Nekromanti Episk fantasy i Saga?

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Har inte spelat Saga alltför mycket, men tycker att spelet verkar mycket bra med inspirerande värld och strömlinjeformade regler.

Min fråga är om någon spelat lite mer episka kampanjer/äventyr i Saga och vilka regeländringar/tillägg ni gjort? Klarar Saga av att hantera hjältar och ärkemagiker? Fluffmässigt är det ju inte så svårt att hitta på lite mäktigare saker, men regelmässigt kan det ju bli en mardröm...

Jag såg t.ex. att man aldrig kan anfalla mer än en fiende i närstrid per runda. Vad händer om man ändrar denna regel och inför någon slags svårighetsökning? Blir det för obalanserat? Kan man införa möjligheten att parera perfekta slag genom att lyckas få en bra effekt på sitt slag (dvs mellanskillnad mellan slaget och färdighetsvärdet). Kan Saga hantera färdighetsvärden över 20? Några andra tips och trix som man kan använda sig av för att regelmässigt hantera hjältar, vapenmästare etc i Saga?

Även fluffmässiga tips för episka äventyr är välkomna!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
det här skulle jag också vilja veta.. nån som testat?

När vi kört har visserligen kampanjerna varit nog så episka, men hjältarna har fortfarande varit relativt vanliga människor, vilket är i linje med världen... Saga är ju snarare "A Song of Ice and Fire" än "Elric".

Även fluffmässigt har kampanjerna blivit lika "A Song of Ice and Fire"... dvs fokusera på intriger mellan människor, med en nypa övernaturlighet då och då...
 
Top