Nekromanti Ereb Altor åsikter (kontra Chronopi, mm)

Ryng Silverkorp

Veteran
Joined
31 Jul 2001
Messages
137
Location
Eskilstuna
När jag liksom säkert många med mig spelade DoD under det tidiga nittiotalet så var det Ereb som härskade. Allt vi spelade äde rum i Ereb. Ereb var så himla bra tyckte dom flesta av oss.

Sen kom Chronopia och jag liksom många med mig här också, ryggade tillbaka med tanken; vad är det här?, det är ju inte DoD!!

Chronopia blev liggandes ett tag, men så beslött jag mig för ändå prova det, eftersom Ereb lyste med sin frånvaro. Och jag kan säga att det faktiskt blev till en hel kampanj av ävetyr som var mycket uppskattade. MEN det ska sägas att jag fick mutera om chronopia en hel del för att få den stämmning jag sökte. Men på det hela taget så var det ändå chronpia.

Nu är det ett bra tag sedan vi lämmnade både Ereb och Chronopia. Och med lite distans till de båda världarna vill jag nog tycka så här.

Chronopia hade (enl mig) en mer sammanhängande värld än Ereb som jag uppfattar som lite mer av ett lapptäcke. Sen kan man förstås tycka vad man vill om de olika stilarna, elller vad jag nu ska kalla det.

Och i sanningens namn så tror jag många, som en vis man sa "romantiserar" Ereb. Många spelade säkert i Ereb under en period då man inte funderade så himla mycket på själva världen, det var mest kul att bara spela.

Om ni nu som har Ereb kollar på hur många sidor som tar upp visa länders beskrivning så är det inte speciellt många.

Ereb är vidare klart inspirerat av europa, nån gång runt medeltiden (spänner över flera tidsepoker i olika kulturer).

Jag tror faktiskt många "romantiserar" mycket av de äldre produkter som finns till DoD. Ta svavelvinterserien tex. det är väl en äventyrskampanj om någon som höjts till skyarna (iof ganska välförtjänt enl mig). MEN om man kollar igenom det första äventyret, dvs Svavelvinter så är väl själva idéen bakom det hela inte så där jätte-unik. Ett gäng svartpräststyper (min uppfattning) som bodde i en borg, en drake i en grotta, ett gravvalv mm.

Men samtidigt tycker jag att herr Granström var mästerlig på att få äventyret att ändå bli "annorlunda", vilket är ett ord i underkant för dom senare delarna.

Och så till Expert och DoD91 ... jag vet flera som förtfarande hävdar att Expert "är bäst" men det beror nog också till stor del på att DoD för många är förknippat med just Espert-lådan. Expert släpptes ju dessutom under en tid då rollspel stod högt i kurs och särskillt DoD, och i synnerhet Expert.

Nej slutligen kan, och får alla tycka vad dom vill om olika DoD upplagor eller produkter, men det gäller att försöka ha lite perspektiv till det hela också. När spelen gjordes och vad som var "inne" just då (tex bakgrundspoängen i DoD91).

Ser med spänd förväntan fram mot vad DoD6 kommer att utvecklas till.

MVH

Ryng Silverkorp
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Japp! ;)

Vi började med Chronopia, och sedan Chronopiaregler med gamla äventyr, sedan Chronopia med tilläggsböcker.. Urk. Där la ja av.. /images/icons/wink.gif

Men idag är jag rätt sugen på att spela Chronopia igen..
Jag var också rätt skeptisk till DoD6 (Historien upprepar sig!), pga regler jag tyckte var lite fåniga, men världen verkar ju utvecklas till något riktigt häftigt!


DoD är nog tänkt att modifieras!/images/icons/smile.gif





/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Och i sanningens namn så tror jag många, som en vis man sa "romantiserar" Ereb. Många spelade säkert i Ereb under en period då man inte funderade så himla mycket på själva världen, det var mest kul att bara spela.<p><hr></blockquote><p>

När jag glorifierar ereb så är det oftast vissa delar jag glorifierar och jag tror det är så för de flesta som brukar göra det. För man har tendens att glömma bort det dåliga (läs nidland /images/icons/smile.gif) och endast minnas det bra (läs Trakorien) med tiden.

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Jag tror faktiskt många "romantiserar" mycket av de äldre produkter som finns till DoD. Ta svavelvinterserien tex. det är väl en äventyrskampanj om någon som höjts till skyarna (iof ganska välförtjänt enl mig). MEN om man kollar igenom det första äventyret, dvs Svavelvinter så är väl själva idéen bakom det hela inte så där jätte-unik. Ett gäng svartpräststyper (min uppfattning) som bodde i en borg, en drake i en grotta, ett gravvalv mm.<p><hr></blockquote><p>Men samtidigt så ar ju Granströms äventyr så speciella eftersom han hade en tendens att alltid skapa intressanta SLP's. Det var nog det som var styrkan med hans äventyr (förutom modulen trakorien som är lugnt den intressantaste världsbeskrivningen jag läst).

<blockquote><font size=1>In reply to:</font><hr><p>Och så till Expert och DoD91 ... jag vet flera som förtfarande hävdar att Expert "är bäst" men det beror nog också till stor del på att DoD för många är förknippat med just Espert-lådan. Expert släpptes ju dessutom under en tid då rollspel stod högt i kurs och särskillt DoD, och i synnerhet Expert.<p><hr></blockquote><p>Expert är så bra tycker de flesta för att de var det mest avancerade reglerna för DoD innan BP infördes osv. Annars skiljer sig ju inte Chronopias och 91'ans regler å mycket från Expert.

Att det sen efter det lagts in nivåer i de reglerna är också en anledning till varför folk gillar Expert mer. Det var ju en period då man skulle lära sig att hata D&D (som egentligen bara är LEVELS). Så det hatet har smittat av sig på DoDv6 utan att man egentligen vet vad det handlar om. Exempelvis jag /images/icons/smile.gif jag gillar inte att dom infört nivåer i nya men jag är inte heller helt införstådd i vad det handlar om. Jag väljer helt enkelt bara att inte tycka om det då jag aldrig gillat nivåer.


mvh
/joakim kalcidis
 

Delita Hyral

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
100
Location
Ivalice
Som gammal Dod spelare (spelade med den lilla svarta lådan som släpptes 84- och -86) Tycker jag att hysterin kring Ereb Altor var till viss del oföftjänad men efter att ha spelat Chronopia där demoner, troll och andra " highfantasy " varelser springer omkring på stadens gator och där man med få undantag upplever annat än att ranta runt på stadens torg och gator, så tycker jag på det stora hela MYCKET bättre om Ereb..

Expert och Gigant var som sagt bra men även rollspel måste gå framåt. Systemet ( 91 och chronopia ) som baserades på expert var genomtänkt och bra. Emedans jag inte alls är lika nöjd med Dod -6 .

Krigare bör vara mer mångtaliga än besvärjare och tex heliga krigare en problematik som jag tidigare tagit upp.
Men krigaren är " sämre " eftersom han går upp en nivå senare än alla andra tex när krigaren går upp till nivå 2 är dom andra på niv 3....

Det påverkar inte erfarna rollspelare men nybörjare tenderar till att välja de häftigaste och mäktigaste yrkerna...Därför tycker man att riotminds borde balacera detta på något sätt....
Det finns en del andra brister (i mina ögon )som borde ses över...eller åtmindstone funderas över....

- The crest of the black lion -
" a warrior takes a sword in hand, clasping a gem to his heart"
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
"Det påverkar inte erfarna rollspelare men nybörjare tenderar till att välja de häftigaste och mäktigaste yrkerna...Därför tycker man att riotminds borde balacera detta på något sätt...."

Men det kanske är bra för nybörjare, som inte riktigt förstår idén med rollspel, att spela de häftigaste yrkena, så att de inte tappar intresset. Gott rollspel och genomtänkta karaktärer kommer nog med tiden...
 

Der_Wald

Veteran
Joined
12 Jul 2001
Messages
41
Location
Östersund
prisningar till modulen Trakorien. Därifrån kom iden till en av de roligaste karaktärerna jag någonsin spelat, en Ramutra dyrkare. Det var så roligt att inte vara rädd eller bry sig omnågot. Min SL gjorde en jävligt skyst modifikation på min RP och det var att han bara fick 1 i PSY. Men det gjorde ju inget :) Han var en jätte stor demonjägare som hette Comar fast när han blev ramutra dyrkare så förkastade han sitt namn och baddade hellre i lera än jagga demoner. Som följeslagare hadde han en litten demonett som också var ramutra dyrkare. Han hadde jämt med sig ett kokkärl som demonetten bodde i plus att i den kunde man ju lägga diverse roliga saker :)

In Hoc Signio Vinces
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Samma sak igen?

Chronopia hade (enl mig) en mer sammanhängande värld än Ereb som jag uppfattar som lite mer av ett lapptäcke. Sen kan man förstås tycka vad man vill om de olika stilarna, elller vad jag nu ska kalla det.

Vad är det exakt som är så sammanhängande med Chronopia och exakt vad är det som gör Ereb till ett lapptäcke?

Och i sanningens namn så tror jag många, som en vis man sa "romantiserar" Ereb. Många spelade säkert i Ereb under en period då man inte funderade så himla mycket på själva världen, det var mest kul att bara spela.

Ang. romantiseringen: Å tredje tentakeln så är det ju så jävla "inne" just nu att klaga på Ereb och "romantiseringen" av densamma. Följdriktigt har vi en lika god kålsupare till "av-romantisering".
Ang. spelandet: Att man spelade så för i världen får stå för dig. Min, och mina tidiga vänners, upplevelse av världen var större än bara att gå omkring och slå sönder saker.

Om ni nu som har Ereb kollar på hur många sidor som tar upp visa länders beskrivning så är det inte speciellt många.
Ereb är vidare klart inspirerat av europa, nån gång runt medeltiden (spänner över flera tidsepoker i olika kulturer).


Ang. beskrivning av länder: Dels finns det många länder som har en fullgod beskrivning över flertalet sidor, dels har beskrivningen av ett land mer med kvalitet än med kvantitet att göra (som vanligt).
Ang. likheter med Europa: Förstår jag dig rätt så klagar du dels på att det är för likt Europa, och dels på att det inte är tillräckligt likt europeisk medeltid?! Påminner mig om ett annat fint citat; "Vilken hemsk mat de bjöd på! Ja, och så var det så lite av den också!".

/Gloria Excelsior, som tydligen av slumpen, blivit utsedd till Erebs försvarare. /images/icons/cool.gif
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
"inne just nu"?

Visst, gör en sökning i Drakar-forumet, så kan du lätt hitta inlägg där det klagas på Ereb och Chronopia så långt bak du kan hitta.

Du kan också läsa detta gamla inlägg från <a href='http://www.d.kth.se/~md94-fbe/material/ledaren12.html'>Arkivet</a> (som visserligen mest handlar om Tolkien men som har sitt ursrpung i Ereb-nostalgi), och andra innan det som tar upp denna debatt, och som ganska tydligt visar att det i alla fall i mitt fall inte är fråga om att det är "inne just nu" att klaga på romantiseringen av Ereb. Det har jag gjort länge.

M.

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Joined
29 Jun 2001
Messages
129
Location
Eskilstuna
Re: "inne just nu"?

När jag först kom till forumet spenderade jag den första veckan med att gå igenom hela forumets historia.

Ja du kanske har klagat på det länge... då kanske det t.o.m. är du som sett till att det är "inne just nu"....?

Och "just nu" behöver ju inte nödvändigtvis betyda "den här veckan"....


/Gloria Excelsior
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Håller med!

Jag håller med om att Chronopia smutskastades lite i onödan, men jag tycker du glömmer den mest uppenbara anledningen:

DoD har alltid varit "grundrollspelet" för oss svenskar, de allra flesta av oss började med DoD, och när vi skriver äventyr för nybörjare så föreslår vi att vi ska spela just DoD, eller hur? Då är det en fördel att gamla Ereb kan spelas så löst att det lixom är ett "fantasyrike i största allmänhet". Alla vet hur ett troll ser ut, alla vet hur en skog ser ut, alla kan föreställa sig ett gravvalv osv. De flesta som SPELADE DoD (åtminstone de första åren) läste aldrig igenom andra kapitel i regelboken än de som behandlade konstruktionen av karaktärerna.

Då plötsligt kom ett spel som hette DoD men som spelarna INTE kunde leva sig in i utan vidare. -Vad är en Wongos? -har vi toaletter högst upp i de där tornen? Har vi rinnande vatten? Vad sa du, "ljusalver"?, "Marajiputtar"? osv...

Jag tror att de flesta SL gillade Chronopia, för att det VAR något, något annat än bara ett fantasyland i största allmänhet, med halvlängdsmän (från Tolkien), kentaurer (Grekisk mytologi) och lindormar (nordiskt missfoster). Plötsligt var inte DoD ett lapptäcke av all världens fantasyidéer längre, utan en genomtänkt, konstruerad värld, och det retade skiten ur folk.

Däremot så var det urfjantigt med edsvurna och monster och sånt. I "mitt" Chronopia fanns däremot inget sådant bofferlarv, utan vi hade maskerader och baler hos de olika alvhusen och alla mina spelare följde trender och klädkoder och charmerade alvdonnor i den höga societeten. Det var en underbar tid!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
nä, "just nu" betyder tydligen...

..."inom de senaste 6 åren".

Men visst, det är jag som såvitt jag vet myntat begreppet "romantiseringen av Ereb".

Meningen med det är INTE att säga att du inte hade kul med Ereb och Drakar och Demoner, eller att du inte får tycka att det är bäst. Meningen med det är att få fram meningsfull kritik mot både Ereb OCH Chronopia som inte bara grundar sig på nostalgi och ett okritiskt förhållningssätt till Erebs eventuella kvaliteter.

Ereb var ok på sitt sätt, och Chonopia på sitt sätt. Båda var världar till spelet Drakar och Demoner. Men de flesta äldre rollspelsprodukter som finns, nästan universellt genomgående, åldras väldigt illa.

Expert, som för mig var enormt smidigt och avancerat, bleknar vid jämförelsen med dagens smidiga system, med Pendragons implementation av BRP och med andra innovativa system.

På samma sätt har Ereb och det koncept som styrde den världen åldrats illa. Även om det finns bra delar, så finns det även delar som är dåliga.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Re: Håller med, typ!

Undrar om Chronopia-hatare skulle se anorlunda på spelet om det inte hette Drakar och Demoner?
Kanske borde det egentligen inte hetat DoD då det tar ett stort steg bort från det man kallar klassiskt Drakar - d.v.s Ereb (egentligen spelar det väl ingen roll!)
Hade det varit så hade man kanske till och med sluppit de mossiga reglerna som figurerar i Chronopia.

och japp, som SL diggar jag verkligen Chronopia. Om man har alla moduler upptäcker man snart att det är en väl sammanhållen spelvärld som absolut inte begränsas på något sätt bara för att det är en stad. Det finns i stort sett allt man som SL kan önska att pilla med.
Angående de ickemänskliga rasernas "fel" (t ex onda alver och snälla troll) och de nya raserna tycker jag att det bara är kul att stoppa undan de igendammade alverna som plockar blommor i Ereb och få in lite nytt blod i sitt spelande.
Tack för mig...



'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Ereb klassiskt Drakar? Hädare!

Klassiskt Drakar, det är Spindelkonungens Pyramid, Sarkath Hans Gravvalv, Dimöns Hemlighet, Döda Skogen och Havets Vargar!!!

Ereb. Pah, moderna påfund utan rötter till det klassiska rollspelandet!!!

;-)

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

DunkLspiel

Veteran
Joined
30 Jun 2001
Messages
83
Re: Ereb klassiskt Drakar? Hädare!

Javisst är det så och jag ber så mycket om ursäkt. Jag råkade för ett ögonblick glömma hur bitter man blir när man blir gammal...

;-) 'vinke vink Magnus'

DunkLspiel - fortfarande ung och vacker!

'Beter man sig dumt får man respekt'
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Vilken tur han har...

...att häda DoD inte ger samma straff som att häda Islam (jfr den där Ruschdi)

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Instämmer fullständigt!!! - och sarkastisk fråga.

Eftersom alla är sådana Anders Blixt-fan, och anser att det han gjorde som relativt ung och oerfaren är det bästa som finns i universum näst gratis nakenbilder på Lara Croft, hur kommer det sig att Gondica, som sas är fulländningen av vad herr Blixt gillar, har det minst besökta forumet här?

Det är inte bara hr Seter som är less på den substanslösa tjatkritiken mot Chronopia och helgonförklarandet av Ereb (vi spelade inte ens med fanskapet, eftersom vi redan hade en värld när den började pluppa ut). Jag har ställt mig upp och skällt många gånger. Kritiken låter dessutom som en dålig blåkopia på den kritik som riktades av äldre spelare mot min generation (född -71) eftersom vi inte spelade RIKTIGA spel som D&D utan löjliga spel som Drakar - som bara bestod av plagiat, bara var gjort för kobolder och inte var seriöst, inte realistiskt... listan tar inte slut men är ganska likt.

Så det är inget tillfälligt mode - folk som släpper lös gnällattacker över Chronopia har funnits här sedan forumet startade, och vi som inte håller med har varit stora i käften vi med och skällt och gnällt tillbaka (ibland har tom bägge sidorna fört sansade debatter och varit trevliga och konstruktiva :). Dessutom såg jag debatter av det här slaget i Sverox för en massa år sedan - där just Magnus Seter var inblandad.

Nightowl, gammal surgubbe. Näe, det var INTE bättre förr.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
ah. YTTERLIGARE en duskussion om Ereb vs Chronophia vs Trudvang.
Fan jag önskar att jag vart med på den 'gamla goda tiden' och skaffat mig en uppfattning om Ereb annan än 'stereotypisk medeltidsfantasy á la Tolkien'. Kalla det fördomar, men jag har aldrig spelat det, så jag vet inte.
Chronopia däremot, har jag spelat (om man inte räknar när vi gjorde RP:s till nått äldre än Ereb (typ tvåan eller etten tror jag)) och jag har haft kul med C! jag hade ingen uppfattning om vad DoD var, bara vad Fantasy var och att C INTE var den fantasyn jag läst eller spelat. Visst, vi skippade De Hängivna i vissa äventyr när det kändes långdraget med 'parken med berskedjan' varje gång vi skulle till ett berg...
trudvang representerar HELLER inte det DoD var innan C (jaja, jag vet egentligen inte, men det var väl ganska Standard-fantasy?) utan mer de böcker och otaliga årågngar av Tomtar och Troll som ofta var illustrerade av Bauer och handlade om troll som kidnappade prinsessor, snälla pojkar som hette Olle som 'gav sig ut i världen' och räddade prinsessorna. Eller om en tomtefamilj som bråkade med ekorrar. typ.

Summan av kardemumman av det jag vill få fram: Idag ser jag reglerna till C som en aning koboldiska, och de i DoD6 som en aning lite mer anpassad för unga spelare runt 10-12-14. Jag själv är Sexton och reglerna känns inte avancerade nog, men visst fan gillar jag stämningen, skulle inte byta bort den mot Eon bara för att E har bättre regler!
Nä, nu tycker jag att man ska låsa alla såna här trådar som är Ereb vs C eller C vs T eller Ereb vs T.
NI SOM HAR EREB KVAR OCH GILLAR DET: SPELA DET!
NI SOM INTE GILLAR CHRONOPIA: SPELA DET INTE!
jag och mina forumskamrater är mäkta trötta på liknande diskussioner. fast, det blir inga diskussioner alls om dessa inte finns... BEVARA EREB VS CHRONOPIA DISKUSSIONER!!!


Kindly disregard this post..
MVH
Fogge

Jag vet att jag har rätt!
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Ereb klassiskt Drakar? Hädare!

Du är medveten om att de moduler du räknade upp är typ också de mest ovanliga modulerna som finns till Drakar.... Så jag tror du plockade det som var äldst och ansåg det för att vara klassiskt. Men klassiskt innebär också allmänt vedertaget....Och då är ereb också klassiskt medan havets vargar mfl är mer kuriosa.......

PS F'låt om jag provocerade något angrepp nu....DS

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,513
Location
Stockholm
Nja...

...jag plockade de modulerna för att:

1. Jag började spela Drakar och Demoner med det vita häftet, den grönblåa boxen, då det gavs ut med... Prince Augusts varumärke på lådan. Eller som man ofta säger, version 1 (anledningen till att jag beskriver lådan är att många tydligen tror att den såkallade svarta boxen, med det svarta häftet är version 1. Icke!). Alltnog, året var 1982.

2. Mitt första äventyr som spelare var Sarkath Hans Gravvalv.

3. Sedan följde de andra äventyren i rask takt. Under 1982 och 1983 alltså.

När man kan säga att man spelade modulerna innan det blev överkommersialiserat i och med Expert och Ereb, DÅ kan man säga att man spelar KLASSISKA Drakar och Demoner.

Så därför valde jag de modulerna.

Men självklart har du en poäng. JAG bestämmer inte vad som är klassiskt för alla andra. Det är klassiskt för MIG. Men kanske inte för dig. Då kanske Ereb är klassiskt.

Men om man köper det resonemanget, måste man också köpa att Chronopia kan vara klassiskt Drakar för andra spelare. Om man inte köper detta sista, är det min definition av klassiskt man därmed skriver under på.

Ursäkta om tonen låter lite uppbragt, jag tyckte inte alls att du var provocerande.

MVH

Magnus

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 
Top