Nekromanti Eon via forum, chatrum osv.

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Hur utbredd är sån verksamhet bland oss som spelar EON? Jag har den senaste tiden varit inne en hel del på det spåret, och använder IRC som bas. Det har uppstått som en nödlösning då våran spelgrupp spridits över hela landet (Universitet etc). Jag undrar lite om vad det finns för inställning till detta, om folk provat, och vad man isåfall har för erfarenheter. Upplevs det som opersonligt?

Med våran spelgrupp har det stora fördelar, eftersom att vi när vi spelar lokalt har en ganska stor mängd skitsnack inbyggt i vår spelstil. Spelet blir ganska decentraliserat och det är svårt att bygga upp stämningar. Det flyter på, men konversationer tenderar att bli förstörda av bakgrundsprat osv... nu har vi iofs inget emot det, men det här öppnade för nya möjligheter.

Här är en log från vårt första spelförsök, där jag spelar en ganska ung Léaramflicka från Felosi.

Anledningen till att jag postar det här är alltså att få veta ungefär vad ni tycker om den här typen av spel, och kanske ge någon form av inspiration. Alla kommentarer välkomnas.

Vi använder oss av fyra dialogfönster. Det här är ett av dem. I de tre andra behandlar vi regeltekniska saker och privata samtal mellan SL och enskilld spelare. (Detta är MYCKET smidigare här än i "verkligt" spelande).

[13:29] <[SL]> Det är tidig vår i Fella Gryt, en liten alvby söder om Rinyaskogen, väster om Fella. Det vanliga arbetet med att reparera hus och städa upp byn efter vintern har inletts. Just nu är det strålande solsken med bara några få moln och det har resulterat i att hela byn är ute och hjälper till.
[13:34] <[SL]> Inalea, du har precis hjälpt till med att leda första omgången Tomon till betesmarkerna runt byn. Det har varit en hyffsat mild vinter, och hästarna har klarat sig bra. Det förbereds för vårfestligheterna och en stor brasa har slängts ihop på samlingsplatsen i byn.
[13:38] <[SL]> Morol hjälper till med att släpa sly och ris till brasan. Som vanligt är det mycket runt byn, och ni har dessutom passat på att fälla lite av de äldre träden. Cian'kiri, byns äldste står givetvis och ser över arbetet.
[13:40] <[SL]> En gårdfarihandlare har placerat sin vagn på sidan av samlingsplatsen och försöker sälja lite av sina varor till byn med blandat resultat. De flesta ignorerar honom, men det finns de som är intresserade.
[13:46] <[SL]> Ni stöter ihop i närheten av brasan, Morol har hela famnen full med grenar och Inalea kommer inridande på sin häst. Ni båda har börjat tröttna lite på hur det är samma sak varje år, fixa byn, så och skörda, samla mat. Ni vill gärna göra nåt nytt och har sedan några veckor planerat att rida ut ur byn. Ni har inte hållit det hemligt på nåt sätt, utan alla stödjer er och förstår varför.
[13:47] <[SL]> Cian'kiri ser er och kommer fram till er. "Imorgon är det dags. Hur känns det?" *
[13:48] <Inalea> Det känns bra att vi väntade så här länge, och att vi fick chansen att dra vårt strå till stacken först.
[13:48] * Morol nickar medhållsamt.
[13:49] <[SL]> Cian'kiri ler litegrann och frågar sen, "Har ni det ni behöver i ordning nu då?"
[13:50] <Inalea> Jag har packat alla mina ägodelar, och Shoni är mätt och belåten
[13:50] * Inalea stryker tomonhästen över manen
[13:50] <Morol> Jag kan bara tala för mig själv, men jag har packat och är klar.
[13:51] <Inalea> Jag vet inte om vi skall ta vägen genom vargpasset direkt, eller stanna till i Fella först
[13:51] <Inalea> har du tänkt över det, Morol?
[13:52] <Morol> Jag vill komma iväg så långt som möjligt på en gång
[13:53] <Inalea> Då borde vargpasset vara det bästa valet.
[13:53] <[SL]> Cian'kiri nickar. "Jag skall se till att ni har tillräckligt med mat så ni klarar er en bit."
[13:53] * Morol tittar på Inalea, 'Om du vill till Fella först så kan vi ju rida dit innan vi tar oss igenom vargpasset'
[13:54] * Inalea tittar på Morol och ler "Jag rider gärna genom passet direkt."
[13:55] <[SL]> Nån ropar, "Skall ni söderut?"
[13:55] * Inalea tittar sig omkring. Vem ropade?
[13:55] <[SL]> Det är gårdfarihandlaren som har hört lite av er konversation och han kommer gående mot er.
[13:56] <[SL]> "Jag har ett meddelande till en kollega i Hesne om ni har vägarna förbi där."
[13:56] * Inalea studerar handlaren närmare. "Vi rider genom passet ikväll, om vi hinner dit"
[13:56] <Inalea> Jag tar gärna vägarna förbi där.
[13:56] <Inalea> Morol?
[13:59] * Inalea tänker efter.
[14:00] * Morol nickar till Inalea, 'Visst kan vi göra så'
[14:00] * Inalea vänder sig mot Morol "Vi måste ta vägen över dvärgarnas område, men det brukar inte vara farligt där."
[14:01] <[SL]> Gårdfarihandlaren ler ett brett leende. "Om ni går förbi där, så prata med Olden Ferv. Han har en liten handelsbod där." Han flinar, "Hälsa honom att jag beger mig norrut efter festivalen i Fella."
[14:01] * Morol skrattar litet och säger, '1Jag tror att det är bara trevligt om vi får lite spänning i resan, men för mycket är dock inget jag vill ha6'
[14:03] <Inalea> Är din tomon redo?
[14:04] * Morol ler och säger, '1Jag har iallafall famnen full just nu så jag tror jag skall slutföra mitt arbete, om ni ursäktar mig?6'
[14:04] * Inalea skrattar "Självklart."
[14:04] * Inalea vänder sig mot Cian
[14:04] <[SL]> Cian'kiri skrattar lite, "Verkar som ni får en bra start. Jag ser till att ni får en varsin sadelväska med mat."
[14:05] * Morol tittar på Cian'kiri, '1Tackar så mycket6'
[14:05] * Inalea säger till handlaren: Det ska jag framföra. Lycka till.
[14:05] * Inalea Ler mot Cian och nyckar ifyllande på Morols replik.
[14:06] <[SL]> Gårdfarihandlaren vänder sig för att gå, men snurrar runt och säger, "Just ja, se till att ni nämner att det var Torden som skickade er." Sen går han tillbaka till sin vagn.
[14:07] * Morol säger 'Om ni ursäktar mig ett ögonblick' och promenerar iväg för att lämna av grenarna.
[14:09] * Inalea frågar Cian'Kiri: "Det kan väl inte vara farligt att rida förbi Narekh Renk Ghor?"
[14:10] <[SL]> "Nej, om ni håller er på avstånd så borde det inte vara nåt problem. Ni kan ju rida utanför vägen, längs Semafloden så kommer ni inte nära överhuvud taget."
[14:11] <Inalea> "Är det säkra vägar?"
[14:12] <[SL]> "Det borde inte vara något farligt." Säger hon och ler.
[14:12] <[SL]> Cian'kiri tittar till mot ett av husen där en grupp ungdomar håller på att lägga om taket.
[14:13] <Inalea> "SÅ bra. Jag minns att vi red förbi dvärgarna på väg till hästhandeln i Calnia, men då var ju både far och bror med."
[14:14] <[SL]> "Ja, de drar sig för att komma för nära större grupper. Men man vet ju inte vad de tänker.. Om du ursäktar mig måste jag se över det där taket." Hon ler och vänder sig sedan mot huset och börjar gå iväg.
[14:15] * Inalea gör ännu en kontroll av packningen och ser sig om utifall hon kan hjälpa till med något
[14:19] <[SL]> Runtomkring er har byn mer eller mindre stannat upp. Alla vet vad ni ska ut på, och de är lite nyfikna eftersom många har aldrig lämnat byn förut och vet väldigt lite om omvärlden.
[14:21] * Inalea vinkar till de alver i närheten som hon känner extra väl
[14:21] <[SL]> Elina, en av byns yngre flickor kommer fram till dig, Inalea, och ger dig en liten sten med ett snöre igenom. "Den ska'ru ha mé dig" säger hon och fnittrar litegrann.
[14:22] * Inalea hoppar ner från hästen och lyfter upp Elina i famnen
[14:22] * Inalea tackar elina och ger henne en kram, och släpper sedan ner henne igen
[14:23] * Inalea hänger stenen runt halsen
[14:23] <[SL]> Elina springer iväg och in i sitt hus.
[14:24] * Inalea utforskar stenen närmare
[14:24] * Morol kommer tillbaks efter att han har gjort sitt och säger, '1Vad är det där för ett halsband?6'
[14:25] <Inalea> "Lilla Elina gav mig den. Och jag lovade henne att ta väl hand om den."
[14:25] * Inalea blinkar
[14:26] * Morol nickar och ser sig om efter sin bror.
[14:26] <Inalea> "Jag antar att det är dags att ta farväl"
[14:27] <Morol> "Kanske det"
[14:27] * Inalea stoppar stenen innanför Talasan, mot huden
[14:27] <[SL]> Liusad står i folksamlingen och håller en liten väska i handen. När han ser Inalea går han fram och ger den till henne. "Du har lärt dig hela sår väl, så ta med dig den här. Den kanske kan vara till nytta."
[14:28] * Inalea tittar förvånat på Liusad
[14:28] <Inalea> "Tack så mycket, min vän"
[14:28] <Inalea> "Jag hoppas att allt går dig väl"
[14:29] <[SL]> Han nickar, omfamnar dig, sedan går han fram till Morol och säger, "Jag trodde aldrig att min lillebror skulle sticka iväg såhär. Lycka till nu, och ta det försiktigt."
[14:30] * Inalea lägger ner väskan hon fått i sin ryggsäck.
[14:32] * Inalea Vänder sig mot Morol "Jag rider hem för att ta farväl och kanske få en matbit innan resan"
[14:32] * Inalea rider mot familjens hus
[14:32] <[SL]> Liusad klappar till Morol på axeln och går sedan iväg.
 

PalMer

Warrior
Joined
30 May 2000
Messages
280
Location
Halland
Vi använder det ibland men främst vid korta soloäventyr. Tycker att det är lite jobbigt att skriva allt om man inte är så flink i fingrarna.

Vad gäller stämningsskapande håller jag med, mina spelare har en viss förmåga att börja prata om helt andra saker under spelmötena. Sådant "brus" hålls borta när man kör det via nätet.

Vi använder MSN Messenger vid "chat" spelmöten.

Palmer
 

StefanB

Warrior
Joined
21 Jan 2004
Messages
207
Location
Laholm, Halland, Sverige, EU, Norra Halvklotet, Te
Jag har sedan länge testat olika metoder, detta pga att 5 i vår spelgrupp befinner sig i halland, 1 i lund, 1 i helsingborg, och jag själv har ingen aning om var jag tar vägen nu efter sommaren/studenten.

Jag har testat lite med chat , forum, och email. Det två sistnämda fungerar inte allt för bra pga att det blir väldiga glipor mellan medelanderna, speciellt hos det sistnämda. Chat fungerar helt okey, men då måste alla vara fokuserade så man inte hela tiden kommer in på helt andra grejer.

Längre äventyr med många personer har jag inte testat, men jag antar att SL måste vara snabb i fingrarna.

Men inget är lika bra som att sitta runt ett bord... stämningen försvinner lite när det går genom kablar.
 

Gormasus

Veteran
Joined
4 Dec 2003
Messages
52
Location
Göteborg
Re: Eon via forum, chatrum eller Ventrilo??

Jag har också testat via Mirc. Det problem jag ser med det är att de tar mycket längre tid, att folk skriver innan de fått all info av SL etc. Min fråga är om någon har testat att spela via Ventrilo eller liknande? Det ser jag som ett bättre alternativ på vissa punkter egentligen, men ni kanske inte håller med?
Om någon har testat de så skriv gärna hur det var. Annars har jag haft positiva erfarenheter av att spela via Chatprogram.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Eon via telefonkonferens???

Jag har länge funderat på om det vore möjligt att rollspel över telefon, kanske i kombination med användande av IRC, MSN eller något åt det hållet för privat kommunikation. Man missar i och för sig nöjet med gester och sådant. Men det verkar ju inte helt ogenomförbart.

Är det någon som försökt sig på något i den stilen någon gång?
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Eon via telefonkonferens???

Nej, det har jag faktiskt inte. Jag kan tänka mig att en viktig förutsättning är att man har någon form av flatrate, för att slippa de höga räkningarna :gremwink:
Någon nämnde ventrilo eller liknande system, det kan kanske vara en idé. Det är lite enklare att ordna exempelvis handsfree till ett sådant system. Jag kan tänka mig frustrationen att bläddra i regelböcker, slå tärningar och ha en lur mellan örat och axeln. Men själva idén med röstkommunikation är nog inte så dum.
Själv vill jag antingen ha spelarna på plats eller köra ren text. Jag har svårt för att uttrycka personligheter med hjälp av rösten, och använder ansiktsuttryck och gester istället (som inte förmedlas via telefon). I text kan jag ju beskriva personligheten på ett annat sätt. (När jag gestaltar SLP)
 
Top