Nekromanti Eragon

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Är det bara jag, eller känns det här som att gå femton år tillbaka i fantasy-på-film-tiden?

//erik. the return of the fjortisfantasy
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Fick väll åxå lite av de vibbarna..
Dock så ska man väll inte ropa hej, förrens man sett filmen.. Som tur är så har man fått några biobiljtetter ifrån jobbet. Så man iaf slipper ha betalat nått utifall det skulle bli skit av det hela.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,987
Location
Linköping
Give the Eragon the Feuflux. We neeedzzz it.

Stupit fat Lindenius. Ruining it for us.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Alltså, först blev jag lite sugen på att se filmen, men sen... ja, det visade sig vara en sån där jävligt lång sate. Så nu kan jag nästan säga att jag har sett den. Aha, aha.

-Hjalle, filmen skulle vara bättre utan 1), namnet Eragon och 2), hans rustning som glimmar till i slutpartiet.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
filmen skulle vara bättre utan 1), namnet Eragon och 2), hans rustning som glimmar till i slutpartiet.
Rustningen kan jag väl hålla med om, men namnet kommer ju från romanen som den bygger på. Det var tydligen en rätt populär bok, om jag förstod saken rätt, som i vanlig ordning inleder en trilogi.

Själv lät jag bli att köpa och läsa den, på grund av den synnerligen fula draken på bokens framsida.
 

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Själv lät jag bli att köpa och läsa den, på grund av den synnerligen fula draken på bokens framsida.
Min anledning var lite den samma. Förutom att draken var äckelful så tyckte jag att det lät lite fjantigt när "en pojke hittar ett drakägg och blir värsta häftiga hjälten"

- Jocke, bakfull och ful.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,957
Location
The Culture
Själv lät jag bli att köpa och läsa den, på grund av den synnerligen fula draken på bokens framsida.
Jag har låtit bli att köpa den eftersom de inte översatt titeln. Den måste väl rimligtvis heta "Erake" på svenska?

Eller så var det för att det såg ut som typisk standardfantasy.

/tobias
 

ÄlveKatt

Veteran
Joined
28 May 2005
Messages
162
Location
Linköping och Jönköping
Tja, det här kanske bara får er ännu mer tveksamma, men det visuella är väldigt nära bilderna jag fick när jag läste boken.

Boken var bra eskapism för mig, men huruvida något är bra eskapism är väl lika subjektivt som musiksmak, och boken hade inte mycket mer. Så jag kan säga att jag vill se filmen, men att jag nog inte med gott samvete kan rekommendera någon annan att göra det baserat på min upplevelse av boken.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Meh, jag vet. Och det är skitfult. :gremsmile:

-Hjalle, för övrigt med hjärnan full av alvisk grammatik - det är också ditt fel. :)
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Kan inte nån ta och göra en fantasy film som inte är baserad på en bok(serie)? Är det bara jag som tycker att det vore uppfriskande?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Kan inte nån ta och göra en fantasy film som inte är baserad på en bok(serie)?
Varför inte? Det har ju gått bra med Dungeons & Dragons-filmerna. :gremtongue:

/Anders
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Här är ett indiegäng som håller på och snickrar ihop en originalfilm. Fast med den takten blir den väl klar typ 2020.

Jag tycker överlag att de allra flesta filmer verkar vara baserade på någon litterär förlaga. Ingen förlaga jag kände till innan, bevars, men nog fasen brukar det dyka upp någon liten rad i eftertexterna att den är basad på en truistisk störa bajs Knödvig Strindberg.
I just fantasy kan det ofta vara en fördel. Jag tycker det är väldigt viktigt att få känslan av en hel värld som kanske bara anas. Då hjälper det om filmmakarna har tillgång till en välsnickrad kosmologi att plocka ur
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Haha...

Så pass mycket att namnet har fått mig att undvika den här tråden de senaste dagarna.

Nej, det verkar inte bra, möjligen kan den vara lite bättre än D&D-filmen. Särskilt är Jeremy Irons med också, han verkar inte vilja missa en enda liknande film.

/Balderk

Edit: lagt till missat ord i mening.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Vadå, har det kommit FLERA D&D-filmer?
Jajjamen! (Länk har du redan fått.) Tvåan är snäppet bättre än ettan men fortfarande inte så bra att den kan kallas "en bra film". Fast om de fortsätter med uppföljare och trenden håller i sig så kommer trean att vara OK och fyran riktigt bra.

/Anders
 
Top