Nekromanti Er version av Mörkret?

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Jag tänkte skriva en kampanj där rollpersonen ska försöka förhindra det kommande mörkret, men jag måste erkänna att jag har lite idétorka.

Så istället vänder jag mig hit för att höra hur ni andra har gjort, eller kanske till och med tänker göra.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Er version av Mörkret? [SPOILER]

Själv kör jag med Mörkret Reduxe Grand Tortilla med några små ändringar. Den varianten är betydligt bättre än den i Legender och Hemligheter. Läs den så förstår du!
Jag har aldrig direkt använt mig av Mörkret i mina kampanjer, inte i någon större utsträckning i alla fall. Jag planerar dock en ny kampanj med Mörkret i centrum. Det finns många personer här som kör, eller har kört, Mörkretkampanjer så någon av dem kan säkert berätta hur de gjort.

Och förresten, Mörkret är typ de hemligaste som finns i Eon så du borde SPOILER-märka ditt inlägg.

Purgatory, passar vidare
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Re: Er version av Mörkret? [SPOILER]

Oj, tänkte inte på att det skulle vara en sån spoiler, och nu kan jag inte ändra...

Men tack för länken till tråden!
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Mitt mörker (spoilervarning för malmögänget)

Skapelsen

Från tidernas gryning vakade Aeon över skapelsen. Som i en dockteater byggde och förändrade guden världen efter sin vilja. Varje rörelse, varje andetag var en direkt konsekvens av Aeons känslor. I denna urtid fanns inte någon materia i egentlig mening, inga lagar, inga gränser. All kraft var samma, allting var Aeon, och Aeon var allt.

Men någonstans i skaparens väv uppstod en brist. Det var en reva i väven som stod utanför gudens vilja. Antagligen var det Aeons eget undermedvetna, någon självdestruktiv impuls i de djupaste delarna av gudens själ, som manifesterade sig i verkligheten. Revan var något helt annat än Aeon, med en helt annan sorts medvetande, den kallades för Vågentiteten, och skulle alltid spela en stor roll i Mundanas grundläggande konstruktion.

Revan växte och förändrade allt den kom i kontakt med. Varje tråd som rörde vid den fick något av sin karaktär omvänd och förde i sin tur smittan vidare. Snart låg verkligheten i kaos, händelser skedde utan Aeons inverkan, och världen fick ett eget liv, en egen vilja. Ur viljan föddes en ny ordning.

Själarna och materian uppstod och skiljdes från varandra. Energin som Aeon fyllt varandet med kristalliserades i tankar, i idéer, i jord och sten, i metall och luft. Och i en sista urladdning, en slutgiltig omvälvning, definierade världen sig själv, betraktade sig själv, fanns i sitt eget medvetande, och Aeon behövdes inte längre.

Så föddes Mundanas vilja, och genom den även Mundanas varande. Tiden gick, och viljan och själarna födde i sin tur nya väsen som befolkade den gryende världen. Tankar, känslor och idéer uppstod, utväxlades och dog. Andeplanet fylldes av aktivitet och snart fanns i Mundanas idévärld en skaparkraft som, i sina kollektiva natur, kunde överträffa vilken kosmisk gudaentitet som helst.



Arafine

Aldrig mer borde man tala om stolthet och högmod, sådana begrepp förlorar all mening i kontrast mot De Förstföddas svek mot världen. Arafine var bland de första tydligt definierade, självmedvetna entiter som uppstod efter Aeons försvinnande. De var fyllda av den styrka och kraft som vid den tiden precis hade format Mundana. Fria att utmana alla regler och alla tidigare former tvingade Arafine verkligheten till underkastelse.

Utan några svartsjuka gudars inflytande steg Arafine fort till världens nya härskare. I sina händer hade de makt över alla ting, levande och döda. De omformade livet självt, bragde ljus ur mörker och tämjde naturens krafter. Hur rika de än må ha varit på makt och kunskap saknade de dock all ömhet och ödmjukhet. De skapade slavar att styra över och omdanade världen efter varje nyck, efter varje infall. I deras tankevärldar uppstod idéer (många av vilka fortfarande genomsyrar Mundanas kultur), och Arafine var ivriga att pröva dem alla. Godhet, ondska, lidande, ensamhet, makt, attraktion, sorg, en efter en prövade Arafine alla tänkbara former som världen kunde anta.

Med tiden tröttnade dock Arafine på det ständiga experimenterandet, och till slut föddes tanken om det perfekta tillståndet.

Mundana var nu fullt av vild energi, av kaos och förändring, men inget av den jämna, bevarande kraft som Aeon bestått av. Den kraft som Arafine behövde för att uppnå sin vision om det perfekta tillståndet. Genom sin fruktansvärda skaparkraft lyckades Arafine kontakta Aeons väsen, genom relästationer kanaliserades åter skaparens essens ut i världen, och plötsligt slutade Mundana växa och förändras. All rörelse upphörde abrupt, och började istället reversera. Materian började falla samman, gränserna mellan själar vittrade sönder, energin förlorade sina speciella karaktäristika och smälte ihop till en enhet.

Allt som vuxit fram efter Aeon sjönk långsamt ner i en varandets singularitet. En primordial soppa av ren energi. Och här någonstans ångrade Arafine sig. Allt de byggt upp förstördes, och Arafine kände nu själva av idéer de skapat; sorg, smärta, saknad, lidande. Idén om det perfekta tillståndet förkastades, och de sista av Arafine samlade sina kvarvarande resurser för att rädda den värld de såg som sitt barn.

Merparten av Mundana smälte sönder och försvann, andra delar gled bort från verkligheten och fastnade i isolerade fickor av rumsväven. Samtidigt hade Arafine programmerat om sina relästationer, och i ett sista desperat försök att vända processen skapade de kontakt med Vågentiteten istället för Aeon. Kaos flödade åter in i Mundana, och sönderfallet upphörde.



Sashirna

De döende Arafine flyttade sitt nodnät, relästationerna, till Sashirna, en av de bitar av Mundana som glidit utanför verkligheten under sönderfallet, och försvann sedan ur tid och minne. Till denna dag står nodnätet över Sashirnas gröna mark och skapar en balans mellan de skapande och de bevarande krafterna på Mundana.

Nodnätet vaktades av Sashirnas invånare, indirekta arvtagare till Arafine, och också de som tvingats bära ansvaret för att upprätthålla världens balans efter att Arafine försvann. Hela Sashirnas kultur grundades på upplevelsen av ett mystiskt ansvar att vårda och sköta om nodnätet, men trots detta var Sashirnas invånare inga Arafine. De hade inte den makt eller de kunskaper som krävdes för att ta hand om noderna, och med tiden blev de opålitliga, och Mundanas balans började fluktuera.

Till slut kunde inte Sashirnas invånare laga nodnätet mer, och dess kraftkälla, den mystiska Souma (eller Ain Sof) gick sönder. Sashirnas invånare, desperata att upprätthålla nodnätet, spillde ingen tid i sökandet efter något som kunde fylla Soumas roll. Sashirnas främsta magiker lyckades vända energiflödet i den delen av nodnätet som var sammanbundet med Vågentiteten, och istället för att dra sin energi indirekt ur Vågentiten fängslades den i Souman. Inledningsvis fungerade det och nodnätet stabiliserades, Sashirnas invånare hade dock använt sig av teknik och energi de inte börjat kunna förstå, och konsekvenserna av deras handlingar blev bara långsamt märkbara.

Nodnätet började förgiftas av Vågentitetens hat och smärta, samtidigt som denne blev allt mer galen av de enorma plågor de erfor i sin fångenskap. Från att ha varit ett ordningens och balansens högsäte blev Sashirna en grogrund för giftiga och förvridna själar. Mardrömmar vandrade i dess skogar, skuggor fick liv och befolkningen blev gradvis altt mer galen. Den borttynande populationen insåg att Sashirna var dömt, och till råga på allt hotade Sashirna att ta resten av världen med sig i fallet.

Souman splittrades i tre delar, och därmed splittrades även nodnätet. Vågentiteten förseglades i nodnätets moderkristall, och genom något av det mest fantastiska trolleri världen någonsin skådats förflyttade Sashirnas kvarvarande ärketrollkarlar den enorma ön vidare bort från Mundana, inte bara utom rum, utan även bortom tid. Där det döende landet försjönk i en orolig dvala.



Peripetierna

Det som senare kommit att tolkas som "peripetier" har varit de mest kritiska ögonblick Mundana genomlevt. I tur och ordning; Vågentitens inträde i världen, det av Arafine orsakade sönderfallet samt Nodnätets kollaps på Sashirna. Tiden har emellertid suddat ut i princip all kunskap om detta, och allt som finns bevarat i Mundanas undermedvetna är en allmän uppfattning om det någon gång i svunnen tid hänt stora, omvälvande och destruktiva saker, och att dessa kommer hända igen.

Nästa "peripeti" är givetvis när den instängda och galna Vågentitetn slutligen föstör nodnätet innifrån och Mundanas mystiska energier slutgiltligen hamnar i obalans. Nodnätet är sårbart och Sashirna är långt ifrån stabilt i sitt sovande tillstånd. Kanske kommer någon återbörda Sashirna till Mundana? Eller så kommer Vågentiten vakna av andra anledningar?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Mina tankar (spoilers!)

Jag rekommenderar också Ymirs Redux-variant, men tänker nog personligen försöka kombinera den med så mycket av det officiella materialet som möjligt (mer material att utnyttja då); inget säger ju att ett gäng befintliga demonfurstar (vare sig de nu råkar vara "fallna gudar" eller bara mycket mäktiga demoner) inte tänker utnyttja situationen... så jag tipsar om det material som redan finns:

Intressantast och klart mest värd att använda om man inte vill hitta på något helt eget tycker jag Xinu är; honom finns det också mest material om. Han har liksom kulter över halva Mundana (flera med ganska mäktiga medlemmar), kontakter med Sällskapet, helmgastar, fem inkarnater (och en sjätte i reserv) på viktiga poster i världen som tycks ha en mycket hög grad av integritet och självbestämmande för att vara inkarnationer av ett enda väsen och rent allmänt ett intryck av att ha någon slags plan för världen när saker börjar hända - han går alltså att möta och bekämpa på väldigt många olika sätt, samtidigt som det fortfarande finns en inkarnat kvar någon annan stans som kan ställa till trubbel även om någon av dem dör. Att slänga in en ättling till överlevande från helmslakten är något jag funderat på länge. Info om Xinu finns typ överallt, men V&N tror jag är den bästa källan (listar bl.a. alla inkarnater), följt av L&H, ifall du inte kan modulerna utantill :gremwink: . Consaber och Thalamur innehåller också bra info om Xinus inflytande i respektive land.

Sällskapet och Vhigilah (eller hur det nu stavas) är det jag tycker är det näst bästa alternativet; en skum cirefalisk konspiration mäktig nog att grunda en _nation_ för att förverkliga sina planer och jobbar på att frammana sin _andra_ demonfurste (den första var Xinu). Läskiga underjordiska utgrävningar vid kalla, halvt vildmarkiga kolonier långt i norr går ju också alltid hem. Cirefalier och L&H går in på det här i mer detalj.

Gillar man vampyrer är ju Commersium Lamia också bra - de finns lite överallt, har kontakter högt upp i samhällskretsarna, ett läskigt tempel eller något i en läskig skog fylld av vandöda (Khirat), kontrollerar i hemlighet en jargisk häxjägarorden (se L&H) och en grupp mäktiga avfällingar i väster som de vill utrota. Se V&N och L&H.

Är man lagd år det hållet eller vill ha lite omväxling kan man ju också alltid gå ner till Helveteshålet i Momolan och dungeoncrawla galna kultister och demoner i jakt på en mäktig, magisk stav man inte kan använda utan att vara med i kulten.

Berätta gärna vad du bestämde dig för att göra sedan!
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Mina tankar (spoilers!)

Håller med Regmolar i mångt och mycket. Jag brukar blanda det officiella Mörkret, Ymirs version och mina egna idéer för att få till en välsmakande soppa!

I min ena episka kampanj har det handlat mycket om drakväktare vs drakdräpare, där ju även Xinu har ett finger med i spelet. Den kampanjen har även behandlat Consaber vs Thalamur, Tokon vs Consaber, drakbaneret, kejsarstaven och helmgastar.

Den andra episka kampanjen har handlat mer om Sanaris planer, förbannelsens orsaker, alvernas och dvärgarnas historia och har haft Alariel&co som ondingar. Där har även Danarth och vandöda figurerat. Vi får se om Xinu dyker upp eller om någon annan ond entitet kanske passar bättre.
 

Vincir

Veteran
Joined
23 Feb 2005
Messages
85
Location
Genarp
Re: Mina tankar (spoilers!)

Jag har kommit så långt att rollpersonerna ska mörda en av Xinus inkarnationer. Tanken var att de där skulle hitta en ledtråd till var de andra inkarnationerna är.

Tänkte även skapa lite konflikter som Xinu-kulter som börjar bli lite stökiga :gremwink:

Problemet med Mörkret är att det finns så mycket information och så lite sammanfattningar...
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Jag har till stor del valt att ignorera mörkret och kör på en egen lite mer standardiserad bild. I princip kör jag med att perpeterierna är variabla i längd och att det mörker som ska komma snart först kommer långt efter att kampanjen börjar. att sätta mörkret ett halvår efter startdatum i kampanjen var ju skitkorkat imo...
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Håller med. I mitt Mundana kommer mörkret när jag vill att det ska göra det. Det där med att Mörkret kommer vintern 67/68 e.D. har jag förträngt. Plus att det är i min mening inte själva Mörkret som är det mest intressanta för en kampanj utan snarare uppbyggnaden till dess att det sker.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Vår kampanj närmar sig det tredje årtusendet efter reningen, så man kan säga att vi skippade mörkret. Tänker dock, att när karaktärerna är redo så kan jag slänga in det. Problemet för mig är att nästan alla mina spelare känner till för mycket om mörkret (jag har failat). Därför tänker jag förmodligen kasta om allt och göra mörkret så kaotiskt som möjligt om de någonsin kommer fram dit.
 

Dark Lotus

Warrior
Joined
18 Oct 2008
Messages
245
Location
stockholm x)
jag kör en kampanj där med ett par spelare där dom slog ihop sig med alverna och fick följa med på en rymdresa ut i rymden med alverna till en annan värld där dom håller på utforskar för tillfället. (mer än så avslöjar jag inte) hehe x)
 

Jehorius

Veteran
Joined
3 May 2009
Messages
144
Location
Mellerud
I min kampanj så slogs mina spelare i -x- antal länder.. Där Xinu inkarnationer försökte drabba landet med krig. Så som Thalamur och Consaber. Min sjätte inkarnation var iofs Kejsaren i Menon-aun. Var en kul idé, lite tack ska dock Ymir ha för Kamorferna och inspiration.

Iavhe, som gillar kamorfer.
 
Top