Nekromanti Era önskemål kring ett nytt Rollspelsmuseum

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Jag har precis som en del andra här på forumet en längre tid haft planer på att skapa ett nytt Rollspelsmuseum (speciellt nu när det gamla är helt försvunnet).

Jag har, än en gång som vissa andra här på forumet skulle jag tro, redan satt igång och börjat arbeta på ett Rollspelsmuseum då och då men är långt ifrån ett färdigt resultat (det är mer jobb men man först kan tro).

Men i vilket fall, jag skulle vilja höra lite önskemål och åsikter kring vad ni skulle vilja se i ett eventuellt Rollspelsmuseum. Försök gärna berätta vad ni skulle vilja se i ett Rollspelsmuseum och inte vad ni skulle vilja se för nytt jämfört med det gamla.

Själv funderar jag en hel del över om man ska fokusera på just böcker och moduler eller om man ska försöka täcka in rollspel i övrigt också, dvs personer, utgivare, illustratörer m.m. också.

För övrigt så har jag befogat en fil i inlägget med lite nedskriva tankegångar från mig.

När det gäller själva utvecklingen av museumet så har jag själv mycket utav kunskaperna som behövs, hyffsat med tid, hyffsat med motivation men det är lätt hänt att ideela arbeteten läggs åt sidan för viktigare saker :gremwink:
Men i vilket fall så är min tanke att datan (informationen) om böcker, författare, illustratörer, utgivare och allt annat ska sparas i XML-filer för att hålla datan plattformsoberoende och för att någon annan kanske någon dag får för sig att skapa en offline-applikation istället med samma material (vore ju något eller hur).

Aja, jag ska inte tråka ut er för mycket här med mina egna tankegångar men låt höra vad vill ni se i ett nytt och fräsht rollspelsmuseum?

Och även om jag själv kanske inte lyckas ta tag i det hela så kommer ju våra önskemål vara sammanställda i den här tråden för framtida initiativtagare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ju mer data desto roligare. Det är alltid skoj att kunna söka på "vilka rollspel och moduler har Anders Blixt medverkat i", till exempel. Däremot får man passa sig så att dessa uppgifter inte blir obligatoriska, för då blir det jobbigt.

I vanlig ordning så kanske man ska kolla så att det inte finns någon motsvarande grej ute idag, som bara behöver mer data. Jag vill minnas att det postades en länk till ett svenskt rollspelsregister för ett tag sedan, med möjlighet att betygsätta och recensera också.
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Det är precis det där med att kunna söka vidare på personer inblandade i rollspelsvärlden som jag också tycker skulle vara väldigt skojj.

Däremot får man passa sig så att dessa uppgifter inte blir obligatoriska
Det är också en sak jag tänkte ta upp då man måste sånt klart för sig vad för data som ska vara obligatorisk när man planerar vilka databastabeller man ska använda sig av.

T.ex. vilken fakta måste fyllas i om böcker innan dom läggs in i databasen och vad för fakta är frivillig likaså om personer och utgivare.

Rollspelsregistret du nämner har jag inte sett någonting om men det kanske ploppar upp senare i den här tråden.
I min vision av ett rollspelsmuseum kan jag ju säga att jag helt uteslutit möjligheten att betygsätta, kommentera och recensera då jag endast vill ha ren fakta i museumet och inga personliga åsikter osv.
Om ni kollar i den bifoga filen i mitt första inlägg så ser ni att jag däremot har planer på ett diskussionsforum för sådant.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
Krille snackade om en DoD-sida, där skaparna tog in synpunkter om andra rollspel också.. Personligen tycker jag inte den håller måttet om jag jämför den med gamla rollspelsmuseumet..

Jag har haft planerna att göra ett rollspelsmuseum och detta hade jag funderat lite löst på att ta med om varje produkt:

× Företag
× Utgivningsår
× Rollspel
Spelmakare
Rollspelsversion (typ DoD1, Eon2, Västmark3, Sinkadus 4)
Baksidestext (eller ledare - för typ Fenix och Sinkadus)
Bild

Alla med kryss framför sig ska man kunna söka på och finnas tydligt som rullistor på förstasidan, så att man inte behöver ta sig igenom en massa tjafs för att komma till poängen med sidan..

Sedan hade jag tänkt att göra så att vem som helst kan hjälpa till med att bygga ut sidan.. Vem som helst kan ladda upp uppgifter (i ett enkelt forumulär) och/eller bilder.. Vem som helst ska kunna rapportera fel på någon sida (sida som inte finns eller sakfel på sida).. De ska ordnas i prioritetsordning i en lista, så att moderatorer kan ta hand om det.. Det som folk klagar mest på fixas först..

4-6 personer har till uppgift att sköta om detta.. Jag hade tänkt att ragga på forumet, men även ta med de som frågar om det på hemsidan.. Det ska vara hårdfokus på att det är en databas för svenska rollspel.. Inget annat.. Därför undrar jag lite över dina "Vad är Rollspel?" (alla rollspelare vet ju vad rollspel är), "Diskussionsforum"- och "Nyhetsbrev"-punkter.. Det känns som om de kommer att (läs: kan) förvirra en aning och flytta fokus från användningsområdet för sidan..

Jag funderade på om rollspel på nätet, så som In the Dark, Höstdimma och Västmark 2.14e, ska finnas med i databasen.. Det får väl tillkomma senare..

/Han som hade tänkt att använda php, XML och css to make this coming true
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Krille snackade om en DoD-sida, där skaparna tog in synpunkter om andra rollspel också.."

Inte den sidan. Den jag talar om var läsbar. :gremgrin:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,948
Location
The Culture
Rollspelsregister

Jag vill minnas att det postades en länk till ett svenskt rollspelsregister för ett tag sedan, med möjlighet att betygsätta och recensera också.
Är det möjligen den här du menar?

/tobias
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
men låt höra vad vill ni se i ett nytt och fräsht rollspelsmuseum?
Jag skulle först & främst vilja se sveriges rollspelshistora.. Från det 1:a spel som kom hit, sedan så skulle det vara trevligt att se en total översikt av alla svenska spel som getts ut, inklusive dess moduler, vem som gjort dem & så vidare.

/ Johan K, som varit & sett lite på 1:a maj-demonstrationerna..
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Svar på inlägget av Han
Även jag har funderat mycket över att försöka kunna få så många som möjligt att hjälpa till med sidan och har haft en del idéer kring det men inte kommit fram till någon lösning jag är helt nöjd med. Wiki-alternativet utesluter jag helt då jag tyvärr helt enkelt inte litar på alla.

Därför undrar jag lite över dina "Vad är Rollspel?" (alla rollspelare vet ju vad rollspel är),
Det var bara en tanke som slog mig att besökare som inte är helt instatta kanske råkar flyga på in sidan efter en google-sökning eller liknande men du har rätt när det gäller att man måste fokusera hårt på just Rollspelsmuseumet och angående just Om Rollspels biten så kanske det helt enkelt är bättre att bara länka till t.ex. WRNU från Om Rollspelsmuseumet.

Sen när det gäller diskussionsforum och nyhetsbrev så är nog nyhetsbrev kanske lite överflödigt men en länk till ett externt diskussionsforum tycker jag kan behövas då säkert många har frågor och/eller helt enkelt vill vädra sina åsikter kring både museumet och de data som presenteras på sidan.

Jag funderade på om rollspel på nätet, så som In the Dark, Höstdimma och Västmark 2.14e, ska finnas med i databasen.. Det får väl tillkomma senare..
Själv har jag tänkt att ta med alla PDF-moduler som t.ex. Järnringen och Riotminds slänger ut på sina sidor och därmed har jag också glidit åt att ha med PDF-Rollspel också, bara dom kan räknas som ett komplett rollspel.

Sen har jag en liten fråga kring lagligheter på sidan.
Är det verkligen helt lagligt att t.ex. scanna in framsida och baksida från modulerna och även citerna t.ex. förord, texten på baksidan m.m.

Räknas det t.ex. verkligen som att citera, det blir ju en hel del text.
Nu tror jag ju inte att någon kommer att klaga då det ju blir gratis reklam men ändå.

Jag skulle först & främst vilja se sveriges rollspelshistora.. Från det 1:a spel som kom hit, sedan så skulle det vara trevligt att se en total översikt av alla svenska spel som getts ut, inklusive dess moduler, vem som gjort dem & så vidare.
Det blir ju givetvis ett mål i slutändan och man skulle kunna säga att när man listar alla rollspel och moduler osv med utgivningsår så får man i alla fall en simpel typ av rollspelshistoria. Bättre än så måste man nog skriva i artikelform :gremsmile:
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,571
Location
Fallen Umber
Wiki-alternativet utesluter jag helt då jag tyvärr helt enkelt inte litar på alla.
Man kan ha en wiki med krav på registrering och även godkännande av moderator innan man får börja posta.


/Dimfrost
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
Man kan ha en wiki med krav på registrering och även godkännande av moderator innan man får börja posta.
Jag kom på det när jag skrev men orkade inte ta upp det.
Jag har ingen administrativ erfarenhet av Wiki:s och har inga planer på att lära mig så det är ingenting för mig. Men det är ju fortfarande fullt upp för er andra att lösa det med hjälp av en Wiki om ni kommer på ett bra sätt :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,567
Location
Helsingborg
"Wiki-alternativet utesluter jag helt då jag tyvärr helt enkelt inte litar på alla."
Min synpunkt också.. Dessutom så är det roligt att göra något på egen hand.. :gremsmile:

"Om Rollspels biten så kanske det helt enkelt är bättre att bara länka till t.ex. WRNU från Om Rollspelsmuseumet."
Exakt min tanke också.. :gremsmile: Fast SVEROK istället för wrnu.. :gremsmile: "Om rollspelsmuseumet"-sidan skulle kunna vara förstasidan (jag tänkte mig sökfälten i marginalen) och där kan det stå "Vad är rolllspel" och en hänvisning till SVEROK görs..

"...externt diskussionsforum tycker jag kan behövas då säkert många har frågor och/eller helt enkelt vill vädra sina åsikter kring både museumet och de data som presenteras på sidan."
När jag läste detta gick mina tankegångar "Men det ska ju finnas ett 'Kontakta-oss'-formulär på sidan.. Å andra sidan så kanske det vore bra om alla kunde läsa de frågor som kom in.. Då skulle vi kunna ha en gästbok.... men gästbok är ju bara en primitiv version av ett diskussionsforum", så visst har du rätt i vad du skriver..

"Själv har jag tänkt att ta med alla PDF-moduler som t.ex. Järnringen och Riotminds slänger ut på sina sidor och därmed har jag också glidit åt att ha med PDF-Rollspel också, bara dom kan räknas som ett komplett rollspel.

Sen har jag en liten fråga kring lagligheter på sidan.
Är det verkligen helt lagligt att t.ex. scanna in framsida och baksida från modulerna och även citerna t.ex. förord, texten på baksidan m.m.
"
Oj, det var mycket.. Jag hade i åtanke att maila de svenska rollspelsföretagen och berätta om projektet och få deras utgivningslista och bilder till allting.. Om det är gratisreklam så tror jag att de ställer upp.. Då skulle mycket arbete (förutom att slänga in det i databasen) kunna slippas.. Dessutom är det nog inte lika olagligt om företaget ger oss sina texter/bilder.. Gamla DoD har kalix all information om och kanske även bilderna (då han sparat ner det)..

Pdf-saker på nätet känns.... som ett verkligt uppdateringsarbete.. Känns som om museumet blir en uppdateringsportal också.. Fast det kan ju tas hand om efter hand.. Det viktigaste är att ha ett realistiskt mål uppfyllt innan officiella släppet, typ att ha lite produkter inne så att folk kan se att det blir en nyttig resurs och vill hjälpa till..

"Sen har jag en liten fråga kring lagligheter på sidan.
Är det verkligen helt lagligt att t.ex. scanna in framsida och baksida från modulerna och även citerna t.ex. förord, texten på baksidan m.m.

Räknas det t.ex. verkligen som att citera, det blir ju en hel del text.
Nu tror jag ju inte att någon kommer att klaga då det ju blir gratis reklam men ändå.
"
Det sägs "i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet" (§22 Upphovsrättslagen).. Det tycker jag ändå kan stämma in på det rollspelsmuseumet tänker göra.. Det är lite värre med bilderna, men jag tror...*host* ...inte det gör så mycket.. :gremwink:

Det ringer en klocka angående "ideell verksamhet" och att du ska kunna få ta emot bidrag, men jag kommer inte ihåg var någonstans jag har läst det.. Sidan kan skära sig på den punkten.. Jag är väldigt osäker, vad gällandes detta..

Jag är gärna med på projektet, om du behöver programmeringsfolk/matrialsbidragare.. Det skulle också vara bra att ha en designer med i truppen.. Nog för att både du och jag kanske kan göra grafik men programmerare brukar ha en rätt fantasilös design.. Projekt där designers har bestämt (utifrån ordnade former) och programmerare lytt har varit dem bättre projekten jag sett..

/Han som dock måste sätta sig och plugga php, för den php han pysslade med under en vecka (grottröjspel via webbläsare) har han glömt bort
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Själv har jag tänkt att ta med alla PDF-moduler som t.ex. Järnringen och Riotminds slänger ut på sina sidor och därmed har jag också glidit åt att ha med PDF-Rollspel också, bara dom kan räknas som ett komplett rollspel.

Ok, men var bara medveten om att det är en rejält fet maskburk du öppnar isf - under det gamla muséets sista tid såg man rätt tydligt hur svårt han hade att hålla efter alla myriader av nya pdf-prylar som dök upp på nätet; de är rätt många fler än de produkter som trycks i Sverige.

Själva urvalskriteriet kändes också lite konstgjort; om man la upp ett rollspel eller en äventyrsmodul i html eller Word så räknades den inte, men om man bara sparade den som en pdf blev den plötsligt aktuell att ta med.

--
Åke
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
"Wiki-alternativet utesluter jag helt då jag tyvärr helt enkelt inte litar på alla."
Min synpunkt också.. Dessutom så är det roligt att göra något på egen hand..
Trevligt att vi är överens :gremsmile:

"Om Rollspels biten så kanske det helt enkelt är bättre att bara länka till t.ex. WRNU från Om Rollspelsmuseumet."
Exakt min tanke också.. Fast SVEROK istället för wrnu.. "Om rollspelsmuseumet"-sidan skulle kunna vara förstasidan (jag tänkte mig sökfälten i marginalen) och där kan det stå "Vad är rolllspel" och en hänvisning till SVEROK görs..
Jag har i ärlighetens namn faktiskt inte haft en tanke på Sverok! Självklart lämpar sig ju en länk till Sverok bättre.

"...externt diskussionsforum tycker jag kan behövas då säkert många har frågor och/eller helt enkelt vill vädra sina åsikter kring både museumet och de data som presenteras på sidan."
När jag läste detta gick mina tankegångar "Men det ska ju finnas ett 'Kontakta-oss'-formulär på sidan.. Å andra sidan så kanske det vore bra om alla kunde läsa de frågor som kom in.. Då skulle vi kunna ha en gästbok.... men gästbok är ju bara en primitiv version av ett diskussionsforum", så visst har du rätt i vad du skriver..
Jag tror vår syn på kontaktsidan skiljer sig lite. Syftet jag tänkt mig till kontaktsidan är egentligen endast att besökarna ska kunna kontakta administratörerna angående eventuella materialbidrag, anmälan av felaktiga fakta (vilket jag även tänkt att det ska finnas en knapp för vid varje rollspels, person-info osv.), feedback kring webbsidan och liknande.

Frågeställandet kring rollspelen och personerna tänkte jag skjuta helt åt diskussionsforumet. Iofs kommer säkert en "FAQ"-del komma upp efter ett tag också...

Jag hade i åtanke att maila de svenska rollspelsföretagen och berätta om projektet och få deras utgivningslista och bilder till allting.. Om det är gratisreklam så tror jag att de ställer upp.. Då skulle mycket arbete (förutom att slänga in det i databasen) kunna slippas.. Dessutom är det nog inte lika olagligt om företaget ger oss sina texter/bilder..
Även här har jag egentligen inte tänkt så mycket. Jag har inte haft några direkta tankar på att kontakta de olika aktiva företagen mer än för att fråga om det är okey att inscannade bilder m.m. används men självklart är det ju ännu bättre om man får dem intresserade att hjälpa till. Rollspelsskaparna i Sverige är ju inte några direkta giganter så det tror jag nog inte blir något problem.

Pdf-saker på nätet känns.... som ett verkligt uppdateringsarbete.. Känns som om museumet blir en uppdateringsportal också.. Fast det kan ju tas hand om efter hand.. Det viktigaste är att ha ett realistiskt mål uppfyllt innan officiella släppet, typ att ha lite produkter inne så att folk kan se att det blir en nyttig resurs och vill hjälpa till..
Troligen kommer det mesta utav uppdateringar som görs på sidan röra just PDF-produkter skulle jag tro. Men som sagt det är någonting som man får efter hand. Det har långt ifrån högsta prioritet.

Stycket från upphovsrättslagen låter lovande. Man får göra lite research kring det och ideela verksamheter innan man slänger upp en eventuell sida.

Jag är gärna med på projektet, om du behöver programmeringsfolk/matrialsbidragare.. Det skulle också vara bra att ha en designer med i truppen.. Nog för att både du och jag kanske kan göra grafik men programmerare brukar ha en rätt fantasilös design.. Projekt där designers har bestämt (utifrån ordnade former) och programmerare lytt har varit dem bättre projekten jag sett..
Materialbidrag har jag kallt räknat med att alla som kan kommer att ställa upp med när/om (jag måste poängtera att jag absolut inte lovar någonting här, jag är ytterligare en av säkert ett dussin andra här som haft planer på detta länge och verkligen hoppas att jag kommer kunna ta tag i detta men jag kan ingenting lova) sidan kommer upp.

När det gäller programmering och design så har jag själv kunskaper i (X)HTML, CSS, XML, XSL(T), XPATH, XQUERY, PHP, MySQL, och en del annat så jag kan vara inblandad i det mesta som rör en hemsida. Mina kunskaper i XHTML och CSS anser jag vara mycket höga men min känsla för design är ingenting att hurra för så en eventuell designer ligger högt på min önskelista men det anser jag inte vara aktuellt i nuläget utan snarare när väl sidan kommer online isåfall (blir nog även lättare för designern att arbeta när innehållet är klart). Tills vidare får jag själv helt enkelt stå för design-kodandet.
Vilket jag för övrigt kommer ha höga krav på om någon utomstående ger sig in i leken, då jag har höga kunskaper kring tillgänglighet och användarbarhet. Men det är i vilket fall inte aktuellt för tillfället.

När det gäller server-side programmering så är vem som helst välkommen att skicka ett meddelande till mig om ni tror er kunna hjälpa till. Jag hör av mig till dig Han med ett privat meddelande senare.

Själva urvalskriteriet kändes också lite konstgjort; om man la upp ett rollspel eller en äventyrsmodul i html eller Word så räknades den inte, men om man bara sparade den som en pdf blev den plötsligt aktuell att ta med.
Angående formaten så tycker jag nog att krav på att det är tryckt, pdf eller html är passande då det innebär att materialet är plattformsoberoende och idag kan vem som helst skapa PDF-filer. Det finns ett enormt antal gratis-program (open source) på nätet som gör detta åt dig på bara några sekunder.

Jag har inga planer på att fylla museumet med en massa icke kompletta moduler och material osv. det som presenteras ska vara rejäla och färdiga grejjer :gremsmile:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Wiki-alternativet utesluter jag helt då jag tyvärr helt enkelt inte litar på alla.
Fast det finns ju wikis som kräver inloggning och som har full historikhantering. På det sättet kan bara betrodda ändra och du kan alltid backa tillbaka till tidigare versioner av en sida om någon gör något dumt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Wiki-alternativet utesluter jag helt då jag tyvärr helt enkelt inte litar på alla."

Håller med, men av ett helt annat skäl: jag tror inte att en wiki är lämpad för en databastillämpning av det här slaget. Wikisar är jättebra för artikeldatabaser, men för den här typen av väldigt smala uppgifter så tror jag mest att wiki-konceptet är i vägen.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
jag tycker att imdb borde kunna bidra med en hel del ideer.

Man har fyra stora tabeller

Rollspel (produktlinjer)
Produkter (böcker/boxar etc)
Företag (utgivare)
Personer (såna som äger företag och rollspel eller såna som tillvkerat produkter).

Sen lite kopplingstabeller som säger: Personen X ägde företaget Y. Eller Personen X är illustratör i boken Y. Eller: Boken X är grundregelbok till rollspelet Mutant.

Sen presenterar man det kors och tvärs som på imdb.

Sen tycker jag att vem som helst ska få föreslå information. Men att en moderator får skriva in det i databasen.

På detta lägger man betyg och recensioner. Och sen gör man tio-i-topp-listor.

EDIT: ändrade Moderat till Moderator
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
»Sen tycker jag att vem som helst ska få föreslå information. Men att en moderat får skriva in det i databasen.«

Varför inte en miljöpartist?
 

teddy

Warrior
Joined
14 Jan 2001
Messages
218
Location
Rimbo, Stockholms Län
jag tycker att imdb borde kunna bidra med en hel del ideer.
Det har du nog fullkomligt rätt i!

Man har fyra stora tabeller

Rollspel (produktlinjer)
Produkter (böcker/boxar etc)
Företag (utgivare)
Personer (såna som äger företag och rollspel eller såna som tillvkerat produkter).

Sen lite kopplingstabeller som säger: Personen X ägde företaget Y. Eller Personen X är illustratör i boken Y. Eller: Boken X är grundregelbok till rollspelet Mutant.

Sen presenterar man det kors och tvärs som på imdb.
Kopplingstabeller har varit min plan redan från början annars blir det ju bara ett jädrans sökande i tabeller och listor :gremwink:

Strukturen du presenterade ser faktiskt riktigt bra ut.

På detta lägger man betyg och recensioner. Och sen gör man tio-i-topp-listor.
När det gäller personliga åsikter osv har iaf jag redan sagt att jag helst ser att sådant förpassas till andra sidor, då jag endast vill ha fakta på Rollspelsmuseumet.

Vad tycker ni andra egentligen?
Själv vill jag nog inte gå längre att möjligen länka till sidor med recensioner.


Edit: Föresten vad för kategorier (genre) delas rollspel upp i egentligen? Jag tycker mig se rollspelsmakare skapa lite ny kategorier stup i ett..
 
Top