Nekromanti EONs ob och lite till

Eriol

Veteran
Joined
20 Jun 2001
Messages
74
Location
Zinkgruvan, en byhåla i Närke
Håller fortfarande (efter ca. 5 månader) på med samma spel och har kommit riktigt lång å är nöjd med allt än så länge. Nu tänkte jag börja skissa lite på reglerna och är osäker. Stridssystemet är just nu helt okej, ioförsig skulle reglerna kunnan vara (tillochmed) svårare än EONs att lära sig men sedan är det lätt, det är att det kanske tar lite tid med en strid. Men det viktiga är skadessystemet som jag inte riktigt kommit på något riktigt bra... och jag har märkt att jag tagit / fått mycket inspiration från EON (som självklart även är mitt favorit rollspel). Jag kör oxå med hugg/kross/stick och alla som gluttat på EON skadesystem mer än en gång känner igen det i mitt och det är ett väldigt bra system, det är bara det att det skulle vara roligare att komma på något mer "eget"...

Det som finns i mitt skadesystem är:
Vävnadsskador baseras på attributet fysik. Det finns små kolumner liknande KP som man sedan kryssar i och här är jag inte riktigt säker på om man ska slå mot tålighet eller om man dör när det tar slut.
Smärta baseras på fys och villja.. Här kryssar man i och slår mot tålighet (som i EON).
B(lods)P(oäng) = Fysik och Styrka. Kryssa i, när rutorna är fulla = död!, typ en tredjedel kvar = svimmar.
Tålighet = Fys+Vil. Det man slår mot om man svimmar, kanske även dör.

Och genom skadesystemet får man ju olika mycket vävnadsskador, smärta och liknande. Jag vet inte riktigt vad det här inlägget är menat för men troligen mest för att rensa hjärnan, men de som fattar lite av inlägget skulle gärna få svara om de kommer på nåt.

Mitt system när man slår mot färdigheter tänkte jag oxå "sno" från EON med Ob, men drakars d20 har oxå paserat i mitt huvud men inget av dem är något som jag verkligen vill ha. Kommer nog göra så att i skador med vapen och sånt kör man med Ob (är det okej att "låna" det från NeoGames eller är det typ copyright på det?) men slå mot färdigheter kom jag på nåt nyss. Man slår med 3D10:or. För lättare saker får man +lite, svårare saker -lite (äsch! för likt d20). Men i alla fall kanske skulle funka. På två stycken 1:or lyckas man naturligtvis perfekt och sedan tittar man på typ tabel för vad den sista tänringen visar, på en etta får man automatiskt höja färdigheten och göra trippel super skada (eller nåt) och på en fyra får man vällja vart man ska träffa och på en tia kanske man bara träffar automatiskt utan att göra extra skada.. På två tior fumlar man ju då och beroende på den sista tärningen tittar man på en annan tabell, på en etta där fumlar man inte så hårt men på en tia bryter man armen (eller nåt)... Äsch! inge bra det heller... Men jag kör nog med 3D10:or så länge... Snälla hjälp mig!

Världen i sig är nog olik de mesta fantasy världar där varken alver, dvärgar eller orcher finns med... även om vissa skulle villja kalla de smala och fysiskt klen varelserna som går under arbets namnet Gildas (keltiska och betyder den som tjänar gud) för alver eller den håriga och starka hund liknande rasen Vorer för orcher så tycker inte jag att någon av dom är lika någon av dom andra.... Är ioförsig fortfarande inte nöjd med världs kartan.. kanske började i fel ände då jag först rita upp alla raser och liknande saker och sedan hur världen skulle se ut geografiskt...
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
3T10...
Själv har jag funderat på ett system med obT10, mycket på samma sätt som Neogames - med extra tärningar för extra svårighet, problemet ligger i hur du löser färdighetsnivåer då.
Det blir ju ganska stor skillnad på varje T10...

Att sno sånt man gillar är bara bra, så länge man inte plankar rakt av, allt ska ha en personlig stämpel...
 

Eriol

Veteran
Joined
20 Jun 2001
Messages
74
Location
Zinkgruvan, en byhåla i Närke
mmm... men ob på färdighetsslaget blir väldigt likt NeoGames.. vill helst ha nåt annat... enligt mina egna tärningar (hade långtråkigt en dag och slog 3t10 100 gånger och skrev upp resultaten) (stod det inte med nånstans på 1000 punkts listan om att du har spelat rollspel för länge när du börjar slå tärningar när du har långtråkigt?) så hamnar resultatet någonstans mellan 17-19... om man då tänker att den man ungefär i grundegenskap har (utan några som hellst höjningar) 10 i en färdighet, den som håller på att lära sig något (tillexempel en page till riddare i färdigheten svärd) har 12, en erfaren (t.ex. en bonde i färdigheten jordbruk) 14 och en mycket kunnig 18 (krigare i vapenfärdighet) och en allsmäktig fiende ca. 23... max ska vara 25 typ... Men enligt mina slag är det oxå 10% chans att man kommer under 10, 25% under 12, 39% under 14, 51% under 16 och 69% under 18, villket gör det ganska svårt att lyckas med färdighets slag, eller?... det kan oxå vara mina tärningar som separ...

kommit fram till att det är för svårt att köra med ob eller liknande utan att det blir ALLTFÖR likt EON då nästan allt finns med i EONs mycket bra regelsystem..,. ett litet exempel + tärningar för blåst, + tärningar på simma för det är kallt....
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"...då nästan allt finns med i EONs mycket bra regelsystem"

Jag har ställt mig frågan:
Finns det plats för några fler rollspel?
Vid sidan av Eon och Drakar....som väl är de största fantasyrollspelen
 

Eriol

Veteran
Joined
20 Jun 2001
Messages
74
Location
Zinkgruvan, en byhåla i Närke
Jag har faktist (tyvär?) kommit till samma fundering... vill man ha bra fantasy, extremt bra världsbeskrivning och mycket bra regler har man EON.. Vill man istället ha mer enkel värld, kanske mer standard fantasy och snabbare regler har man Drakar och Demoner (ett spel för många nostaliker oxå).. Vad skulle kunna rubba dessa två mycket stora spel från den plats längst upp på fantasy spelens stora tron (inte för att de inte är värda det då men)...? Känner att om man ska göra något som skulle kännas mycket nyskapande efter EON så måste man komma på en extremt bra idé till en värld och regler som verkligen rokkar (om ni alla ursäktar det uttrycket)... eller vänta några hundra år tills EON är bortglömt...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Låt mig gissa

Ditt första rollspel är Eon, eller ditt första rollspel som du SL:er var Eon? *helgarderar mig*

Du kan ju köra en liten annan OB.. SnabbOB (eller vad vi nu kallade den för ett år sedan)..
Istället för att slå om två tärningar så slår du bara om en tärning och lägger till 5.
Fråga: Varför lägger man inte till 6 om nu det är det högsta på tärningen?
Svar: För att man ska kunna få värdet 6 om man slår en tärning..

OBsystemet är det nog inte © på, kanske namnet då.. Det har nämnts tidigare (för 1T2 månader sedan) så sök på forumet..
Vet själv att det finns OBsystem (eng. open ended, sv. öppna ändor?) i andra rollspel.. Fast de ser lite annorlunda ut..

/[color:448800]Han</font color=448800> som undrar varför det ska vara så viktigt att poängera att man inte har med dvärgar, alver och orcher när man skriver en fantasyvärld ("Balladen om..." gjorde visserligen tvärtom /images/icons/smile.gif)
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Jag har faktist (tyvär?) kommit till samma fundering... vill man ha bra fantasy, extremt bra världsbeskrivning och mycket bra regler har man EON.. Vill man istället ha mer enkel värld, kanske mer standard fantasy och snabbare regler har man Drakar och Demoner (ett spel för många nostaliker oxå).. Vad skulle kunna rubba dessa två mycket stora spel från den plats längst upp på fantasy spelens stora tron (inte för att de inte är värda det då men)...?"

Rent krasst talat så är det största fantasyspelet Dungeons & Dragons. Flertalet svenska rollspelare må ogilla detta faktum, men ett faktum är det.

Såvida inte Vampire är större nuförtiden, förstås. Har inte kollat upp statistiken. /images/icons/smile.gif

--
Björn


"I am 3PO. HOW IS THAT FAIR?! Do I look like a closet gay! NO! do I sound like a closet gay! No! And I can't even force choke anyone. Even Yoda can do that, and he has Grover doing his voice."
---Setzer
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Finns det plats för några fler rollspel? Vid sidan av Eon och Drakar....som väl är de största fantasyrollspelen"

Tja, jag tänkte försöka slå mig in med Västmark i alla fall.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Re: Största fantasyspelet [lite OT]

Varför skulle svenska rollspelare ogilla detta faktum? Det var faktiskt det första rollspelet som spelades i Sverige också. Och har alltid spelats här genom alla versioner.

Låt vara att vår svenska version (av Basic/Expert) inte hade det lika väl förspänt i butikerna som vissa andra produkter, men det är väl ingen anledning att ogilla spelets storhet?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Största fantasyspelet [lite OT]

"Varför skulle svenska rollspelare ogilla detta faktum?"

Lokalpatriotism.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Låt mig gissa

Vet själv att det finns OBsystem (eng. open ended, sv. öppna ändor?) i andra rollspel..

Låt mig gissa; du har lirat Rolemaster? (-:
Det får väl anses rätt generellt vedertaget att system med obegränsade tärningsslag numera alltid kallas "OB" i Sverige - men att det finns folk som tror att NeoGames uppfann hela idén är störande i klass med att det tydligen fanns folk som trodde att Äventyrsspel uppfann Efter Katastrofen-genren.* (Open-ended dice fanns såvitt jag minns i MERP också; har inte folk lirat SRR?) Och det första inhemskt konstruerade rollspelet i Sverige som använde obegränsade tärningar var Western.

/Han som undrar varför det ska vara så viktigt att poängera att man inte har med dvärgar, alver och orcher när man skriver en fantasyvärld

Undrar om det inte är viktigare att poängtera att det är en fantasyvärld i så fall. (-:

--
Åke

* Wastelands är inte, och har aldrig varit, ett plagiat på Mutant 2...
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Största fantasyspelet [lite OT]

"Lokalpatriotism."

Antingen det, eller också bara vanlig hederlig konservatism. Man anser att det bästa spelet är det man själv spelar.

--
Björn


"Ah, a girl scout selling cookies. How cute... release the hounds."
--Mr Burns, The Simpsons
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,507
Location
Helsingborg
Gissa får du

"Låt mig gissa; du har lirat Rolemaster"
Svaret är nej.. Jag menade Deadlands (där jag stötte på begreppet open-ended) och i viss mån Shadowrun.. Jag började inte spela utomsvenska rollspel förrän runt -95.. Att Western har OB-system tänkte jag inte på *slår sig med handflatan mot pannan, SCHMACK*..

/[color:448800]Han</font color=448800> som det tog 30 s. för innan han förstod det sista skämtet :gremsmile:
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fullständigt OT...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

* Wastelands är inte, och har aldrig varit, ett plagiat på Mutant 2...

<hr></blockquote>



Däremot är det ursprungliga Mutant i princip ett plagiat på Gamma World, vars första utgåva kom ut ett bra tag innan Mutant...

Nightowl
 

Lambendil_UBBT

Warrior
Joined
31 Jan 2002
Messages
258
Location
Bodafors, Jönköpings Län
Du skojar!

AH!

Jotack, T10:rna är galna i färdighetsfallet. Speciellt om man vill använda "ob" och lägga till en tärning när det blir svårare. Vårt rollspel, Interregnum [<=Tiden mellan två härskare] Celenia baserades fram till förra veckan på "ob"3T10. Svårighetsnivåerna benämndes:
3T10 = Normal
4T10 = Svår
5T10=Mycket svårt

Felet var att redan på 4T10 borde det ha hetat assvårt, eftersom 1T10 ger väldigt stor skillnad (ännu större om den är ob).

Vi konverterade spelet till ett system baserat på 1T20 (d20 från d&d-spelare). Färdigheterna varierar mellan 1-25 och målet är att slå under sitt färdighetsvärde med 1T20. Men...tänker ni nu, vad händer om man har 25 då? Jo svårighet ligger i att SL avgör mycket exakt hur svårt något är, och lägger till detta till tärningsslaget. Slaget blir då 1T20+svårighet vs FV. Slår du då 20 och har en relativt lätt svårighet på +2 får du 22, och lyckas ändå, eftersom du är så snuskigt bra. Normalt sett ligger färdigheterna mellan 12-16. Över 16 är väldigt bra, (med tanke på att med normalt svårighet lyckas du i 80% av fallen om du har 16.)

Nu har jag tjabbat klart, men summa sumarum av det jag vill ha sagt är att, skippa gärna T10, om du inte har väldigt höga färdighetsvärden. SKillnaden är först stor annars. Attans att EON skulle sno Ob3T6...Visserligen gillar jag inte den idén riktigt heller...Men vad gör man? Verkligheten är som den är.





(Kom jag fram till något egentligen?)
 
Top