Nekromanti Eons fältslagsregler

Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Hur realistiska är dessa? Jag har inte pallat lära mig dom än. Det har liksom inte behövts. Men nu när jag lirar Nattens Ängel med mina spelare, så är jag illa tvungen. Men i alla fall: Hur realistiska är Eons fältslagsregler? Jag funderade på att läsa Sun Tzu:s Art of war (eller vad den nu heter), kommer det att hjälpa mig att vinna fältslag i Eon?

Tack för ev svar!

Mvh Victor Palm...

...Som ska bli fältherre när han blir stor :gremtongue:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Nu var det nog en-två år sedan jag läste Art of War senast, men av vad jag minns så rör mycket snarare strategi än taktik. Fältslagsreglerna är ju mest om själva slagfältet även om det nämns lite om logistik och strategi runt om så är det ju sådana bitar som får rollspelas mer än hårda regler. En annan viktig aspekt hos Sun-Tzu är väl vilseledning och att känna motståndaren, återigen sådant som är svårt att översätta till hårda regler utan mer får handla om rollspel och bedömning från fall till fall. Så om ska se till orderval etc under själva slagen innehåller nog Art of War inte direkt saker som du kan applicera regelmässigt. Däremot är den underhållande läsning och har en del psykologiska tips som är bra om du ägnar dig åt strategispel eller brädspel.

Mvh / Phelan
 

Kena_UBBT

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
72
Location
Göteborg
Realistiskt eller realistiskt vet jag inte om man kan säga men de är väl relitivt realistiska. De är väldigt kompletta skulle jag vilja påstå. Med den order givning man måste göra. Jag själv använder de i en kampanj som jag sköter via e-post till några kompisar men lite har jag nog modifierat.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
"Hur realistiska är Eons fältslagsregler?

Med förbehåll för att aldrig varit inblandad i ett fältslag säger jag att de inte är särskilt realistiska.
Tycker att de fokuserar på fel saker, är tröga, klumpiga, missvisande och allmänt illa genomtänkta.

Föreslår att man istället fokuserar på berättandet och rollpersonerna. Spela ut deras del av striden ordentligt, men låt resten symboliseras av några tärningsslag. Låt gärna rollpersonerna få en chans att påverka utgången på nåt sätt. Det är aldrig kul att vara hjälplös.
 

Warth

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
84
Location
Malmö, Skånelän.
Det är svårt att skriva regler för något så stort som ett fältslag... Man kan omöjligt simulera kaoset under ett fältslag till fullo med tärningar, det är heller inte nödvändigt då story-telling brukar göra det hela mer intressant. Istället för att köra stenhårt på reglerna föreslår jag att du improviserar och använder dig av de kunskaper du har på området...

Regler? Nej, tack! :gremtongue:
 
Top