Nekromanti Eon2

Mr Pickadulver

Veteran
Joined
1 Jul 2001
Messages
19
Location
Sverige, Göteborg, Haga
Jag undrar bara om det finns någon anledning för mig som har så gott som alla eon bökerna att köpa Eon 2? Har funderat lite själv. Det svar jag kom fram till är: nej! Varför skall jag betala 249 kr för ett extra kapitel? Helt ärligt tycker jag att det är lite dålig stil av er på neogames att göra en helt ny upplaga av ett spel där det ända som är skillnade att det finns lite gift regler och att de rättat fel som inte skulle varit med i orginalboken. De andra sakerna som står som står bland förbättringarna är ju saker man utan problem kan hitta på själv. Ta nya yrken t ex. Det finns ju redan en massa nya yrken både i folkshem och på internet. Jag kanske har fel i allt detta. försök gärna övertyga mig.

Om ni tycker som jag och har tillgång till gift/ört reglerna och en scanner så får ni gärna maila dem till mig. pickadulvermannen_@hotmail.com
 

Bullowar

Veteran
Joined
20 May 2001
Messages
72
Location
Vrigstad, Småland
boken är ju snyggare och bättre upplagd, men om det är värt pengarna vet jag inte...
däremot tycker jag att det är bra att dom ger ut en ny utgåva till dom som vill börja med eon... något som saknas är dock mundana-kapitlet... var ska man annars läsa om människoraserna?
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Snålis

Ja om man tycker att 249:- är dyrt för att få nya regler, förbättrade skadetabeller osv så ska du ju inte köpa Eon2.

Men om du inte tycker det är dyrt (vilket du verkar tycka) så ska du köpa Eon2, eftersom den är förbättrad!

Helt ärligt tycker jag att det är lite dålig stil av er på neogames

Jag antar att du är en sån som inte går och tittar på dom gamla Star Wars filmerna på bio, när dom blivit rengjorda, förbättrade och nysläppta.
Alla företag/förlag vill tjäna pengar, därför är det inget fel på att göra en förbättrad version av en bok och ta ut en summa pengar för det. Dom gör det ju för våran skull, dom vill ju att vi ska ha ordentliga regler att gå efter. Men om du kan hitta på så bra själv så kan du ju göra ett eget rollspel, sen kan du ju sälja det...
Gå och köp boken för tusan!!!
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Re: Snålis

Nja, om du är snål eller ekonomisk eller bara...whatever..

Kolla efter begagnade produkter, alltid ett alternativ.
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
anledningen till att Eon 2 gjordes va ju för att Eon (v1) höll på att ta slut på Neogames lager, så en nytryckning va tvungen att göras - och då kunde man lika gärna göra en ny version och ändra mycket som va fel.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
/images/icons/smile.gif

Det där var en typisk rollspelsgrej!

Det uppenbart logiska var för långsökt.

"Så enkelt kan det inte vara," hört den förut?
 

TheStoryteller

Veteran
Joined
2 Oct 2000
Messages
62
Glöm bara inte att neogames har upphovsrätten på allt de släppt. Gör er inte skyldiga till piratkopering av regler.

The StoryTeller gillar orginal framför sämre kopior/images/icons/oink.gif
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: Ursäkta mig?

Jaha du Freelancer, sällan ser jag inlägg som ditt här. Du irriterar verkligen mig på flera plan, så nu ska vi se. Jag hoppas verkligen att någon på Neogames också ser detta, kanske är du en Neogames anställd Freelancer? Det låter ju nästan så.

Nya regler? Låt oss ta en titt på de "Nya Reglerna."

Den förbättrade rollpersonsgenereringen? Skräp, behöver jag dessa redan enkla regler förenklade? Nej. Behöver jag ålderstabeller för dvärgar och alver? NEJ, inte om jag redan äger dessas två rasböcker!

Regler för hur man förbättrar rollpersonens attribut genom träning? Även dessa ett praktexempel på en miss i de första reglerna, borde vara gratis på hemsidan för oss som redan har köpt EON 1!

Tillägg bland yrkena? Även detta, ett skämt. Har redan en massa nya yrken i de olika böckerna att välja mellan, har ngt tillkommit som inte finns nån annanstans, se ovanstående rekommendation.

De nya färdigfheterna? Ja dessa verkar ju verkligen helt ovärdeliga! Förutom att de flesta säkerligen kan återfinnas i andra böcker (Mekanik i Dvärgar t.ex.), så låter dessutom de nya färdigheterna tämligen värdelösa, eller också är det sådana som jag redan har eller kan hitta på själv.

Det nya Skadesystemet?? Det har jag redan, Krigarens väg är i min ägo!!!

Förtydliganden och korrigeringar i magireglerna? Eh va? Är det ngt som inte fungerar, borde det inte vara deras skyldighet att ge ut en errata, hallå?

De förbättrade shamanreglerna som gör shamaner mer balanserade? Dessa borde givetvis släppas gratis på deras hemsida om nu de gamla reglerna fallit till föga!

De nya utrustningslistorna? Ohh, viktangivelser på all utrustning! Total idioti, med tanke på att det är ett spel där utmattning spelar stor roll borde det anses som helgerån att det inte fanns där till att börja med!

De nya tillverknings reglerna för att göra bättre föremål? Äntligen nåt som jag vill ha! Men är jag redo att köpa dessa regler för 250 spänn, regler som troligtvis inte upptar mer än en sida? NJAE.

Regler för hur man reparerar vapen? Zzz. Kom igen, hur intressant kan dessa reglerna vara? Varför skulle jag behöva specifika regler för detta? Det är detta som SL är till för, hört talas om honom?

Giftreglerna? Även detta, otroligt nog, något jag verkligen skulle vilja ha, men hur stor del av EON II upptar dessa, en sida? Två? Kanske tre om jag har tur, återigen NJAE.

Sjukdomsreglerna? Måttligt intressant, känns som om jag kanske överlever dagen utan dessa stimulerande regler...

Örter och droger då? NJAE, får nog upprepas, se Giftreglerna ovan.

Det HELA kapitlet om hur man spelleder? Hmm, tja som jag redan konstaterat äger jag alla böcker till EON sedan de kom ut och har spelat och spellett i flera år, dessutom så har nästan varje rollspel jag nånsin sett innehållit ett kapitel om just detta, har jag måhända läst det förut?.

Tips om hur man skapar rollpersoner, PRECIS så som man vill ha dem!? Skojar ni med mig? Det gör ni va? Erkänn nu Neogames. Det absolut dummaste jag någonsin hört.

Referenslista över litteratur och filmer? Hmm, ska vi se här, detta känns igen... Kan det bero på att det redan finns i EON deluxe, som jag, hör och häpna, redan äger? Eller är det för att jag läst sådana här listor i en massa andra rollspel? I vilket fall som helst, inget som intresserar mig.

Den grundläggande informationen om stridskonster? Jaha, är det måhända klippt och klistrat ur EON deluxe kanske? Dessutom så äger jag ju redan Krigarens Väg, hoppsan!

Det unika konceptet med ett index kanske, är det det som ska få mig att lägga ut 250 kronor på EON II? Ni behöver inte hålla andan på att få höra svaret ty jag låter min tystnad tala för sig själv här: ........ ......... ..........

Det nya rollformuläret? Eh, njae, det kommer nog snart nog till butikerna i ett block och då måste jag gå och köpa det för att de gamla rollformulären, de går helt enkelt inte att använda till EON II. Eller? Är det så? Om inte, så klarar jag mig nog med det blocket med rollformulär jag redan inhandlat...

Jaha, så var det med det. Hela 20 punkter med nyheter i EON II avhandlade och hur många ville jag ens ha, hälften, nja var det ens så många? Och hur många var det jag kände att jag kunde tänka mig att betala för och som inte borde ges ut gratis av Neogames för att de klantat till de ursprungliga reglerna? Var det två? Nej det var faktiskt tre. TRE (3) hela punkter av 20 nyheter i EON II som jag vill betala för. Sen var det ju det där med att få en ny bok också och till det vill jag bara säga: Att min inbundna EON deluxe bok ser fortfarande likadan ut, som dagen då jag köpte den och min kompis som har en vanlig EON 1 bok, den är i helt ok skick. Så en eloge kan iafl Neogames få, för de hållbara regelböckerna som helt eliminerat mitt behov av en ny!

Och du Freelancer, vet hut. Att dra en slutsats att någon är snål bara för att de inte pissar mynt och skiter sedlar som du verkar göra, det är verkligen lågt. Så håll din mun stängd om vill kasta ur dig sån skit, för du har väl inte en aning om hur mkt pengar vi andra har. Förövrigt så är ditt argument ganska lamt. Köp EON II, för det är förbättrat! Snicksnack, de har lagt till lite dravel och grejer som borde lagts ut gratis till oss som lagt ner tusenlappar på deras grejer och sen lagt till en gissningsvis 5-6 sidor med intressant köpvärdigt material och sen vill de lura oss som redan har böckerna att gå o köpa det också. Irriterande är det, inget mindre.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Re: Ursäkta mig? orkar inte

[--klipp-klipp--]
Här skulle jag egentligen hållt med dig delvis och gnällt lite på Neogames jag oxå, men jag orkar inte...
[--klipp-klipp--]
Måste bara säga min standardfras:

Varför i hela Mundana korsrefereras det till andra moduler hela tiden? Åhh, blir så trött på det...

Jag vet, jag vet, det har faktiskt sina fördelar oxå...

Åhh...
[--klipp-klipp--]
[fade-out]
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Re: Ursäkta mig? Förlåt!!!

Jaja, jag får väl be om förlåtelse för att jag tycker att man är snål när man inte vill köpa en ny bok, det var helt fel av mig. Jag skulle kanske ha lämnat det utanför...
Men nej jag är inte anställd av Neogames och jag skiter eller pissar inte pengar. Jag har väl en rätt så sunkig lön för det arbete jag gör. Men det hör ju inte hit iofs....

Och när jag läser resten av dina argument så kan jag väl hålla med dig, det var väl onödiga förändringar de gjorde, men de behövde ju göra en ny upplaga eftersom Eon I tog slut, och då förstår jag att de fräschade upp... Och man klarar sig säkerligen alldeles utmärkt med den gamla.

Men jag får väl kräla i stoftet och be om förlåtelse för mitt personliga påhopp, det var svinigt av mig. /images/icons/oink.gif
Och det ska förhoppningsvis inte hända igen, det är ju inte därför vi skriver på detta forum...
Jag tackar för påpekandet av mina svinaktigheter...
 

Freelancer

Warrior
Joined
22 Dec 2001
Messages
221
Location
Örebro
Re: Ursäkten godtages[OT]

Det är ju dumt att sitta och göra personliga påhopp, så jag tackar för att du satte mig på plats. Och det är bra att det finns nån som försvarar dom, som sådana som jag sitter och smutskastar.
 

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
Min kritik är följande:

Om jag köper en produkt så anser jag att jag at jag vill köpa en färdig produkt. Personligen köpte jag eon1 ett halvår innan eon2 kom ut. Min reaktion då var att jag ansåg att om det endast har blivit en komplettering av regler och korrigering av gamla fel. Då jag allstå redan betalat pengar för denna produkt så känns det fel att betala igen. Jag anser att man borde fått tillgång till de nya delarna via en komplettering, förslagsvis via deras hemsida.

Det är inte alla som kan starta en förening och dra in pengar på det sättet. För en del så kan faktiskt 250 kr vara mycket pengar. Om man då räknar med att köpa två uppsättningar regler på ett år innebär det ju rent krasst att man betalat 500 kr för grundreglerna. Denna taktik påminner mest om GW:s taktik om nylanseringar.

Detta är alltså inte kritik mot produkterna som jag anser hålla mycket god kvalitet. Men som en god kund så anser jag att man är i sin fulla rätt att kritisera sakligt.
 

Vaun Vuriche

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
327
Location
Göteborg
Re: [OT]

Mmm, just det. Nu behöver vi ju inte överdriva förstås, jag är övertygad om att du inte har för vana att göra så. Och sen så är jag också övertygad om att Herr Pickadulver kan försvara sig själv, men nu råkade ämnet också behandla EON II, som jag har en del att säga om.

Nog sagt om detta.
 

Frixeray

Swordsman
Joined
9 Jan 2001
Messages
774
Location
Alinge Texas, på riktigt nuförtiden!
Rättare sagt

Den VAR slut...

I en tidigare diskussion här på forumet så skall det f.ö. ha framkommit att Eon 2 har sålt slut såpass fort så att en ny version skall vara på G. Dock bör det väl enbart handla om ett nytryck av tvåan
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
Re: Ursäkta mig? orkar inte

För att du ska bli sugen på att köpa mer moduler /images/icons/kiss.gif
 
Top