Nekromanti Erfarenhet

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
Hur mycket erfarenhet tycker ni man ska, som spelledare, ska ge spelarna, äventyr? Ge några typexempel på olika uppdrag och belöningar.

le petit arbre blance et noir, eller liknande..
 

Kullendorff

Warrior
Joined
27 Aug 2000
Messages
250
Location
Halmstad
Tuff nöt.

Det är lite olika.

Iom att våra spelmöten oftast är förbannat långa (7-12 timmar) så brukar jag ge 1 poäng efter varje spelmöte.
Men ibland när spelarna bara suttit och fipplat (jo, det har hänt ofta att dom bara sitter och diskuterar och planerar vad dom ska göra i 8-9 timmar) så får dom inge.
1 poäng för bra rollspel till EN karaktär i gruppen.
1 poäng för VÄLDANS bra problemlösande.
1 poäng för EXTREMT hjältemod (riskera livet på sin karaktär man haft i 1 år för att rädda livet på någon annan (Hade en riddare som offrade sitt liv för att täcka reträtten för de andra en gång. När han sedan överlevde så fick han 2) .. etc)
Om RP´na har lärt sig något nytt (och spelarna kan motivera vad det är, så kan det vara värt 1 poäng oxå, men då bör det vara stort (typ - abboraten är egentligen en Dubik kultist).
Men efterhand så höjs givetvis kraven hela tiden.
Avslutar RP´na nån särdeles viktig del av kampanjen så kan de få 1-2 till.
Händer något som påverkar en RP´s liv avsevärt (blir stört troende, får barn, etc) så kan det vara värt 1 poäng.

Sen delar jag ut bonus erfarenhets poäng till folk som för vettiga krönikor, inhandlar kaffe, etc

Men framförallt är det olika på varje grupp, det är svårt att sätta en standard. Jag vet av erfarenhet att jag är väldigt snål med erfarenhets poäng. Men då lär sig å andra sidan spelarna att uppskatta dom.
Det mesta jag har delat ut någon gång är 6 erfarenhets poäng på en gång, men det var en engång händelse. Det var efter upplösningen av en satans lång kampanj (över 1 års spelande) och RP´n i fråga löste gåtor och riskerade sitt eget liv för de övrigas bästa mest hela tiden. Samt att han befriade en själen av en fången alv efter 7000 år av fångenskap, samt slog tillbaka 1 styck demon och nedkämpade en styck neslig nekromantiker av särdeles ruskig kaliber.

Exampel, Armandes Testamente gav RP´na mellan 2-4 per person.


MvH
Kullendorff

"För övrigt anser jag att NeoGames kan börja ge oss rimliga releasedatum"
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Våran SL brukar efter varje äventyr bedömma oss tex:
Hur bra vi spelat våran karaktär.
Att vi inte flummat ut för mycket.
Om vi gör smarta grejer m.m.
Sedan betygsätter han oss (varje spelare) ppå en skala från 1-12 så får man så många enhetspoäng som SLn tycker man är värd.
Också får man också en kommentar på vad man gjorde bra resp dåligt.
 

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
Det gäller ju bara förbättringslag, det är erfarenheten jag frågade efter.

le petit arbre blance et noir, eller liknande..
 

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
hmm

Det gäller ju bara förbättringslag, det är erfarenheten jag frågade efter.

le petit arbre blance et noir, eller liknande..
 

Ensis

Veteran
Joined
20 Dec 2000
Messages
54
Location
Nässjö
ojdå

Oj, på så sätt. jaha va helt nytt för mig.

le petit arbre blance et noir, eller liknande..
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
"uppdrag"

Inte dungeoncrawl för hela bunten i alla fall, jag har en spelledare som tycker att det borde vara så till exempel. Äventyr är ett bättre ord, uppdrag låter som nåt från Syndicate Wars... "destroy that, gather money".

"belöningar"

Beroende på 1) hur bra de rollspelar, 2) hur stort och svårt äventyret var och 3) hur mycket det är realistiskt att de får. En varning är att inte överösa dina spelare i rikedomar, och säg inte något i stil med "du hittar en knytnävstor emerald" utan att tänka efter minst 3 gånger före. Då blir de bara sura när de blir av med den - if you get my point. Absolut inte för mycket, men kanske för lite.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas" target="_new">http://home.bip.net/ananas</A>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
en fråga bara

Vad ska man med poängen till när man fått dem?

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
"47 miljarder flugor kan inte ha fel, skit luktar gott!"
 

Douggie

Warrior
Joined
16 Oct 2000
Messages
332
Location
Norrköping
Det hårda livet

Våran spelledare är en extra ondskefull sådan: vi får aldrig förbättringsslag efter ett äventyr utan måste träna eller slå perfekta slag för att bli bättre i olika färdigheter. Undantaget är dock stridsvana där man får ett förbättringsslag efter varje strid. Om detta är bra eller dåligt vete spelledaren.

--
En ödmjuk halvgud
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Tja vi använder ett system som tar hänsyn till:
Gott rollspelande ger mellan 1-5 poäng
Ideér som spelaren kommit på, som varit korrekta 1-5 poäng
Hur pass svårt äventyret var för RP:na 1-5 poäng
Dessa poäng är induviduella för samtiga spelare. Men alla får minst en poäng ur varje kategori iaf.
 
Top