Nekromanti Ereb Altor-kampanjerna - vilken ordning?

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Hade turen för ett par dar sen att få tag i mer eller mindre alla publicerade böcker till Drakar och Demoner 3 och 4 för en spottstyver, och har suttit och läst igenom Trakorien-modulen, som jag saknat i tid och evighet (mitt första inköpta äventyr var Oraklets Fyra Ögon, för otroligt länge sen - kostade 110 spänn...).

Jag hade nån fundering på om det över huvud taget går att köra alla storkampanjerna med samma gubbar, utan att rucka på tidslinjerna, eftersom allihop utspelar sig i precis samma svep - 610 till 615 e.O. Gissningsvis är Marsklandet det bästa äventyret att starta med, om inte Härskarserien har ett "äldre" datum - jag vill minnas att modulen i fråga inte är daterad. (har inte läst den på länge, men det blir det ändring på så fort jag kan komma hem ifrån den här gudsförgätna avkroken vi firar jul i...)

Sen låg jag och funderade lite i natt över besvärjelser och annat till DoD 3-4, och kom på en del kul som inte fanns med så vitt jag vet...

Sortera
Skola: Elementarmagi (Jord)
Skolvärde: Minimagi

Med denna minimagiska besvärjelse kan magikern separera ut en känd beståndsdel ur en "hög" med små föremål - allt som passar på magikerns beskrivning lägger sig brevid ursprungshögen, där magikern vill ha det. Exempel på användningsområden är att separera mynt i högar, att dela kryddblandingar i sina beståndsdelar, med mera. Ursprungshögen får max väga ett kilogram, och partiklarna måste vara separerbara för hand.


Sära
Skola: Elementarmagi (Jord)
Skolvärde: 12
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Omedelbar

En kraftigare variant av Sortera, som kan skilja på mycket mindre partiklar. Besvärjelsen låter magikern separera ut en beståndsdel ur en massa bestående av max 1000^E partiklar - men det måste vara partiklar som magikern förstår sig på, och som är någorlunda lika stora i storlek. Effektgraden måste vara tillräcklig för att påverka hela den berörda mängden.

(Som beskriven kan besvärjelsen användas för att skilja ut t ex allt vatten ur kroppen på någon, men det kräver en effektgrad i närheten av tio och en lyckad förhäxning, plus att man måste förklara för SL varför man kom på idén. Grundidén var att man skulle kunnan använda besvärjelsens ritualform enligt Magikerns handbok för att kunna t ex rena metaller och annat - det går åt sex eller sju effektgrader för att sortera ut allt guld ur ett litet guldmynt, t ex.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Spelar det någon roll?

Jag hade nån fundering på om det över huvud taget går att köra alla storkampanjerna med samma gubbar, utan att rucka på tidslinjerna, eftersom allihop utspelar sig i precis samma svep - 610 till 615 e.O.
Varför skulle inte det gå? De flesta kampanjerna utspelar sig på väldigt olika ställen i Ereb Altor, och är bara tidsbestämda för att konstruktören tyckte att det blev finare så. Det är inget som säger att Marsklandet eller Barbia inte skulle kunna spelas tio år tidigare eller tio år senare. De enda kampanjerna som innebär någon påtaglig förändring av världen är Femte konfluxen-sviten (och antagligen Den nidländska reningen som jag inte har läst). De övriga borde man kunna placera precis där man känner för tidsmässigt. Jag har själv spellett de flesta av kampanjerna för samma rollpersoner och utan att bry mig det minsta om när de var tänkta att utspela sig.

/tobias
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Eftersom jag sitter med samma sak...

...så har jag faktiskt tänkt över det där nyligen.

De stora äventyren/kampanjerna som jag ser det är;

1) Svavelvinter-serien
2) Den Nidländska Reningen
3) Härskarserien
4) Barbia - Siratsias Vita Formelsamling
5) Ärans Väg
6) Marsklandet

Ärans väg är inte placerade i Ereb så där krävs omarbetning rätt rejält. Tidslinjen passar inte alls in.

Marsklandet är fri från datum, så det kan du lägga in händelserna simultant.

Av ovanstående äventyr föreslår jag att du börjar med Barbia, eftersom det utspelar 609 e. Odo om jag minns rätt. Men innan det förslår jag att du klarar av ett par mindre äventyr (Äventyrspaketen, Dödens Väg, Djupets Fasor etc.) så RP inte är alltför svaga.

Efter Barbia kommer du till det stora problemet. Den Nidländska Reningen utspelar sig simultant med Svavelvinterserien och tillåter inte att man kör den samtidigt. Jag skulle därför rekomendera att du kör Den Nidländska Reningen (och sparar Svavelvinterserien till en helt egen kampanj) - då kan du även klämma in ett av äventyren från Ereb-boken som intro.

Därefter kör du Härskarserien, där man förutsätts vara beryktad, något man onekligen är efter alla tidigare utflykter...
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Eftersom jag sitter med samma sak...

är det inte tänkt att svavelvinterserien skall vara uppdelad i två större delar? efter att ha äventyrat så smått spelar man svavelvinter. därefter kör man igenom hela listan med vicotnik och hans moster, varefter de kommer tillbaka till trakorien som stentuffa hjältar för att ta itu med det där man sopade under mattan när man var ung och oförståndig. tuffhetsgraden på serien kräver riktigt stygga karaktärer, såvida man inte moddar serien vill säga.

nu har jag inte spelat barbia men jag har hört att det ska vara helvetiskt svårt och mer eller mindre kräver att man klarat av varenda släppt äventyr innan man sätter tänderna i´et.

grog - som så gott som utplånade spelgruppen under svavelvinterserien trots att rollpersonerna hade upp emot 43 (förtiotre!) i färdigheterna.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Om femte konfluxen

är det inte tänkt att svavelvinterserien skall vara uppdelad i två större delar? efter att ha äventyrat så smått spelar man svavelvinter. därefter kör man igenom hela listan med vicotnik och hans moster, varefter de kommer tillbaka till trakorien som stentuffa hjältar för att ta itu med det där man sopade under mattan när man var ung och oförståndig.
Äventyrsspel planerade knappast att man skulle spela äventyren i någon speciell ordning, de kom bara ut oh blev daterade i den ordning de råkade bli skrivna. Mellan delarna i Femte konfluxen är det snällt nog ganska stora luckor, som tillät spelgrupperna att syssla med annat medan de väntade 2-3 år på nästa del. (Förutom mellan Kristalltjuren och Den femte konfluxen, där handlingen bara fortsätter rakt av.)

tuffhetsgraden på serien kräver riktigt stygga karaktärer, såvida man inte moddar serien vill säga.
Märkligt nog tycker jag inte alls att Svavelvinterserien är speciellt dödlig om bara spelarna beter sig klokt (och om man som spelledare skippar helt ovidkommande strider med monster som bara råkar komma drällande). Framför allt Oraklets fyra ögon kan man ta sig igenom med nästan inga strider alls om man är smart. Fällorna är dödliga, ja, men inte om man gör rätt.

/tobias
 

Winchester

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
165
Location
Malmö
Re: Om femte konfluxen

Shaggira, Lugahs och Rabdo Rhana har du i så fall glömt - likaledes de två lömska typerna som bevakar det röda ögat. Och stod det inte nånstans att det vita ögats klan skulle ge en storstryk när man återkom med henne? Och ja visst ja - Nekromorbus!

Det mesta går visst då att lösa med förhandlingar, men en del av parterna är inte direkt samarbetsvilliga.

Och "Den Femte Konfluxen"-äventyret utspelar sig mitt under brinnande krig - här undkommer du inte utan strid både här och där..

Marsklandet-Barbia-Svavelvinter-Nidland-Oraklets fyra ögon-etc låter som en okej ordning...

SP
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,264
Location
Örebro
Re: Eftersom jag sitter med samma sak...

är det inte tänkt att svavelvinterserien skall vara uppdelad i två större delar?
Det stämmer att det är ett hopp. Jag slogupp i Oraklets fyra Ögon och läste i början att Svavelvinterserien utspelar sig vintern mellan 610 e. Odo och 611 e. Odo. Oraklets Fyra Ögon börjar våren 613 e. Odo.

därefter kör man igenom hela listan med vicotnik
Helvetesfortet utspelar sig vintern 612 e. Odo och som senare går över till 613 e. Odo under spelet. Melindors återkomst utspelar sig under våren 613 e. Odo och Nidland utspelar sig samma år, fast under sommaren

Visst skulle man spelleda de två kampanjerna tillsammans - men då måste du rucka på tidslinjen något. Alternativt låta RP missa inledningen i Oraklets Fyra Ögon, vilket gör att du då endast behöver komma på en anledning till hur RP får tag i Vox Ranzina (och ja, jag vet att man kan rucka på årtal hämningslöst - men sådant finner jag föga intressant).

Med andra ord var det inte så okompatibelt som jag mindes det. Och som Gurgeh påpekade - det fanns ingen plan från ÄVentyrsspel/Target Games att man skulle spela äventyr i en vissföljd, utan det berodde mer på när äventyret producerades.

nu har jag inte spelat barbia men jag har hört att det ska vara helvetiskt svårt och mer eller mindre kräver att man klarat av varenda släppt äventyr innan man sätter tänderna i´et.
Barbias handling är inte styrd, utan man kan låta RP få uppleva två vitt skilda scenarioer beroende på vad för motivering nemesisen har. Då kan det antingen bli väldigt, väldigt omöjligt eller relativt harmlöst. Om man tänker innan man slår och har haft tur med SL så är tankemödan så otroligt mycket viktigare än att vara mäktig.
 

Grog

Swordsman
Joined
7 Dec 2003
Messages
505
Location
Munchen
Re: Om femte konfluxen

Märkligt nog tycker jag inte alls att Svavelvinterserien är speciellt dödlig om bara spelarna beter sig klokt (och om man som spelledare skippar helt ovidkommande strider med monster som bara råkar komma drällande). Framför allt Oraklets fyra ögon kan man ta sig igenom med nästan inga strider alls om man är smart. Fällorna är dödliga, ja, men inte om man gör rätt
ja, det är ju där skon klämde... en av spelarna betedde sig alltid klokt medan övriga spelade väldigt känslomässigt eller försökte vara "coola". och då går det som det går. till exempel gick två rollpersoner in i ett övergivet hus utan att invänta resten av gruppen trots att de förväntade sig att lönnmördarna låg i bakhåll. (aj!)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,900
Location
The Culture
Om strid under femte konfluxen

Shaggira, Lugahs och Rabdo Rhana har du i så fall glömt - likaledes de två lömska typerna som bevakar det röda ögat. Och stod det inte nånstans att det vita ögats klan skulle ge en storstryk när man återkom med henne? Och ja visst ja - Nekromorbus!
Nej, det har jag inte; de är inbakade i ordet "nästan" som jag använde för att markera att även om det inte blir så mycket strider, så är det ändå troligt att några kommer att äga rum.

Och man måste inte hamna i strid med någon av dem du beskriver. Det går att undvika lönnmördarna om man använder tillräckligt övertygande säkerhetsåtgärder. Vem som helst med en gnutta självbevarelsedrift ser till att INTE återvända till det vita ögats klan med henne. Och mina spelare lät bli att aktivera Nekromorbus trots att jag gjorde mitt bästa för att beskriva klotet som otroligt intressant och lockande.

/tobias
 
Top