Nekromanti Eons populäritet(!)

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Vilka här tycker om Eon? Och vilka inte?

Kan ni inte räkna upp dom för och nackdelar ni anser Eon har?

//Martin
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Gillar

Personligen gillar jag Eon. Därmed inte sagt att det är det "ultimata" rollspelet men det är ett av de bättre jag testat.

Bra saker

* Bra välbalanserat stridssystem där man får de fördelar för taktik, skicklighet och aggresivitet som sig bör, vissa tycker stridssystemet är slött men det tycker inte jag :)

* Bra och varierat magisystem

* Välutvecklad värld


Dåliga saker

* halvsunkigt färdighetssystem

* Hur man köper färdigheterna vid karaktärsgenerering går inte direkt ihop med hur de lärs i spelet.

* Världen känns lite konstlad och ologisk på många platser, vissa kombinationer av länder, fiendskaper etc känns väldigt ologiska och instabila.



/Bjorn
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, Eon är väldig bra faktiskt. Trevlig värld, bra raser.
Fast det som är mest negativt är att stridssystemet är tungrott.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
Håller med men...

Jag instämmer i det mesta här. Strids -och skadesystemet är realistiskt, men lite meckigt.
Konstig åsikt om fiendskaper mellan raser(?) Jag tycker att det känns som standardformulär A för hig fantasy ( vilket jag skam till sägandes gillar) Men jag kanske inte är tillräckligt insatt. Vapen och rustningar bär en tydlig prägel av medeltidsrealism vilket jag misstänker att Krille bär "skuld" till...
Kuriosa: Som spelande dvärg tycker jag nog att det känns lite läbbigt att dvärgkvinnor har skägg - svårt att leva in sig i detta.

"may the blood of your enemies stain the ground"
 

daZZeTh

Veteran
Joined
21 Jun 2000
Messages
47
Location
Skellefteå
strider

Håller med om det du sa om stridssystemet. Meeen, det är överkommligt... Efter att ha slaktat några tiraker och buntat ihop ett gäng sjöbusar några gånger så börjar det flyta på bra. Och med lite improvisation fungerar det fin fint...

/daZZeTh - Gillar Eon kort och gott.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: strider

Jo, det uppväger ju en hel del !!
Speciellt om man får tillfället att slakta en thruk åxå..../images/icons/smile.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Dizzy

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
162
Location
växjö
Jag och min spelgrupp gillar Eon skarpt. På grund av att det är...mustigt. Vi är från början inbitna drakar - spelare, men övergav detta då target började ändra för mycket i systemet (chronopia etc...) Gick över till det mer stabila AD&D men fann det för stelt och oflexibelt. DÅ hittade vi EON som en räddare i nöden. Med sitt flexibla system är det lätt att ändra på saker man inte tycker är bra. Det absolut bästa är svårighetsgraderna. Är det svårt lägger man till en t6 punkt slut. Ofantligt lättspelat och utmanande även för de med höga färdigheter, då de kan försöka sig på mer avancerade grejer i t.ex. strid etc...
Nackdelen är att det inte (ännu) finns något referensverk då man vill kolla upp droger flora/fauna och liknande. Det får man än så länge spåna fram själv.
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Bra å dåligt imho

Eon ja.. jo, det är helt klart rätt jämla fränt :o)
Bra:
* Det är rätt flexibelt på många områden. Det finns otaliga regler som man kan kombinera på massor med olika sätt.. frivilla regler asf. asf. Stridsreglerna är rätt omfattande, även om det kan bli lite segt att spela dom "all out" sas så är det ganska kul när man kommer igång. Magisystemet är juh olikt allt annat som jag tittat på.. kanske lite för lite info om olika saker på vissa ställen.. detaljer som man skulle vilja ha reda mer om (men det kommer juh av sigsjälvt att när man har en Hiskelig massa saker att läsa om så får man många fler frågor om materialet än om man har bara jätelite att läsa om)

Dålig: Tja.. själva svårighetsnivåerna med ObT6 asf. är juh rätt.. inovativt känns det som.. men fan och hans moster.. Ob1T6 i svårighetsökning är allt för mycket känns det som.. Ob1T6 är ett för stort kvanta i steg.. jag hade hellre sett ngn form av system med fasta +/- värden.. (lättinlagt jag vet) Lite små+buggar här å var kanske (kommer itne på några sådär på rak arm).. men det finns saker man irriterars ig på stundtals.. men Eon är Helt klart... bra :o)
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Bra värld, dåliga regler

Hmm... det finns mycket att tala om men man får väl koncentrera sig på det viktigaste... Allt detta är naturligtvis IMHO.

Största fördelar:
* konsekvent och genomtänkt värld
* bra stöd på nätet (detta forum bl.a)
* Skymningshem
* innovativt magisystem
* _mycket_ tillgänglig information om världen, inklusive stämningsgivande böcker

Största nackdelar:
* Usel grundmekanik, Ob är opraktisk, långsam och gör svårighetsgraderna väldigt grovhuggna och konstiga. För att inte tala om fummelriskerna.
* Stridsreglerna är oanvändbara. De har en lång rad brister, för lång för att det skall vara intressant att analysera på djupet här. De flesta är besläktade med den överdrivna detaljnivå.

Jag förstår att det finns folk som gillar reglerna och de är fria att göra det, detta är bara vad jag personligen upplever som fördelar och nakdelar.
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Re: Eon härskar

Eon är stort, väldigt öppet för improvisation. Åtminstonde enligt mig, sen finns det ju de som inte håller med. För de som är osäkra på upplägget finns det det kända Mundana, och sen när man vill hitta på låter man dem resa till den "okända världen". Skadesystemet är suveränt, man kan faktiskt få stryk och dö. Ganska bra, då man spelat andra grejer där man får ett hagelgevärsskott i bröstkorgen och står. Här kan man dö av en dolk om den kommer fel...
Folken är bra beskrivna, vapnen likaså, länderna, magisystemet också (man kan faktiskt göra vilka besvärjelser som helst)... Man vet vad länderna anser om olika saker, vilken makt religionerna har...
Så här va; man är i stort sett aldrig osäker på annat än namn. Händer det att man inte förstår vad böckerna säger går man bara ut hit och snackar på, varefter någon förklarar.

/Rollspel.nu, det bästa komplementet till Eon.
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
D&D

Jag gillar eon skarpt, men faktiskt så föredrar jag expert mer, inte för att reglerna eller världen (Ereb) är bättre
eller framför allt mer logisk, men känslan är mkt skönare. Konservativ kanske man kan kalla mig, men då får jag välan
va det då.. :)

[ Mvh Jonas Carlsson - http://www.carnalgrief.net ]
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: D&D

Jag visste inte att världen Ereb fanns i Dungeons and Dragons (D&D)...

Alltid lär man sig något nytt /images/icons/smile.gif

Men världen existerar i Drakar och Demoner (DoD)

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 

Astaroth

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
12
Sannolikheter

Tänk jag undrar vad sannolikheten för att de två rättinngar av stavningen på "D&D" skulle komma in samma minut. För det gjorde de!!! :)

/Astaroth
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: strider

Det är ju minst lika tillfredsställande, speciellt om man är Sl. Det är ju mindre trevligt om det är Rp som upplever det..../images/icons/smile.gif

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>
 

Helio

Veteran
Joined
14 Jun 2000
Messages
85
Location
Göteborg
På tal om ObT6...

Så undrar jag om vad som är poängen med detta. Är det för att göra det billigare för spelarna efter som T6 är mera "standardkomponent" än vad T100, T20, T4 osv..?


"may the blood of your enemies stain the ground"
 
G

Guest

Guest
Re: Eon passar mig bäst

Hm.. vad är bra med Eon?

Världen är stor och förklaras väl, dessutom finns och kommer det moduler som beskriver den ännu närmare.T ex DoD har fan ingenting om man inte letar efter en antik bunt kallad Ereb Altor eller nåt - visst det är roligt att få skapa nåt själv men det kan också vara jävligt svårt.

Det finns många människoraser att välja på och alla alver och dvärgar är inte likadana.

De vanbligtvis så ruskigt dumma och elaka orcherna har här getts namnet tiraker och dessutom delats upp i tre grupper. Dessutom har de fått en bakgrund och känns mer levande. De är kort och gott inte bara fiender till rollpersonerna längre. Faktum är ju att man kan ha med en tirak i gruppen.

Stridskonster förklaras och är lätta att använda.

Magin känns levande och är så utstuderad att man kan tro att den skulle funka i verkligheten.

(Som så många andra påpekat) det finns en jävla massa stöd för Eon på nätet.

Rollpersonerna känns ofta levande (om man inte kör med dåliga spelare).

Striden känns när stridsreglerna väl pluggats in av spelledaren både snabb och realistisk.

Fummeltabellen är realistisk.

Skadesystemet känns realistisk.

Osv...

Jag kan fortsätta i det oändliga och den enda nackdelen jag kan hitta i Eon är att spelare som ogillar avancerade regelsystem inte gillar reglerna.

Mäster Azazel
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: På tal om ObT6...

Att använda ObT6 har ju vissa fördelar.
För det första är det ju det här med Ob. Det blir en viss nyans i spelsystemet (Även ultraproffs KAN misslyckas),
och T6:an är nog den bästa tärningen i ett Ob-system. Sexan kommer upp lite lagom ofta sådär.. Det är även MYCKET lätt att modifiera chansen att lyckas(+Ob1T6, -Ob2T6...) även om modifikationen blir lite "blockig" Sen så är det ju väldigt praktiskt att bara använda en typ av tärningar. Man behöver bara 4 tärningar som man slår för att träffa med svärdet, sen tar man dom och slår för skadan, osv. Sedan kan det ju vara användbart att Ob3T6 oftast faller på 9-12 och sällan på 3-5 eller 16-18.

...Även om det har sina svagheter. Slött tillexempel.


Ondska är svaghet
-Var stark.

Med dom orden lämnar han er.
Krigaren Arvidos.
 
Top