Nekromanti Eon

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Ideologier[OT]

Måste inte grunden för ett fungerande samhälle vara att alla hjälps åt att stötta varandra?
Personligen tycker jag det är konstigt att robin hood-skatten inte är mer utbredd än den redan är och har varit de senaste åren.
Sedan kan man ju tycka att det är surt att "gå miste" om flera hundra, men å andra sidan kanske någon i en glesbygdskommun tycker det är ännu surare att gå miste om ett sjukhus, en väg, en skola eller så. Fast var och en står kanske sig själv närmast?

o
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Jag fortsätter väl... :)

<I>I min "regionalistiska" stil då'rå... Får väl se om Göteborgarna blir lika sura som Norrlänigarna? :)</I>

Klart de inte blir; de är ju Goa å Glada, ju. (-:

--
Åke
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Re: Jag fortsätter väl... :)

Du är bara sur för att göteborgare anses vara trevligare än resten av sveriges befolkning.

Ezping Orm
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Att Lita på Tradtion

Jag anser att Tradtion är en märkligt företag..
De är billiga
De är effektiva ( för effektiva )
Och de är framför allt trevliga..

Men HUR jag undrar HUR gör de Tradition butik finns i Göteborg som ligger längre från luleå än vad exempel vis Stocholm gör.
Ändå att beställa något från 08 brukar ta ungefär 2-4 dagar OM man har tur och det finns inne..
( Under det ljuva 80 talet gick det att få saker från 08 på 1-2 dagar utan dyra frakter,, Sen beslöt dom där nere att effektivisera posten.. *suck* och allt vart söligt.. Oduglingar säger jag.. )
Att beställa från Göteborg tar sällan mer än 1-2 dagar..
Göteborg ligger LÄNGRE från LULEÅ än Stocholm gör och poster från och till Luleå ÄR snabbare.. HUR gör dom ? Använder hjärnan ? och i sådana fall VARFÖR låter inte NI Göteborg ta över som huvudstad skulle vara mycket bättre de fattar vad effektivitet och kund servic är även till dom som bor i norr..
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Re: Att Lita på Tradtion

Så sant som det var sagt.
Stockholm är till för att när illvilliga stater som vill beskjuta Sverige med kärnvapen skjuter fel... muhahahaha

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Dålig Taktik

Exakt det roliga är att Politikerna har ökat möjligheten till att en sådan Nuke av 08 inträffar. ( i händelse av krig )

Förklaring med bakgrund.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>En gång så hörde jag hur en politiker bablade om att det var onödigt att sprida ut sveriges försvar så hemskt mycket nu i freds tider och att det var viktigt att koncentrera försvaret till viktiga punkter som stocholm och andra stora städer... Sen började massor av militära förläggningar läggas ner och det gör det ÄN i hastigare ohc hastigare takt.. Märk väl jag skriver ur mitt eget minne som är bra men kort..<p><hr></blockquote><p>problem med den formen av taktik är att en stor stad KAN inte försvaras mot attacker från fiender..
Inte med en arme inte med en flotta och ej med ett flygvapen.
Med dagens robot teknik kan några dusin kryssnings missiler komma i hög hastighet under radar och sen *bommm* inge 08 nå mer.. *ler* SÅ bra är deras ide om att konscentrera försvaret..
Det enda försvars styrkan ett land som svea kan ha och som har en möjlighet att överleva ett eventuelt krig är en som är utspridd och lätt kan springa till skogs och utöva en form av terror mot fiendens baser och trupper genom att använda exempel vis spliter minor kan man skada personer och därmed ta ut fler på en gång..
En död fiende tar inte upp några soldaters stridskapacitet. Medans en skadad tar upp två med soltaters kapacitet. ( inget arme lämnar sina egna skadade kvar ).
En arme som är koncentrerar på ett litet område är bara en BRA måltavla.. *suck*


<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Sen så sa han att det fanns inge skäll till att ha en så stor arme som vi har idag ( DÅ ) med tanke på hur det politiska läget i utlandet är... Okej han kanske vet något om NU läget men om 2 år ?? eller om 10 år ??<p><hr></blockquote><p>Och okej dagens läge i utlandet tycker JAG inte ser vidare stabilt eller fredlig ut. MEN okej tveksamt om det blir krig inom de närmaste säg två+ åren tveksamt att någon stat inom de senaste året är så sur på svea att de vill starta krig MEN framtiden är som sagt var omöjlig att spå..
Vet ni hur lång tid det tar att bygga upp en försvars arme ? Jo man räcknar med att det tar ungefär tio år att bygga upp det som politikerna har lagt ner. Nya soldater och officerare måste tränas och det tar tid ny utrustning måste byggas och fixas allt sånt tar tid Och blir det oro tider så hinner vi troligen inte bygga en försvars arme.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Men lägg ned!

Inte för att jag vill trampa på någons tår här men det skulle vara roligt om folk slutade dissa 08 och återgick till att prata rollspel. Som Telia säger: hela sverige är dina grannar.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Heja Malmö!

Krille, vart det inte nu man skulle ta fram spetten?
Fram för Sverige utan Skåne!
(inte seriös, men Malmö är inte en stad jag vill vara i, och Köpenhamn är ju nästan lika dåligt som Amsterdam...)

/RipperDoc

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Gunnar_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
74
Re: eh, hmm...

Se nu vad du dragit igång! Fy fy :gremsmile: :)

Det är när man läser sådana här threads som man börjar förstå hur någonting som det i Jugoslavien kan hända... Se så känsliga folk är, och ändå har vi varit ett ganska homogent land i cirka 200-400 år beroende på hur man vill se på saken.

/Gunnar
 

Jonas...

Warrior
Joined
4 Jul 2000
Messages
241
Location
Olofström (i Blekinge...)
*fniss*

...var inte så allvarligt menat... vi är vana...
/images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif/images/icons/wink.gif (etc...)

Jonas...
Har (tydligen) slutat med grisar nu...
Synd... började gilla de små liven...
 

Gunnar_UBBT

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
74
Re: storstadsdiskriminering[OT]

Jo som jag skrev först så klarar vi ju oss alla totalt sett bäst tillsammans istället för var och en :gremsmile:.

Men robin hood skatten gör ju att de flesta storstadsregioner tycker att alla län skall vara självbärande i sina kostnader... Vid en första anblick känns det ju inte helt självklart varför det skall vara dyrare per person att driva ett län i norrland jämfört med i stockholm. För det är ju faktiskt så att de i stockholm behöver mer pengar helt enkelt för att dom är flera. Kostnaderna i infrastrukturen blir ju högre just pga att folkmängden är större. Att då bli tvungen att ge pengar till folkfattiga län känns ju då lite konstigt. De borde ju inte ha så höga kostnader eftersom dom är färre...

Sen kommer ju det att stordriftsfördelarna troligtvis gör att kostnaderna per person är lägre i stockholmslän och att det faktum att snittinkomsten är högre också gör att komunerna får högre intäkter per person även fast dom har samma skatteprocent som i en komun med lägre snittinkomst.

Men saker som trafiksituationen och rättsväsendet är minst lika illa här nere. Anmälda brott ligger så länge att de preskiberas. Själv anmälde jag ett brott där jag kunde identifiera gärningsmannen. Åtalet lades ner i brist på bevis (läs brist på resurser). Det är en ganska hemsk vardag som drabbar en om man måste börja kämpa med rättsväsendet här nere. Ordet kolaps ligger inte långt borta.

5 mil har även många här till jobbet och med tanke på trafiksituationen så tar det minst lika lång tid (om inte längre) att ta sig dit man ska. Har ni hört talats om City Pendeln där uppe? :gremsmile:. Och även om det är fem mil till jobbet där uppe så är det hyffsat trafik fritt. 5 mil här nere innebär ungefär 2 mils krypkörning (minst) och då drar bensinförbrukningen iväg så det står härliga till! Så det är inte så billigt här heller. Det enda som är billigt är ett SL kort (450kr) men förutsätter ju liksom att pendeln går...sen att man står som en packad sill gör ju inte resan mer upplyftande :)

Sjukvården här är ju inte heller något att hurra över. Många av dom skom skall föda barn rekomenderas verkligen att söka sig till något annat län. BB's i stockholm är så överfyllda att barnmorskorna tvivlar på att dom kan ge den kvalite på vården kunderna behöver.

I skolorna där uppe kanske inte eleverna behöver frukta att bli rånade på sina mobiler under rasterna eller på väg hem. I övrigt ser väl situationen ungefär lika dan ut vad gäller lärare etc. Vissa skolor ser ju ut som krigsskådeplatser för bövelen...

Många av ovanstående punkter verkar många där uppe inte riktigt vara medvetna om. Och det är precis ovanstående skäl som gör att många vad gäller robin hood skatten utbrister i ett "vi behöver förhelvete pengarna minst lika mycket själva".

Machiavelli är/var cool :D

/Gunnar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Heja Malmö!

Det förstås. *Tänka på en gammal go debatt vid namn "Léaramflicka+ halsboja+ kedja"* :)

- Ymir, det skumma undantaget som bekräftar regeln
 

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Re: Att Lita på Tradtion

Eh... Haha, Nej! Stockholm är bäst...

/Ett litet kraggsvärd kommer flygande
Martin
 
Top