Nekromanti Ereb altor does and donts

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
tänkte av nostalgi spelleda drakar och demoner i ereb altor , jag har nästintill allt som äventyrsspel släppt till drakar och demoner så har dom flesta äventyr som utspelar sig i ereb

nu är det flera år sedan jag spelade eller spellede drakar och demoner så det mesta har fallit ur minnet men det jag undrar är vilka äventyr är ett måste och vilka ska jag skippa självklart då äventyr som utspelar sig nånstans i ereb altor ,

sen i vilken ordning bör jag köra äventyren ska dom följa nån specifik tidslinje tex att om dom dödar den slp:n i det äventyret kan dom itne köra det där så därför bör dom köra det där först

och om dom gör sisådär i det äventyret så inträffar saker som leder till att händelseförloppet ändras så nästa äventyr aldrig blir till osv

ja jag tror ni förstår kontentan av mitt tänkande
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,547
Location
Slätta
Om man kollar på de lite större så kan jag tänka mig:
Dimön, Enhörningshornet eller annat uppvärmningsäventyr.
Svavelvinter
Marsklandet
Oraklets fyra ögon
Kristalltjuren
Den femte konfluxen
Nidlandsserien

Barbia går att stoppa in lite varsom, troligen bäst efter Marsklandet. Jag har dock inte härskarserien så jag vet inte vart den skulle passa in... Har jag glömt någon större...?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Härskarserien passar rätt bra ihop med Trakorien, eftersom det är "i närheten". Exempelvis mellan Svavelvinter och O4Ö.

Krilloan kan också stoppas in lite varstans. Man kan exempelvis flytta hela Krilloan till Staden O, Tricilve eller Fontra Cilor så blir det lite vettigare.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Ram said:
Om man kollar på de lite större så kan jag tänka mig:
Dimön, Enhörningshornet eller annat uppvärmningsäventyr.
Svavelvinter
Marsklandet
Oraklets fyra ögon
Kristalltjuren
Den femte konfluxen
Nidlandsserien

Barbia går att stoppa in lite varsom, troligen bäst efter Marsklandet. Jag har dock inte härskarserien så jag vet inte vart den skulle passa in... Har jag glömt någon större...?
Du menar att han ska plöja allt detta med samma rp-grupp? Verkar lite... mycket.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Flera äventyr utspelar sig samtidigt (som Svavelvinter-serien och Den nidländska reningen) så det blir lite stressigt att färdas över hela kontinenten fram och tillbaka för att hinna med allt. :gremwink:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Marsklandet hade jag väldigt kul med, både då som spelare och senare som spelledare. Man kan spela på lite olika nivåer av braighet och det är fritt och ger många krokar vidare.

Barbia är ju ett fett hjälte high-level äventyr som är koolt men lite av ett slut på en kampanj och för grymt mäktiga rollpersoner

Hela Trakorien-grejen är ju bra och kool och en gigantisk kampanj i sig. Kör bara den vetja.

Magilre hade jag jätteroligt med. Ganska basic äventyr men rätt trevliga, och en kul setting att äventyra i. Mycket intriger och skit.

Nidland spelade vi inte klart, vi hade inte skoj.

Torshem är lite grisodlaraktigt och charmigt med barbarer och skogar och massa svartfolk- trevligt äventyr om ni gillar klaner och den grejen.

Härskarserien var väl egentligen ingen hit.

Monotaurerna, eller vad de hette kändes rätt tråkiga.

Det där äventyret man gick ner i underjorden lyfte heller aldrig, där man slogs mot odöda och där det fanns en dvärgby under jord.

Nu minns jag inte mer, har du själv någon tanke kring vad du är ute efter? Förslag på kampanjer (för det finns ett par feta kampanjfrön till Ereb som man kan tänkas vilja köra), vilka äventyr är bäst, bra ordning på äventyren?

Vill du ha high-fantasy med åskbollar som kraschar städer eller riddare och religioner som i Ivanhoe?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,547
Location
Slätta
Necross said:
Ram said:
Om man kollar på de lite större så kan jag tänka mig:
Dimön, Enhörningshornet eller annat uppvärmningsäventyr.
Svavelvinter
Marsklandet
Oraklets fyra ögon
Kristalltjuren
Den femte konfluxen
Nidlandsserien

Barbia går att stoppa in lite varsom, troligen bäst efter Marsklandet. Jag har dock inte härskarserien så jag vet inte vart den skulle passa in... Har jag glömt någon större...?
Du menar att han ska plöja allt detta med samma rp-grupp? Verkar lite... mycket.
Nejdå, det kan inte ta mer än ett par års konstant spelande... :gremsmile:
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Vad gäller Ereb Altor i sig, så utmärks världen av att den är ett riktigt lapptäcke: typ en genre per land. Nu är det ju en stor kontinent, så olika ändar därav kan förvisso vara olika, men den röda tråden kan tyckas lysa med sin frånvaro... Det kan också vara en sak att ta fasta på: jag försökte spela en kampanj som verkligen byggde på att RP reste runt som skottspolar på diverse handelstrader och karavaner, där det blev en poäng med den ständigt varierande settingen.

Det bästa i Ereb Altor enligt mig, och många, Den Femte Konfluxen. Så till den grad att det knappt är Ereb Altor -- Trakorien kör liksom sitt eget race därute i västerhavet.

Det finns ett antal ganska enkla, basic, rätt kul äventyr som man kan spela utan stora pretentioner. Dit hör möjligen de gamla klassikerna, Dimön, Torshem, Enhörningshornet, mfl. De skulle kunna utgöra en ganska kul kampanj. Men dessa äldre äventyr är inte eller bara delvis förankrade i Ereb.

Marsklandet kan man ha kul med. Det är ett koolt upplägg, men sist jag försökte spela det, fixa vi bara inte det här med att det är sån korvtårta av grejer på alla dessa öar inom någon kvadratkilometer...

Barbia är också sitt eget race, kan man säga. Det skulle i sig passa som en egen kampanj. Typ superhjältar, dock.

Sämst är Nidländska reningen. Undvik.

Härskarserien minns jag som... sådär. Ingen direkt rekommendation.

Några andra spridda äventyr: Magillre, ganska basic. Men minns knappt av eller till. Nattens fasor, inget bestående intryck (det är underjordsävntyret NilsH nämnde).

Övriga kan jag inte säga något om, t ex Krilloan, Montuerna, m fl.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Hakanlo said:
Nattens fasor, inget bestående intryck (det är underjordsävntyret NilsH nämnde).
Nattens fasor var en bok som släpptes till Chock. Det underjordsäventyr som NilsH nämnde heter Djupets fasor. :gremwink:
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Ram said:
Nejdå, det kan inte ta mer än ett par års konstant spelande... :gremsmile:
Nja asså jag köper att samma spelargrupp kan ta det, men inte med samma rollpersoner alltså. Flera av de där är ju små kampanjer i sig liksom.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Endyamon said:
Nattens fasor var en bok som släpptes till Chock. Det underjordsäventyr som NilsH nämnde heter Djupets fasor. :gremwink:
Så var det ja! Jag har även blandat ihop Ärans Väg och Dödens Väg några gånger...
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
tack för alla svar

det jag är ute efter är att jag undrade om det finns nån genomgående kampanj likt undergångens arvtagare kampanjen i M.U.A som liksom är en huvudkampanj som bör köras ...

och sen som nån nämmde att tex svavelvinter serien och nidländska reningen utspelar sig samtidigt så dom går tex inte att köra efter varandra utan att ändra på tidslinjen

var såna grejer jag var ute efter i vilken ordning man bör köra äventyren och liknande och vilka äventyr som man absolut inte får missa och vilka man kan skippa

minns tex jag körde härskar serien och nidländska reningen när jag var i 15 års åldern men minns inte så mycket av dom eller varför dom skulle vara dåliga ?
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Barbia, Den nidländska reningen och Svavelvinter-serien är de stora äventyrsserierna du inte får missa. I Altors baksida så knyts de alla samman med att de mäktiga individerna alla hade liknande drivkraft: att dominera konfluxen. Det är förstås en efterhandskonstruktion, but it makes sense.

De bör för övrigt spelas i den ordningen som jag skrev den (förslagsvis lägger du "Enhörningen och drakormen" från Ereb Altor som introduktionsäventyr till Den nidländska reningen - och kanske Haktahchas ankomst som epilog).

Ärans väg, Härskarserien och Krilloan-kampanjen är inte särskilt hårt knutna till världen och de stora händelserna, utan är snarare äventyrsserier som skulle kunna utspela sig på andra tidpunkter eller i andra världar utan några problem.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Här på denna blogg finns en fantastiskt underhållande total supersågning av Nidlandländska reningen. Har man läst den är det sedan mycket svårt att ta den serien på allvar!

Samtidigt vill jag ändå nyansera: det går givetvis att ha kul när man spelar det, och riktigt allt raljerande i bloggen (damn, har glömt hans forumnamn) ska nog inte tas bokstavligt. Själv, när jag spelledde dessa äventyr för sådär en femton år sedan, hade faktiskt ganska roligt med del ett och två. Dock fann jag del tre helt... ospelbart (milt talat) efter en genomläsning, och vägrade ens försöka. Och då tycker jag man kan välja något annat redan från början.

Ett tillägg: jag har själv en svår allergi mot pick-and-drops i äventyr (de är väl alla rälsningars stambana). I Nidland är det inte mindre än två sådana. (Med pick-and-drop menar jag scener i äventyret av typen "plötsligt är ni omringade av 500 bastanta soldater, de tar er till fånga och för iväg er till...", alltså, fällor där det inte finns några andra alternativ än att bli fångad och sedan blir man satt rakt i nästa scen i äventyret).

Just det, härskarserien. Jag minns den inte tillräckligt väl för att säga att den var direkt dålig.
 

Doctor_Hell

Veteran
Joined
2 Mar 2009
Messages
142
Location
Sweden
hahaha fy fasen jag skratta så jag grät när jag läste rescensionen av den nidländska reningen speciellt beskrivningen av talyros och hans bär :gremgrin:
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Här finns en ganska underhållande genomgång av DoD-prylarna.

Ska man tro hajpen så är det väl egentligen bara Konflux-sviten som åldrats särskilt bra. Jag har faktiskt varken läst eller spelat den själv.

Men över lag tycker jag det som publicerades för DoD typ 1985-90 håller jäkligt bra kvalitet om man jämför med mycket samtida amerikanskt material.

När jag gått igenom många av produkterna nyligen tycker jag det mesta som är dåligt handlar om två saker: rälsning och överdrifter. Många äventyr är sjukt rälsade (Nidländska reningen t ex) och en del grejer är har "fan va coooolt detta blir"-karaktär (Härskarserien t ex).

Om man är en någorlunda skicklig SL kan man lyckas tona ned, nyansera och variera dessa svagheter, och då tror jag det mesta är riktigt spelbart.
 
Top