Era fem favoritfilmer?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Ja, den är verkligen helt fantastisk, och även om det är en komedi ligger den inte super långt bort från det faktiska Sovjet, som ju var en parodi av sig själv väldigt ofta.
En del händelser i Death of Stalin var rentav ännu mer galna i verkligheten. Men de tonades ner då filmen skulle kännas för osannolik och överdriven.
 

ingefära

Veteran
Joined
11 Nov 2011
Messages
23
En del händelser i Death of Stalin var rentav ännu mer galna i verkligheten. Men de tonades ner då filmen skulle kännas för osannolik och överdriven.
jo precis. det är totalt skruvat, men ändå känns det som att det är så det var (och till och med nedtonat i filmen i vissa fall precis som du påpekar).
 
Last edited:

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Hemma på datorn har jag en påbörjad Top 100-lista som har varit extremt svår att få till. Denna tråd fick mig att vilja återkomma till den och göra klart den.

Från toppfilmerna på den listan kommer jag i skrivande stund ihåg följande filmer.

Joker
Redan några minuter in insåg jag att detta skulle bli min favoritfilm. Jag tycker Joaquin Phoenix gör den enskilt bästa skådespelarprestationen jag någonsin sett.

Motorsågsmassakern
Fantastiskt foto och cinematografi. Förutom en motorsågsviftande galning så är den sådär under skinnet-obehaglig.

Rose-Marys Baby
Underbart soundtrack och de stundtals bjärta kulörerna i bilderna står i skarp kontrast mot den mörka historien, likaså kontrasterna mellan karaktärernas yttre och inre är spännande och gör det hela än mer kusligt.

Psycho
Ett mästerverk på så många olika sätt. Hitchcock var en trollkarl, rätt och slätt.

En Studie i Brott / Exorcisten / Omen / När Lammen tystnar
Fyra oerhört solida och kompetenta filmer som jag har otroligt svårt att särskilja i ’braighet’.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Det här får bli vad som känns som de bästa filmerna just idag.

Aliens (1986) Ser den här filmen minst en gång om året. Sjukt imponerade att den fortfarande håller. Såg den när jag var 12 år och det var ju asläskigt och ashäftigt på samma gång. Såg den även innan Alien som jag som 12 åring inte tyckte var lika cool, men som jag idag älskar. Den når dock pga av nostalgiska skäl inte upp till Aliens.

The Terminator (1984) Ännu en film som man såg när man var ung som bet sig fast och gjorde ett stort intryck. Arnold var länge en stor idol för mig och har gjort många filmer som jag alltid kommer ha extra nära hjärtat.

Terminator 2: Judgement Day (1991) - Kanske en av de allra mest ikoniska actionfilmerna genom tiderna för min del. Inga vidare kommentarer nödvändiga.

Lord of the Rings (2001, 2002, 2003) Inget behövs sägas egentligen. Älskat Tolkien sedan jag läste böckerna i skolan i 5e-6e klass. Satt som i en dröm när jag såg dessa på bio. Magi!

A River Runs Through It (1992) - Det är något magiskt över den här filmen om en familj i Montana som är passionerade kring flugfiske. Men kärnan är mer en livshistoria. Antar att jag relaterar till kärleken för fisket men gillar även historien starkt.

Ser nu i efterhand att jag har tre filmer av James Cameron. "Tre" av Peter Jackson och en av Robert Redford.
 
Last edited:
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,418
Location
Nirvana
Jag slänger in två bubblare till de fem favoriter som jag postat tidigare i den här tråden:

Apocalypto. En av de otäckare filmerna jag har sett. Men denna Mel Gibson-rulle öppnar verkligen en hel värld! Och även en ny genre: Mayan horror action. Har aldrig sett något liknande. Kollar emellanåt på klipp från filmen på Youtube. Det mesta i filmen är spektakulärt, obehagligt och gastkramande. Jag kan inte sluta titta. Om allt i filmen är historiskt korrekt? Nope. Gibson har fantiserat och blandat tämligen fritt.

Lust, Caution. Denna spionhistoria utspelar sig i Hong Kong 1938 och Shanghai 1942. Går det att tänka sig coolare miljöer? Förmodligen inte. Kanske den snyggaste film jag har sett. Dessutom intressant kärlekshistoria. Ang Lee har regisserat. Gillar det mesta han har gjort.
 
Last edited:

Poromaa

Veteran
Joined
3 Jul 2016
Messages
90
Spännande tråd. Här och nu och kronologiskt säger jag:

Das Cabinet des Dr. Caligari
Grunnar understundom på om filmkonsten verkligen nått högre än såhär. Inser att jag möjligen kan tillhöra minoriteten i denna fråga.

The Third Man
Elegant europeisk efterkrigs-Noir bland det delade Wiens ruiner och kloaksystem. Stilig så det förslår. Och Orson Welles.

2001: A Space Odyssey
Tämligen enastående, särskilt på stor duk. Ingen som vill starta en tråd om Era fem favoritbioupplevelser?

Stalker
På många sätt en otroligt enerverande film jag har förtvivlat svårt att hålla mig från. Sällsamt och avgjort tålamodsprövande.

Apocalypse Now
Tycks bara bli bättre med åren, åtminstone om man bortser från försök till nya versioner. Sedan har jag väl egentligen inget emot de bortklippta scenerna i sig, men det där med stringens kan ju vara knepigt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
De Förlorade Barnens Stad. Visuell ögonfest, och lika njutbar i övrigt för hjärna och själ.
District 9. Som en dokumentär (om The Office möter Alien Nation i verkligheten), fast otrolig sci-fi som väcker sense of wonder.
Robocop. Ja, fram- och samtidssatir och ultravåld har aldrig gjorts bättre. Varje karaktär stannar i ditt sinne. "I'll buy that for a dollar".
The Good, the Bad, the Weird. Koreansk 30-talswestern.

Sedan kan jag inte välja mellan The Thing/Escape from NY/Alien/Aliens/Blade Runner/Mad Max the Road Warrior/Terminator 1 & 2/Star Wars OT/LotR/Conan/They Live m fl 80-talsrullar.
 
Top