Nekromanti Eonmagi

Spelledaren

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
17
Location
Trollhättan
Några funderingar kring magin i eon...

1)"Bättre Bränna än illa fäkta ?"
För att en magiker skall kunna lägga en besvärjelse i eon, krävs handrörelser (om inte besverjelsen är speciallkonstruerad som en dold besvärjelse d.v.s.)
Innebär detta att en magiker måste ha båda händerna fria för att kasta en besvärjelse. Eller kan han hålla ett/sitt vapen i en hand och fixa besvärelsen ändå ? Eller är det hysta huggaren som gäller ? om han nu hade tre/fyra händer genom någon konstig ritual eller nåt demoniskt påfund behöver han då automagiskt alla händerna eller kan han svinga sitt kragsvärd med de som ä över ?

2)"Pundar Draken"
I tabellen MM-14 för alkemiska preparat i magiboken, står drakben och drakblod med. Efter tidigare diskutioner av drakars kapacitet i forumet, där min uppfattning blev att drakar är näst in till omöjliga att dräpa. Tycks det mig att detta preparat borde var omöjligt (eller näst in till) att få tag på. För jag antar att det inte finns någon nedsupen pundar drake någonstans som inte kan få ett riktigt jobb utan lever på att "donera" blod till akademierna...?

Slut på dumma frågor. :)

/spelledaren
-Skulle vilja spela lite mer.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jag tror...

Jag tror att:

1)Man behöver händerna fria, och kan DEFINITIVT inte vifta med svärd samtidigt.. Men man kan väl låta bli att gestikulera mot en svårighetsökning? Fler händer? Om man har sådan simultanförmåga så kanske?

2)Drakar dör ju av ålder, och NÅGRA måste ju ändå dräpas.. Man kan ju kidnappa drakungar också.


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 

Virocon

Swordsman
Joined
5 Sep 2000
Messages
453
Location
Stockholm, Sverige
Samtidigt så är ju drakarna ett relativt gammalt släkte.
Minst lika gamla som alverna alltså. Därmed borde det finnas drakar i alla ålderskategorier. Sant?
Oavsett biotropiska fält dör man alltid förr eller senare av ålderdom, och då är det mycket möjligt att någon snubblar över liket. Dessutom så måste ju drakar som alla andra kunna dö av sjukdomar. Eller olyckor generellt. Sant?
Även om inte en Humanoid kan spöa en drake så kan naturen det. Därmed kan man få tag i drakblod utan större problem, åtminstonde till den lilla konsumtion världen av idag har.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Lumian och ålder

Angående det där med drakar och ålder så sade Marco i en IRC-diskussion en gång till mig att drakar (åtminstone Lumian, han verkade dock syfta på Mortuach också) inte åldras. För att uttrycka det med hans egna ord: "*viskar* De åldras inte. ,-) De är."

Iofs är det ju Krille som skall skriva drakmodulen, men tills dess väljer iaf jag att lita på Sir Marco. Ni andra får göra som ni vill. I min kampanjvärld dör drakar iaf inte av ålder.

- Ymir, gillar drakar men är trött på allt tjat kring drakmodulen
 

Celofan

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
167
Ja man kan..

...slåss å lägga besvärjelser sammtidigt..m en det är ganska svårt. Att lägga besvärjelser och hålla på att joddla räknas juh som handlingar så.. vanliga regler gäller här. Man behöver alltså Inte ha alla händer fria (om ens några)

Drakar och grejjer. Min ödmjuka gissning är att det blod och de ben som avses är från lägre(?) drakar.. det skulle Jag ha kört med iaf*haha*
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag skulle nog låta en magiker *hålla* ett svärd i ena handen medan han rabblar loss en besvärjelse, men däremot inte slåss med det, i alla fall inte utan duktigt fet svårighetsökning (+Ob2T6 eller så).

Vad gäller drakblod och -ben så finns det ju en hoper lägre drakar (t ex héave), som antagligen är de som avses. Att komma och tro att man ska få suga blod eller sno ben från en mortuach eller lumian är bara att glömma, och om man skulle behöva ta dem med våld skulle kostnaden överstiga de 100 silver/dos (eller nåt) som anges i M&M.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Läs regelboken, det står att om man ska väva en besvärjelse och slåss samtidigt så får man +Ob1T6 på alla svårigheter.

... eller...?

/P|uT0NiUm
Point

Click

KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Pseudodrakar

Helt rätt (tror jag...Krille vet).
Folk verkar alltid associera direkt till de högre drakarna. Det foinns en hel hop pseudodrakar också, som heavé och lindormar. Dessa lär vara de enda som man möjligt kan ta blod och ben från.

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 
Top