Nekromanti Ereb i Sinkadus?

tomtefar

Veteran
Joined
22 Nov 2003
Messages
28
Location
Linköping
Tjena

Fortsätter mitt tjat om Ereb :gremsmile:

Är det någon som vet ifall någon del (läs land) av Ereb finns beskriven i någon Sinkadus? Jag menar inte allmän information som "Erebs äldre historia" i Sinkadus 14 (som senare inkluderades i Ereb-boxen) eller "Mynt i Ereb" i någon senare Sinkadus som jag inte kommer ihåg rakt av, utan landsspecifika grejer är det jag söker. Kanske i något äventyr?
 

Digeta_Longa

Veteran
Joined
29 Oct 2001
Messages
35
Caddo beskrevs i Sinkadus nr 3, det är väl det enda jag kan komma på så här på rak arm.
Annars var det väl ganska klent med den varan.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
De landsspecifika saker som jag kommer ihåg på rak arm är en beskrivning av grässlätten mitt i Ereb (den hette något i stil med Sesse Heusoni) och en beskrivning av Jorpagna under historisk tid. Båda de här artiklarna fanns i nummer som låg i närheten av 30, men jag kunde inte hitta några exaktare uppgifter när jag tittade på rollspelsmuseet.

/tobias
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Komplettering

Jag har nu kollat upp det lite närmare:

Caddo beskrevs i Sinkadus #3
Sése Hesuóni beskrevs i Sinkadus #26
Jorpagna beskrevs i Sinkadus #28

Det vad de artiklar som beskrev ett större område i Ereb Altor.

/tobias
 

tomtefar

Veteran
Joined
22 Nov 2003
Messages
28
Location
Linköping
Re: Komplettering

Kanon! Tack så mycket! :gremsmile:

Eftersom jag inte har mina böcker här och mitt minne sviker mig, jag minns inte att jag sett det namnet överhuvudtaget, vad är Sése Hesuóni ??

Antar att det inte står något i #3 som inte står i Ereb-boxen??
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Re: Komplettering

Eftersom jag inte har mina böcker här och mitt minne sviker mig, jag minns inte att jag sett det namnet överhuvudtaget, vad är Sése Hesuóni ??
Det är en stor grässlätt i mitten av Ereb där det (har jag för mig) bland annat bor kantaurer. Jag har inte just det numret av Sinkadus så jag kan inte ge mer information än så. Jag är däremot rätt säker på att det numret av Sinkadus är enda tillfället då området omnämns.

Antar att det inte står något i #3 som inte står i Ereb-boxen??
Jo, massor. Det finns bland annat ett par olika djur ur den lokala faunan beskrivna, till exempel den enhornade klippgeten. Dessutom beskrivs en helt annan version av den lysande vägen än den som presenteras i senare produkter.

/tobias
 

tomtefar

Veteran
Joined
22 Nov 2003
Messages
28
Location
Linköping
Re: Komplettering

Arrgh.. du hann svara innan jag hann ta bort den där frågan om slätten :gremsmile: Här går det undan :gremsmile:

Jag märkte att det stod ju i svaret före men tack i alla fall!

Angående Caddo: Skulle det funka att använda den Lysande vägen som finns i Sink #3? Jag menar LVs skillnad mellan Caddo och Erebos etc ger ju upphov till en hel del politik. Skulle det fortfarande finnas sånna skillnader?

Är det något mer än en bergsget :gremsmile: som beskrivs? Information om politik, platser, folk, sällskap etc som inte finns i Ereb-boxen??
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Re: Komplettering

Det som skiljer mellan Sinkadus #3 version av lysande vägen och den som beskrivs i Ereb Altor boxen är följande:

I #3 finns beskrivningar av solandar som munkar och riddare (Solriddare) kan ta i sin tjänst i forma av olika föremål med olika förmågor.

Präster, munkar och riddare (Solriddare) har förmågan att fördriva odöda.

Den uppdelning av lysande vägens syn på magi existerar inte utan man förkastar helt magin.

Jag har inte hunnit helt att läsa igenom #3 innan jag svararde så det kan finnas flera skillnader.
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Nr 7 Beskrivning av "Hedemi-vagnsfolket", en folkgrupp som vadrar runt Ereb i sina hästdragna vagnar.

Nr 10 Den första verionen av Ereb Altor, den liknade Europa och fick mycket kritik, så den omarbetades helt och hållet. Det som finns kvar är vissa länders namn tex: Kardien (låg där Spanien och Portugal ligger), Zorakin (Ligger vid den Spanka kusten mot medelhavet), Caddo (ligger där koriska ligger), Erebos (Liggger där Italien ligger) och Berendien (ligger där Grekland ligger).

Nr 17 Äventyret Gripeborgs hemlighet, inte något bra äventyr. Är riktad till Drakar och demoner Ivanhoe.

Nr 15 Mycket bra beskrivningar om Alver, Kattmän och Vättar, och hur dessa fungerar i Ereb Altors värld.
Även en artikel om Ereb Altors universum (samma som beskrivs i Ereb Altor boxen), och en om språk, då mer inriktad på Jori och Satenu.

Nr 16 Ett bredspel, om ett slag mellan Skogsalver,Svartfolk och Kardiska krigare.

Nr 25 Beskrivning av staden Nohstril.

Nr 27 Nohstrils demoner, beskrivning av vissa personer i staden som antingen är demonologer eller försöker fördriva dessa. Även någon demon beskrivs.
Beskrivning om Sfinxen.

Nr 28 Beskrivning av Imperumet Jorpagnum, det gamla imperumet.

Nr 29 "Nohstrils katakomber", beskrivning av de katakomber och dess invånar som finns i Nohstril.

Nr 32 Äventyret "Rop ur det förgångna", utspelar sig i Berndien i närheten av Kandra.

Nr 33 Beskriving av en sjörrövar ö, mest riktad till modulen "Kopparhavets kapare". Även Kitteln, en del av Kroillen, där de mest ljuskygga håller till.

Nr 34 Äventyr i Nidland efter den nidländska reningen. "Haktahchas ankomst". Även en artikel om demoner och pentegram i Ereb. "eldvapen i Ereb altor" en artikel om skjutvapen i ereb altor.

Nr 37 Äventyr, Skuggor över Nohstril. En artikel om Älvor och Irrbloss i Ereb Altor.
 

tomtefar

Veteran
Joined
22 Nov 2003
Messages
28
Location
Linköping
Re: Komplettering

Ok, jag tror det räcker med det som finns i Ereb-boxen i så fall. Ser att #3 går för 515 spacebucks på Tradera just nu. Lite väl mastigt :gremsmile:

Tack så mycket!
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,573
Location
Fallen Umber
Senaste numret av Sinkadus kom ut 1993 eller möjligtvis 1994, och då rörde det sig om en affisch. Så nej, Sinkadus finns inte kvar.


/Dimfrost
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,360
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nr 10 Den första verionen av Ereb Altor, den liknade Europa och fick mycket kritik, så den omarbetades helt och hållet. Det som finns kvar är vissa länders namn tex: Kardien (låg där Spanien och Portugal ligger), Zorakin (Ligger vid den Spanka kusten mot medelhavet), Caddo (ligger där koriska ligger), Erebos (Liggger där Italien ligger) och Berendien (ligger där Grekland ligger
Inte helt rätt är jag rädd. Berendien ligger väl nordväst om felicien? Erebos är väl en ö? Alltså vill jag påpeka att Felicien ligger där Italien skulle legat om Italien var placerat i Ereb. Greklands motsvarighet i Ereb är inte Berendien utan Hynsolge!

Tycker du inte min beskrivning tycks mer exakt min gode herre?

Tzimisce som är trött nog att störa andra
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Inte helt rätt är jag rädd. Berendien ligger väl nordväst om felicien? Erebos är väl en ö? Alltså vill jag påpeka att Felicien ligger där Italien skulle legat om Italien var placerat i Ereb. Greklands motsvarighet i Ereb är inte Berendien utan Hynsolge!

Ursprungligen var väl Ereb en Europa-ripoff? Sedan ritades kartan om? Äh, vet inte hur det var, har bara sett senaste versionen av kartan iaf och jag har alltid tolkat det såhär:
Berendien - Italien
Felicien - Sicilien
Hynsolge - Forna Jugoslavien
Krun - Grekland
Erebos - Korsika+Sardinien
Caddo - öööh, Balearerna?
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
Det som jag beskriver är den första versionen av Ereb Altor som Äventyrspel släppte. Den har inte mycket gemensamt med den version som släptes i Ereb Altor-boxen. Kartan är helt omgjord så även historian, den som finns kvar är Caddos utseende så även Trakorien, och de andra ländernas namn. Så det som du påpekade gäller för den senare verionen av Ereb Altor som släptes i Boxen och som alla äventyr kom att utspelas.
De äventyr sam var skrivna och inlaggda i världen var: Svavelvinter, Rösten från forntiden och Ävntyrspaketet 1.
Så var även Kandra inlaggt på kartan.
 

Labol

Veteran
Joined
27 Jun 2002
Messages
42
När jag läste Krasnoyask inlägg kom jag att tänka på en annan länk som kan vara av intresse, nämligen http://home.swipnet.se/sorcerer, som är en länk till Erebs kungadöme. Där någon har gjort ett försök att beskriva de länder som tas upp i Ereb Altor-boxen. Den har inte uppdaterats sedan länge, men det kanske finns något använbart.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
>Nr 17 Äventyret Gripeborgs hemlighet, inte något bra äventyr.
>Är riktad till Drakar och demoner Ivanhoe.

En fina insändaren "Spelandet av Gripeborgs Hemlighet" är däremot mycket bra, kom ett eller två nummer efter själva äventyret. Nästan så man skall ta och spelleda GH på den lokala klubben så att de oinvigda får se hur fina äventyr som skrevs på den gamla goda tiden.
 
Top