Nekromanti Er dette egentlig et problem?

Galdermester

Warrior
Jeg fant en besvergelse kalt "den andre sjansen" ett eller annet sted (husker ikke hvor),
Den er iallefall slik: alstra psykotropi ob4t6, transformere ob4t6, besvergelse ob2t6, besvergelse 2t6.
(seijd og gi liv)

Den fungerer akkurat på samme måte som "omkars mirakuløse oppvekkelse". Men den er en besvergelse og kan kastes på en kropp der sjelen befinner seg mycket nära.
Siden sjelen forsvinner ett hakk lenger bort pr. time så kan den altså kastes alt innen en time etter døden.

En magiker som har den kan altså kaste den på sine falne venner slik at de får kaste et nytt dødslag, får å "våkne". Klarer de ikke slaget så kan han jo bare kaste den igjen, og igjen osv.

Det jeg lurte på er om en burde gjøre noen restriksjoner på dette?
feks hva med at sjelen går et steg lenger bort hvis den blir tvinget tilbake til kroppen, men ikke klarer og bli der (dødslaget misslykkes).

Jeg er også klar over at den ikke kan brukes i endel tilfeller, der feks hodet er hugget av, massive skader osv.

Men uansett, den er jo utrolig mektig når den kan kastes gang på gang. Det burde jo feks vært en magiker som er spesialist på denne besvergelsen på hver eneste gladiator arena (itilfelle ulykken skulle være ute).

Men det jeg lurer på er om det bare er jeg som er så "kritisk" eller "streng". Hvordan synspunkter har andre på den besvergelsen?

lijat

Swordsman
Jag har löst problemet med att säga att besvärjelsen inte finns. Jag ivll att när en rollperson dör så ska dom förbli döda.

Ost

Warrior
Det blir vad man gör det till

Saken är väl den att det inte finns särskilt många kompetenta magiker på Mundana, överhuvudtaget. Vitalisterna är endast en liten del av dem, och hur många av dem kan just denna besvärjelsen? Det kanske mycket väl är så att det endast är ett fåtal magiker i hela världen som känner till den, och vet att den fungerar. Det kan vara en värdefull sak att hålla hemlig, alternativt en kunskap som man endast säljer för en förmögenhet, om alls.

I mitt Mundana finns besvärjelsen, men kännedomen om den är dålig. Eventuellt kan det finnas spår av denna fantastiska besvärjelse i någon gammal skrift, och kombinationen av dess relativa enkelhet och oerhörda kraft är något som får magiker att forska intensivt. Kanske giriga äventyrare ger sig ut på jakt efter kunskapen? För eget bruk, eller för att sälja till högstbjudande, vem vet? Kanske har de fått uppdraget av någon, men vet att det finns andra som kan betala mer?

Kanske ett inte helt tokigt äventyrsuppslag...? :gremsmile:

Din idé om att själen "kastas bort" vid ett misslyckande var också bra. Kanske inte bara ett "steg", utan verkligen ut slumpartat någonstans långt borta på andeplanet. Då får man genast mycket mindre marginaler.

Syeth-hd

Warrior
qadoshförlust

när kroppen dör så orsakas qadoshförlust. varför skulle det inte gälla om man använder besverjelsen. man borde inte ta bort den eftersom shamaner kan återuppväcka dom också. och det är enkelt att forska fram besvärjelser. resultatet blir att man bara kan återuplivas ett fåtal gånger. beroende på hur mycket qadoshförlust man får, livslängd och om man är magiker eller ej.

Galdermester

Warrior
Re: Det blir vad man gör det till

Hvis ikke rollepersonene har besvergelsen så er det jo ikke noe problem, siden besvergelsen krever at personen kun ha vært død i en time. Så derfor er det lite sannsynlig at en klarer og finne en kompetent magiker på den tiden.

"Det kanske mycket väl är så att det endast är ett fåtal magiker i hela världen som känner till den, och vet att den fungerar."
Men burde ikke den effekten være allmenn kjent, den er jo såpass nyttig at den burde være helt vanlig. Som feks ved store gladiatorarenaer, i elite armer, ved hoffet, mektige personer osv.
Den er jo ikke akkurat spesielt vanskelig eller..

Det jeg tenkte på er hvis sjelen går et steg bort er at besvergelsen ikke kan kastes igjen siden den da ikke er mycket nära. Alternativt kunne en forske frem en besvergelse med en magnitud til på sejd og ge liv, men da blir den veldig vanskelig. Og en kan få to sjanser. Men det er iallefall en begrensning der også!

Galdermester

Warrior
Re: qadoshförlust

Det var jo egentlig en god ide dette.
Men jeg vil at qadoshtap osv skal være noe mystiskt og farlig, og ikke noe hverdagslig. Så jeg vil helst ikke at de fleste rollepersonene skal ha masse negativ qadosh etterhvert.
Hele gruppen hadde jo tilslutt gått rundt som en haug med "gamlinger" :gremwink:

Shamaner gjør det jo på en litt annen måte kan jeg tenke meg, og de har jo store begrensninger på det. De kan jo ikke vekke opp folk i et sett(tabuer osv?), mens en magiker kan kaste den så mye han orker.

Men det hele var iallefall et bra forslag som blir "støttet" av reglene, enda jeg ikke helt er fan av at minus qadosh kan bli vanlig..

Syeth-hd

Warrior

håller jag med om. man kan ju förvarna att om spelarna missbrukar besbärjelsen så kan man börja ge dom qadoshförlust, som att den används mer än en gång per år.. eller om man lägger in en strikt tabu mot att missbruka besvärjelsen. vilket sätt man än använder så minskar det radikalt användandet och resulterar i att återuppväckning inte blir vardagsmat tabu kan gälla alla tillfällen utom vissa, så att det inte totalförbjuds

Galdermester

Warrior

"som att den används mer än en gång per år."

Det synes jeg blir litt rart og følger liksom ikke resten av "systemet" på en måte. Det må isåfall være et tilegg til effekten "ge liv". Og den setter da ganske store restriksjoner på ritualet "omkars mirakuløse oppvekkende".

"eller om man lägger in en strikt tabu mot att missbruka besvärjelsen"

Det synes jeg faktisk blir enda merkligere...
Tabu er jo en slags moralkodeks eller prinsippsak, som føler med feks en tradisjon eller lignende. Og det må jo kunne være magikere som ikke følger den tradisjonen.
Innen visse former for magikerselskap kan det jo være sånn, men alle magikere har jo ikke et felles moral eller verdisyn.

Jeg ser alle effektene som nøytrale i seg selv. Ved at de på en måte er en slags "oppskrift" på hvordan en kan forme eller forandre "virkeligheten". Besvergelsen er altså ikke noe "tabu" i seg selv, mens derimot handlingen ved å bringe døde tilbake eller lignende kan muligens være en tabu for noen. På samme måte som noen synes det er tabu og bringe døde til liv iform av udøde, så er det sikkert noen som synes det samme her, men det er alltid noen som har et annerledes syn på det hele.
Så å lage en universiell tabu for alle magikere blir bare for rart...