DoD Ereb Altor recenseras

"De fyra äventyren har god variation och känns helt OK om än inte helt wow:iga. Och verkligen ingen big deal men en konstig detalj i ett av äventyren vill tipsa SL om hur man kan hantera situationer där rollpersonerna kör fast. Exempel på såna ledtrådar anges vara att antingen låta en hund yla framför ett hus, att tre fiskmåsar kretsar ovanför ett annat hus eller att gruppen kan se en spricka i en mur – lite konstigt ändå, eller? Ja, ovan exempel sägs också vara just exempel men ändå…"

Dessa ledtrådar är alltså Tecken som är en del av spelvärldens metafysik. Den som kan tyda tecken kan avkoda händelser och företeelser. Ett klassiskt exempel på detta är från det heliga berget Ranz i Trakorien som långsamt ger ifrån sig en profetia. Det är så gudarna har skapat världen.

Har man inte koll på detta, vilket visserligen framgår i Kopparhavskrönikan, så kan det såklart te sig lite konstigt.

Jag har faktiskt lite svårt att förstå. I slutet står det.

"men aningen för seriöst och kräver ett stort åtagande till spelande – ju mer timmar och sessioner du kan lägga här desto bättre. Reglerna introduceras även så kallade krönikor, extra långa kampanjer, för er som vill spela väldigt länge och på en riktigt stor kanvas"

Och så: mindre bra: Bäst för dig som kampanjspelar.

Jag gissar att alternativet till "kampanjspelar" är "one shots".
Det är väl självklart att om man vill spela one shots så kanske inte en spelvärld är det bästa tillbehöret?

Dessutom, om man jämför med föregångaren från 1980-talet, så är det ju väldigt mycket material som man kan använda direkt för att spela. Inte så mycket fokus på bakgrund, värld, historia, geografi osv... som det skulle kunna vara - och som ännu mer skulle inrikta sig mot kampanjspel.

Lite orättvist tycker jag.

Ja, jag blev också lite konfunderad av recensionen. Vad förväntar man sig av en setting - är väl just att man ska kunna använda den att spela i? Givet går det ju spela oneshots i Ereb, men samtidigt så behöver man ju inte detaljerad bakgrund för sin värld om det är det man eftersöker? Oavsett det känns 3.5 snålt - borde vara en 4 bara baserad på kvalitet och omfattning.

Vi är förstås alltid glada för recensioner - både ris och ros - men ni lyfter ett par saker jag gärna vill understryka:
- Ereb Altor är medvetet skrivet med kampanj (och krönika) i åtanke. Det går förstås utmärkt att spela oneshots, men allt från långfärdsregler till Kopparhavskrönika till hur vi presenterar de olika regionernas hemligheter är alltihop tänkt att funka tillsammans i sync: uppmuntra spelgrupper att resa runt och utforska spelvärlden och ge stöd för spelledaren att knyta ihop i långa, episka kampanjer.
- Vi har försökt skriva materialet så speltillvänt som möjligt - show dont tell. Vi vill inte att folk skall läsa om Ereb Altor - vi vill att folk skall spela Ereb Altor. Av 500 sidor är dryga hälften kampanj, äventyr, äventyrskrokar och äventyrsplatser Det är ett stort släpp eftersom det är två produkter (Världsboken & Kopparhavet) med fokus på spelbart material.

Sen är vi väldigt ödmjuka för att de här designmålen kanske inte passar alla. Men för oss är det målstocken för om vi lyckats med vad vi tänkt.

Last edited:
Back