Nekromanti EONs stidssystem, helt uppåt väggarna?

Temrek_UBBT

Veteran
Joined
16 Oct 2006
Messages
9
Location
Örebro
Hej, jag undrar om det bara är jag eller försöker EON verkligen att vara realistiskt när det gäller strid men misslyckas totalt? Bör dock nämna att jag inte har den bästa förståelsen för EONs regler efter jag inte spelat det så länge så om jag har misstförstått en regel så ber jag om ursäkt.

Först har vi hur styrka påverkar skada, en katt med 20 rörlighet och 2 styrka har mer grundskada för stick vapen än en vanlig människa kan ha utan övernaturliga medel. Känns fel, likaså för den 50 meter långa jätten vars grunskada för stick vapen mycket möjligt är lägre än en människas! Smidighet och explosiv styrka är inte samma sak, och jag ser inte hur skadan på dom 3 olika attacksätten kan baserade på så olika sätt.

Sedan har vi VINNit saken, av min erfarenhet så fungerar inte (väpnad) strid så. Visserligen är min erfarnhet endast ett halvår av fäktning men man tycker att det borde räcka för att förstå lite grunder i väpnad strid i alla fall.

Dessutom har eons stridssystem ingen support för riposter, när jag fäktades så var det vanligast att man träffade på en ripost (en ripost är när man parerar ett anfall och sedan anfaller som en del av paraden när fiendens vapen inte kan parera så lätt). Om man antar att ens moståndare endast gör ett anfall så är det fortfarande 5t6 på motanfallet! Även om själva paraden var svår så var det mycket lätt att få in en träff på riposten enligt min erfarenhet, och tänk på min färdighet i EON termer är troligen inte högre än 6 eller 7. Jag har ingen erfarenhet av hur medeltida vapen och rustningar integrerar med varandra i verkligheten men det känns som om rustningar i EON ger lite väl mycket skydd i alla fall (även om dom tyngsta sena medeltida rustningarna var näst intill omöjliga att slå igenom).

För att inte verka allt för negativ så nämner jag dock att jag gillar hur eon hanterar skadar efter rustningen, även om dess träfftabeller är lite för detaljerade :p
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Det där med styrka och skada har stötts och blötts en del, och på hemsidan försöker Neogames förklara lite hur de tänkt sig. Jag rekommenderar husregeln där du antingen gör allt till medlet av STY och RÖR, eller, om du vill ha mer variation, låter Kross baseras på (STYx2 + RÖR)/3 och Stick på (STY + RÖRx2)/3.

VINNIT får du förklara vad det är fel med; min vapenerfarenhet begränsar sig väl till pinnar och lite skojboffer, men jag tycker att den fungerar ok. Men, som sagt, brodera ut lite så kanske jag förstår vad som är fel eller kan förklara hur det är menat att uppfattas.

Ripost finns med som en teknik till stridskonster (se Vapenmästaren), vilket de troligen skulle räkna fäktning (sporten, alltså) till. Se Spelledarens Guide eller sagda modul för en förklaring av hur de tänkt sig det hela.

Vad gäller rustningar kan jag inte uttala mig på grund av bristande kunskap, men när det gäller träfftabellerna rekommenderar jag ensidasversionen som går att hitta någonstans här på forumet.

PS. Välkommen till forumet förresten! :gremsmile:
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Hej!

Angående grundskadorna så håller jag med. I våran grupp använder vi oss av följande husregel:

Det finns två grundskador.
(RÖR+STY)/2: Används till allt där det finns en fart inblandad.
STY: Används till de mer sällsynta fallen där fart inte spelar någon roll. Exempel på detta är vid bågskytte (förövrigt har vi husregler som bygger på att bågen tillverkas efter användaren och man inte kan spänna den hårdare än vad den är gjord för) eller då man försöker krossa någon man har i sitt grepp.

Slutsats. Alla grundskador för vapen använder nästan uteslutande (STY+RÖR)/2 med några undantagsfall då enbart styrkan spelar roll.

(Jag skulle gissa att de olika grundskadorna infördes för att skapa mer variation)
----------------------------------------------------------
Angående VINIT. Man får helt enkelt se det som ett sätt att avgöra vem som reagerar snabbast. Man måste avgöra vem som agerar först på något sätt. Har du en bättre idé för hur det ska avgöras så använd den eller basera VINIT på något du anser passa bättre än RÖR/4+Stridsvana/2.

----------------------------------------------------------
Det finns Ripost som stridskonsteknik. Det står om stridskonster i Krigarens Väg och Vapenmästaren.
Om du tycker Ripost borde vara lite mer allmänkunskap och inte enbart för de med lite mer avancerad vapenträning så bestäm att alla kan den (alla med ett visst minimumvärde på FV eller nåt?).
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Vad det gäller grundskador så är det väl lite som du säger...
Dock kan en katt inte använda vapen och en människa med ett stickvapen blir nog farligare än en katt... (fast har katter verkligen 20 i RÖR? Det låter lite överdrivet isåfall)...

Vad det gäller jättar och deras stick kan dom ju ha enorma vapen att sticka med, så då kan de göra stor stickskada på grund av att de använder vapen som är större...
Lite halvkass resonemang med jättarna och att de kan ha större vapen... Men om man vill försöka "försvara" reglerna så kan man ju... :gremwink:
Dock tror jag grundskadorna lämpar sig bäst för varelser i mänsklig storlek...

VINIT kan jag inte säga möe om, ingen erfarenhet... Men men...

Ripost som sagt, finns som teknik för stridskonster i vapenmästaren och krigarens väg...

Rustningar, funkat ok tycker jag...

Nu ska jag jobba...
Ha de gött...
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Hmm [ANT]

Skiljer sig inte tävlingsfäktning hemskt mycket från the real deal i åldern före de tunna och snabba svärden?
 

Temrek_UBBT

Veteran
Joined
16 Oct 2006
Messages
9
Location
Örebro
Re: Hmm [ANT]

Skillnaden är inte jättestor, visst finns den men tänk på att den moderna svärdfäktningen är en utveckling ifrån den europeiska fäktningen. Svärden är till exempel inte mycket lättare nu än då, ett vanligt MYCKET tungt enhands svärd kunde väga kanske 1.8 kg. Sabern som jag fäktade med vägde 950 gram, ett vanligt medeltida svärd vägde i medel ca 1300 gram.

Den största skillnaden är nog att man inte bär rustning eller sköld i tävlingfäktning. Men dom tränade soldaterna kunde mycket väl slåss utan sköld så det är ingen stor grej. Dock kan den tunga pansaren mot senare medeltiden påverka ganska mycket, den var så svår att ta sig igenom att normal svärdet blev tvåhands svärd som man använde för att mörbulta och få motståndaren att falla, sedan gjorde man slut på den igenom att skära halsen av den med en dolk.

Jag kan med säkerhet säga att stilen skiljer sig definitivt inte så mycket åt att abstrakta system som EONs ska påverkas av det.


Vad jag menar med VINit problemet är att speciellt mellan två oskickliga kämpar så lär ena vara på offensiven konstant eftersom försvar + motanfall är så svårt att utföra om ens karaktär inte är en riktig mästare.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Haft fundering på att bara basera grundskadan på Styrka alternativt styrka och storlek.

Förstår inte vad de menar med VINIT. Det får du förklare mer hur du tänkt dig.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Först har vi hur styrka påverkar skada, en katt med 20 rörlighet och 2 styrka har mer grundskada för stick vapen än en vanlig människa kan ha utan övernaturliga medel. Känns fel, likaså för den 50 meter långa jätten vars grunskada för stick vapen mycket möjligt är lägre än en människas! Smidighet och explosiv styrka är inte samma sak, och jag ser inte hur skadan på dom 3 olika attacksätten kan baserade på så olika sätt.
Jag kan faktiskt hålla med om att detta är lite konstigt rent logiskt sätt men det ger lite variation i spel som kanske inte är logisk men blir lite mer rolig. I princip kan man säga att all grundskada borde gå på STY+RÖR/2. Alltså att man endast har en som man fördelar ut på alla.
Sedan katten med RÖR 20. Om nu katten har RÖR 20 så kommer denna att anfalla antingen med bett eller klor varav båda gör Huggskada. Sedan får man väl bedöma vad katten har i Styrka och räkna ut det efter det. De enda djur och monster (vad jag har i huvudet nu i alla fall) som gör stickskada är vissa varelser som har horn.


Sedan har vi VINNit saken, av min erfarenhet så fungerar inte (väpnad) strid så. Visserligen är min erfarnhet endast ett halvår av fäktning men man tycker att det borde räcka för att förstå lite grunder i väpnad strid i alla fall.
I detta fall tycker jag faktiskt EONS-system väl förklarar stridens förlopp. Och att jämföra det med fäktning tycker jag blir fel. Fäktning är en sport/idrott med tydliga regler, en särskild bana man fäktas på och man vet att det är "på låtsas". I strid då man använder Vinit så är det en kamp på liv och död. Det främsta som styr Vinit är ens stridsvana. Hur kylig och lugn kan du hålla dig samtidigt som du läser av motståndaren som försöker döda dig. Detta gör att de kyliga och stridserfarna personerna kommer att ha kontrollen över striden medan de oerfarna hela tiden blir tillbakadrivna, finner inga blottor och kan inte återta intiativet. Det är inte (som in nästan alla andra rollspel) att man hugger var sitt hugg i spelrundan och hoppas på att man träffar.

Dessutom har eons stridssystem ingen support för riposter
Eons stridssystem är i grunden nog avancerat enligt mig. I synnerhet om man blandar in de avancerade stridsreglerna. Men vill man ha med riposter eller liknande så skall du kolla in modulen Vapenmästaren. Där finns detta beskrivet tillsammans med en mängd andra stridstekniker.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Hmm [ANT]

Vad jag menar med VINit problemet är att speciellt mellan två oskickliga kämpar så lär ena vara på offensiven konstant eftersom försvar + motanfall är så svårt att utföra om ens karaktär inte är en riktig mästare.

Ja, det säger väl sig självt att om man försöker göra saker man inte klarar av att det går illa? Är man oskicklig bör man ägna sig åt en handling per runda, och inget mer. Motanfall är gjorda för att vara något som mer kompetenta krigare använder sig av. Såsom VINIT fungerar i Eon III (VINIT + SI läggs samman) upplever jag efter praktiska test det vara ovanligt sällan som en och samma person i en kamp mellan två oskickliga krigare bibehåller VINIT.
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Tankefel att jämföra med katt

Reglerna är uppenbarligen gjorda för humanoider i ungefär människostorlek. Att utgå från att reglerna skall följas slaviskt utanför de intervall som reglen är avsedd för är bara löjligt. Notera att det redan i grunden finns specialregler för till exempel dvärgar och tiraker gällande förflyttning, utmattning et cetera.

Var det ett par månader sedan någon tjoade något om jättar som kastar sten? det är helt uppåt väggarna att kräva att spelkonstruktörer skall behöva konstruera nåt i stil med en enhetlig fältteori för att komma undan likartade synpunkter.
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Re: Hmm [ANT]

Marco. Jag upplever dock vissa problem med detta.
Användning av Insikt kanske kan minska problemet dock? Kanske ibland även förstärka det?

-----------------------------------------------------------------------------
Exempel A:

Bland två oduglingar så ligger VINIT på 5 och säg ett SI på 3/3.
SIV (SI + VINIT) blir således 8/8.

Tänk nu att anfallaren gör snabba anfall. Då blir ob4T6 under eller lika med 8. Detta sker inte ofta -> anfallaren fortsätter att vara anfallare länge trots samma värden på SIV och FV. Första SIV slaget är 100 gånger viktigare är de resterande.

-----------------------------------------------------------------------------
Exempel B är nu ej relevant sedan jag blivit upplyst om att jag hela tiden tänkt fel angående tekniken Utspel.

Exempel B:

Nästa problem dyker upp när två inte alltför erfarna slagskämpar med den extremt vanliga stridskonsttekniken utspel bjuder upp till batalj.

Då kanske de har ett SIV på 10-12.

Tänk nu att anfallaren gör snabba anfall samt har utspel. Då blir det ob5T6 under eller lika med 10-12. Det sker inte heller ofta -> anfallaren fortsätter att vara anfallare länge trots samma värden på SIV och FV. Första SIV slaget är 100 gånger viktigare är de resterande.

-----------------------------------------------------------------------------
Insikt kanske kan underlätta problemet. Jag ska precis regelbundet börja använda Insikt i vår spelgrupp. Vem vet, det kanske är lösningen?
Om inte tänker jag minska fördelen för SIV som ges av Utspel och/eller snabba anfall.

EDIT:
Jag vet att man kan få insikt om man slåss med någon som brukar samma stridskonst. Detta känns dock inte relevant just nu. Om jag inte missförstått något och två personer med Utspel tar ut varandras fördel och +ob1T6 på SIV gäller inte...?

I exemplena ovan som visar på hur "omöjligt" det ibland kan vara för att försvararen att bli anfallare så finns det ännu en faktor som ger anfallaren en fördel. Förutom att försvararen ska klara slag med väldigt små odds för att bli anfallare så kommer han också ofta att förlora chansen att i överhuvudtaget få slå mot sitt SIV på grund av tillbakaknuffning.

Slutsats av hela rasket är att även om båda kämparna har samma stridsvärden, men deras SIV har ett lägre värde så kommer den som först blir anfallare att fortsätta vara anfallare väldigt länge.

(Om det är tänkt att det ska vara precis så för att det speglar hur det gick till "på riktigt" om man nu kan dra den parallellen så är det ju jättebra och det är bara jag som är ovetande:) )
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Hmm [ANT]

Jag vet att man kan få insikt om man slåss med någon som brukar samma stridskonst. Detta känns dock inte relevant just nu. Om jag inte missförstått något och två personer med Utspel tar ut varandras fördel och +ob1T6 på SIV gäller inte...?
Gör inte Utspel att man får en nivå lättare på sina egna slag mot VINIT?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Hmm [ANT]

Gör inte Utspel att man får en nivå lättare på sina egna slag mot VINIT?
Japp, man får lättare på att återvinna Initiativet. Kombinera det med Rappt utfall/mästar utfall så är inte Initiativslagen så svåra längre.

Vad jag menar med VINit problemet är att speciellt mellan två oskickliga kämpar så lär ena vara på offensiven konstant eftersom försvar + motanfall är så svårt att utföra om ens karaktär inte är en riktig mästare.
Om två kämpar som är kassa på strid slåss mot varandra kommer en få övertaget. Eftersom den andre är så pass dålig kommer han ha fullt upp med att parera den andres dåliga attacker och har inte tid med att försöka återta Initiativet.
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Re: Hmm [ANT]

Gör inte Utspel att man får en nivå lättare på sina egna slag mot VINIT?
Ok. Tackar. Då hade jag läst reglerna slarvigt och använt fel regler! Nu är Utspel en mycket trevligare teknik. Tack för hjälpen!

Så stryk Exempel B i mitt första inlägg.
 

apelsinlax

Veteran
Joined
12 May 2004
Messages
61
Location
Stockholm
Re: Hmm [ANT]

Om två kämpar som är kassa på strid slåss mot varandra kommer en få övertaget. Eftersom den andre är så pass dålig kommer han ha fullt upp med att parera den andres dåliga attacker och har inte tid med att försöka återta Initiativet.
Om detta är det mest rimliga så har jag slut på frågor och exempel A kan även strykas.
Är detta det mest rimliga. Att om båda är kassa (samma stridsvärden) då kommer den med övertaget behålla övertaget?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Hmm [ANT]

Så som jag ser det ja, den andra kan helt enkelt inte göra både försvar och sedan försöka tvinga den andre på defensiven.
 
Top