Nekromanti ErebAltor.se - Ett år senare

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
<font size="6"><center>ErebAltor.se</center></font size>

<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>

F</font size>ör ett år och en månad sedan startades ErebAltor.se - en sida tillägnad spelvärlden Ereb Altor. Som ringar på vattnet spred sig ryktet om sidan och de som hittade dit var nostalgiker, eldsjälar och allmänt intresserade.

Vägen dit har varit något trasslig med upphovsrätt, licenser, svackor, brist på intresse. Men har hela tiden vägts upp av fantastiska användare.

Idag är jag stolt över att presentera hela ErebAltor.se med det första kompletta landet i PDF - Caddo



Vi har även en fullt fungerande wiki där vi samlar allt material som vi arbetar fram i forumet

Så kom in och låt dig ta del av vad som gömmer sig under Erebs vita fläckar. Lyssna på sägner från Soluna och Samkarna. Hur ser feliciskt mode ut? Utforska hela västra halvklotet med detaljerade kartor eller bläddra i gamla dammiga dokument om Lysande Vägen... kanske funderar du på vad som lurar i Mirels dimmor, vad häxmästaren har för planer eller hur Kardien och Zorakins klassamhälle ser ut?

Välkommen till ErebAltor.se!


<table width="80%" border="0" cellspacing="0" cellpadding="0" align="center"><tr><td bgcolor="black">/images/hr.gif</td></tr></table>
<center>


ErebAltor.se - Forumet
ErebAltor.se - Wikin
ErebAltor.se - Filarkivet

Nyhet! - ErebAltor.se - Caddo.pdf
</center>
 
G

Guest

Guest
Stiligt! Riktigt snyggt!

Inspirerande, nästan som man börjar damma av sina Erebprylar, Arrrgghh! Jag som svurit att aldrig mer vara spelledare i Erebvärlden!
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Mycket snyggt!

Jag är djupt imponerad av den höga standarden på detta material. Det ska bli ett nöje att läsa igenom och använda detta. Applåder och lovpris!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Port Kad, The Rim
Bra jobbat

När jag skapade Caddo 1985 som en av mina absolut första insatser som nyanställd spelkonstruktör hos Ä-spel kunde jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig att den 23 år senare skulle bli något så här snyggt. Det är underbart att se stafettpinnen gå från hand till hand, att se Caddo och Ereb Altor växa långt efter det att jag lämnat skutan.

:kaffe: :zeppelinare: :t6r-6: :t6b-6: :t6b-5:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Herre gud (Etin)

Oj, oj, oj, detta är helt otroligt snyggt! Stora applåder och en zeppelinerare på köpet. :zeppelinare:

Jag önskar för allt i världen att man får se denna modul i tryckt form. Finns det planer för det?

Jag tror att jag måste återvända till Ereb Altors-forum och försöka vara delaktig i nästa stora projekt. Ge mig en uppgift! :gremlaugh:
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
559
Location
Gävle och Åland
Fantastiskt vackert och stora gratulationer. Man skrapar förläget med foten såsom (o)ansvarig för vissa grannregioner, men tanken svindlar när man tänker sig ett helt Ereb på dylik detaljnivå.

Erik "Trakorien" Granström
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Way to go !

En får lov att grattulera hörrnni !
Ni har gjort ett trevligt jobb, minst sagt !
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jätteimponerad

Oj...

Jag applåderar er höga ambitionsnivå. Jag har bara granskat PDF:en som allra ytligast, men jag förstår om ni nästan spricker av stolthet över vad ni åstadkommit, och det gör ni i så fall fullständigt rätt i.

I mina ögon ser det ut att vara ett mycket värdigt förvaltande av Ereb Altor. Fantastiskt bra jobbat, allihopa.

/Rising
Grönröstar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Det ser fantastiskt ambitiöst ut. Jag är mycket imponerad. Tyvärr är det 15 år för sent för att jag ska vara intresserad av att läsa det, men jag hoppas att det finns andra som inte är lika mossiga. :gremwink:

Det finaste är att ni verkar ha bevarat de intressanta delarna av Caddo, nämligen de lustiga djuren och solandarna. Den lysande vägen var en mycket intressantare religion i Sinkadus #3 än senare när den förvandlades till kristendom light.

/tobias
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Port Kad, The Rim
Lysande vägen

Den lysande vägen var en mycket intressantare religion i Sinkadus #3 än senare när den förvandlades till kristendom light.
Tack för de orden. När jag skrev Sinkadus-artikeln försökte jag medvetet göra läran okristen. Min främsta inspirationskälla var faktiskt mahayana-buddhism.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,129
Location
Ereb Altor
Nu har jag visserligen följt projektet till och från men ändå, jag är djupt imponerad.

Ereb Altor kommer alltid att ha en speciell plats hos mig, och även om jag inte tror att "nya" Ereb kommer att bli lika tongivande i mitt spelande så är det ni har åstadkommit långt bättre än orginalet.

Intressant nog har jag aldrig varit inne och petat i Caddotråden. Om det är en kvalitetsmätare ligger ni illa till, för jag har väl varit inne och gormat i alla andra. :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,712
Location
Värnhem, Malmö
Re: Lysande vägen

Jag, som var involverad i de tidigaste stegen i utvecklingen av Lysande Vägen på erebaltor.se (jag la dessvärre av på grund av högre takt på utbildningen), tog inspiration från detta. Att Etin blir beskriven som en världssjäl är nog min försorg. I min tolkning var den mer kristna stilen på fastlandet ett resultat av östliga influenser från Krûn -- koncept i stil med monoteism, himmel och helvete var egentligen inte en del av religionen till att börja med. Jag är osäker på hur mycket av detta som kommer att komma med, dock.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Imponerande. På förekommen anledning; hur gjorde ni övre kartan på sidan 82?

/Grog, som har en spelare som aldrig upphör prata om sin medverkan i projektet
 

anders_blom

Veteran
Joined
5 Mar 2008
Messages
3
Ett ord från skribenten...

Hej på er... Första inlägget på rollspel.nu. :gremlaugh:

Kul att ni gillar Caddo! Jag har faktiskt haft vansinnigt roligt att skriva det, bolla med idéer med folket på ErebAltor.se, och damma av alla gamla böcker och Sinkadustidningar. Hoppas ni är lika nöjda med resultatet som jag är.

Särskilt kul är det ju att höra att Blixt-Anders även tycker om det han ser. Just nu jobbar jag f.ö. på att genomarbeta den Lysande Vägen (vilken jag är huvudansvarig för) - och där försöker jag just gå tillbaka till rötterna så mycket som bara möjligt, och lämna senare katolska kopior. Det är lättare sagt än gjort då LV fyller samma funktion som den kristna kyrkan gjorde under medeltiden i framför allt Kardien och Zorakin. Men jag ska göra mitt bästa. Själavandring, solandar och dylikt behåller jag och lägger stor vikt vid...

Om ni känner för att hjälpa till med utformingen av den Lysande Vägen, eller bara ge era synpunkter kan ni kolla under "Lysande Vägen" på Wikin på ErebAltor.se för att se vad som redan är skrivet.
 

Spelknepe

Veteran
Joined
24 Jan 2007
Messages
86
Location
Helsingborg
hur gjorde ni övre kartan på sidan 82?
Jag skapade en textur + en gråskalig höjdkarta i Photoshop. Exporterade det till Bryce, renderade det och förskönade resultatet med Photoshop.

En större version hittar du här.
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Ereb Altor har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag håller det för en av de främsta spelvärldarna jag "upplevt". Har ännu inte hunnit läsa igenom Caddo-modulen men vid en första anblick är den FÖRBLUFFANDE vacker! Mycket bra jobbat! Ett kulturarv förs vidare.

Torbjörn - som undrar om fler, liknande moduler, kan vara på gång.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,910
Location
Port Kad, The Rim
Re: Ljusandar

Och Stormbringer-reglerna?
Just det, tack för påminnelsen. Strax innan jag började hos Ä-spel tredjedag påsk 1985 hade jag läst Stormbringer-reglerna. (Möjligtvis ett lån från Oldtimer, jag minns inte riktigt.) Där fanns en del finurligheter som jag gillade och tog efter. Chaosium och Ä-spel hade just ett mycket nära samarbete dåförtiden.
 

anders_blom

Veteran
Joined
5 Mar 2008
Messages
3
Re: Ljusandar

Solandar menar du? Jag har lagt till "ljusandar" som ytterligare en typ av andeväsen i den Lysande Vägens bild av den osynlga världen. Jag har dessutom skrivit att Solandar vanligtvis "besätter" föremål - men att det har hänt att de också manifesterats som (och tagit form av) föremål av olika typ. Men det är ovanligt.
 
Top