Nekromanti Epic-Levels?

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Ja, jag tänkte nu fråga om vilka som egentligen kör med Epic levels och varför.

Kör ni med Epic levels? Varför gör ni det? Tycker ni att det är roligare? Kan man döda större monster? Utför man större hjältedåd, vilket självklart är roligt? Vad tycker ni är för och nackdelarna med Epic-Levels. Om ni inte kör med epic-levels, varför gör ni inte det? Är ni sugna på att köra epic-levels men väntar på att era karaktärer nåt level 20 eller har ni helt enkelt inte hunnit införskaffa Epic Level Handbook? När ni kör Epic-levels brukar ni då börja på en sådan eller kör ni från en tidigare level (Vilken?)? det här är frågor ni kan titta lite på... Men självklart får ni gärna slänga in alla tankar om det ni har.

Jag själv är inte så sugen på att köra med Epic-levels. Jag tycker att det är roligast att köra när karaktärerna inte är så bra utan faktiskt kan få stryk också... Och man behöver kanske inte alla möjliga attacker och specialfärdigheter heller. De fem-sju första levlarna duger gott åt mig... Slakta monster är väl inte heller min grej riktigt och några epic-levels behöver jag då rakt inte.

Men det är vad jag tycker. Vad tycker ni?

/Balderk
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Jag kör inte med Epic Levels av den enkla anledningen att mina spelares rollfigurer inte kommit så högt ännu. Dessutom har mina spelare inte lärt sig att hantera så mäktiga rollfigurer ännu, så det lär dröja av den anledningen också.

Annars verkar det kul, tycker jag.

/Mikael - gillar episka äventyr
 

Targos

Veteran
Joined
22 Nov 2002
Messages
84
Location
Luleå
Epic levels verkar lite tråkigt i min åsikt, visst kan det vara kul att vara skitbra på nånting men det är inte kul i längden.

De första levlarna så är det mest tärningen som avgör. Senare så är det mer hur bra du är som avgör allting.


Exempel: Slå på en snubbe med 40 ac och din attack bonus ligger kring 30?
Skadan blir 1t10+30?

Neh det är roligare på de lägre levlarna faktiskt. Enklare att göra äventyr också :gremsmile: :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Först ska jag erkänna att mina erfarenheter av extremt höga levels begränsar sig till Baldurs Gate-serien.

Problemet jag ser är att vid låga levels är man på tok för sårbar och stryker med för väldigt lite. I ett datorspel är detta inget större problem men i ett rollspel är det störande.

Vid medelhöga levels funkar systemet skapligt, man dör inte för småsaker men är samtidigt inte övermäktig.

När man börjar komma upp i riktigt höga levels slutar systemet funka igen. Det blir för mycket stora fyrverkerier som flyger och allt kan avgöras av vem som misslyckas med ett save efter första rundans tunga magibombardemang. Slumpen får återigen för stor inverkan. Som spelledare borde dessa levels också bli ett problem eftersom spelarna troligen har tillgång till en massa magiska tricks som kan ge dem genvägar runt plotten som man aldrig tänkt sig.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Som spelledare borde dessa levels också bli ett problem eftersom spelarna troligen har tillgång till en massa magiska tricks som kan ge dem genvägar runt plotten som man aldrig tänkt sig.

Då får man helt enkelt ta och skärpa till sig som SL. Jag vet att jag gjort mig skyldig till detta några gånger och många höggradiga D&D-äventyr förr i tiden hade ofta kategoriska förbud mot teleportationsformler, mäktiga spådomar och liknande. Numera tycker jag dock det är slappt av en SL att inte ta hänsyn till detta i sina äventyr och låta spelarna få nytta av de förmågor deras rollfigurer kämpat till sig, utan att äventyret blir förstört.

Monte Cook tar upp just detta i en artikel på sin hemsida. Nyttig och tankvärd läsning om man är SL för höggradiga rollfigurer.

/Mikael
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Då får man helt enkelt ta och skärpa till sig som SL.
Med mina spelare så är det inte så lätt att förutsäga alla kreativa tillämpmingar av magi och specialförmågor...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Med mina spelare så är det inte så lätt att förutsäga alla kreativa tillämpmingar av magi och specialförmågor...

Nej, ibland råkar man ju naturligtvis ut för något oväntat, och då gäller det att tänka snabbt. Det bästa försvaret mot sådant är dock att själv vara bra påläst på de krafter som finns hos rollfigurerna. Man behöver helt enkelt se över varje situation och försöka se hur man själv skulle kunna trixa sig igenom den med tillgång till rollfigurernas resurser.

/Mikael
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
För att fortsätta lite på denna diskusionen så vad finner man i epic handboken?? Mer än regler för übermäktiga karatärer, och lite basik, hur funkar reglerna??
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Det bästa försvaret mot sådant är dock att själv vara bra påläst på de krafter som finns hos rollfigurerna.
Jag kör en annan metod. Jag försöker lägga upp spelet på ett sådant sätt att det inte spelar så stor roll hur mäktig man är. Om man inte vet vem fienden är så vet man inte vem man ska slå. I detta fall blir det snarare ett hinder att vara för bra, eftersom misstagen tenderar att bli mer drastiska.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Epic-Levels!

Jag tar frågorna en i taget så blir det lättare.

Kör ni med Epic levels?
Japp, i en av mina kampanjer är det Epic-Level som gäller.

Varför gör ni det?
När Epic-Level handboken kom, tyckte vi alla att det skulle vara intressant att ta några karaktärer dit och se hur systemet funkade helt enkelt. Vi hade tidigare använt oss av grundreglerna och bara lagt på levels i en tidigare Episk kampanj och fann att det systemet ballade ur över level 20, men vi ville då istället se hur WotC hade löst problemen.

Tycker ni att det är roligare?
Inte roligare, men helt klart lika roligt.

Kan man döda större monster?
Det är klart att man kan. Om man nu vill döda större monster. Vi tycker kanske att det är intressantare att ge sig på fiender i en större skala, typ svärdsdueller mellan två 30:e nivåns Weapon Masters är coolare än en strid mot en Colossal+ Epic Dragon.

Utför man större hjältedåd, vilket självklart är roligt?
Både ja och nej. Alltså, man KAN ju göra intrigerna i större skala om man vill. Jag kör ett "Rädda multiversum"-scenario just nu, men man behöver inte ta i så mycket. Det kan räcka med att rädda ett land också. Man kan ju köra mindre grejor också, men då har man kanske inte nytta av allt som Epic Level-karaktärer kan göra. Epic Level är storskaligt, då måste karaktärerna hamna i storskaliga konflikter också.

Vad tycker ni är för och nackdelarna med Epic-Levels?
FÖRDELAR: Massor med möjligheter att låta rollpersonerna utföra rejäla stordåd, en helt ny sorts spelande öppnar sig för både DM och spelare. Det är en annan skala och ska kanske ses som ett annat spel.

NACKDELAR: Övergången mellan Normal och Epic Level är svår att komma in i från början. Det är plötsligt som ett annat spel med egen skala på saker och ting. Visst fortsätter Level-progression och så vidare i samma takt, men effekterna av spells och feats blir annorlunda.

När ni kör Epic-levels brukar ni då börja på en sådan eller kör ni från en tidigare level (Vilken?)?
Börjar på Epic-Level. Det är lättast att spela på det sättet. Det kanske går att göra på det andra sättet också (levla förbi level 20) men våra andra karaktärer har inte nått dit ännu.

/Duddmannen
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Med mina spelare så är det inte så lätt att förutsäga alla kreativa tillämpmingar av magi och specialförmågor...

Nu är det såhär.. Det finns magi för allt. Hur mycket en spelledare tänker på möjligheterna så går det inte att ta in i räkningen alla skumma magier som finns just för det här syftet.

Exempel: RP är ute i öknen och har inget vatten. Det är för farligt att sova i öknen, uttorkning är 100%
Magiker säger äh, drar iväg några "create water" och en "Mordenkainens magnificient mansion".

Tak och väggar är spikförsedda, och rör sig långsamt mot RP.
Magikern säger äh, och kör en "teleport without error".

I helhet: Magi kan förstöra allt.

Angående epic levels, så kan jag förstå att man vill pröva spelets alla aspekter. Det finns där för att användas. Men det kan garanterat bli tråkigt i längden. :gremtongue:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Nu är det såhär.. Det finns magi för allt. Hur mycket en spelledare tänker på möjligheterna så går det inte att ta in i räkningen alla skumma magier som finns just för det här syftet.
Och även om man kunde ta med detta i beräkningarna så kan man ju kombinera magi på hur många sätt som helst.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,357
Location
Göteborg, Lindome
Nu är det såhär.. Det finns magi för allt. Hur mycket en spelledare tänker på möjligheterna så går det inte att ta in i räkningen alla skumma magier som finns just för det här syftet.

Jo, det går. Du vet ju exakt vilka formler gruppens formelkastare har tillgång till. Om du planerar att bristen på vatten skall vara en viktig del av intrigen när gruppen innehåller en höggradig präst (eller druid eller paladin - dock ej magiker som ju inte har "skapa vatten"), har du ju fumlat rejält. Den typen av misstag får man ju bara inte göra som SL.

Det måste ju få vara okej i äventyret att man löser vissa problem med magi. Om bron över den djupa klyftan vaktas av ett hemskt monster, får man ju inte förutsatta att rollfigurerna skall tvingas ut på bron för att kämpa ner den. Om de använder formler som "flyga", "dimensionsdörr", "teleportation", etc, får inte äventyret krascha för det. Tvärtom, de måste ju få lov att använda sina krafter fullt ut. Så vadå om magikern använder "säker teleportation" till att undfly din fina fälla? Nu har han en sjunde gradens formel mindre. Gruppen har förlorat resurser på grund av fällan, precis som du planerade (jag antar att du inte planerade att den skulle döda dem).

Det gäller att ha koll på de formler som tillåter rollfigurerna att transportera sig oväntade vägar eller få reda på okänd information. Det går att förbereda sig på.

/Mikael
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Epic-Levels!

<blockquote><font class="small">Citat Duddmannen:</font><hr />
När Epic-Level handboken kom, tyckte vi alla att det skulle vara intressant att ta några karaktärer dit och se hur systemet funkade helt enkelt. Vi hade tidigare använt oss av grundreglerna och bara lagt på levels i en tidigare Episk kampanj och fann att det systemet ballade ur över level 20, men vi ville då istället se hur WotC hade löst problemen. [/quote]

Okej, det var alltså lyckat. Hade WoTC löst problemen bra? Bättre eller sämre än du hade trott?

<blockquote><font class="small">Citat Duddamnnen:</font><hr />
Inte roligare, men helt klart lika roligt. [/quote]

Okej, jag skulle nog bli lite leds på att ha så bra och mäktiga karaktärer. Men iofs möter man väl andra Epic-level snubbar... Men ni blir inte trötta på det?

<blockquote><font class="small">Citat Duddmannen:</font><hr />
Vi tycker kanske att det är intressantare att ge sig på fiender i en större skala, typ svärdsdueller mellan två 30:e nivåns Weapon Masters är coolare än en strid mot en Colossal+ Epic Dragon.
[/quote]
Jo, det kan jag förstå. skulle jag nog också tycka. stora monster är helt enkelt ingenting för mig...

<blockquote><font class="small">Citat Duddmannen:</font><hr />
Epic Level är storskaligt, då måste karaktärerna hamna i storskaliga konflikter också [/quote]

Jo, det förstår jag... Annars skulle väl hela idém med det hela försvinna något. Men konflikter på den skalen är nog inte heller det något för mig. Tycker att mindre konflikter kan vara mer spännande faktiskt. Konflikter mellan karaktärer för att ta ett exempel.

<blockquote><font class="small">Citat Duddmannen:</font><hr />
Det är en annan skala och ska kanske ses som ett annat spel.
[/quote]
ojdå! Ja, skillnaderna är kanske på den skalan.

Börjar på Epic-Level. Det är lättast att spela på det sättet. Det kanske går att göra på det andra sättet också (levla förbi level 20) men våra andra karaktärer har inte nått dit ännu.
Nej. Levla upp någon från level 20 tar ju också en sån jävla tid. Flera år kanske... Om man inte kör väldigt mycket monsterslakt.

/Balderk
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
En kreativ Cleric kan nog göra nästan vad som helst, såvida man inte kollar vad han/hon memoriserar varje dag. Jag har dock aldrig vart spelledare, men jag tror att det skulle vara riktigt svårt att tänka på alla dessa små hyss som en magiker eller präst kan skapa. Ett gäng ed höglevelkrigare har man i alla fall en bra uppfattning om vad de kalrar eller inte.

Men då antar jag att äventyr vid hög lvl ser ut en hel del annorlunda än de vid låg. För en grupp med lvl 2:or kan man hitta på vad som helst och vara säker på att det är spelarnas eget förnuft istället för lösa-allt-magier som används för att klara sig ur situationen.

Är det bara jag, eller är det lite löjligt med magi som skapar hus? :gremgrin:
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Re: Epic-Levels!

Okej, jag skulle nog bli lite leds på att ha så bra och mäktiga karaktärer. Men iofs möter man väl andra Epic-level snubbar... Men ni blir inte trötta på det?

Det måste ju rimligtvis vara lika lätt att tröttna på låglevel snubbar.. Helt beroende på vad man gillar för spelstil förstås. Ser du på det hela från ett neutralt perspektiv så är det ju egentligen samma sak, eftersom att om man följer reglerna för CR osv. så blir det ju samma utmaning.

Jag gillar dock den mindre storslagna varianten precis som du, Jonas, men det är ju bara en smaksak. :gremsmirk:
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Epic-Levels del 2 - Fler Svar

Okej, det var alltså lyckat. Hade WoTC löst problemen bra? Bättre eller sämre än du hade trott?
Vissa problem är lösta, t ex hur man går upp i level utan att det blir för obalanserat mellan Fighter-typer och Magiker-typer, reglerna för Epic Class-levels, reglerna för besvärjelser och sådant. Annat är betydligt sämre, t ex priserna på magiska föremål, skillnaden mellan DC som man kan orsaka kontra den DC man kan klara av att slå räddningsslag mot, Spell Seeds (Epic magic/level 10+ spells) och lite sådant. På det stora hela är det en bra modul till spelet, men man måste vara uppmärksam på exakt vad olika saker kan innebära. Vissa saker gör tyvärr spelet fullständigt obalanserat.

Men ni blir inte trötta på det?
Inte mer än vi tröttnar på D&D i allmänhet. Vi brukar försöka varva olika spelsystem och kampanjer, säg med tre eller fyra månader D&D, därefter lika lång tid Pendragon, sedan ytterligare några månader D&D men i en annan kampanj osv. Vi försöker varva spelledare lite grand också och då spelledarna har olika favoritsystem så blir det olika kampanjer. En bra metod.

/Duddmannen
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Epic-Levels!

<blockquote><font class="small">Citat Herr_Balderk:</font><hr />
Levla upp någon från level 20 tar ju också en sån jävla tid. Flera år kanske... Om man inte kör väldigt mycket monsterslakt.[/quote]
Enligt någon av huvuddesignersarna till 3e är XP-systemet planerat så att en medelgrupp ska avancera ca 1 level/månads spel.

Spela en gång i veckan.
Spela 4 timmar/gång.
Ca 1 möte i timmen.
Detta ger can 16 möten per månad. 13.33 möten av "rätt" EL ger en level, och man kan anta att det blir ett visst levelsvinn p g a energy drain, raise dead, lägga XP i magiska föremål, och liknande.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
1 level i månaden?! Amarörer!

Vi måste alltså köra i turbofart! Vi har gått upp 14 levels på fyra månaders spel och det har inte känts som för snabbt. Det skulle alltså enligt beräkningarna tagit oss över ett år annars!

Jösses!

/Duddmannen
 
Top