Nekromanti EON?

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
De snackar om Dungeons & Dragons (förkortas D&D), inte Drakar och Demoner (DoD). Jag kan förstå folk som tolkar D&D som DoD, däremot har jag mycket svårt för att begripa mig på folk som tror att "DoD" syftar på Dungeons & Dragons (Dungeons och Dragons?).
 

Mutant

Warrior
Joined
3 Oct 2000
Messages
209
men snälla nån!!!!
det var jag som påpekade att det var 2 skillda spel, han som frågade verkade förvirrad som inte kunde se någon skillnad på spelen så jag undrade om det verkligen var D&D eller DoD som han frågade om.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
OK, jag menade det inte som kritik. Du uppgav inte klart ditt ärende, så jag trodde du korrigerade hans påstående att D&D var på engelska, då jag trodde att du trodde att D&D syftade på Drakar oc hDemoner. Lite krångligt men förståeligt.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

Jag brukade tycka så om D&D, men jag har på något vis lyckats bli mer tolerant. Vilket är märkligt eftersom jag nu är än mindre inriktad på prestationsrollspelande än ajg var då jag tyckte D&D var riktigt vidrigt. Nu ligger Eon, som jag tvärt om tappat min smak för, bara några snäpp över vissa bitar av D&D. I stället njuter jag av BRP i dess många former...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

Well...om jag får tala öppet (och tämligen okonstruktivt).

Naturligtvis får du det... Imponeras särskilt av den totala avsaknaden av saklighet och faktiska argument i din karaktärisering av spelen. :gremtongue:

Att D&D sedan har en kvot på hur många kvinnor, färgade, och andra 'minoriteter' de måste ha i bild blir ju bara den femtielfte spiken i kistan.

Hur är det fel?
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,895
Location
Barcelona
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

Hur är det fel?

Politisk - *ryyys* - korrekthet. Den missgynnade minoritetens förtryck. Har du aldrig läst Farenheit 451?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
den andra sortens PC

Jag ser fortfarande inget fel med det. D&D är det största spelet internationellt sett. Om folk kan plocka upp det och bläddra i det _utan_ att få ett intryck av att det är semi-porr bara för pojkar så har de IMHO gjort hobbyn en tjänst. Om det sedan krävs klara riktlinjer till illustratörerna för att uppnå detta så är det klara riktlinjer man får ge.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Chronopia

Är visserligen jävligt tufft, men vad jag vet (har bara lirat det lite) har det inte alls släpps så mycket material som det har släppts till Eon. Men du har alldeles rätt, även Chronopia erbjuder en massa olika sorters kampanjer. Men, jag har iofs aldrig direkt påpekat att Eon skulle vara det enda rollspelet för annat än hack'n slash. Och eftersom att detta är ett Eon-forum, så tänkte jag skriva om Eon.

Mvh Victor Palm...

...Som förklarar/försvarar sitt förra inlägg.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

Hur är det fel?
Det är bara den mest uppenbara påminnelsen att D&D är ett modernt samhälle, förlagt i nånting som inte ens med god vilja och en kasse verklighetsförnekelse kan liknas vid medeltid. Det finns så många moderna företeelser insmugna att det bara blir pannkaka av trovärdigheten., och möjligheten att samhällena de beskriver faktiskt skulle fungera är lika med noll.
Överlag så ligger trovärdigheten på deras spelvärldar nånstans mellan Final Fantasy och Mega Man.

Sånt kan iofs vara kul, men jag finner att både Nintendo 64 och Playstation har bättre grafik och spelkänsla.
Istället för att försöka få ihop D&D till ett hyfsat rollspel borde de införa bonusbanor och tiltfunktion.
Som datorspel är D&D hyfsat kul, men när det gäller rollspel är till och med Star Trek mer trovärdigt.

Sen bör det kanske tilläggas att regelsystemet suger stenhård getpung. De kunde åtminstone använt sig nya Star Wars vitalitysystem där det faktiskt är farligt att få en kniv i ryggen av en lönnmördare.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

Det är bara den mest uppenbara påminnelsen att D&D är ett modernt samhälle, förlagt i nånting som inte ens med god vilja och en kasse verklighetsförnekelse kan liknas vid medeltid.

Det är dock knappast illustrationernas fel. Det måste ju vara bättre att illustrationerna faktiskt avbildar världen än något helt annat. Om man gillar världen eller inte är naturligtvis en smaksak men att klaga på att illustrationerna för att de illustrerar en värld man inte råkar gilla är bara... konstigt.

Jag föredrar t.ex. fantasy framför White Wolfs Vampire, men jag skulle trots det aldrig komma på tanken att klaga på att de hade för mycket nutid och vampyrer på sina illustrationer och för litet magiker och drakar :gremcrazy:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

Förtydligande:

Det jag stör mig i bilderna är motiven, för de är knas. Proportionerna på t ex vapen är åt helvete knas, rustningarna verkar i många fall vara där för att lyfta fram behagfulla kroppsdelar och som Señor Bobby påpekade, Make-up.

Kort sagt det är knas.

För att citera latin kings, då... :gremgrin:
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

Det är bara den mest uppenbara påminnelsen att D&D är ett modernt samhälle, förlagt i nånting som inte ens med god vilja och en kasse verklighetsförnekelse kan liknas vid medeltid
Å andra sidan så kan man i EON hitta bla. kebab på sina ställen.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

Det jag stör mig i bilderna är motiven, för de är knas. Proportionerna på t ex vapen är åt helvete knas, rustningarna verkar i många fall vara där för att lyfta fram behagfulla kroppsdelar och som Señor Bobby påpekade, Make-up.

Jag skulle vilja påstå att det då faktiskt är världen du stör dig på snarare än illustrationerna. Som du säger: motiven
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Kvicksilverförgiftade valrossar

Å andra sidan så kan man i EON hitta bla. kebab på sina ställen.
Och?
Kebab har nog kunnat hittas ganska länge i mellanöstern, det är ingen ny rätt precis bara för att den inte funnits i Sverige så länge. Jag har iofs inga bevis för den tesen utan det är ett begrepp ryckt från de vaga dimmorna av min allmänbildning, så jag lägger mig om jag blir motbevisad. Jag ska iofs gräva vidare efter bevis en stund till på google, trots att mathistoria verkar vara en svårsökt ämne.

Jag hade däremot blivit gnällig om det dykt Hamburgare i Mundana...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Imperialistmat

"Jag hade däremot blivit gnällig om det dykt Hamburgare i Mundana..."

Ett recept från en romersk kokbok från ca 170 fkr:

Tag ungefär en kvarts pund malet nötkött. Blanda med peschanötter, kryddor, salt och en slags klibbig vinäger. Pressa ut till en liten pannbiff. Stek väl i olja i en panna. Servera genom att skära itu en brödbulle och lägg köttbiten däremellan.

Det intressanta är att dena i högsta grad imperialistmat inte bara är identisk med hamburgaren i utseende och tillagning (vinägern och peschanötterna är väl ungefär enda skillnaden). Den åts på samma sätt: som snabbmat. Man knatade helt enkelt in i en butik, betalade ett par slantar och fick en... tja, låt oss kalla det för vad det är: en hamburgare i handen, som man sedan gick iväg med och åt medan man gick.

Men visst! Ner med imperialisterna! Ner med imperialistmaten! Krossa kejsaren! Krossa pax romanum!

...eh, är det USA ni skäller på?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: den andra sortens PC

Om folk kan plocka upp det och bläddra i det _utan_ att få ett intryck av att det är semi-porr bara för pojkar så har de IMHO gjort hobbyn en tjänst.
Sannare ord har sällan sagts.

Problemet är hur riktlinjerna framställs, snarare. När Åke Rosenius illustrerade Sverox fick inga illustrationer absolut kunna uppfattas som rasistiska. Det absolut lättaste sättet att åstadkomma detta är givetvis att aldrig rita annat än vita människor...

Erik
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Matmodul efterlyses!

Jag står rättad.

Men visst! Ner med imperialisterna! Ner med imperialistmaten! Krossa kejsaren! Krossa pax romanum!

...eh, är det USA ni skäller på?
Nej, jag gnällde på vad jag trodde var typiskt modern mat. Hamburgare, Burger King, McDonalds och Sibylla har jag inget alls emot, bara jag slipper se dem i Mundana.

Såna här missar hade kunnats undvikas med Krögarens Våg!
Den behövs !

Förresten Krille... du råkar inte sitta på hemligheten bakom Kebabens ursprung? Efter uppläxningen jag fick nyss skulle jag inte bli förvånad om det visade sig att de uppfanns 1967 i ett gatukök utanför Eslöv.
 
Top