DoD Ereb Altor och Erebor?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Av någon anledning har jag helt missat detta, Ereb Altor är väldigt likt Erebor (Ensamma berget i Bilbo). Ereb är tydligen berg på alviska.

Vi har grävt i namnets ursprung men ingen minns vem/hur/när det myntades. Men kanske kan denna lilla spaning väcka något minne till liv?

@Mekanurg ?
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Nej, "ereb" betyder inte berg på sindarin utan ensam "lonely".

Edit: "Ered" är "bergskedja", eller berg i plural (singular orod).

I övrigt vet jag inget om ursprunget.
/Tolkien-nörd
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Ja, jag fumlade när jag skulle återge denna Wikipediatext med egna ord :)

"Erebor är bergets namn på det alviska språket sindarin, av ordet Ereb, "Ensam", och ordet Orod (plural. Ered), vilket betyder "berg"."
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Av någon anledning har jag helt missat detta, Ereb Altor är väldigt likt Erebor (Ensamma berget i Bilbo). Ereb är tydligen berg på alviska.

Vi har grävt i namnets ursprung men ingen minns vem/hur/när det myntades. Men kanske kan denna lilla spaning väcka något minne till liv?

@Mekanurg ?
Tyvärr minns jag inte.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Jag har alltid trott att det haft med den grekiska mörkerguden Erebos att göra, som ju har en region i Ereb som namne. När jag kollar upp det nu kan det också vara en plats vid jordens ände.

Tydligen finns det också ett feniciskt ord ereb med innebörden väst eller skymning, som vissa hävdar är ursprunget till Europa som namn.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,685
Location
Värnhem, Malmö
Jag har alltid trott att det haft med den grekiska mörkerguden Erebos att göra, som ju har en region i Ereb som namne. När jag kollar upp det nu kan det också vara en plats vid jordens ände.

Tydligen finns det också ett feniciskt ord ereb med innebörden väst eller skymning, som vissa hävdar är ursprunget till Europa som namn.
Jag har alltid trott det baserats på det hypotetiska feniciska eller akkadiska ursprunget – antagligen det senare, med en misstanke om att @Brior ligger bakom. När något har ett mesopotamiskt eller medicinskt namn känns det som en hyfsad hypotes (som Trakoriens kejsarinna, fiskparasiten).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Enligt Fandrakes bok om DoD nämns det första gången i Skinadus 3 sommaren 1985 (s. 92). Vilket var ganska långt innan @Brior engagerades i att skapa settingen, men ungefär samtidigt som Svavelvinter blev aktuellt (s. 104).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Enligt Fandrakes bok om DoD nämns det första gången i Skinadus 3 sommaren 1985 (s. 92). Vilket var ganska långt innan @Brior engagerades i att skapa settingen, men ungefär samtidigt som Svavelvinter blev aktuellt (s. 104).
Stämmer. I Anders Blixt artikel om Caddo, där även Kopparhavet, Zorakin m.m. nämns första gången. Dock enbart på kartan vill jag minnas. Inte i texten.
 

Birkebeineren

Veteran
Joined
9 Feb 2016
Messages
42
Tolkien har gett en kulle i östra Beleriand namnet Amon Ereb, sindarin för "Lonely Hill". Platsen där grönalvernas ledare Denethor stupade under Första åldern i Första kriget mellan alverna och Morgoth.

Sen finns , "Be", skaparguden Ilúvatars första ord som skapade universum.

Kanske kan någon tidig skribent hos Äventyrsspel medvetet eller omedvetet hittat inspiration här?
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
556
Location
Gävle och Åland
Jag har alltid trott det baserats på det hypotetiska feniciska eller akkadiska ursprunget – antagligen det senare, med en misstanke om att @Brior ligger bakom. När något har ett mesopotamiskt eller medicinskt namn känns det som en hyfsad hypotes (som Trakoriens kejsarinna, fiskparasiten).
.
Nä, jag har inget med namnet Ereb* att göra, utan det fanns redan när jag kom in och jag minns att jag blev lite förvånad när Svavelvinter presenterades som ”Ereb Altor, volym II” (men tyckte det var ballt med en kommande kontinent**)

* Rörande etymologin, så vet jag inte mycket om Tolkiens påhittade språk (fast vi hade ett rådjur som kallades Mirima). Efter Sinkadus-kartan tog jag för givet att det var ERiks Egen Bakgård ;-)

** DoD23 är som bekant ännu inkontinent, även om Ereb nu återföds som tredjepartsprodukt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Jag håller mig också till hypotesen att det är Erebos som ligger bakom både Erebor och Ereb Altor
Det här är ju bara spekulation, och jag har inget att bygga upp min tes med. Men Ereb(Alt)or ligger iaf betydligt närmre än Erebos. Och med tanke på att Äspels vagga till viss del stod bland Tolkiensällskap känns det inte långsökt.

Amon Ereb
Erebor
Ereb Altor

Det känns rätt tolkienesque.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
Frågade ChatGTP:

Vem kom på begreppet "Ereb Altor"?


ChatGPT
"Ereb Altor" är en svensk musikgrupp som bildades 2003. Bandet är känt för att spela en stil som kombinerar black metal och viking metal. Medlemmarna i Ereb Altor är Mats och Ragnar från det tidigare bandet Isole. De två musikerna skapade Ereb Altor för att utforska och utveckla sin musikaliska vision ytterligare.
Så för att svara på din fråga, Mats och Ragnar var de som kom på begreppet och bildade bandet Ereb Altor.


You
Men visst fanns det före det?


ChatGPT
Jag ber om ursäkt för eventuell förvirring. Du har rätt, begreppet "Ereb Altor" har en äldre bakgrund och har sina rötter i J.R.R. Tolkiens verk "Sagan om ringen". Ereb Altor är ett fiktivt bergsområde i Midgård, skapat av Tolkien.
Så för att korrigera mitt tidigare svar: Ereb Altor som begrepp fanns redan i Tolkiens litteratur, och bandet Ereb Altor valde att använda det som sitt namn, med anknytning till den mytologiska och episka känslan som Tolkien skapade. Tack för att du påpekade detta, och jag hoppas att detta klargör frågan.


You
Du menar inte Amon Ereb?


ChatGPT
Jag ber om ursäkt för förväxlingen. Du har helt rätt. Jag har felaktigt nämnt "Ereb Altor" i samband med Tolkiens verk. Begreppet du nämner, "Amon Ereb", är korrekt i sammanhanget av Tolkiens Midgård. "Amon Ereb" är ett berg i Beleriand, och det har ingen direkt koppling till bandet Ereb Altor.
Jag beklagar för eventuell förvirring och tackar för att du rättade mig. Om du har fler frågor eller om det är något annat jag kan hjälpa dig med, låt mig veta.

You
Så vem kom på Ereb Altor

ChatGPT
Ereb Altor är en svensk musikgrupp som bildades av Mats and Ragnar från det tidigare bandet Isole. Så, för att vara tydlig, det var Mats and Ragnar som kom på och bildade Ereb Altor. Tack för din tålamod och för att du rättade mig.

----

Så Mats och Ragnar alltså...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
Även om inspirationen kommer från Tolkien så uppstod den ju inte ur intet där heller. Misstänker att även professor Tolkien hade åtminstone ett halvt öga på Erebos.
 

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
För min del lutar jag åt det feniciskt/akkadiska ursprunget. Att Ereb delar ett (potentiellt) etymologiskt ursprung med Europa passar rätt bra då det ursprungligen var ett slags alternativt Europa. Och även i sina senare former delar drag med världsdelens geografi.
Så, även om jag inte vet hur spridd den etymologin var på 80-talet så håller jag mig till den tolkningen personligen. Det känns helt enkelt rätt
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
För min del lutar jag åt det feniciskt/akkadiska ursprunget. Att Ereb delar ett (potentiellt) etymologiskt ursprung med Europa passar rätt bra då det ursprungligen var ett slags alternativt Europa. Och även i sina senare former delar drag med världsdelens geografi.
Så, även om jag inte vet hur spridd den etymologin var på 80-talet så håller jag mig till den tolkningen personligen. Det känns helt enkelt rätt
Ska dock tilläggas att namnet Ereb Altor kom före den pseudoeuropeiska flörten (som senare tonades ner). 1985 fanns inget av detta. Av det som fanns gick det inte att dra några sådana paralleller och det antika arvet hade ännu inte fått någon plats.
 
Top