Nekromanti Era bästa tabeller?

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,005
Location
Ereb Altor
Jag är på jakt efter verktyg som underlättar mitt jobb som SL och som dessutom driver spelet. Jag tycker tabeller kan vara en guldgruva och hittade (med er hjälp) massor av bra skit till min SW-kampanj.

Men nu behöver jag fler. Det är fantasy men jag är ändå ute efter hyfsat specifika tabeller. Sånt som ger mig "det regnar" och "du möter 1T4 vargar" är inte intressant. Vad jag är ute efter smarta bra tabeller som fyller spelmötet med oväntade (men ändå hyfsat rimliga) händelser som förhöjer upplevelsen. Och som är bättre än min fantasi.

förslag?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Silent Legions sidan 128 är min favorittabell just idag men det är kanske för att jag har den där weird nischen av att ha blandat OSR och DramaSystem och här har vi en perfekt lista med randofrön till knivskarpa petition/grant-scener. Jag slog ihop tabellerna och valde det bästa från båda och lade in några "they don't know" och några "they don't know but they pretend to know" också, det är ju inte så att alla i hela staden känner till var den hemliga kulten befinner sig.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Jag håller på med ett ganska omfattande tabellprojekt till Vindsjäl just nu. Det är långt ifrån färdigt, men jag har testat lite och tror att det kan bli ett trevligt tillskott.

Varje gång rollpersonerna reser en längre sträcka, övernattar, kommer till ett nytt samhälle eller dylikt slår jag 1T6.
'
1T6Möte
0-4Inget möte.
5+Möte – slå på lämplig tabell nedan.
'
Sen har jag diverse olika T666-tabeller: by, stad, väg, djungel, djup djungel, vatten, gröna berg, karga berg, högland och öken i dagsläget. De är lite för omfattande och för ofärdiga för att dela här och nu. Men i korthet avgör den första tärningen en kategori (typ Djur, Bestar, Människor, Ting, Miljöer, Bebyggelse), den andra en underkategori (typ Insekter, Reptiler, Små däggdjur, Stora däggdjur, Fåglar, Fantastiska djur) och den tredje något specifikt (1T4 sjubblorier, etc).

Sedan har jag fördjupande tabeller för att få en tydligare bild. Exempelvis för levande varelser använder jag följande:
'
1T6Aktivitet
1Jagar, letar eller spejar.
2Gömmer sig eller flyr.
3Är avliden eller sårad.
4Strövar.
5Äter.
6Sover eller vilar.
'
1T6Läge
0-2Rollpersonerna blir iakttagna.
3-4Simultan upptäckt.
5+Rollpersonerna är osedda.
'
1T6 Avstånd
1 Inom 5 meter.
2 5–10 meter.
3-4 10–25 meter.
5 25–50 meter.
6 50 meter eller mer.
'
1T6Behov
1En specifik ägodel som rollpersonerna har.
2Mat, pengar eller andra resurser.
3Att bli lämnad ifred eller att försvara sitt territorium.
4En tjänst, sjukvård eller annan hjälp.
5Information eller vägbeskrivningar.
6Sällskap eller beskydd.
'
1T6Reaktion
1Går omedelbart till angrepp.
2Fientlig och aggressiv.
3Tvär eller ointresserad.
4Osäker och defensiv.
5Vänligt inställd.
6Entusiastiskt vänskaplig.
'
Det är ju egentligen väldigt basic, men jag upplever ändå att det kan leda till ganska spännande och oväntade händelser.
 

kwarnberg

Swordsman
Joined
8 Jul 2015
Messages
774
Om du redan äger dem eller kan kika i någon kompis exemplar kan jag rekommendera Zac Smiths böcker A Red and Pleasant Land, Vornheim och Frostbitten and Mutilated. Finns en hel del riktigt coola grejer där. Om du inte redan äger eller kan låna dem tänker jag inte rekommendera att du skaffar dem om du inte kan fixa det utan att köpa nya exemplar.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,005
Location
Ereb Altor
Khan;n325553 said:
Jag skrev en liknande 100+100+100+100-slumptabell för att generera scenarion till Eon för ett tag sedan. Kolla gärna och hojta till om det är skoj. https://docs.google.com/spreadsheets...it?usp=sharing
Shit! Vilken grej!

Jag fick:
  • Arkeologisk expedition
  • Legionärer faller i koma utan förklaring
  • En fruktansvärd storm har brutit ut
  • Inbrottstjuvar med samvete
Vilket ger:

Den krunske banérherren och generalen Jahan av Tesh har under sina krigståg mot motsåndsstyrkorna i Sassanhar funnit en tidigare okänd ziggurat, nästan helt begravd i sand, efter århundranden av stormar. De slog läger i zigguratens skugga och påbörjade trevande utgrävningar. Andra dagen började problemen. Ett dussin katafrakter ur IX manipeln kunde inte väckas ur sin sömn, och efter att Jahans pålitliga cavus piskat sanningen ur trupperna stod det klart att några irreguljära vargfolksspejare nattetid roffat åt sig rikedomar ur zigguratens inre, och där väckt någon andes vrede, eller något liknande. Det är svårt att säga vad som har skett. Jahan ämnade skicka sina sjuka soldater hem, men en fruktansvärd sandstorm tvingade armen att ta skydd i zigguraten. Sedan dess har fler ur enheten fallit i djup sömn och det tycks bara finnas ett sätt att bryta förbannelsen - att avrätta tjuvarna! När inte det funkar är det dags för plan B, att skicka ner trupper(läs RP) i de mörka sandfyllda gångarna... Hinner de bryta förbannelsen innan hela armén fallit i dvala?

Ps. Läste fel. MED samvete stod det. Jaja... :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Khan;n325553 said:
Jag skrev en liknande 100+100+100+100-slumptabell för att generera scenarion till Eon för ett tag sedan.
Måns;n325556 said:
Shit! Vilken grej!
Medhåll!

Jag fick
1: Plantskola
2: Barn sägs tala emd Daak och ger profetior
3: En av skurkens hantlangare är hypnotisör
4: Politisk karriärist som vill uppåt i systemet.

Så skuren använder sin hypnotisör för att få barnet att tro att det talar med Daak (när det egentligen är skurken), och profetiorna är historier hopkomponerade av skurken för att ska politisk instabilitet och göra utvalda konkurenter till måltavlor för en uppretat pöbel för att ska utrymme för sitt eget avancemang.

Har inte riktigt fått in plantskolan i det hela, överlag känndes resultaten mycket inspirerande!
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Rymdhamster;n325567 said:
Medhåll!

Jag fick
1: Plantskola
2: Barn sägs tala emd Daak och ger profetior
3: En av skurkens hantlangare är hypnotisör
4: Politisk karriärist som vill uppåt i systemet.

Så skuren använder sin hypnotisör för att få barnet att tro att det talar med Daak (när det egentligen är skurken), och profetiorna är historier hopkomponerade av skurken för att ska politisk instabilitet och göra utvalda konkurenter till måltavlor för en uppretat pöbel för att ska utrymme för sitt eget avancemang.

Har inte riktigt fått in plantskolan i det hela, överlag känndes resultaten mycket inspirerande!
Plantskola kan ju vara symboliskt eftersom det handlar om barn. Så en skola, ett barnhem eller liknande som lite poetiskt kallas för "Plantskolan" för där "kultiveras nästa generations ledare". Att det handlar om hjärntvätt och hypnos och politik är ju bara förtal!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,005
Location
Ereb Altor
Rymdhamster;n325567 said:
Medhåll!

Jag fick
1: Plantskola
2: Barn sägs tala emd Daak och ger profetior
3: En av skurkens hantlangare är hypnotisör
4: Politisk karriärist som vill uppåt i systemet.

Så skuren använder sin hypnotisör för att få barnet att tro att det talar med Daak (när det egentligen är skurken), och profetiorna är historier hopkomponerade av skurken för att ska politisk instabilitet och göra utvalda konkurenter till måltavlor för en uppretat pöbel för att ska utrymme för sitt eget avancemang.

Har inte riktigt fått in plantskolan i det hela, överlag känndes resultaten mycket inspirerande!
Sannolikt en plantskola som i betydelsen "gynnsam social miljö för maximal bildning" och då här någon form av tempelskola där elever hypotiseras för att sprida skurkprästens politiska, och för honom gynnsamma, budskap. Kan bli lite Rosens namn möter Children of the Corn

Ps. Cissi hann först
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
ceruleanfive;n325584 said:
Jag är besviken på att du inte syftade på vädertabellen i CM77.
Den är också väldigt bra :)
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Khan;n325553 said:
Jag har haft mycket roligt med O: FR:s slumpgenerator på App Store. Med lite tweakande går det att anpassa deras idéer till fantasy. Kan tyvärr inte se om den är kvar, dock.

Jag skrev en liknande 100+100+100+100-slumptabell för att generera scenarion till Eon för ett tag sedan. Kolla gärna och hojta till om det är skoj. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d_hNoDr1E8bNRr-hYgIZjtBxAUNyjgAnScpLwdC95Is/edit?usp=sharing
Den är verkligen helt fantastiskt. Jag kan inte hjälpa att notera att det står "stadsmiljö" överst - har du ännu fler slumptabeller?
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Mycket inspirerande!
Fick:
  • slavhandlare (94)
  • En smugglingstunnel under muren har upptäckts (68)
  • På platsen finns en väg till skugglandet (81)
  • En av RP’s gamla fiender som vill ha hämnd (15)
En smugglingstunnel under stadsmuren har upptäckts samtidigt som en stort antal invånare försvunnit utan förklaring. Det har skickats ner 2 vaktlag för att undersöka tunneln, men ingen från de 2 vaktlagen har återkommit. Detta hindrar dock inte rp’na från att göra ett 3:e försök då en nära/kär/släkting är en av de försvunna. Vad som har hänt är att en av RP’nas gamla antagonister kidnappar folk och för dem till skugglandet av okänd anledning. Och för att ge igen mot vad RP’na tidigare gjort har hen naturligtvis kidnappat någon som betyder något för RP’na. Game on!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Mundo;n325604 said:
Den är verkligen helt fantastiskt. Jag kan inte hjälpa att notera att det står "stadsmiljö" överst - har du ännu fler slumptabeller?
Jag skrev den specifikt för att den skulle funka i jargisk stadsmiljö, så äventyrargruppen slapp teleportera över halva Mundana för att SL slog fram något på andra sidan havet. Jag har en halvklar slumptabell för landsbygd och en kvartsklar för Damarien också men inget jag är sugen på att visa för allmänheten riktigt än. Men nu fick jag ju helt klart lite mer lust att satsa på just de skrivprojekten igen...
 
Top