Nekromanti Eon VS Babylon 5

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Jag tittade igenom hela Babylon 5 TV-serien och tillhörande filmer för ett tag sedan. Gjorde lite roliga iakttagande. Det finns nämligen ganska många likheter mellan Eon och Babylon 5.


Spoiler vaning!
Både för den som vill titta på Babylon 5 och den som spelar Eon.

Eon har "Mörkret" och Babylon 5 har "The Shadows".
Både handlar om en urgammal ondska som återkommer med några tusen års mellan rum.
I Babylon 5 är det två urgamla raser Vorlons och Shadows som kämpar mot varande med de yngre raserna som ofrivilliga pjäser. Men de har har samma mål. De försöker hjälp de yngre raserna att att bli starkare och förbered dem för framtiden. De har bara olika sätt att uppnå det på. Vorlons försöker uppmuntra till fred och samarbeta för att växa och bli starkare. Shadows konspirerar till krig och konflikt för att de överlevande ska bli starkare och mer kraftfulla.
I Eon är det SinaLumian och Mortuach drakarna som tagit roller som har likheter med Vorlons och Shadows. Den ena står för kaos och den andra för motsatsen men är egentligen på samma sida.

För den som är SL och vill köra en större kampanj med Mörkret så finns det en hel del inspiration att hämta i Babylon 5 och det är dessutom mycket bra Sci.Fi TV-serie.
Sedan undrar jag är detta en tillfällighet eller är det så att skaparna av Eon hämtat inspiration från serien?
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det är väl ingen hemlighet att Krille är ett fan av Babylon 5 (har för mig att jag sett någon bild på honom i Mimbari-kostym) och jag avgudar själv den serien. Och visst finns det likheter...

Drakarna är en sak.

Sedan är det väl heller ingen slump att Ambassadör, Diplomat, Budbärare heter Delenn på Felya.
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
Gott, då har min världsbild klarnat lite :gremwink:

Delenn på Felya det hade jag missat. lol
Finns ju lite andra små grejer också men kommer inte ihåg allt.

Off topic:
Det var också lite roligt att titt på Lost (TV) igen efter att sett klart Babylon 5. Kunde först inte komma på varför "The French Woman" röst lät så bekant.
 
Top