Nekromanti Episk Eon kampanj i Game of Thrones-inspirerat Consaber (med video!)

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Tjena. Innan de hemska forumskrasch(arna) så hintade jag lite om en stor kampanj som jag höll på att snickra ihop till min spelgrupp. I ett modifierat Consaber står konflikter mellan kyrkan, konungen och adelsmännen med intriger, ränkspel och konflikter som urartar varje dag.

Kort summering av förändringarna i Consaber och de termer som gäller för spelgruppen:
  • Tokon är mycket nyligen annexerat in i Consabers samvälde genom ett korståg.
  • Draken har nyligen försvunnit/gått bort/står ej att finna. Vissa rykten säger att han helt enkelt har dött, andra säger att han har lämnat för att återkomma snart. Den officiella hållningen från Kyrkan är att han är död.
  • Kungen är någorlunda impopulär och saknar nu både arvinge och fru eller att hans hustru krävt en skilsmässa från honom efter ett flertal år av giftermål utan barn. Hon anklagar honom för impotens och han svarar naturligtvis att felet är hennes. Problemet är att drottningen tillhör en av de mäktigaste adelsätterna i landet och slutar inte att titulera sig drottning.
  • När draken är borta har kyrkan gjort sitt för att stärka makten i landen avsevärt. Tillbedjandet av Draken har förbjudits men det finns gott om adel och bönder som fortfarander har en ikon eller liknande för tillbedjan av Draken.
  • När kyrans makt växer så kommer Jargiens intresse för Consaber att öka än mer och de olika magikergillena i landet kommer snart under mer och mer press.
  • Kungens yngre bror, som ledde korståget i Tokon, har rymt från landet efter ett misslyckat kuppförsök men står enligt rykten runt om hörnet med en asharisk legohär och väntar endast på rätt läge.
  • Spelargruppen består av Hertigen av Nensema, dennes äldre halvbror samt en släkting. Stort fokus läggs på karaktärerna i deras direkta närhet samt det storpolitiska skeendet i Consaber. Consabers stridsflotta ligger förankrad i deras huvudsäte och den äldre halvbrodern är högste ledare för denne, vilket givetvis gör dem oerhört viktiga i ett eventuellt inbördeskrig i Consaber.
Med det sagt, här är en video som jag snickrade ihop som introduktion till mina spelare att se innan de gjorde karaktärer. För ett bra tag sedan bad jag några forumiter att lägga till berättar-röster till videon men jag blev inte riktigt nöjd med hur det slutade så jag körde med undertexter istället. Tanken var att posta detta mycket tidigare men forumets sammanbrott gjorde att det lades på is. I de kommande dagarna tänkte jag fylla på med lite information om spelarkaraktärerna, de övriga power-playersna i Consaber samt vem som finner sig i spelarkaraktärernas direkta närhet.

https://www.youtube.com/watch?v=uDicsAW88Ws&list=UUkmQkpYa-5ng7fnbmi4cCSQ
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Hade lagt många silvermynt på att delta i en så inspirerande kampanj, försöker göra något likande i en jargisk provins i min egna kampanj. Du får verkligen berätta hur det går.
 

Glork

Veteran
Joined
13 Feb 2007
Messages
44
Location
Stockholm
Mäktigt! Men varför på engelska?
Mundo said:
En i min spelargrupp är britt! Mycket av informationen som jag kommer lägga ut här senare kommer att vara på Engelska också, ifall jag direkt-kopierar det från mina anteckningar vill säga.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,097
Sjukt snygg video! Har sett den flera gånger nu. Kommer inkorporera en del av idéerna i min Consaber kampanj. Väldigt snyggt med sista scenen som direkt för tankarna till framsidan på consaber modulen. Min enda kritik var att jag ibland inte hann läsa texten.
Mundo said:
Jo, vilket var varför jag ville ha en berättar-röst först. Texten rusar i ett par, tre stycken av klippen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Awesome. Jag noterar vissa avsteg från den officiella beskrivningen av Consaber, men antar att de är helt medvetna?

Jag undrar dock - vilken roll spelar Legio Colonan i allt detta? Och det thalaskiska hotet?

Beroende på hur inrikespolitiskt intern ni vill göra kampanjen kommer Consabers geopolitiska roll möta lite...komplikationer...i Eon IV. En del av dessa dyker upp i Spelpaket-boken.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Ymir;n47038 said:
Awesome. Jag noterar vissa avsteg från den officiella beskrivningen av Consaber, men antar att de är helt medvetna?

Jag undrar dock - vilken roll spelar Legio Colonan i allt detta? Och det thalaskiska hotet?

Beroende på hur inrikespolitiskt intern ni vill göra kampanjen kommer Consabers geopolitiska roll möta lite...komplikationer...i Eon IV. En del av dessa dyker upp i Spelpaket-boken.
Jo, där är rätt så rejäla avsteg från det officiella Consaber. Det känns som om Inbördeskrigs-chansen i det landet är väldigt liten, även om vissa mullrar om försummade Drakböner och liknande.

Ett inbördeskrig bör bli väldigt kortvarigt så fort draken har valt sida liksom.

Legio Colonan har representanter hos spelargruppen (en av spelarna slog dessutom fram att de har avlat fram ett demon-yngel!) och de förhåller sig för tillfället passiva. Chansen är god att de vill se när en konflikt eskalerar och försöka utgöra sig själva för att vara den sista vikten i spelet som kan få det att tippa över på "rätt" sida, och på så sätt vinna fördelar för sin organisation.

Vad det gäller Thalaskerna tänker jag hålla dem lite mer i bakgrunden dock så är min plan att involvera Cirafelerna. Eftersom spelarna styr Nensema så kommer de lite automatiskt i konflikt med dem på grund av blockaden mot Ramezior Krack.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Här kommer ett släktträd med den närmaste och viktigaste släkten. Namn skrivna i bold är spelarkaraktärerna.
Mer info kommer att droppa in om varje familjemedlem samt vad de spelar för roll. Notera att i deras lilla hov finns det även viktiga karaktärer som inte är släkt men ändock utövar ett mer eller mindre stort inflytande.

http://i.imgur.com/5IP0K0m.jpg
Ymir said:
koolt som fan, släktträd is the shit! men efternamnen känns väldigt soldiska för mig.
Mundo said:
Det slår det mig nu också att de är när jag läser dem. Det har sin förklaring i att när kampanjen började knåpas på för ett bra tag sedan så var originaltanken att förlägga hela rasket i Soldarn men jag ångrade mig. Dock följde namnen med även om platserna bytades ut.
Tusan också :p
 

Njord

Veteran
Joined
1 Jan 2014
Messages
107
Wow jättehäftigt!!! Videon är ju skitsnygg! Läs gärna om Rosornas krig om du vill ha inspiration till inbördeskriget, det gav mig mycket inspiration när jag skrev en liknande kampanj (det låg även till grund för GoT). Det gick en kort serie om kriget på svt:s kunskapskanalen för ett tag sedan som hette "Drottning i Rosornas krig", det handlade om kvinnorna i de stridande fraktionerna och deras mycket starka roll i kriget, väldigt spännande och inspirerande enligt mig.
Mundo said:
Har redan laddat ned! Tack för tipset dock!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Några karaktärer i hovet Three doves!

Name: Yrva Three Doves
Age: 31
Spouse: None
Titles: Lady, Abess at the Monestary of Blue Flames on the border by Ybersiel
Heir: No titles to inherit
Liege: Primod Talarius The Great
Known Ambitions: To live in according to Daak's teachings
Known Allies: Primod Talarius
Known Enemies: Precept Maxander, King Constantin IV
Other: Being sent to a monestary at nine years of age to avoid having
to pay for the dowry little Yrva seemed doomed to disseaper into the
forgotten annals of history as yet another nun. Little did people
expect her not only to grow into a zealous and competent figure at
the monestary close to Ybersiel. By the age of 28 she got promoted
to abess, and thus became the youngest abess alive in Consaber. Ever
since then she has done a good job in the eyes of the peasants and the church
alike. She has been in particulary skilled with converting the local populace
and restoring the monestary to function as a trade-post for whatever little goods
the peasants trade with.
http://i.imgur.com/IH572y4.jpg
Yrva spenderar majoriteten av sin tid på klostret men det händer att hon kommer på besök för stora festligheter eller liknande (vid spelets början kommer huvudkaraktärens son fylla tre år och det kommer att användas för att samla alla till ett stort möte...)
Hennes relation till gruppen kommer att bestå i att hon dels förespråkar Daaks väg (även om hon inte vill bränna folk, hon är väl mer "moderat" i sin tro, ungefär som Daak-kyrkan var generellt sett fram tills draken dog), och dels att hon är lojal till sin familj. Kommer hon att tvingas mellan Daak och familjen finns dock chansen att hon blir mycket upprörd, knasig, introvert eller deprimerad, beroende på hur det hela går till.



Name: Lord Carning Three Doves
Age: 43
Spouse: Lady Fiona Three Doves
Titles: Lord, Knight, Courtier
Heir: No titles to inherit
Liege: Duchess Katia Three Doves
Known Ambitions: To gain a title
Known Allies:
Known Enemies: Captain Elewiel, Reben Three Doves
Other: A knight who takes great pride in the knightly virtues even
though he from time to time takes a little too great pride in them. His
thirst for prestige seems at times unquenchable. He is believed to be loyal
to the Three Doves family but it is certain that he is expecting his
services to be richly rewarded. His pride got him into an insulting
contest with Captain Elewiel who he even challanged to a duel. After
being defeated by her he has always held a grudge towards her.
He also has a very hard time respecting noble men who cannot handle
themselves in tourneys or in war in general.
http://i.imgur.com/obzsUp1.jpg
Carning är en nära hantlangare till Mikaelus och har en lång erfarenhet av livet till sjöss. Han har dessutom fått äran att inofficiellt se efter Mikaelus första son (som står utan arvsrätt tack vare ränksmideriet från hans nuvarande hustru).
Han är lojal till familje-namnet men inte nödvändigtvis till personerna. Han kommer inte att svika någon och hugga någon i ryggen, men han vill gärna se en titel eller två till sig själv och sina barn.


Name: Nadia Smithsdaughter
Age: 29
Spouse: None
Titles: Courtier
Heir: No titles to inherit
Liege: Duchess Katia Three Doves
Known Ambitions: To serve Katia
Known Allies:
Known Enemies:
Other: A former dragon-rider she lost her mighty beast in combat some years ago and after the event
swore alligience to her second-in-command, Duchess Katia Three Doves.
She is from a common background and knows little what is earned from scrolls or study, but she
is an excellent fighter, both with bow and with sword. She is also the stable-lady specifically for the dragons
kept at Nensema and when she isn't tending to them she is often no further than ears-reach from her lady.
http://i.imgur.com/ur99m4D.jpg
Hon är inte läskunnig, saknar förståelse för högt folks etik och föredrar att helt enkelt stå tyst och stilla när fint folk samtalar. Hon är dock obotligt lojal till Katia (valde henne som lojal högra hand under karaktärsskapandet, en bonus effekt för "Ledare"). Hon är en mycket skicklig bågskytt och om hon hade tillgång till en dumdrake än så vore hon också en god ryttare. Hon är det närmsta Katia kommer till en väpnare.

Name: Maxander the Charitable
Age: 58
Spouse: Unmarried
Titles: Prelat
Heir: None
Liege: Primod Talarius the Great
Known Ambitions: ----
Known Allies: ----
Known Enemies: ----
Other: Is a cunning man who seems more interest in politics than he is in religion,
which may be more or less surprising dependant on your view of the Consaber church.
He has good connections with a lot of people, but in particular with the Primod and
the order of Saint Eoboth. It is said that the Grand Templar Eoboth the XIV keeps
his second residence in Nensema only because of his good relations with the precept.
http://i.imgur.com/LWkLk1t.jpg
Informationen här är lite mindre tillgänglig, mest för att mina spelare har tillgång till de här "filerna". Maxander är villig att hugga både det ena och det andra i ryggen för att stärka sin egen maktposition. Hans religiösa övertygelse är inte lika kraftig som hans övertygelse att det är viktigt att ha pengar och kontakter för att ansamla världslig makt. Han kan bli en mycket mäktig fiende eller vän till spelargruppen beroende på hur deras relation utvecklas till dem.
 
Top