Nekromanti EON plus datorspel=?

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Visst hade det varit häftigt. Jag är väl dock av åsikten att det datorspel inte direkt är något självändamål. Vilket medför den där jobbiga premissen att det hade varit häftigt med ett _bra_ eon-datorspel.

Har faktiskt tänkte lite på det, och personligen hade jag tyckt det vore allra tuffast om man gjorde ett strategispel istället för ett rollspel. Det coolaste med mundana (för mig då) är liksom folkslagen, skeppstyperna, storpolitik och sånt; inte äventyrandet.

Jag hade kunnat tänka mig både Civilization och Sid Meiers Pirates! i Mundana-utgåva, eller varför inte Mundana Universalis (det hade ju Paradox kunnat göra :gremwink: )

- L
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mundana Universalis vore såå guld! *dregla* Det är få dataspel som kan göra mig glad nuförtiden, men Paradox produkter kan det...

Att göra ett CRPG av Eon? Njae... jag skulle inte vara särskilt intresserad. Styrkan i Eon för mig ligger i vad vi skapar på spelmötena, inte vad man kan få ut av ett dataspel. Så det handlar om att det ska göras ett bra CRPG, inte nödvändigtvis ett CRPG om Mundana.

/RipperDoc - bättre att porta datorspel till rollspel än tvärtom
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Inte flrsta gången detta är uppe :gremwink:

Men i alla fall, jag tror att man kan göra ett bra datapsel av både rollspelande genere likväl som strategispel.
Det skulle faktiskt vara ganska coolt att spela "Mundana, blöh blöh" eller något sånt.
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
För den som håller sig mer uppdaterad på utvecklingen inom Paradox (som jag) så har det varit möjligt att modifiera kartan hur man vill till Europa Universalis 2 sedan februari i år eller därikring.
Och jag måste erkänna att jag faktiskt är lite sugen på att göra en karta. (Och man skulle behöva Neogames godkännande, skulle det vara ett problem för ett hobbyprojekt (dvs ingen vinst) som detta?)
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Det finns ju tre olika stilar som jag tycker att spelet skulle kunna passa bra som: Age of Empire/Age of Mythology-stilen, att man bygger upp ett läger, samlar resurser och går till anfall, Diablo-stilen, man spelar en person i 2:a-person och springer runt å gör quests åt folk å skaffar nya feta vapen/magier,
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Diablo-stilen är väl lite underlig men något åt Arcanum-hållet skulle jag tro kan vara en bra uppbyggnad.
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
505
Location
Umeå
Arcanum kan man hitta mycket bra i men ett spel man borde titta på för att göra ett dataspel från ett rollspel är vampire masqurade blodlines. (Om man bortser från den ökande mängden strider alltefter som spelet framskred)
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Ett strategispel baserat på Eon och Mundana hade vart helt underbart!

Skulle även kunna tänka mig ett Eon Online :gremlaugh:
(Faktum är att jag och ett par andra håller på och snickrar på ett mmorpg med en del saker, både designtankar och spelvärldsföreteelser, lånade från Eon, dock rör det sig inte om nån total ripoff på Eon. Men men, det är bara ett litet hobbyprojekt, men man vet aldrig vad det kan bli av det i framtiden... ) :gremwink:

//Boboliwsy - kanske borde sova? Näe...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
(Och man skulle behöva Neogames godkännande, skulle det vara ett problem för ett hobbyprojekt (dvs ingen vinst) som detta?)

Det kan jag inte tänka mig vara några problem.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Vampire tycker inte jag lämpar sig som grund för Eon faktiskt.
Det är så inställt på en typ av känsla genom miljöerna och så där enligt mig.
Men men, om man gör det rätt kan det nog bli en succé i alla fall.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Mundana Universalis

Inga problem säger Marco - så gör det! Jag förväntar mig att kunna ladda ner det innan julhelgen :gremsmile:

/RipperDoc - bistår gärna som konsult :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Alltså, visst hade det varit trevligt med ett sdataspel a´la EON. Skulel vara intressant att se hyr de gjorde det !
Dok så skulle jag nog inte köpa de iaf, för min del så sitter jag hellre & lirar penan & papper-EON än nått på datan.
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Men Kanne då!

Ähh, va inte sån.
Klart att du skall köpa datorspelet när (ja: när. Inte om...) det kommer ut.
Vi som lirar D2 har teamat ihop oss så vi gör en liten wrnu klan på det!
 

Kaigon

Helmgast
Joined
14 Mar 2001
Messages
732
Location
Göteborg
Re: Mundana Universalis

Jag tar och kollar in möjligheterna, var får jag lättast tag på en välupplöst variant av världskartan? (skulle räcka med tvåfärgs, land/vatten)
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
redan gjort. nästan.

för er som inte vet det så planerades det in ett spel baserat på EON. ett demo släpptes. men sen så gick den anlitade spel producenten i konkurs och projektet dog.

Jag tycker att EON som dataspel vore intressant. lite variation mot HP rpgerna som dominerar marknaden. om nu inte projektet hamnar i händerna på smutsiga företagare som gör det helt strids baserat och fixar till några modeler på snygga tjejer för att locka till sig ett par extra köpare till sitt urkassa spel. :gremfrown:
om detta inte händer så ser jag fram emot det. det skulle också vara kul om dom fixade en strids simulator.

fast jag kommer att tycka att papper penna EON är klart bättre eftersom valmöjligheterna är mycket större på ett pappers rollspel.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: Det där var väl bara två stilar? [NT]

Oj, hehe, hade lite bråttom så jag missade den sista: World of Warcraft-stilen, väldigt lik Diablo stilen men man ser i 3:e-persons vinkel, det finns ju många andra spel som man spelar på det här sättet, t.ex. Morrowind, men jag tog WoW som ett exempel eftersom att det är så bra...
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Mundana Universalis

Tyvärr får du nog helt enkelt scanna in den. Neogames har förstås högupplösta kartor på datorn, men det är minst sagt osäkert om du skulle kunna få del av dem, särskilt inom den närmsta tiden.

/RipperDoc
 
Top