Era favoritkanaler på Youtube?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Jag antar att de flesta här i någon mån konsumerar filmer på youtube? Vilka är era favoritkanaler där, och varför?

Personligen gillar jag kanaler som handlar om kultur, helst spel, film och tv.

När det handlar om tv-spel gillar jag DWTerminator:


Gillar även Pretty seroius persiphone:


Vad gäller film gillar jag Hats of entertainment:


och moviebob:


och Patrick(H)Wilhelms:


Vad gäller övrig nördkultur gillar jag Princess Weekes:


och Daniel Green:


Vad gäller svenska rollspel gillar jag Mindy bräd och rollspelspodd:


och Larsson recenserar:


Detta är ju bara ett axplock av många många kanaler jag gillar. Men jag är nyfiken på kanaler som är era favoriter! 🙂
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Jag spenderar orimligt mycket tid på youtube. Axplock:

Beau of the Fifth Column, för amerikansk politik från vänster/anarkistperspektiv.

Philip DeFranco, för… "nyheter"

Last Week Tonight, för amerikanska nyheter i lite längre format

Trae Crowder, the liberal redneck. Gissa varför?

Innuendo Studios, väldigt bra videos om olika taktiker althögern använder.

Three Arrows. Politik/historia, vänsterperspektiv.

Vlogbrothers. Nerdfighters unite! (NO EDGE)

CinemaWins. Den absolut bästa kanalen med filmrecensioner/analyser som finns.

Alley Box, kollar på Buffy och Angel.

Ashleigh Burton, kollar på gamla filmer

Cinema Therapy; kollar på filmer och pratar psykologi

Boogie2988, för att han är en rätt intressant snubbe.

Tom Scott, som alltid gör intressanta grejer

Jeremy Parish, om gamla TV-spel

SNES Drunk, också TV-spel

LRR Videogames, för Checkpoint. Roliga nyheter om videospel.

James Stephanie Sterling, something something capitalism bad

Pat the NES Punk, för CUPodcast, där Par och Ian pratar strunt om videospel

Lawful Masses, om upphovsrättsgrejer och andra juridiska grejer. Kul snubbe, underhållande.

That Toy Guy, transformersleksaker.

Um, Actually. Rolig gameshow.

Bill McClintock. Asbra mashups. Jag rekommenderar "All I want for christmas is beautiful people" och "Chemical Warfare (Don't it feel good?)".



Det var nog de viktigaste.
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
113
Lite blandat...

* Matkoma
* Beardmeatsfood
* VO2maxproduction
* TheGingerRunner
* WASD20
* Three Skulls Tavern
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Justin Hawkins Rides Again. Underhållande utläggningar om musik.


Soft White Underbelly. Intervjuer med personer som lever annorlunda och ofta tragiska liv.


Questing Beast. Intressanta recensioner av rollspelsprodukter.


Bricks & Blocks Gaming. En kanal om att spela Frostgrave och Stargrave med Lego-figurer.

 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Kategoriserar per språk, och försöker att välja bara en kanal per språk.

Spanska
VisualPolitik och VisualEconomik
Okej, men det här är faktiskt ett par systerkanaler som hör ihop. Politik- och ekonomikanaler som pratar om aktuella teman men inte skyndar sig, utan kommer ut med en video några veckor efter den stora nyheten för att de tar tid på sig att göra efterforskningar och göra en bra video.

Franska
Tror att mer än hälften av alla kanaler jag följer är på franska, och här hade jag kunnat komma med massor av tips, men ska jag hålla mig till en så blir det nog Fouloscopie, för att den är ovanlig i vad den tar upp. Handlar om vetenskapen bakom folkmassor och kollektivt beteende. Fascinerande och välgjort. Fråga om ni vill ha andra tips, för här har jag mycket!

Italienska
Här har jag lite färre kanaler, men jag gillar GioPizzi. Mycket snack och åsikter runt politik och aktuella ämnen. Trots att det bara är han som snackar så gör han det sådär underhållande som bara en italienare kan.

Portugisiska
Porta dos fundos
Utan tvekan den bästa humorgruppen jag sett. De är bättre än både Monty Python och Killinggänget. Många av deras videor har undertexter på flera språk, om man inte kan portugisiska.

Mandarin
PanSci
Bra taiwanesisk vetenskapskanal. Intressanta ämnen väl förklarade.

Kantonesiska
Här har jag också dåligt med kanaler, och skulle gärna ta emot tips. 今日講呢啲 är den enda jag följer, men de postar sällan. De talar om just kantonesiskan, dess historia, speciella ord och etymologier. Jag gillar den! Men det borde finnas fler bra kanaler i Hongkong.

Tyska
Även här är det lite skralt, även om jag har ett par att välja mellan. Jag gillar ju vetenskapskanaler, och Dr. Whatson är välgjord och intressant, och talar ofta om ämnen som inte är så uttjatade.

Japanska
Här har jag faktiskt inte hittat någon bra kanal alls att följa. Tar gärna emot tips. Jag har inte letat sådär jättemycket, men de kanaler jag sett är mest överdrivna vloggare och dataspelskanaler. Min japanska är ju fortfarande ganska dålig, vilket också gör det svårare att leta. Någon som har bra japanska kanaler att tipsa om?
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
534
Location
Mörkmården (småland)
Color with Kurt
https://www.youtube.com/c/colorwithkurt

Färglära är porr. Bra porr.
1666392572715.png

Team Starkid
https://www.youtube.com/c/starkid

Både original och parodi-musikaler. Väldigt nördiga.
1666392680768.png

Jelle's Marble Runs
https://www.youtube.com/c/JellesMarbleRuns

Årets sportevenemang — så tillvida det inte är volleyboll eller curling — marble run.
1666392848190.png

Strictly Dumpling
https://www.youtube.com/c/strictlydumpling

Mike åker runt och äter alldeles för mycket god mat.
1666392961271.png


Deep Astronomy
https://www.youtube.com/c/deepastronomy

För astronomi är väldigt intressant.
1666393055867.png


Time Team
https://www.youtube.com/c/TimeTeamOfficial

Arkeologiprogram som brukade visas på Discovery. Sedan slutade de med sådant och världen blev sämre. Nu finns både gamla och nya "avsnitt" på youtube.

1666393182261.png


You Suck At Cooking
https://www.youtube.com/c/yousuckatcooking

Nästan matlagning. Man lär sig hur man skalar lök: studsa mot väggen så tärnas den automatiskt.
1666393319085.png
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Youtube är vad jag har igång i bakgrunden när jag jobbar på annat. Jag brukar kolla igenom en kanal i taget tills jag är nöjd. Jag skippar kanaler jag gillar som är ofokuserade och är mycket prat, vilket är vilsamt, men mängden användbarhet är låg.

Rick Steve's Europe. För amerikansk programledare för vissa och det jag gillar här är miljöerna som besöks snarare än en del av det som berättas om.

Project Farm. Produktester av verktyg, arbetsmaskiner och sånt som används runt hemmet för att fixa, laga, bygga.

Curious Archive. Spektulativ biologi.

Isaac Arthur. Om mänsklighetens framtid, utomjordiska civilisationer.

GDC. Game Developers Conference. En massa speldesignvideos.

Japanology Plus. Videos om japanska företeelser.

EEV Blog. Elektroingenjörskap. Några gillar inte hans röst.

Proko. Tecknande och målande. Tillräckligt för att börja om man är intresserad av illustration, enstaka som är intressant även för erfarna, men tyvärr med målet att du ska betala för olika kurser.

Spellista från manben som följer mangatecknare. Hittar inte originalkanalen nu, men här finns de med engelsk översättning. Otroligt inspirerande för mig när jag håller på med illustrationsprojekt.

Jang. Min favoritrecensent av Legobyggsatser. Vissa gillar hans röst.

Beyond the Brick. Älskar deras filmer från Legokonvent där man kan se otroliga Legoskapelser.

Justinguitar. För min smak, den bästa kanalen för att lära sig spela gitarr, både för teorin, pedagogik och för att lära sig specifika sånger.

My Life In Gaming. För den som är intresserad av att spela sina gamla tvspel på diverse olika skärmar och få den bildkvalité de önskar. Ingående, lugn ton och välefterforskat.

Digital Foundry. Djupgående analys av moderna dataspel på moderna maskiner, för den som har alla maskiner och vill veta vilken maskin man ska köpa spel till.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,384
Tim Rogers action button reviews - Många timmar långa ”recensioner” av tv-spel, en är 10 timmar, som egentligen är modernistisk litteratur: https://m.youtube.com/c/ActionButton

Noah Caldwell-Gervais:Många timmar långa ”recensioner” av tv-spel, en är 10 timmar, som egentligen är modernistisk litteratur… Fast helt annorlunda! Har också videos om att laga gamla bilar och sedan köra runt dem i USA. En video är att han kör runt på de riktiga ställena där Fallout spelen utspelade sig:https://m.youtube.com/user/broadcaststsatic
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057

Critical Drinker: en bra kanal som recenserar serier och filmer


Nerdrotic: en bra kanal som recenserar serier och filmer


Civilization X: fantastiska genomgångar av lore från olika verk


Dave Thaumavore RPG Reviews - bästa recentionskanalen av rollspel jag sett
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Film
Alla dessa är mer underhållning. Bästa content creator på hela nätet är annars Every Frame is a Painting.

Mestadels tillbakablickar, anekdoter och analyseringar av kultförklarade (eller asdåliga) filmer, men också spoilerfria recensioner:

Går igenom sjukt dåliga filmer och ripoffs.

Mr. Krepshus gör Fejk-trailrar gjorda i andra stilar.

Analyser av specialeffekter, animeringar och stunts.


Hantverk

Kevin Powell postar om allt möjligt inom det nya i CSS - alltså hur man gör layout på internet.

Målar figurer, mestadels med glazing. Hon har humor men är också pedagogisk.


Underhållning

Samlar roliga klipp.

Väldigt talangfull och pedagogisk röstcoach analyserar annorlunda sångare. Hennes reaktion till Dimash är oslagbar.

Jag kollar mycket på invandrare som ger sin bild av Sverige (man blir lätt hemmablind). Här är en favorit, där han lyssnar igenom svenska klassiska låtar och ger sin bild av dem:

Det är en del Super Mario Maker-lets playare som jag följer. Jag spelar inte Mario, tycker knappt om spelet, men saker dessa personer kan göra fascinerar mig. Ryukahr spelar också andra, väldigt svåra spel, och gör det med lätthet. Jag är lika mycket imponerad som underhållen av att se honom.

En let's playare som mestadels spelar skräpspel och überindie-aktiga spel (aka skräp). Gått över mer till Twitch (och har en väldigt skön chat). Otroligt bra humoristiska redigeringar, vilket höjer underhållsvärdet enormt.
 
Last edited:

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Kollar rätt mycket blandat som dyker upp i flödet men här är några exempel.

Wyrmlife. Dyra speltillbehör som bord, tärningsförvaring mm. Blivit sämre senaste tiden då de mest fokuserar på höjdarna i företaget.
Wyrmwood - YouTube

Gaminggrannar. Retro tvspel. Spelande och samlande av gamla tv-spel.
GamingGrannar - YouTube

Nerd of the rings och Men of west. Favoriterna om jag vill nörda ner mig i LOTR.
Nerd of the Rings - YouTube
Men of the West - YouTube

Nostalgi och nördkultur. Lite blandat med klipp från mässor, intervjuer, cosplay mm.
Nostalgi & Nördkultur - YouTube

Luca Stricagnoli. Kanske bästa jag sett på att spela gitarr.
Luca Stricagnoli - YouTube
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Resevloggare med en förkärlek för att resa inom forna sovjetstater


Fd sierra anställd med fokus på tv-spel


Kanal som pratar om och recenserar film och tv-serier



Kanal som recenserar skräckfilm ,oftast b-filmer

 
Top