Nekromanti Epic-level benefits

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Är det någon som har lite tid över och har lust att förklara det lite närmare?
Får man en ny, högre spell slot för varje epic-level och är det allt? Hur är det då om man te.x är en barbarian?
Får man fler hd också?

Ex. Om min lvl 20 druid helt plötsligt trillar ned i en grop och får 5 epic-levels, får hon fem extra d8 i hp och 1 10-14 spell slot då? Och vad skulle hända om min barbar trillade ner i samma grop istället för druiden, skulle han få något mer än 5d12 extra i hp? :gremconfused:

Nu när du (förhoppningsvis) sitter och skriver svar till alla min frågor kan du kanske skriva vid hur mycket XP man når en ny level utöver level 20? :gremsmirk: Det finns ett system tror jag fast jag vet inte om det fortsätter över lvl 23.
Tacksam för svar!
//Max
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Så här funkar det ...

Druiden som trillar ner i epic level-gropen och blir level 25 får 5d8 + (5 x Con modifier) hp; (4 + Int modifier) x 5 skill points; Wild shape 7/day (lvl 22); 2 feats (lvl 21 & 24); 1 bonus feat (lvl 24); 1 ability increase (lvl 24); +2 epic save bonus (lvl 22 & 24); +3 epic attack bonus (lvl 21, 23 & 25).

Barbaren som trillar ner i samma grop får 5d12 hp + (5 x Con modifier) hp; (4 + Int modifier) x 5 skill points; Uncanny dodge (+6 against traps) (lvl 22 & 25); Damage reduction 5/– (lvl 23); Rage 7/day (lvl 24); 2 feats (lvl 21 & 24); 1 bonus feat (lvl 24); 1 ability increase (lvl 24); +2 epic save bonus (lvl 22 & 24); +3 epic attack bonus (lvl 21, 23 & 25).

XP-kravet för levels över 20 funkar enligt följande formel:

XP för nuvarande level + (1.000 x nuvarande level)

Är du level 20 krävs det alltså 190.000 + (1.000 x 20) = 210.000 XP för att uppnå level 21.
 

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Man tackar och bockar..

..Det är bara att tacka och ta emot, fast det finns ett frågetecken till:
Epic-level spells? är det ett högre för varje level?
Du vet såna fräcka som Elminster och gänget har. Så man te.x ska kunna använda maximize eller dylikt på lvl 9 magier
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Man tackar och bockar..

Om jag minns rätt från diverse diskussioner får man ta "Improved Spellcasting" som ett epic-feat, vilket ger en spell-slot av en nivå ett högre än den högsta man hade innan, plus eventuella bonus spells för den nivån. Feats får man dels som vanligt var tredje nivå och dels då och då baserat på ens klass. Klass-baserade feats kan endast användas på vissa feats (ungefär som fighters på lägre nivåer), och frekvensen med vilken man får dem baseras på klassen. Klasser som får mycket annat godis får dem rätt sällan (typ var femte nivå) medan andra klasser kanske får dem så ofta som varannan.
 

Calil-Gandir

Veteran
Joined
8 Dec 2002
Messages
98
Location
Kalmar
Ytterligare ett frågetecken.

Kan man ta den där featen du nämde multipla gånger, för att få tillgång till lvl 11 och kanske till och med 12-14 level spell slots?
Hur gör man om man inte kan det?
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Ytterligare ett frågetecken.

Man kan ta den featen flera gånger, varje gång får man möjlighet att lägga en spell på upp till en nivå högre.

Men man behöver fortfarande uppfylla grundkriteriet från PHB att ha spell level +10 i besvärjelse värdet

Dvs för att kasta 14 nivås besvärjelser behöver man ha 24 i vishet för präster.

Bombu
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Ytterligare ett frågetecken.

Om jag inte minns min PHB fel så gäller det kravet bara "riktiga" formler på de nivåer - man kan alltså använda högre "slots" till metamagiskt modifierade versioner av formler på lägre nivåer även om man har sunkiga stats (en sjunde nivåns trollkarl med Int 13 kan alltså använda sin fjärde-nivåns formel till att lägga en empowered Melf's Acid Arrow, men inte till att lägga en ice storm). Undantaget är då Heighten Spell, som även ökar egenskapskravet (eftersom formeln verkligen blir den relevanta nivån).
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Ytterligare ett frågetecken.

Nej det stämmer inte, alternativt jag har missförstått det helt.

Man måste ha tillräcklig i sitt besvärjelsevärde, för att kunna kasta den högre nivån på den höjda besvärjelsen.

Om så inte var fallet så har dom gjort ett undantag och det borde förklaras nånstans, du kanske vet var det skulle stå?
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Ytterligare ett frågetecken.

Jag hade missförstått.

Man behöver inte ha det högre värdet för att kasta den högre nivån enl PHB.

det är grundnivån som gäller, som har påpekats.
 
Top