Era fem favoritfilmer?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Vilka är era fem favoritfilmer och vad är det som gör att ni har just dessa som favoriter? Mina är följande:

Apocalypse Now Redux - Jag brukar inte vara förtjust i krigsfilmer då jag inte är så intresserad av krig som skeende. Denna film fokuserar istället vad krig gör med människors intre och vad som är människans sanna essens.

Sagan om Ringen - Jag räknar alla tre som en film. Alldeles fantastiska filmer, kommer aldrig glömma hur golvad jag blev när jag såg dem! Jag var så svältfödd på bra fantasyfilm och detta var vad jag alltid drömt om!

Blade Runner - Det finns en del grejer här som inte åldrats med värdighet, men likväl är det en fantastisk film! Väldigt vacker och ett av de första, dock inte det allra första, verken som introducerade mig till min favoritgenre cyberpunk. Och ett riktigt spännande tema där det utfiskas vad som gör en människa till en människa.

Casshern - Jag är helt med på att effekterna i denna film åldrats uselt och att storyn är osammanhängande. Men jag älskar den, har den till och med tatuerad! Den verkligen dryper av skaparglädje, regissören har försökt trycka in ALLT i filmen! Och trots att den är väldigt rörig är tematiken fantastisk!

Vampyrernas natt - Jag hade från början tänkt ha Sunset Boulevard här, men jag kände verkligen att jag ville ha med en komedi på listan! En av mina absoluta favoritformer av komedi är slapstick och här är den mästerlig! Men humorn blandad med en del genuin skräck och filmen har en rätt dyster stämning över sig som känns väldigt östeuropeisk i avsaknad av bättre ord. Denna märkliga mix gör filmen helt unik! Och väldigt väldigt rolig!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Lite olika genrer vill jag ha med, så det får bli så här:

SF
Dött lopp mellan Stalker (av Andrei Tarkovskij) och Solaris (också av Tarkovskij, alltså inte den amerikanska remaken).
Blade Runner har tyvärr åldrats illa, så den faller ur listan.

Drama
Dött lopp mellan Schindler's List och Apocalypse Now.

Komedi
Svår genre – det mesta håller inte för mer än en titt. Men Death at Funeral (Chris Rocks version; den andra har jag inte sett) skrattade jag gott åt även tredje gången jag såg den igår kväll.

Skräck
Sjätte sinnet

Bubblare finns det gott om (t.ex. Mulholland Drive och Inception), men dessa är dagens sextett (och måste jag banta ner det till en kvintett så ryker nog komedin).

EDIT: Totoro glömde jag helt när jag skrev min lista ovan (tack @Mekanurg för påminnelsen i post #4!)! Ett absolut mästerverk, som absolut borde varit med på min lista (oklart vad den slår ut dock; kanske Sjätte sinnet).
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,885
Location
Port Kad, The Rim
Fem filmer som har fastnat i mitt sinne, även om det gått många år sedan jag såg flera av dem. I bokstavsordning:
  • Casablanca: Ett utsökt tidsdokument med en förbannat massa odödliga one-liners, såsom "You wore blue, the Germans wore gray."
  • The Empire Strikes Back: Satte ribban för hur episka Star Wars-filmer bör vara. Tyvärr är det därefter endast Rogue One som kommer i närheten.
  • Jonas qui aura 25 ans en l'an 2000: En schweizisk film från 1976. Jag såg den flera gånger som tonåring. Fascinerande inblick i vanliga människors vardagsliv.
  • Totoro: Den bästa barnfilm som jag någonsin sett. Hela familjen älskade den på 00-talet. Scenografin (om man kan säga så om en tecknad film) är ögonbedövande vacker.
  • Trollflöjten iscensatt av Ingmar Bergman: Jag är ingen operafan, men den här versionen kopplar ihop ett mästerverk med en mästare. Njutbar från början till slut. Dessutom, en luftballong.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Jag har satt betyget fem på 34 av de 983 filmer jag betygsatt på Filmtipset. Att välja ut de fem bästa av de 34 är inte enkelt, och om jag skulle göra det en annan dag blir det antagligen fem andra filmer. Idag blir det såhär:

De andras liv – Enormt välspelad, välgjord och fängslande film med verklighetsbakgrund. Jag hade inga förväntningar alls när jag såg den och blev helt golvad.

En fisk som heter Wanda – Jag kunde inte göra en topp fem utan något Monty Python-relaterat och En fisk som heter Wanda är helt briljant med alla sina knasigheter.

The Big Lebowski – Ett av bröderna Coens mästerverk tillsammans med Fargo och O Brother, Were Art Thou? men The Big Lebowski vinner på att ha de skönaste karaktärerna.

Apollo 13 – Med samma motivering som De andras liv. Dessutom en intressant inblick i hur pass primitiva de tidiga rymdfarkosterna trots allt var.

Inglourious Basterds – Ett av Tarantions mästerverk tillsammans med Pulp Fiction och Django Unchained men Inglourious Basterds lyckas bäst med att bygga upp och behålla en tät stämning.

Filmer som nästan kom med på dagens lista: Aliens, Dune (2021), Nyckeln till frihet, När lammen tystnar, Terminator 2

Eftersom jag är väldigt förtjust i rymdopera, superhjältar och västern kan man tycka att någon sådan film skulle ha placerat sig på topp fem men så blev det inte. Kanske för att sådana filmer ofta är utmärkt underhållning men sällan lyckas göra riktigt bestående intryck på mig.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,720
Location
Göteborg
Fem? Oj, det blir väldigt svårt att komma på fem; jag ser sällan på film. Och jag kommer sällan ihåg filmer som jag sett. Men jag kan försöka komma på fem filmer som jag tyckt om att se.

Amélie från Montmartre: Stämningen, värmen, humorn, det vackra bildspråket. Den här brukar jag nämna när folk frågar om min favoritfilm.

Orfeu negro: Den är med för att jag såg den väldigt nyligen, men jag tyckte att den var helt fantastisk. Surrealistisk, färgstark, poetisk, och musikalisk. Naturligtvis samban, men också de smärtsamt vackra bossa nova-tonerna från Tom Jobim.

OSS 117 - Alerte Rouge en Afrique Noire: Eller vilken OSS 117-film som helst, men den här såg jag på bio. Det är den absolut bästa sortens satir, som inte går till överdrift, utan bara höjer de stereotypa elementen så att man inte kan undgå att se dem. Jean Dujardin är fantastisk.

Chungking Express: Vacker, mystisk, två egentligen helt orelaterade berättelser som skapar en sorts tematiskt möte. Den känns som en bra rollspelsomgång. Det är svårt att förklara varför den här filmen är så bra.

Hero: Jag kände att jag behövde ha en kung fu-rulle också. Ja, filmen är en hyllning till diktatur och ett försvar av folkmord. Ja, Crouching Tiger är kanske egentligen bättre. Men jag såg Hero precis i rätt del av mitt liv, när jag kunde uppskatta den estetiska skönheten i filmen och bli överväldigad av den balla koreografin. Så den har en speciell plats i mitt hjärta, som den antagligen egentligen inte förtjänar.


EDIT: Mina bubblare är "Vad som helst av Almodóvar" och "Vad som helst av Stephen Chow".
 
Last edited:

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Blade Runner och Alien har båda legat på min topp-5 lista sen jag var 12. Tråkigt att välja två filmer med samma regissör, men båda filmerna fick mig att inse att jag älskade något som jag tidigare inte visste fanns och jag har aldrig slutat älska dem.

Akira kan jag prata länge om hur synd det är att den skrevs innan handlingen från mangan var färdigskriven, men trots det en fantastisk film.

Ronja Rövardotter var en favoritfilm som barn och jag tycker ännu mer om den sen jag sett den med mina barn. En äventyrsfilm för barn som 100% respekterar sin publik.

Om jag ska försöka få in nyare filmer är det svårare, jag ser sällan filmer som inte hela familjen kan titta på och ännu mer sällan såpass långa filmer som de flesta nya filmer är (jag har fortfarande inte kommit mig för att se Blade Runner 2097 av den anledningen) men Mad Max: Fury Road och Spring Breakers lämnade mig båda helt vimmelkantig efter att ha sett dem.

Edit: The Witch ska absolut vara med på listan, men jag vet inte vad den skulle slå ut. Svårt att rangordna filmer jag sett en gång mot filmer jag sett många gånger.
 
Last edited:

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,235
Kollar inte så mycket på film längre, föredrar serier. Men nog finns det ett gäng filmer som jag kan kolla på hur många gånger som helst utan att tröttna.

Final fantasy VII Advent children
Kanske mer nostalgi/sentimentalitet än braighet, men det är en film som betyder väldigt mycket för mig. Och jag ryser fortfarande varenda gång Cloud säger "Stay there for me, trapped in memories".

Dune (nya)
Jag älskar Dune, och den nya filmen är vad jag känner ger böckerna mest pompig rättvisa för vad de är.

Evil Dead II - Dead by dawn
Bruce Campbell är min husgud, och Evil Dead II är den bästa filmen. Scenen där han sågar av sig handen liksom.

Livet i 8 bitar
Livet i 8 bitar är mer citerad i mitt hem än Monty Python. Fantastisk är den. Vad folk än säger.

Adams äpplen
Jag kanske har skum humor ibland, och den här filmen exemplifierar den rätt bra. Och det är en film som fortsätter vara rolig hur många gånger en än ser den.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Inte lätt det här!

Dr Strangelove (galet bra satir av efterkrigs-USAs kärnvapenmani)
Bladerunner (En närmast magisk upplevelse när man såg den första gången, sen har den åldrats en del förstås)
Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott (min favorit av Almodovar, underbar och full av färg och liv)
Mulholland Drive (En stämning som bara sveper in en)
Nausicaa (vacker, vemodig, men ändå hoppfull)

Bubblare:
Akira (En visuell upplevelse att bara dras med i)
Donnie Darko (drömlogik och magiskt välanvänd musik)
Gummo (jag bara njuter av hur bisarr den är!)
They Live (Så perfekt deadpan satir med så perfekt deadpan spel av Piper!)
Dead or Alive II (Takashi Miike levererar en ytterst märklig film full av glöd och energi)
Some Like It Hot (lätt, charmig, och fin fin fin!)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,302
Location
Kullavik
Skulle väldigt gärna vilja svara på det här, men frågan är ju helt omöjlig att kondensera ner till 5 titlar.

Här kommer istället min sammanställning på favoritfilmer från tidigt 1900-tal fram till 2007 (håller på att gå igenom 2008 och framåt):

10 Favorite movies before 1925
10 Favorite movies 1925-1930
5 Favorite movies 1931
5 Favorite movies 1932
5 Favorite movies 1933
5 Favorite movies of 1934
5 Favorite movies of 1935
5 Favorite movies of 1936
5 Favorite movies of 1937
5 Favorite movies of 1938
5 Favorite movies of 1939
5 Favorite movies of 1940
5 Favorite movies of 1941
5 Favorite movies of 1942
5 Favorite movies of 1943
5 Favorite movies of 1944
5 Favorite movies of 1945
5 Favorite movies of 1946
5 Favorite movies of 1947
5 Favorite movies of 1948
5 Favorite movies of 1949
5 Favorite movies of 1950
5 Favorite movies of 1951
5 Favorite movies of 1952
5 Favorite movies of 1953
5 Favorite movies of 1954
5 Favorite movies of 1955
5 Favorite movies of 1956
5 Favorite movies of 1957
5 Favorite movies of 1958
5 Favorite movies of 1959
5 Favorite movies of 1960
5 Favorite movies of 1961
5 Favorite movies of 1962
5 Favorite movies of 1963
5 Favorite movies of 1964
5 Favorite movies of 1965
5 Favorite movies of 1966
5 Favorite movies of 1967
5 Favorite movies of 1968
5 Favorite movies of 1969
5 Favorite movies of 1970
5 Favorite movies of 1971
5 Favorite movies of 1972
5 Favorite movies of 1973
5 Favorite movies of 1974
5 Favorite movies of 1975
5 Favorite movies of 1976
5 Favorite movies of 1977
5 Favorite movies of 1978
5 Favorite movies of 1979
5 Favorite movies of 1980
5 Favorite movies of 1981
5 Favorite movies of 1982
5 Favorite movies of 1983
5 Favorite movies of 1984
10 Favorite movies of 1985
10 Favorite movies of 1986
10 Favorite movies of 1987
10 Favorite movies of 1988
10 Favorite movies of 1989
20 Favorite movies of 1990
20 Favorite movies of 1991
20 Favorite movies of 1992
20 Favorite movies of 1993
20 Favorite movies of 1994
20 Favorite movies of 1995
20 Favorite movies of 1996
20 Favorite movies of 1997
20 Favorite movies of 1998
20 Favorite movies of 1999
25 Favorite movies of 2000
25 Favorite movies of 2001
25 Favorite movies of 2002
25 Favorite movies of 2003
35 Favorite movies of 2004
50 Favorite movies of 2005
50 Favorite movies of 2006
50 Favorite movies of 2007
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Braveheart
Nej, nästan ingenting i Mel Gibsons parodiskt skeva skildring av skotsk medeltid har någon överenstämmelse med verkligheten.
Och ja, det är ett eller två unkna inslag som speglar hans ganska vansinniga egna värderingar.
Men Satan vilken storslaget känslosvallande och pulshöjande riddaropera detta är. Sylvass karisma och gnistrande äventyrseposstjärnkvalitet från hela ensemblen, inte minst hos Gibson själv. James Horners höglandsromantiska musiksättning är perfekt.
Ställs jag inför ultimatumet byter jag gladeligen ut alla mina högskolepoäng i historia mot sanslöst fiktiv filmskurklogik och woadkrigsmålning.

Tombstone
Ett till högromantiserat historiskt hämnaräventyr. En välklädd Västern-ensemble i högform, i synnerhet Kurt Russell, Val Kilmer och Michael Biehn.
Här är jag inte tillräckligt insatt i verklighetens förlaga för att kunna bedöma någon överenstämmelse med verkligheten, men åberopar den konstnärliga friheten i genren sheriffopera. Kolla bara på detta, en av de starkaste minuterna i den amerikanska filmhistorien.

Indiana Jones and the Temple of Doom
Egentligen dött lopp mellan de tre mästerverken i originaltrilogin, men valet faller på De fördömdas tempel. Supercool estetik, supercool story, oerhört fräck musik. Skräckatmosfären som stundtals infaller borde vara obligatorisk i alla skattjägaräventyr. Jag gillar framför allt det avgränsande anslaget, med ett ganska rakt och enkelt berättat äventyr. Om de andra filmerna är äventyrskampanjer är detta ett one-shot.

The Omen
(Obs originalet från 1976)
70-talsskräck när den är som coolast. Älskar settingen med politisk tjänstemanna(över)klass för ett sataniskt skräckdrama. Filmen gör allt rätt i hur den stilfullt balanserar ämnesvalet perfekt. Otroligt bra Djävulsmusik av Jerry Goldsmith.

From Russia With Love
Måste inkludera en Bond-film. De som slåss om förstaplatsen i den serien är Thunderball, On Her Majesty's Secret Service, Live and Let Die och denna. Detta är kanske den mest sansade och "seriösa" Bond-filmen, en välgjord spionthriller utan några som helst tramsiga överdrifter. Ett stundtals rått och iskallt Kalla kriget-äventyr i Bond-jämförelsemässig ytterst nedtonad skala, men det finns också stunder av dundrande storslagenhet.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
600
The Silence of the Lambs
Inherent Vice
Eyes Wide Shut
John Wick 2 (eller får jag räkna alla som en?)
Jämnt skägg på femteplatsen mellan: No Country for Old Men, The Master, Heat, Zodiac och Once Upon a Time in Hollywood. Ottomh.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Twelve Angry Men - Mästerlig dialog, fantastiskt skådespelande, djup och så otroligt spännande.

The Lion in Winter (1968) - ”I’ve snapped and plotted all my life. There’s no other way to be a king, alive and fifty all at the same time.” Den perfekta filmen om du gillar politiska rollspel. Alla är smarta, bråkiga, vältaliga och usla människor. Den bästa julfilmen i världen.

Conan the Barbarian (1982) - Mästerverk! Musiken, hur vackert allt är filmat, replikerna och det fantastiska skådespelandet. Nietzscheanskt, kargt, livsbejakande!

The Sunset Limited - Det är bara två skådespelare som pratar i en lägenhet med ett Cormac McCarthy manus. Och du måste se det! Vad gör det värt att leva?

Happiness (1998) - Den mörkaste komedin någonsin. Jag behövde vara ensam en stund efter jag sett den men samtidigt skrattade jag så jag grät.


Bubblare:
Blade Runner - I want more life, fucker

Lady Vengeance - Old Boy fast ännu bättre.

Vampire Hunter D: Bloodlust - Jag ser den varje gång jag är sjuk. Den bästa vampyrfilmen och den bästa post-apokalyptiska filmen.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
The Bodyguard
Kevin Costner är Whitney Houstons livvakt. Bra handling med FANTASTISK musik. Världens bästa cover, Houstons version av I will always love you, är lyft från soundtracket. Bara en sådan sak.

The Ninth Gate
Johnny Depp är bokhandlare som dras in i jakten på en väldigt viktig bok. Finurlig handling är bra berättad. Hela filmen har en konstig stämning över sig som fått mig att se om den flera gånger.

Skamgrepp / Disclosure
Michael Douglas får en ny chef, Demi Moore, och saker tar en mörkare vändning. Fantastiskt kul att se de dator-relaterade bitarna av handlingen, bland annat Virtual Reality som får spela en nyckelroll.

Skönheten och Odjuret
Disneyfilmen från 91. En av filmerna från guldåldern. Bra musik, bra handling, fint tecknad. Jag tycker verkligen om de svenska rösterna i den också. så namnet fick bli på svenska även om den heter Beauty and the Beast på IMDB.

Soldaat van Oranje
Paul Verhoeven regiserar Rutger Hauer i det här andra-världskrigsdramat. Gripande och stundtals väldigt obehaglig täcker filmen händelserna från förkrigstiden ända till krigsslutet. Och bra är det. Jag hade lite andra alternativ på filmer med kombinationen Verhoeven och Hauer, men det här är kanske den som är minst omtalad så jag tar chansen att pusha lite för den.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
The Bodyguard
Kevin Costner är Whitney Houstons livvakt. Bra handling med FANTASTISK musik. Världens bästa cover, Houstons version av I will always love you, är lyft från soundtracket. Bara en sådan sak.

The Ninth Gate
Johnny Depp är bokhandlare som dras in i jakten på en väldigt viktig bok. Finurlig handling är bra berättad. Hela filmen har en konstig stämning över sig som fått mig att se om den flera gånger.

Skamgrepp / Disclosure
Michael Douglas får en ny chef, Demi Moore, och saker tar en mörkare vändning. Fantastiskt kul att se de dator-relaterade bitarna av handlingen, bland annat Virtual Reality som får spela en nyckelroll.

Skönheten och Odjuret
Disneyfilmen från 91. En av filmerna från guldåldern. Bra musik, bra handling, fint tecknad. Jag tycker verkligen om de svenska rösterna i den också. så namnet fick bli på svenska även om den heter Beauty and the Beast på IMDB.

Soldaat van Oranje
Paul Verhoeven regiserar Rutger Hauer i det här andra-världskrigsdramat. Gripande och stundtals väldigt obehaglig täcker filmen händelserna från förkrigstiden ända till krigsslutet. Och bra är det. Jag hade lite andra alternativ på filmer med kombinationen Verhoeven och Hauer, men det här är kanske den som är minst omtalad så jag tar chansen att pusha lite för den.
The Ninth Gate är så jävla bra!
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,204
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Cd med filmen Casablacas ljud, är en sak jag uppskattat mer än filmen.

Black Orfeus film score, vinylskivan. Väldigt trevligt.

Minnet av en Wim Wenders filmer, mer än filmen i sig.

Bladerunner, kanske även den mer som jag minns den än som den är. Men här pockar filmmusiken på uppmärksamhet. Så frågan är om det är filmen eller musiken!

Nyårsdagen med Ivanhoe. Särskilt när den slutar och man ser eftertexterna.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Oj! Den här listan skulle mycket möjligt kunna se helt annorlunda ut i morgon, men:

Stranger than fiction (2006)
12 Monkeys (1995)
Amelie från Montmartre (2001)
Stinsen brinner ... filmen alltså (1991)
Picassos äventyr (1978)

Och även om alla filmerna sinsemellan är ganska olika så tror jag att en gemensam nämnare för dem, och för att jag ska vara lite extra svag för en film, är någon form av lekfullhet. Stranger than fiction labbar med perspektiv, 12 Monkeys med narrativet och Amelie från Montmartre med stämningen. Stinsen brinner har fantastiska dialoger och Picassos äventyr gör allt detta på en och samma gång. :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Det är ju faktiskt helt omöjligt att välja vad som varit bäst så jag går på de som påverkat mig mest.
  • Star Wars, originaltrilogin. Ohotad etta.
  • De sju samurajerna.
  • Pirater (den av Polanski)
  • Terminator
Svårt att välja en femte så jag låter det vara. Det finns rejält många utmanare på listan.

(Intressant nog finns det ingen fantasyfilm där men det beror nog på utbudet, och att jag var för ung för Conan Barbaren när den kom. Ringens herre-trilogin skulle kunna få ett hedersomnämnande, men egentligen var jag för gammal då, då är vi mer inne på "bästa" och det bestämde jag ju mig för att inte göra.)
 
Top