Nekromanti Ereb altor

juulstrup

Veteran
Joined
27 Sep 2008
Messages
11
Har aldrig spelat i denna värld men är nyfiken på Ereb. Ni som har mycket erfarenhet med denna spelvärld, har jag två frågor:

Hur håller sig denna spelvärld i dagsläget, har den åldrats väl?

Vilket land passar bäst att börja en rollspelskampanj för "klassisk fantasy"?

Tack på förhand
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Johnnii said:
Har aldrig spelat i denna värld men är nyfiken på Ereb. Ni som har mycket erfarenhet med denna spelvärld, har jag två frågor:

Hur håller sig denna spelvärld i dagsläget, har den åldrats väl?

Vilket land passar bäst att börja en rollspelskampanj för "klassisk fantasy"?

Tack på förhand
Ett tips om du inte hade koll på det, kila över till Erebaltor.se där har dom nog mycket att säga om det hela :gremsmile:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Johnnii said:
Hur håller sig denna spelvärld i dagsläget, har den åldrats väl?
I mina ögon, nej. Men jag är immun mot nostalgi, så jag kan ha fel.

Johnnii said:
Vilket land passar bäst att börja en rollspelskampanj för "klassisk fantasy"?
Allihop. Det är liksom poängen med lapptäckesvärldar. Det spelar ingen roll vilket land man är i, för nästa land är helt annorlunda och har städer som flyter på vattnet/anglosaxare med hästar/alver som bor i träd/dekadenta jättestäder/araber på stridselefanter/dvärgar i underjordiska kungariken/piratkräk/ondskans furste/massor med vildmark/söta halflings som gillar öl (välj en för varje land, men max en).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Som hans säger ska du absolut bege dig till www.erebaltor.se omgående, och läsa där.

Om jag (och tanken har slagit mig flera gånger) skulle förlägga en klassisk fantasykampanj till Ereb Altor skulle jag antagligen välja Kardien/Zorakin, som typ är klassiska feodala fantasyriken a la Frankriker och England.

Svavelvinter är numera ett eget spel, som började sin bana som landet Trakorien i Ereb. Du kan ju alltid spela det istället.

I övrigt lider många länder av att helt sakna historiska och kulturella band till andra riken och vara alldeles för genomsyrade av en modern nationskänsla.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Det fanns i princip två olika sorters länder i Ereb Altor:

1) Rätt tråkiga länder som var baserade på någon existerande mänsklig kultur/tidsperiod: Riddarlandet, Japanlandet, Köpmannalandet, etc. De fyllde sin sin roll som platser där man kunde placera äventyr, men var inte speciellt spännande i sig.

2) Länder som Erik Granström hittade på. De var intressanta, inspirerande och ibland bara konstiga. De flesta av dem är, så vitt jag kan se, exporterade till Svavalvinter-rollspelet.

Om du är nyfiken på de bra delarna av Ereb Altor är det alltså Svavelvinter-rollspelet du bör titta på. Nackdelen med det är å andra sidan att det inte riktigt är klassisk fantasy. Om du vill ha det mer klassiskt skulle jag föreslå att du placerar rollpersonerna i något av riddar-länderna, eftersom det ger dem en ingång som de är bekanta med från Ivanhoe eller liknande. Kardien och Zorakin vill jag minnas att de hette.

/tobias
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Måns said:
I övrigt lider många länder av att helt sakna historiska och kulturella band till andra riken och vara alldeles för genomsyrade av en modern nationskänsla.
Det är mestadels det här jag tycker är tråkigt med lapptäckesvärldar som Ereb Altor. Vår egen värld har ingen brist på olika kulturer, inte ens hopträngda på en liten yta -- kolla på en karta över språk och religioner i Kaukasus någon gång, till exempel -- men bristen på interaktion mellan dem är trist. Det sker aldrig att en adelsman i ett land hittar en gemål i ett annat, eller att teknologi eller moden sprids över gränserna. Krig är en allvarlig kränkning av en kulturell gräns, inte något som nästan alltid tycks försiggå här och var. Om det bara hade känts som om ländernas kultur och interaktion var mer dynamisk hade det kunnat ge mycket.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Gurgeh said:
Det fanns i princip två olika sorters länder i Ereb Altor
3) Krilloan: Som är rätt eget utan att vara påhittat av Granström

4) Nidland: Som är direkt stötande.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Jag rekomenderar också erebaltor.se

Jag har spelat i ereb sedan det släpptes med början i klassiska Kandra etc.
Då var jag en snuttjulle och inte särskilt kritisk över huvudtaget. Lapptäcket har fått kritik över åren men jag trivdes där. Och på ovan nämnda sajt är vi källorna trogna men slipar, spacklar och fyller ut på ett trovärdigt sätt :gremsmile:
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
God45 said:
4) Nidland: Som är direkt stötande.
Vad är grejen med Nidland? :gremsmile:
Jag var fascinerad av Nidland när jag fick Ereb Altorboxen i julklapp 1989, eftersom jag gillade onda trollkarlar i mörka torn. Dock blev jag besviken på att den onde trollkarlen inte hade några orcher (han var helt enkelt inte tillräckligt lik Sauron). Så min kritik mot Nidland är att det inte är tillräckligt mycket av en Mordor-ripoff. När väl Nidlandsboxen kom några år senare hade jag lärt mig att det var töntigt med svenska rollspel, så ytterligare en kritik mot Nidland är såklart att det är skrivet på svenska.

Jag har också hört folk klaga på att Nidland är för mycket av en Iran-ripoff, vilket säkert kan stämma. Kanske hade den onde trollkarlen turban, men det minns jag ej. Alla seriösa rollspelare förstår ju att en riktig trollkarl skall ha struthatt!
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Ok. Jag kan ta några exempel för att visa på vilken nivå det är.

* Deras gud heter Mullah

* En av städerna i settingen heter Jalla Jalla

* De är hatiska mot utlänningar om de inte har något att vinna på det. Då blir de istället lismande och inställsamma.

* De har "anstötliga" standar (utan förklaring på varför).

* Den nidländska underrättelsetjänsten heter Mizboallah

Jag tror att det räcker så. :gremsmile:
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Anarchclown said:
Ok. Jag kan ta några exempel för att visa på vilken nivå det är.

* Deras gud heter Mullah

* En av städerna i settingen heter Jalla Jalla

* De är hatiska mot utlänningar om de inte har något att vinna på det. Då blir de istället lismande och inställsamma.

* De har "anstötliga" standar (utan förklaring på varför).

* Den nidländska underrättelsetjänsten heter Mizboallah

Jag tror att det räcker så. :gremsmile:
Det räcker absolut så. Holy shit.
 

Fafnir_UBBT

Veteran
Joined
4 Jan 2013
Messages
55
Location
Stockholm
Nidland var asballt! Tyckte jag när det kom....
Några år senare insåg jag att det var väldigt rälsat samt drogs med en hel del...underligheter.

Mkt sammanfattas förtjänligt i den här bloggen:
http://hittepou.blogspot.se/

(Vi får se om jag lyckades länka via telefonen...)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag börjar undra om inte Nidland var menat som ett stort skämt. Jalla jalla, liksom. Get real.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Hunk said:
God45 said:
4) Nidland: Som är direkt stötande.
Vad är grejen med Nidland? :gremsmile:
Jag var fascinerad av Nidland när jag fick Ereb Altorboxen i julklapp 1989, eftersom jag gillade onda trollkarlar i mörka torn. Dock blev jag besviken på att den onde trollkarlen inte hade några orcher (han var helt enkelt inte tillräckligt lik Sauron). Så min kritik mot Nidland är att det inte är tillräckligt mycket av en Mordor-ripoff. När väl Nidlandsboxen kom några år senare hade jag lärt mig att det var töntigt med svenska rollspel, så ytterligare en kritik mot Nidland är såklart att det är skrivet på svenska.

Jag har också hört folk klaga på att Nidland är för mycket av en Iran-ripoff, vilket säkert kan stämma. Kanske hade den onde trollkarlen turban, men det minns jag ej. Alla seriösa rollspelare förstår ju att en riktig trollkarl skall ha struthatt!
Alla vet ju att seriösa rollspel är på engelska och har levels. Svenska spel är för kobolder som inte klarar av främmande språk. :gremwink:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Krille said:
Allihop. Det är liksom poängen med lapptäckesvärldar. Det spelar ingen roll vilket land man är i, för nästa land är helt annorlunda och har städer som flyter på vattnet/anglosaxare med hästar/alver som bor i träd/dekadenta jättestäder/araber på stridselefanter/dvärgar i underjordiska kungariken/piratkräk/ondskans furste/massor med vildmark/söta halflings som gillar öl (välj en för varje land, men max en).
Ah, du menar som i vår värld, typ?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Vitulv said:
Krille said:
Allihop. Det är liksom poängen med lapptäckesvärldar. Det spelar ingen roll vilket land man är i, för nästa land är helt annorlunda och har städer som flyter på vattnet/anglosaxare med hästar/alver som bor i träd/dekadenta jättestäder/araber på stridselefanter/dvärgar i underjordiska kungariken/piratkräk/ondskans furste/massor med vildmark/söta halflings som gillar öl (välj en för varje land, men max en).
Ah, du menar som i vår värld, typ?
Som jag skrev ovan: det jag tycker är tråkigt med lapptäckesvärldar är inte att det finns många olika kulturer i närheten av varandra, för det finns i vår värld också. Det jag tycker är tråkigt är att de inte i särskilt hög grad påverkar varandra, har familjer som gifter sig över gränserna, periodvis erövrar landområden från varandra, övertar teknologiska innovationer, etc. Mångfald är roligt, men det blir trist om det blir statiskt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En annan fattig grej med lapptäckesvärldar är att i de flesta av dem är Nation = Kultur. Varje lapptäckesnation uppbär i regel en enda monolitisk, oföränderlig och isolationistisk kultur som inte påverkas av sina grannar, inte har några etniska minoriteter (alver och dvärgar räknas inte), och aldrig splittras upp under olika härskare.
 
Top