DoD Ereb altor och Kopparhavets hjältar

Illern

koppariller
Vi började spela Kopparhavets hjältar (KH) långt innan ett nytt Ereb Altor var påtänkt (så vitt vi vet) ett antal år sedan, innan Sirenens klagan släpptes. Vi övervägde att byta regler men det är så mycket; avsaknad av gard, läkningstakt, magi och besvärjelser med mera som påverkar hur världen fungerar att det dels blev ett stort arbete och dessutom skulle trasa till den värld vi byggt upp under åratal av spelande. Därför hamnar jag i en del situationer med det nya materialet, som jag älskar (och i några fall saknar en del från KH). Bland annat skulle jag vilja införliva handelsregler och utökade reseregler. Då infinner sig frågan:

Hur förhåller ett drakar och demoner 23-silvermynt sig till en krilloansk silvershekel?

Jag hittar ingen uppenbar växelkurs, vare sig generellt eller för olika varugrupper. Har ni bakom Kopparhavets hjältar och nya Ereb altor haft någon växelkurs eller har det blivit helt nya förhållanden mellan varors priser utifrån Drakar och demoner 23? Har någon annan hittat någon eller några vettiga växelkruser?

Jag har tidigare plockat in saker från Hjältarnas tid men här snubblade jag och slog i tårna betydligt hårdare.

Enklaste sättet att få fram en växelkurs är att öppna random utrustingslista i båda spelen och jämföra. Om man tänker sig att ädelmetall är mer eller mindre lika värt överallt i den civiliserade världen, så kan man kanske tänka sig mer av en skillnad i storlek (vikt) på mynten än de facto växelkurs för att "dom där pengarna är fula".

Enklaste sättet att få fram en växelkurs är att öppna random utrustingslista i båda spelen och jämföra. Om man tänker sig att ädelmetall är mer eller mindre lika värt överallt i den civiliserade världen, så kan man kanske tänka sig mer av en skillnad i storlek (vikt) på mynten än de facto växelkurs för att "dom där pengarna är fula".
Jo men så enkelt var det inte eller så är jag inte tillräckligt skarpsynt. Jag hittade ingen sådan kvot, inte heller en kvot för kläder, en annan kvot för vapen, ytterligare en kvot för bruksföremål och så vidare.

Det gick rätt bra med Kopparhavets hjältar och Hjältarnas tid men jag gick bet på Kopparhavets hjältar och Ereb Altor/Drakar och demoner 23.

Vi hade en mall som var något flexibel men ca 2,5-4 x mer kostar saker i Ereb Altor. Så dela på 3 så hamnar du nära KH.

Jo men så enkelt var det inte eller så är jag inte tillräckligt skarpsynt. Jag hittade ingen sådan kvot, inte heller en kvot för kläder, en annan kvot för vapen, ytterligare en kvot för bruksföremål och så vidare.

Det gick rätt bra med Kopparhavets hjältar och Hjältarnas tid men jag gick bet på Kopparhavets hjältar och Ereb Altor/Drakar och demoner 23.
Jag hade i sådana fall tagit 15-20 saker med silverkostnad och summerat från det ena spelet, sen tagit samma föremål från det andra för att få fram växelkursen. Om det hade varit för krångligt eller mycket mer jobb än så hade jag nog inte riktigt brytt mig om skillnaden.
Det är ju trots allt så att fattiga kommer vara fattiga ändå och rika troligtvis inte annat än hickar till över att förlora några tusen silver hir och dit.
Viktigt för min del blev det nog först om spelet handlade om politiska ränker och mutor, men knappt då heller. Man är lite obekväm första spelomgången eller två, och sen tenderar det bli att handla om annat än att man gått bet om lite pengar. :)

Ja, det är något sådant jag landat i och fick ju även en dylik siffra från skaparna här ovan. Anledningen att jag bryr mig lite extra är att vi spelat Kopparhavets hjältar insi så där fem år, en pågående kampanj alla pren och en ny typ de senaste två åren, så vi har bildat oss en uppfattning om världen som jag helst inte välter över ända genom att använda handelspriser för krut som inte alls matchar priserna för att köpa krut till hakebössor, skeppshakar och kanoner eller liknande.

Back