Ereb Altor har kommit!

Jag var inte på Kongressen och har ändå fått min låda, så det är bara slumpen som avgör. I utskicket som gjordes nylige så var det tal om nsta vecka, så allting handlar bara om tur. Vanligtvis brukar jag få den sist av alla så det här var en psitiv överraskning för mig. :love:
Jag var på kongressen och hämtade ut den ordinarie uppsättningen och extrakartor och har inte fått specialversionerna så jag tänkte att Nanshe kanske väger lite på sin rättvisevåg och de som inte fått något alls får sina paket först medan de som fått en ordinarie kan vänta på specialversionen. :)
 
På Sci-Fi-bokhandeln står det att utgivningsdatumet är först i december. Jag har beställt världsboken därifrån men blir lite snopen när jag nu läser här att det finns de som redan fått hem grejerna i oktober. Hur kommer det sig att sci-fibokhandeln är senare?
 
På Sci-Fi-bokhandeln står det att utgivningsdatumet är först i december. Jag har beställt världsboken därifrån men blir lite snopen när jag nu läser här att det finns de som redan fått hem grejerna i oktober. Hur kommer det sig att sci-fibokhandeln är senare?
Släpp för de som var med och stöttade kickstarterprojektet respektive vanligt släpp till butiker.
 
Astrolabs Ereb Altor är inte riktigt vad jag förväntade mig. ”Världsboken” beskriver mycket lite av världen och bara i grova drag. Inga detaljer. På bara 18 sidor sveper man över hela kontinenten. Jämför vi med gamla Ereb Altorboxens världsbok så; ja - det går inte att jämföra… Där har varje land ett eget kapitel med massor av matnyttig information. I den nya ”Världsboken” beskrivs Aidnehalvön på en kvarts sida. Alltså… vet inte riktigt vad jag ska göra med den superövergripande informationen om Aidne: om Zorakin och… Kardien? Kardunien? Lite oklart - bägge namnen nämns. Boken är mer som en regelboksexpansion (nya monster, nya magier, nya raser, nya hjälteförmågor, mer utrustning, regler för långresor fältslag), relativt lite av den nya DoD23 känslan - allt med lätt touch av Ereb Altor. Vissa grejjer var trots allt bättre förr, men smaken är som baken.
 
Astrolabs Ereb Altor är inte riktigt vad jag förväntade mig. ”Världsboken” beskriver mycket lite av världen och bara i grova drag. Inga detaljer. På bara 18 sidor sveper man över hela kontinenten. Jämför vi med gamla Ereb Altorboxens världsbok så; ja - det går inte att jämföra… Där har varje land ett eget kapitel med massor av matnyttig information. I den nya ”Världsboken” beskrivs Aidnehalvön på en kvarts sida. Alltså… vet inte riktigt vad jag ska göra med den superövergripande informationen om Aidne: om Zorakin och… Kardien? Kardunien? Lite oklart - bägge namnen nämns. Boken är mer som en regelboksexpansion (nya monster, nya magier, nya raser, nya hjälteförmågor, mer utrustning, regler för långresor fältslag), relativt lite av den nya DoD23 känslan - allt med lätt touch av Ereb Altor. Vissa grejjer var trots allt bättre förr, men smaken är som baken.

Tack för din feedback, och för att du tog dig tid att titta igenom Ereb Altor: Världsboken, även om den inte riktigt passade dig. Det är mycket riktigt att det inte är en repetition av Boxen från - 89.

Jag kanske ändå skall förklara hur vi tänker runt din centrala poäng: istället för att presentera längre faktabaserade genomgångar land för land vill vi först måla upp en övergripande bild av Ereb Altor (det är de 18 sidorna du hänvisar till), för att sedan dyka ned i specifika sammanhang och äventyrsplatser. Som vi gör med Kaphalt i Ransard i boken. Om du även tar en titt på Ereb Altor: Kopparhavet hittar du där betydligt fler exempel - allt spelinriktat. Information är antingen stöd för spelarna för att skapa rollpersoner, eller äventyrskrokar och äventyrsplatser för spelledaren.

Syftet är att presentera Ereb Altor som en levande och spelinriktad värld, där man kan släppa ned rollpersonerna på konkreta platser för att utforska.

Vi är 100% ödmjuka för att alla inte kommer att uppskatta vårt angreppssätt, men det här är hur som helst vad vi försökt uppnå.
 
Last edited:
Astrolabs Ereb Altor är inte riktigt vad jag förväntade mig.
Jag kan förstå och jag kan också känna viss besvikelsen, men...

1) Jag tror att Kickstarterbeskrivningen var ganska tydlig, så jag hade inga andra förväntningar när boxen kom.
2) Sanningen är att sida upp och sida ner med beskrivningar av länder, klimatzoner, språkfamiljer, mm mm är rätt tråkigt.

Jag har en massa böcker från Conan-rollspelet (vilken version det nu är) och det är jättemycket beskrivningar, och jag kommer ingen vart med det. Även om jag har någon slags kärlek för gamla Ereb Altor... så vet jag ärligt talat inte om jag någonsin tragglade mig igenom texterna, utan egentligen var det nog mest den inspirerande kartan jag gillade.

Om någon släppte en Encyclopedia Ereb Altor, med allt... så skulle jag säkert vilja ha den, och köpa den.
Men jag är inte så säker på att det är det bästa sättet att erbjuda en spelvärld i produktform.
 
Om någon släppte en Encyclopedia Ereb Altor, med allt... så skulle jag säkert vilja ha den, och köpa den.
Men jag är inte så säker på att det är det bästa sättet att erbjuda en spelvärld i produktform.
Du har läst vår programförklaring ser jag :)

Det sagt så kommer vi garanterat att dyka ner i såväl Aidne som andra regioner framöver!
 
Tack för din feedback, och för att du tog dig tid att titta igenom Ereb Altor: Världsboken, även om den inte riktigt passade dig. Det är mycket riktigt att det inte är en repetition av Boxen från - 89.

Jag kanske ändå skall förklara hur vi tänker runt din centrala poäng: istället för att presentera längre faktabaserade genomgångar land för land vill vi först måla upp en övergripande bild av Ereb Altor (det är de 18 sidorna du hänvisar till), för att sedan dyka ned i specifika sammanhang och äventyrsplatser. Som vi gör med Kaphalt i Ransard i boken. Om du även tar en titt på Ereb Altor: Kopparhavet hittar du där betydligt fler exempel - allt spelinriktat. Information är antingen stöd för spelarna för att skapa rollpersoner, eller äventyrskrokar och äventyrsplatser för spelledaren.

Syftet är att presentera Ereb Altor som en levande och spelinriktad värld, där man kan släppa ned rollpersonerna på konkreta platser för att utforska.

Vi är 100% ödmjuka för att alla inte kommer att uppskatta vårt angreppssätt, men det här är hur som helst vad vi försökt uppnå.
All heder åt ert arbete och tack för proffsigt svar👍🏻. Antar att jag helt enkelt är en obeveklig nostalgiker som törstar efter mer av Ereb. Ser helt enkelt fram emot fler böcker; där fördjupningen så småningom kanske finns!
 
Last edited:
All heder åt ert arbete och tack för proffsigt svar👍🏻. Antar att jag helt enkelt är en obeveklig nostalgiker som törstar efter mer av Ereb. Ser helt enkelt fram emot fler böcker; där fördjupningen så småningom kanske finns!
Du kan åtminstone trösta dig med att det finns ett väldigt gediget världsbygge bakom allt som står i böckerna. Varje kommatecken är vägt på guldskål. Men det innebär att allt är en del av samma världsbygge. Allt hänger ihop. Våra monster, utrustningslistor, reseregler m.m. Det är inte olika delar som slängts in i samma bok för att vi tyckte att det vore kul med regler för långfärd. Det är en del av settingen. Vill du traska genom de centralerebska slätterna är det alltså så du gör. Vill du följa Papirleden är det så det går till. O.s.v.

Aidne är f.ö en av mina favoritplatser i Ereb och vi hade lätt kunnat skriva 20 sidor om Goiana, Svarta Tornet, exilkungen i Faltrax, Pendons gränder o.s.v. Men det greppet hade inneburit att vårt material hade gått från över 500 sidor till över 1000 sidor. Och någonstans drar även vi gränsen :)
 
I Ereb Altor: Kopparhavet har vi 29 sidor om Aidne, uppdelat på material för spelarna (6 sidor) och material för SL inklusive ett äventyr (21 sidor).

Har inte räknat, men på en höft är det samma för Erebosiska Arkipelagen, Tolan & Jorien, Norra Samkarna , Norra Soluna och Främre Akrogal.

Och det finns all möjlighet att vi kommer att göra ytterligare djupdykningar i en eller flera av dessa regioner + i regioner utanför Kopparhavet.
 
Du kan åtminstone trösta dig med att det finns ett väldigt gediget världsbygge bakom allt som står i böckerna. Varje kommatecken är vägt på guldskål. Men det innebär att allt är en del av samma världsbygge. Allt hänger ihop. Våra monster, utrustningslistor, reseregler m.m. Det är inte olika delar som slängts in i samma bok för att vi tyckte att det vore kul med regler för långfärd. Det är en del av settingen. Vill du traska genom de centralerebska slätterna är det alltså så du gör. Vill du följa Papirleden är det så det går till. O.s.v.

Aidne är f.ö en av mina favoritplatser i Ereb och vi hade lätt kunnat skriva 20 sidor om Goiana, Svarta Tornet, exilkungen i Faltrax, Pendons gränder o.s.v. Men det greppet hade inneburit att vårt material hade gått från över 500 sidor till över 1000 sidor. Och någonstans drar även vi gränsen :)
Det som är svårt för oss som alltid bygger våra egna äventyr och inte spelar färdiga äventyr, är att vi måste läsa oss till ert gedigna världsbygge "mellan raderna", istället för att det bara går att hitta en text genom ett enkelt index.

Jag gissar att det fungerar så, att om ni ber mig skriva ett "riktigt" äventyr som ska säljas som en "officiell" modul, så kommer ni att be att jag sätter mig in i allt ert icke-publicerade material/världsbygge, så att det nya äventyret inte blir "en annan del som slängts in".

I en digital värld hade man ju kunna önska att det fanns en annan for för "anteckningar", för den som vill kunna läsa "det som finns" utan att nödvändigtvis är en produkt som uppfyller högt ställda krav.
 
Det som är svårt för oss som alltid bygger våra egna äventyr och inte spelar färdiga äventyr, är att vi måste läsa oss till ert gedigna världsbygge "mellan raderna", istället för att det bara går att hitta en text genom ett enkelt index.

Jag gissar att det fungerar så, att om ni ber mig skriva ett "riktigt" äventyr som ska säljas som en "officiell" modul, så kommer ni att be att jag sätter mig in i allt ert icke-publicerade material/världsbygge, så att det nya äventyret inte blir "en annan del som slängts in".

I en digital värld hade man ju kunna önska att det fanns en annan for för "anteckningar", för den som vill kunna läsa "det som finns" utan att nödvändigtvis är en produkt som uppfyller högt ställda krav.

Det är vi som väger orden på guldvåg, inte spelgrupperna :) Mycket av materialet är presenterat just som en resurs för att bygga egna äventyr, inte som en restriktion.

Mer konkret: det är mycket specifika aktörer, konflikter och platser. Ganska inzoomat. Att Rakallu Oxbringa är en framträdande rovriddare i en del av Berendien begränsar ju inte vilka äventyr man kan skapa i andra delar av Berendien - med helt andra aktörer, eller med Rakallu med på ett hörn om man tycker det blir kul.

Vi har inga vita fläckar på kartan, men har ändå försökt skriva på ett sådant sätt att det skall gå att foga in eget material mellan det beskrivna.

Och den övergripande beskrivningen - och världskartan - ger ett ganska grovkornigt "top layer" som referens för varje region.
 
Det är vi som väger orden på guldvåg, inte spelgrupperna :) Mycket av materialet är presenterat just som en resurs för att bygga egna äventyr, inte som en restriktion.

Mer konkret: det är mycket specifika aktörer, konflikter och platser. Ganska inzoomat. Att Rakallu Oxbringa är en framträdande rovriddare i en del av Berendien begränsar ju inte vilka äventyr man kan skapa i andra delar av Berendien - med helt andra aktörer, eller med Rakallu med på ett hörn om man tycker det blir kul.

Vi har inga vita fläckar på kartan, men har ändå försökt skriva på ett sådant sätt att det skall gå att foga in eget material mellan det beskrivna.

Och den övergripande beskrivningen - och världskartan - ger ett ganska grovkornigt "top layer" som referens för varje region.
Jag förstår det, och jag kan inte riktigt komma på något bättre sätt att göra det, än så som ni gjort.
Men det är ändå svårt.

Det som händer mig är att jag tänker att någon rik handelsman på Naros (enligt Kopparhavets Hjältar finns det 5 handelshus där) ska gifta sig med någon högadlig kvinna från Berendien. Det ger status och inflytande till Naros, och ekonomiska fördelar för Berendien. Och så, i vimlet och tumultet av alla gäster från runt om Kopparhavet så händer det saker som är bra intriger för äventyr. Så då börjar jag undra om Berendien... är det alls ett feodalt samhälle med en adel så att detta är allt rimligt? Skulle detta kunna fungera med Berendiens kultur? Hur ser relationen mellan Berendien och Naros ut? Pratar de ens samma språk? Har Berendien en flotta som skulle kunna transportera hela det Berendiska följet till Naros?

Och jag förstår att jag kan hitta på allt själv.
Men om/när jag gör det, så finns det en risk att jag hittar på något, som visar sig vara helt i motsats till något som finns skrivet.

Mitt problem är att jag fastnar i funderingar, bakgrund, letande och tvekande istället för att fokusera på själva intrigen och detaljerna på plats.
Det är mitt problem. Och det är inte ert fel.

Och/men... om ni hade beskrivit Berendien i detalj, så finns det ju en risk att något kring Berendien gör att jag inte får ihop min intrig alls... pga någon detalj som inte egentligen spelar någon roll för någon... och då kanske jag inte alls kan hitta någon plattform och plats för mitt äventyr alls. Och det är värre.

Så mitt önsketänkande går ut på att jag, när jag arbetar med en sådan ide, enkelt kan hitta om det är några problem med den, i förhållande till världen.
 
Mitt problem är att jag fastnar i funderingar, bakgrund, letande och tvekande istället för att fokusera på själva intrigen och detaljerna på plats.
Det är mitt problem. Och det är inte ert fel.
Låter som att du antingen behöver bygga en egen värld, eller släppa idén om att vara helt trogen till kanon om du vill använda någon annans värld.
 
Låter som att du antingen behöver bygga en egen värld, eller släppa idén om att vara helt trogen till kanon om du vill använda någon annans värld.
För att citera oss själva i Världsboken ( Kap 11, Ereb Altor Nu och Då)

Men Ereb Altor är inte vårt, det är ditt! Det är en spelvärld som är välsignad med passionerade spelare, spelledare och skribenter som håller ett otal olika versioner vid liv. Den expansion du håller i handen kan hjälpa dig spela i det Ereb Altor vi presenterar här, men är också tänkt att enkelt kunna anpassas till din egen kampanj och dina egna preferenser.
 
Låter som att du antingen behöver bygga en egen värld, eller släppa idén om att vara helt trogen till kanon om du vill använda någon annans värld.
...det är den andra saken jag funderat över, fram och tillbaka, i snart 35 år...

"Men Ereb Altor är inte vårt, det är ditt!"

...så det nya Ereb Altor passar mig rätt bra... det är därför jag är nöjd och tacksam även om en del av mig skulle vilja haft en Encyclopedia.
 
Last edited:
Back
Top