Nekromanti EON3 Alla skadetabeller på en A4 v2.0.PDF

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
114
Location
Göteborg
Hej, Eonspelare.
Ta en titt på denna komprimerade skadetabell för Eon 3 och se om den kanske kan hjälpa även dig. Den är gjord för den något erfarne spelaren i åtanke och innehåller inget fluff. Dock är mycket tanke lagd på att göra den så lättanvänd och läst som möjligt. Ingenting är borttaget och allt finns med från orginalsidorna. Grafiskt så skall den snyggas till om jag hinner senare men den funkar bra nu. Färgerna är valda för tydlighet, kontrast och tryck. Förkortningarna är förhoppningsvis självklara för alla som spelat lite Eon.Kommentera gärna designen och hur ni skulle vilja ha den. Informationen nedanför själva skadetabellerna är dock inte klar och skall jobbas om. Har ni bättre förslag på vad som som skulle kunna finnas där så säg till.

Eon3 Alla skadetabeller på en A4 v2.0.pdf (83 kb)

Kort fråga: Den är gjord i Excel så formateringsmöjligheterna är ... hur skall man uttrycka det ... något begränsade. Om någon vet hur man exakt för över alla tabeller med bibehållen formatering och färg till något vettigare design program så tipsa gärna. Jag kan alla Adobe produkter. Dock har min export från Excel inte gått bra hittills.

Edit: Faller har bytt namn till Ramlar för att F var taget av Fastna så det blev R som i Ramlar.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Wow. Det här var klart det bästa initiativet sedan forumet kom upp igen: nu har vi något att jobba med tills spelledarskärmen eventuellt kommer ut :gremsmile:. Så snart man lärt sig färgerna så snabbar det förmodligen upp striderna ganska mycket (om man, som jag, gillar detaljerade skador), och jag ska försöka speltesta den nästa möte (mina spelare har just lyckats befria en sjätte rangens demon. Demonen är sugen på lunch :gremelak:)

Då jag inte är något vidare på design kan jag nog tyvärr inte bidra med mer än moraliskt stöd, men bara som den är kommer den att snabba på skadefixandet avsevärt. Keep up the good work! :gremlaugh:
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Kanon! Ett förslag, ur kompabilitetssynpunkt - alla "xT" bör skrivas som "ObxT6". Så det blir konsekvent. ,-)
 

bitmonkey

Veteran
Joined
16 Aug 2006
Messages
12
Location
Stockholm
Kalasbra initiativ! Tyvärr har jag bara möjlighet att skriva ut i svartvitt; hur ser sidan ut i gråskala?
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
114
Location
Göteborg
EON3 Alla skadetabeller på en A4 v2.0.PDF Gråskale

Kan inte rekommendera svartvit version men för dem som vill eller inte har möjlighet så fixade jag till en gråskaleversion. EON3_ASPE_A4 kommer verkligen till sin fulla rätt i färg dock så det är värt besväret att fixa färgtryck. Under tiden håll till godo med denna.


Eon3 Alla skadetabeller på en A4 v2.0 Gråskala.pdf
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Två förslag på förbättringar (förhoppningsvis)

1. (har nog varit uppe förut, men...): byt gärna förkortningen för tärningar till OT6 el. dyl; +1 läsas som både (+1) och (+Ob1T6), och T både som Tärning(ar) och Trauma (ja, jag vet att det endast handlar om mina egna mentala begränsningar, men för mig är de faktiskt ganska viktiga att räkna med, och innebär det inte nämnvärt med jobb tycker jag förfrågan är försvarbar...)

2. Har för mig att slagen för Faller (Ramlar) och Tappar modifieras av smärta och utmattning.
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
114
Location
Göteborg
1. Personliga preferenser som sagt när det gäller förkortningar. Jag avsky detta förbaskade ob som grisar ner texter överallt och tog bort det. Om alla slag är ob underförstått så ser jag inte vitsen med att ha ett särskilt prefix i en kort text. Men jag skall se över hela den avdelningen...inte finslipad än som sagt. Det blir nog en ob eller två som slinker in där om folk är bekvämare med denna styggelse ;-) T som i trauma är en mycket, mycket yngre företelse än T som i Tärning för mig så där är det väl min indoktrinering som talar. Får väl bli en Eon standardisering av hela det där antar jag.

2. Jodå, de modifieras som vanligt av smärta och utmattning. Om det hade varit något undantag från de vanliga reglerna (alla slag påverkas ju av smärta och utmattning) så hade jag nog nämnt det men iom att det är standard så ansåg jag inte det värt att nämna. Det där handlar ju helt enkelt om hur mycket plats infon får ta så jag har verkligen skurit ner hårt. Men det går att göra bättre...hoppas jag.

Gött att höra input
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ja, det här är bara småsaker... och poängen är att jag nästan bara spelat Eon och därför är ganska "indoktrinerad". Man vänjer sig vid att läsa rakt av i huvudet, och då blir det jobbigt när det inte är det man är van vid. Indoktrinering som sagt. Och det där med modifiering är samma sak; jag förväntar mig inte att mitt minne ska fungera, för om jag gör det så kommer det inte att göra det, enligt den universellt verkande och ofelbara Lagen om Alltings Jävlighet :gremwink:
 

Lorindor

Veteran
Joined
27 Jun 2005
Messages
119
Skitbra! Kan komma väl till pass. (NT)

Komprimerad skadetabell = Nyttigt Ting
 

Madon

Warrior
Joined
17 Aug 2003
Messages
238
Location
Vilhelmina/Umeå
Du är min nya husgud!

Nu ska jag bara hitta en färgskrivare samt någon som kan bli min andra husgud genom att fixa träfftabeller ^^
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Det här var ju illa. Nu blir man säkert besviken på SLskärmen när den kommer, om den inte e bättre ändå förstås =D

bra jobbat
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Du är min nya husgud!

Träfftabeller? Du kan ju kolla på den som finns i mina korta stridsinstruktioner (de är dock kanske inte alltför bra, använder den knappt själv). Har dock inte gjort träfftabellen själv, utan snott den från en mycket mer uttömmande beskrivning jag hittade på internet, så ingen falsk credit till mig för att ha gjort det riktiga jobbet :gremwink:
 

MattiasS

Veteran
Joined
9 Jul 2004
Messages
114
Location
Göteborg
Uppdatering Version 2.1

Tack för de trevliga orden och visad uppskattningen, värmer gott :gremsmile:

Uppdatering 2.1 som sagt.
Det viktiga var all skade info som blivit ordentligt mycket tydligare nu hoppas jag.
Tabeller luftigare, inälv blev inälvor (fick en vidrig tanke om små älvor som lever invärtes varje gång jag läste inälv...och så kan jag inte ha det ju).
Mer Eon språk standard också, Ob1T6 och sånt.
Fixade felaktig sidhänvisning och fotnoter som fattades i förbandslistan.
Felaktig minskning vid tryckförband fixad.
allmän formatering etc

Byt genast ut er gamla mögliga pdf mot denna!

Eon3 Alla skadetabeller på en A4 v2.1.pdf
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Uppdatering Version 2.1

Wohoo! Vem behöver egentligen spelledarskärmar när vi har skadetabeller och instruktioner på en A4! :gremsmile: (ska bara lyckas fixa ett möte så att vi får testa den...)

Men, allvarligt, bästa inititivet på länge. Skadandet lär bli minst tre gånger så effektivt nu när man slipper bläddra.... (ser framför mig hur demonen sliter sönder valfria spelarkaraktärer, ah... :gremwink:)
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Riktigt schysst idé!

Najs! För ovanlighetens skull något som jag själv förmodligen kommer att använda! Kan man skriva upp sig på en maillista och få mail när den slutgiltiga versionen är klar? ;-)
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Utkast på en Deluxe version av EON3ASPEA4

Vad sägs om att slänga in träfftabells värdena för humanoider i arket oxo? Tex, under varje skadetyp och område, högt, normalt och lågt?
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Utkast på en Deluxe version av EON3ASPEA4

Jag håller med föregående talare. Skulle även kunna se att de nedersta tabellerna med återhämtning och Läkekonst-tabellen byts ut mot träfftabeller.

Det känns betydligt mer viktiga än återhämtningen som man oftast kollar upp efter striden, och om de skulle få plats på samma A4 vore det rent guld.

Bra jobbat!

/MovinGalt
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Utkast på en Deluxe version av EON3ASPEA4

Får en läslig träfftabell plats då? Den jag har tar upp nästan en hel sidan bara den...

Är det förresten ingen som känner för att skapa ett nytt "beräknande stridsark" (det jag hittat är för Eon II), så att man inte behöver sånt här alls? (även om jag håller med om att tärningar är mer känsla)
 

MovinGalt

Warrior
Joined
21 Oct 2002
Messages
372
Location
Stockholm
Re: Utkast på en Deluxe version av EON3ASPEA4

Jag kikade på det. Notera att jag är varken designer eller har försökt designa till det, utan bara gjorde ett utkast på hur man skulle kunna komprimera träfftabellerna.



Jag ändrade siffrorna från 1-100 til 1-10 genom att bara dela med 10, vilket lyckligtvis visade sig bli exakt (?) samma kolumner. Detta är väl egentligen inte nödvändigt, men jag tycker det blir lättare att minnas (vilket till slut leder till att man inte behöver den tabellen :gremwink:) och dessutom kan man klara sig enbart med arket och 1T10. Delområdens-tabellen tycker jag personligen är fruktansvärt ful och jobbig att läsa av då flera resultat skrivs på varandra, men jag kunde inte komma på något smidigare sätt. Någon som har en idé till förbättring kanske?

/MovinGalt
 
Top