Nekromanti Epic magianvändare Vs Tha rest.

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Ok, efter att jag sprang iväg i en tidigare tråd, vilket jag ber om ursäkt för, så sitter jag och funderar.

När man inom Eon kommer upp i vad man endast kan benämna som Epic nivå.
Finns det då någon annan vettig väg att gå än att anamma magin?

Hade i föregående tråden någon som inte var av den meningen.
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Quadosh, dvs ha grymt bra ställning hos din gud eller tro. Annars brukar allierade vara grymt bra att ha om man vill ha makt, inte så många muckar med kungens polare liksom. Pengar är också ett sätt att bli über.
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Episk som i att man tar "Episka beslut", beslut som man har möjlighet att ta om man besitter mycket makt såsom kejsaren av Jargien eller att man "befinner sig mitt i epiken" och på egen hand ska göra slarvsylta av 100 tiraker?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
FV 25+ i en unik, optad stridskonst, übrat vapen och rustning och gärna en aretefakt som skyddar mot magi, gärna kombinerat med en hög ställning inom Martarikulten (= ännu mer über på att överleva och slåss), om du menar Epic i stil med "möter många och/eller livsfarliga fiender i strid".

Stark ställning ekonomiskt, religiöst eller politiskt genom stor förmögenhet och/eller handelshus, hög position i kyrkan eller en adelstitel/kungens eller valfri större makthavares öra och välvilja, om du menar Epic i stil med "nu påverkar vi världens framtid".

Måste dra det här för den av mina spelare som anser att Eons magi är typ svag :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Schamanism, bäjby, schamanism. Lättaste och bästa vägen till odödlighet, och det är bara början. Kombinera sedan det med magi; jag ser inget tekniskt hinder för att väva besvärjelser från andeplanet. Att bli lisch som grädde på moset kan ju också vara lägligt.

- Ymir, borde starta en ny tråd om übermäktiga slp:er...hmm...ja, why not?
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Med Epic menade jag, defenitiv hjälte nivå.

Inte att man satt som kejsare nödvändigt vis.

Vad jag ville få fram är: Finns det, i det långa loppet, utrymme i Eon att köra en grupp icke verklighetsförvrängande karraktärer?
Och göra det med en sådan bravur att en motsåndar grupp, i ett fäste med ½ av mannarna i gruppen inte gör slarvsylta av spelar gruppen, tack vare deras magiker.

Vidare, ang att man har en artefakt som ser till att man inte påverkas av magi, skulle jag villja påstå faller tillbaka till att din karraktär nyttjar magi för framgång, dvs pasiv magianvändare, som bäst.

Schamanism läser jag också in under mystiska saker, som inte är naturligt.

Så hitils så är det endast Vapen Mästaren, prästen och Handelsmannen som ni gett som förslag.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Vad jag ville få fram är: Finns det, i det långa loppet, utrymme i Eon att köra en grupp icke verklighetsförvrängande karraktärer?
Nu vill jag bara påpeka att alla inte kör kampanjer i stil med "döda monster, bli bättre, döda svårare monster, bli ännu bättre, repeat in absurdum" vilket det här uttalandet tyvärr tycks basera sig på ("döda monster" kan bytas ut mot valfritt hjältedåd eller motsvarande), varför svaret blir ett ganska enkelt "ja". Men om vi ska sätta oss in i fallet du talar om, skulle jag resonera på detta sätt:

Det finns ett visst antal sätt att besegra en fiende på. Är det något som ska dödas kan du A: slå ihjäl honom själv, B: ha ihjäl honom med mystiska färdigheter, C: döda honom på oschysst sätt, typ gift eller anfall bakifrån och D: låta någon annan fixa jobbet. Detta gäller även för de flesta andra situationer: du kan döda problemet med hjälp av dina egna vapen, fixa det med mystiska förmågor, sköta det med list eller låta någon annan ta hand om det (självklart går de här in i varandra vid flera tillfällen, men det förenklar vi för tillfället bort). De möjliga karaktärerna för att sköta situtioner blir enligt detta

A: skickliga krigare, gärna med feta vapen och bra rustning, dvs. vapenmästare och riddare
B: magiker och schamaner
C: "smygare", samt alla karaktärer med en listig spelare i ryggen
D: mäktiga adelsmän, politiker och präster

Meningen som följer förstår jag tyvärr inte, så jag kan inte kommentera det.

Vidare, ang att man har en artefakt som ser till att man inte påverkas av magi, skulle jag villja påstå faller tillbaka till att din karraktär nyttjar magi för framgång, dvs pasiv magianvändare, som bäst.
Funkar också utan, även om man då bör försöka köra lite C eller D ifall det är magiker i faggorna.

Så hitils så är det endast Vapen Mästaren, prästen och Handelsmannen som ni gett som förslag.
Som sammanfattats: i ickedungeoncrawlingbaserat prestationsrollspel är det dessa, samt självklar adelsmannen (inkl. kungar, hövdingar och dyl.), samt den allmänt inflytelserike personen (t.ex. adelsmans rådgivare och närmast förtrogne), som har den absoluta möjligheten att hävda sig mot en mystiska färdigheter-baserade karaktärer utan att falla tillbaka på C, vilket ju alla egentligen kan göra med rätt spelare. Ganska logiskt, eftersom det förmodligen summerar alla yrken med egentlig möjlighet att döda saker eller påverka världen i stort.
 

Drakvrede

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
732
Location
Stockholm, Sverige
När man inom Eon kommer upp i vad man endast kan benämna som Epic nivå.
Finns det då någon annan vettig väg att gå än att anamma magin?
Tittade in på rollspel.nu-s forum, efter en lång frånvaro, och lämnar ett litet avtryck. :gremsmile:

Magi i Eon är inte så effektivt i strid som man kanske tror. Hade en del funderingar på det här, när jag skrev min "modul" Ärkemagikerns Handbok - dvs om Ärkemagiker i Eon, magiker som gått bortom allt vad "vanliga" magiker är kapabala till.

Har ett konkret exempel där, i kapitel A.I om hur "oövervinnerlig" en sådan ubermagiker egentligen är. Exemplet gick ut på att en Ärkemagiker möter tre rånare, en som anfaller bakifrån, en framifrån och en från sidan (två av dem har pilbåge). Oavsett hur skicklig magikern nu är, så ligger han jäkligt brunt till! Så att tro att magiker i Eon är så himla mäktiga, tror jag inte stämmer... Poängen är att Eons magikers styrka ligger i förberedelse och planering; inte i omedelbar makt.

Fast det kanske inte var det du va ute efter? :gremconfused:
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Hänt på ett tränings läger:
En yngre går upp bredvid en erkänt duktig kampsoprts utövare.
Drar en kniv attrapp och sätter utan problem denna mot ett känsligt ställe på utövaren.
-Vad ger det att öva i 10år om man inte ens kan avvärja en kniv? Undrade ynglingen.
Den äldre tittade bara på honom.
-Hur planerar man mot det oväntade?

Alla är i grunden männsikor. I just närstrid skulle en vapenmästare sopa golvet med en magiker vilken dag i veckan som helst.
Även med förberedelser får magikern problem att vinna.

Tittade in på en snabbvisit på din handbok, ska titta lite mera senare.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Magikern går in i den upproriska horden av människor, utstrålandes sin arkana MAKT.
Skulle jag lätt kunna likställa att:
Riddaren rider in i sin skinande rustning på sin ståtliga stridshingst.

Magikern sitter vid förhandlingsbordet hos en handlare för grödor, provinsen måste få in mat och medlen är knappa.
Av någon anledning känner handlaren inte för att lura magikern.
Skulle jag lätt likställa en Duktig Handelsfarare eller länsherre.
Som tack vare sina kunskaper vet hur mycket som är skäligt.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Vidare, bara för att driva in min poäng med magin ytterligare.
Efter som det är en färdighet så finner jag det tämligen roande att de... ondskefullare vapenmästarna inte lär sig Geotropi och effekten Skärpa/Krossa.
Så lite tid de behöver lägga ned på något som ger en sådan fruktansvärd bonus i strid.

Eller handlaren / förhandlaren som inte lär sig Psykotropi/Heliotropi.

Vinsten man som person kan göra på enkla lektioner är så förbluffande extrema att det är lite svårt att förstå varför inte många fler är... spellcasters.

Visst vi kan kasta in diskusioner om heder etc men i slutet av dagen, håller det om din konkurent kör med dessa ohederliga metoder?
 

Annchen

Veteran
Joined
6 Nov 2005
Messages
35
Location
Uppsala
Om magikern kör med för pushiga metoder eller det syns att han är "onaturlig" lär han ju en vacker dag (natt?) vakna mitt i ett brinnande hus omgiven av ett gäng irriterade bönder med vassa hötjugor.

Bränn häxan!!!

Visst kan man döda bönderna och ödelägga byn, men det lär ju inte göra hans eller hennes popularitet större direkt.

Allt som är ovanligt är dåligt, gör ett studiebesök i närmaste högstadieklass för en lektion i mänsklig natur...

Fast all cred till nån som spelar en karaktär som med all sannorlikhet kommer att gå upp i en puff rök eller något ännu flashigare förr eller senare... :gremlaugh:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Svarar nu på två följande inlägg samtidigt (man kan gå in och ändra i inläggen, vet du?)

Magikern går in i den upproriska horden av människor, utstrålandes sin arkana MAKT.
Skulle jag lätt kunna likställa att:
Riddaren rider in i sin skinande rustning på sin ståtliga stridshingst. (...)
Vilket väl innebär att jag har svarat på din fråga, som väl gällde vilken typ av karaktärer som (på ett å din sida ganska odefinierat sätt) kan motsvara en magiker i "episkt spelande", eller? Har jag missuppfattat vad du efterfrågar så kan ju det förklara ett otillräckligt svar. Förstår förresten inte vad du menar med kommentaren om handelsfararen/länsherren.

Vidare, bara för att driva in min poäng med magin ytterligare. (...)
Ja, men nu kanske de flesta karaktärer inte har den möjligheten att metaspela? För karaktärerna är det nämligen tänkt att Mundana är en "verklig" värld, och inte en samling värden och regler. För spelaren behöver magilärandet inte vara mer än några lite prat, några tärningsslag och lite skrivande, för karaktären månader av studier inom underliga ämnen. Och då förutsätter vi att spelledaren av valfri anledning kringgår de möjligheter att begränsa magilärande som presenteras i spelet.

För att lära sig magi behöver en person som regel tillhöra ett magikersällskap. Dessa har regler, säkerhetsförskrifer mm, mm. i Legio Colonan, som är störst, tar det enligt Rafali två till tre år av teoretiska studier innan man ens får börja öva besvärjelser. Att bli en godkänd magiker borde då ligga på tiden 4-5 år. Förutsatt att man har det som krävs för att bli magiker dvs. Och när du väl är utbildad lär de inte bara släppa iväg dig: en magiker är en maktfaktor, och större maktfaktorer släpper ogärna ifrån sig mindre. Oavsett om de tär en orden, ett gille eller en självständig mästare har varje magiker ett hållhake på sig. Det är inget man går och lär sig på sin fritid.

Sedan har vi ju de redan genomtjatade allmänna inställningarna till magi. Kör konkurrenten på "dessa metoder" är det enda man behöver göra att kontakta närmaste orden/gille/religiösa samfund så avklaras problemet och konkurrenten hamnar i en prekär situation. Det kan motsvaras med att konkurrenten börjar hyra lönnmördare och bränna varulager. Visst kan vi kasta in diskussioner om heder, men i slutänden är det väl han som har vunnit på att göra det?

Om man nu vill åsidosätt alla de sociala och juridiska aspekterna och endast sitta med regelsystemet framför näsan, så ska jag inte lägga mig i. Jag spelar som jag gör, och gör mitt bästa för att spela Mundana som en förhållandevis realistisk värld, där saker har effekt även om reglerna inte lägger ut detaljerna runt det. Och människor har svårt att metaspela i världen de bor i.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
De juridiska delarna hade jag faktiskt totalt missat.
Tack för den kängan.

Men de sociala ifrågasätter jag rejält.
Skolorna som presenteras i Mundana har mångårig historia och håller på med saker som vanliga människor inte gör, skulle jag faktiskt vilja likna våra historiska kloster.

Med det sagt skulle jag nog säga att en magiker som håller sig jordnära borde bli aktad på ett snarlikt sätt.

Vidare så borde varje större by ha sin egen jordbruks magiker, eller familj magiker. Om än bara för konstbevattning.
Kostnaden att betala utbildningen av ett gäng ynglingar, där 1/4 kommer hem igen överväger faran med en riktigt dålig skörd, eller rent av svält.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Men de sociala ifrågasätter jag rejält.
Skolorna som presenteras i Mundana har mångårig historia och håller på med saker som vanliga människor inte gör, skulle jag faktiskt vilja likna våra historiska kloster.

Med det sagt skulle jag nog säga att en magiker som håller sig jordnära borde bli aktad på ett snarlikt sätt.
Bra liknelse, men med tanke på att antalet fullvärdiga magiker även i de största samfund enligt M&M aldrig är större än ett par promille av den grupp de tar upp medlemmar ur (där Thakalaorden är störst med 3 promille, och Kabalan näst störst med 1 promille) så lär de av dessa magiker som rör sig utanför universitetet vara så pass efterfrågade att de knappast är jordnära.

Vidare så borde varje större by ha sin egen jordbruks magiker, eller familj magiker. Om än bara för konstbevattning.
Kostnaden att betala utbildningen av ett gäng ynglingar, där 1/4 kommer hem igen överväger faran med en riktigt dålig skörd, eller rent av svält.
Det här är något som med flit tycks att lämnats till spelledaren (vilket gäller ganska många detaljer kring magin), men jag är med på att det skulle vara rimligt. Dock så tror jag då snarare att det är frågan om en bymagiker som väljer en lärjunge och övar upp honom snarare än att man skickar någon på formell utbildning (se på antalet "folkliga" akademiker och återvändande klostermunkar i Europa under motsvarande tidsperioder), även om det såklart kan förekomma. Vill man ha en bymagiker i varje by fungerar det, tycker man att det känns konstigt kan man skippa det. Det finns inga avgörande argument för endera sidan, och känns lite OT från trådens ursprungliga ämne.

Fast det kan ju nämnas att de länder i Mundana där detta system tycks mest osannolikt (Thalamur, Jargien och Menon-Aun), även innehar plats 2, 3 och 4 i befolkningsmängd, medan de länder där detta skulle vara mer rimligt (Asharien, Soldarn, Västmark), hamnar i botten :gremwink:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Vidare så borde varje större by ha sin egen jordbruks magiker, eller familj magiker.
Om man vill ha det så lär man nog överskatta potentialen jämfört med hur det nog är tänkt. Magistudier verkar kunna liknas med någorlunda högre studier i vårt nuvarande samhälle och gapet att gå till det från att inte ha någon utveckling i grundskola (gäller iaf de flesta länder) kräver enormt mycket av personen. Att lyckas med ett sådant kunskapshopp krävs nästan ett mindre geni, och därav är väl magikerna oftast färre än en på tusen.

När man tittar på antalet medlemmar i t ex Legio Colonan verkar det sannolikt (man får höfta lite på flera av husen) inte finnas fler än 500 magiker i Consaber, och då tycker jag ändå jag räknat frikostigt. Alla i LC vistas inte i Consaber men för enkelhetens skull jämkar jag dessa med utomstående magiker i landet då jag redan räknat frikostigt. Jag tror knappast många av dessa har lust att stationera sig vid någon by för att konstbevattna åkrarna och majoriteten kan nog inte ens en enda besvärjelse för att göra något som det. Jag skulle nog säga att den by som har en magiker som hjälper till med åkrarna kan räknas som extremt tursam.
 
Top