;n177769 said:
När D&D5 var någorlunda nytt, och medan jag fortfarande hittade saker på WotCs D&D-sajt så minns jag tydligt att jag läste en utgivningsplan - om än vag - som förutskickade att Eberron skulle komma ut för D&D5 *nån gång*.
Alltså, det är ju inte omöjligt, och Wizards-folket bedyrar att D&Ds officiella värld är "multiversum". Men till att börja med ligger fokus på Forgotten Realms. Det är där äventyren utspelar sig (fast Curse of Strahd indikerar att det inte är ett måste), det är där Neverwinter-onlinespelet utspelar sig, och det är där den kommande filmen kommer att utspela sig. Förmodligen är det mesta vi kan hoppas på i närtid för andra settings dels UA, och dels saker som Princes of the Apocalypse, som hade ett kapitel i slutet med tips om hur man kunde använda äventyret i andra världar. Har vi riktig tur så öppnar de upp övriga världar i DM's Guild, som de gjort med Forgotten Realms och Ravenloft.

Jag skulle gärna ha fel om detta, men jag har inte sett något som indikerar att jag har det.

Nu har den fått en sån där "responsitiv" design som tyvärr alltför ofta innebär samma sak som att sajten får ett *negativt* informationsinnehåll. Jag tittar på den och känner hur jag vet mindre och mindre om vad som är på gång med D&D för varje bildväxling, varje scroll-steg, varje ohjälpsamt menyval. (Men coolers! Jag kan veta mindre i alla mediaformat! Yay!)
Det är inte själva den responsiva designen som är problemet. Det är att sajten är organiserad som en blogg, med fokus på nyheter, snarare än som referensmaterial. Dessutom har ett par omorganisationer tagit sönder länkar här och var (något som även drabbat Magic-sidan av sajten, vilket jag märkte härom veckan när jag letade efter gamla Making Magic-artiklar).

Jag saknar designen, och framför allt innehållet, de hade på 3e-tiden. Då hade de previews på kommande produkter, gallerier med illustrationer och kartor från böcker, äventyr, och artiklar som grävde sig in på djupet om alla möjliga saker. Det jag saknar mest är nog Dragonshards, en serie artiklar från Keith Baker som gick in på olika aspekter av Eberron (artiklarna går att hitta via Google, men inte via Wizards egen sökning, och många av länkarna i själva artiklarna är trasiga).
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Staffan;n177791 said:
Alltså, det är ju inte omöjligt, och Wizards-folket bedyrar att D&Ds officiella värld är "multiversum". Men till att börja med ligger fokus på Forgotten Realms. (...)
Jag skulle gärna ha fel om detta, men jag har inte sett något som indikerar att jag har det.
Det du beskriver är ju hur det ser ut (inkl bristfällig, ibland lite motsägelsefull information) - så det går ju inte att säga att du "har fel". Inte ens om du HAR fel. :)

Jag tror inte de själva vet säkert. De har haft en skakig ekonomi. Har säkert press på sig från Hasbro att börja leverera intäkter. De måste försöka få upp säljvolymerna och vill inte lova något som kan hota det, samtidigt som de inte heller vill behöva avstå från att kasta in något som kan visa sig lovande längre fram.


Staffan;n177791 said:
Det är inte själva den responsiva designen som är problemet. Det är att sajten är organiserad som en blogg, med fokus på nyheter, snarare än som referensmaterial.
Nej, inte tekniken i sig. Det är bara samma misstag som nästan alla organisationer verkar göra när de skaffar sig en sådan sajt. Jag börjar få intryck av att byråer som kan leverera den tekniken, är aktiva motståndare mot referensinformation. De är informationshatare helt enkelt.

Alla som kan något om informationsarkitektur, användbarhet och användarstudier togs förmodligen ned i källarn och sköts, direkt efter att de första på byrån kom tillbaka från seminariet om responsitiv design...
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Anarchclown;n177795 said:
Det finns referenser till att de jobbar på Eberron som ska komma ganska snart. Det enda jag hittar just nu är http://www.enworld.org/forum/content.php?1847-D-D-5th-Edition-Release-Schedules#.Vx15bzCLTIU där det står följande.
  • Codename 'Dagger' -- "Dagger is a story in which you're going around and pillaging the ancestral mounds of barbarian tribes. And that has a slightly different feel, don't you think? It feels a bit more pulpy, and oh, you're got an airship! Great!"
Fast... Ja, jag tror inte det citatet hintar om Eberron, specifikt. Jag tror det är det han hintar om tidigare i samma anförande:


Chris Perkins said:
And then maybe the story after that is ... [audience member suggests "horror"] ... horror, or something more light-hearted and flaky, or a little off-track, or like Eberron, a little more steampunkish, or Victorian pulpy... making sure every story has a different feel, flavour, making sure we get to visit some of our other worlds, and making sure that we're always going back to the source material and picking the best things out of the last and bringing them forward.
Men det är "like Eberron", inte "set in Eberron"...

Jag tror helt enkelt de vill hålla sig ifrån världar, ett tag till iaf. Att "öppna upp" en helt annan spelvärld, ställer krav på det där de inte vill - och inte kan, att supporta multipla linjer samtidigt.

"Cure of Strahd" funkar, för Barovia/Ravenloft blev en egen spelvärld först i efterhand - det är helt okej att köra det som en engångsmodul utan att kunderna förväntar sig mer.

Tror jag, utifrån hur jag läser det.

Plus att jag läste detta - och tyckte jag fick bekräftat vad jag skriver i svaret till Staffan:

Chris Perkins said:
That's another thing about our stories, is that we don't want to be predictable. In fact, we've even changed out release plans so we don't even tell people. Five years ago, Wizards would tell people a year in advance what products we were releasing. Now we don't do it until literally months before it comes out. Part of that is simply Shock and Awe. And because we've evaluated how long we can keep peoples' excitement. Turns out we can't keep folks excited for a year. There are too many other distractions in the world today. Too many entertainment properties competing for peoples' attention. 3, 4 months, perfect window. People can remember and stay excited for 3-4 months about something.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Sapient;n177769 said:
När D&D5 var någorlunda nytt, och medan jag fortfarande hittade saker på WotCs D&D-sajt så minns jag tydligt att jag läste en utgivningsplan - om än vag - som förutskickade att Eberron skulle komma ut för D&D5 *nån gång*.
När D&D5 fortfarande var i sin vagga var det viktigt att lova allt mellan himmel och jord, så folk bytte.

Det finns inga fasta indikationer på att de verkligen kommer göra som förut, dvs stödja olika kampanjvärldar.

Det kan hända, men jag kan inte tänka mig att det finns några löften att hålla dem till.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag kan tyvärr inte hitta platsen där någon av dem talat om att de jobbar på Eberron och Dark Sun campaign settings och att Eberron är den de kommit längst med. Men hursomhelst har det sagts och inte när spelet kom utan betydligt mer nyligen än så. Angående att satsa på settings så har de ju satsat på Forgotten Realms än så länge.
 
Top