Erfarenhet av att publicera spel på itch-io?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Hej,

Någon forumit som har erfarenhet av spelpublicering på itch-io? Hur funkar det rent praktiskt, t ex in- och utbetalningar? Paypal eller massa strul? Några erfarenheter - typ ingen idé, ingen bryr sig eller ger det automatiskt en massa backare osv.

Hit me.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,618
Location
Uppsala
Hur funkar det rent praktiskt, t ex in- och utbetalningar? Paypal eller massa strul?
Jag har bara kopplat Paypal, personligen. Funkar utmärkt.

Några erfarenheter - typ ingen idé, ingen bryr sig eller ger det automatiskt en massa backare osv.
1712666222506.png

Eftersom min spelgrupp övertalade mig att renskriva och "få ut" rollspelsgrejer överhuvudtaget ser jag det här som att det är 1 474 fler personer som nu någon gång exponerats för mitt rollspelstrams. (Dock är min "downloads"-metric helt oanvändbar, eftersom Bargains & Bloodshed är flera separata filer.)

Men på det stora hela är det svårt att få traction med itch.io, helt enkelt för att det finns för mycket material där och om det inte är gratis eller PWYW är det oftast ingen som betalar. Med vissa undantag.

Smidigt att använda, flera vettiga tjänster, mycket olika collections, game jams, och dylikt. Men mycket bättre koll än så har inte jag. :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Jag har bara kopplat Paypal, personligen. Funkar utmärkt.



View attachment 17523

Eftersom min spelgrupp övertalade mig att renskriva och "få ut" rollspelsgrejer överhuvudtaget ser jag det här som att det är 1 474 fler personer som nu någon gång exponerats för mitt rollspelstrams. (Dock är min "downloads"-metric helt oanvändbar, eftersom Bargains & Bloodshed är flera separata filer.)

Men på det stora hela är det svårt att få traction med itch.io, helt enkelt för att det finns för mycket material där och om det inte är gratis eller PWYW är det oftast ingen som betalar. Med vissa undantag.

Smidigt att använda, flera vettiga tjänster, mycket olika collections, game jams, och dylikt. Men mycket bättre koll än så har inte jag. :)
Stort tack. Misstänkte att det var låg traction, men siffrorna ovan är nog lägre än jag kunde tro.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Det finns ingen POD-tjänst att koppla på (som sköter fysiskt tryck o postning utan egen inblandning)?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Hör ju till saken att jag inte är någon etablerad skapare heller, och inte gör någon reklam överhuvudtaget än typ här på wrnu. :D
Jo, märkte samma beteende själv nu när jag meckat med ett Tunnel G-hack under påsken, betalar ogärna ens 1-2 dollar för att se på (eventuella) olika lösningar... Lite av problemet är att du inte vet vad du får i indieland... 1 sida tafflig maskinskrivet/handritat för 5 dollar?
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,223
Location
Stockholm
Tror det är rätt beroende på vilket del av hobbyn vi pratar om. I hipster-OSR och indie-kretsar är itch grejen. När det gäller mitt eget så får vi ändå rätt många köp på itch för Death in Space-grejerna även med i princip noll reklam. Har dock inte någon annan kanal att jämföra med. Men att det skulle vara dött eller lönlöst att använda itch håller jag inte med om.

Om jag ska jämföra med Drivethru så tycker jag att det generellt känns modernare, trevligare och enklare. Utbetalning kan göras med Paypal eller något jag inte testat som heter Payoneer. Var inga konstigheter. Det enda som är krångligt är att fylla i W8-BEN-formuläret åt IRS som du behöver göra för att slippa undan s k ”withholding tax” (30%). Och det var rejält krångligt.

Sedan är prissättning en annan historia. Sätter du noll får du mycket mer spridning men frågan är hur många av dessa nedladdningar som ens öppnas mer än en gång. Sätter man ett pris över noll tror jag köper värdesätts högre och det är större chans att din grej faktiskt kommer till användning av de som köper det. Men ja, är ju en rätt komplex fråga som beror på många andra saker också (marknadsföring, hur välkänd du är, om du gör saker till ett känt spel, etc).
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag gillar lite att itch har ”community copies”, att om man känner att man som köpare inte har råd/inte vill betala fullpris kan man claima ett exemplar av en begränsad mängd kopior. Då kan du ta lite betalt om du vill, men samtidigt ge möjlighet för gratis-spridning.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag gillar itch. Det har ett modernt och smidigt gränssnitt. Att få ut pengar till paypal är enkelt. Jag har dock inte ens testat drivethru och det borde jag förstås göra.
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
46
Location
Uppsala
Kul tråd, följer! Kan lägga till att jag också gillar Itch ☺ Allt är SMI och det känns lite som ett slags Bandcamp i dess glansdagar fast för rollspelare, och mer communitykänsla än det mesta liknande. Jag har hittat sjukt mycket kul saker där och fått lite spridning på mitt. Hittade bland annat till I'm Sure You're All Wondering Why I've Gathered You Here This Evening via Itch. Lägg upp, @Badmojo!
 
Top