Nekromanti Eon på Wikipedia

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Eon har en artikel på engelska Wikipedia som inte gör spelet rättvisa. Det är ett av Sveriges mest kända och sålda spel, och det är synd att det inte syns. Artikeln blev nyligen borttagen för att spelet inte ansågs tillräckligt känt, men jag bad att få tillbaka den.

Jag behöver hjälp att fylla den med information. Ett första steg skulle kunna vara att översätta information från den svenska artikeln.

Några saker att tänka på:

* Kolla gärna in exempelvis artikeln om Nobilis för att se hur artikeln kan se ut i färdigt skick.
* Wikipedia är ett uppslagsverk för allmänheten, så man behöver inte gå in på fantastiskt djupa detaljer.
* Det måste gå att referera till källor för det man skriver. Det går bra att hänvisa till regelboken eller olika supplement, eller till seriösa artiklar. Däremot duger blogginlägg eller foruminlägg sällan som referenser.
* Man kan redigera utan att registrera sig; då syns ens redigeringar som en IP-nummer. Men det är roligare att registrera sig, eftersom man då kan se i efterhand vad man redigerat.
* Gå gärna med i WikiProjektet Role-playing games om ni vill fortsätta vara med och skriva om rollspel på Wikipedia.

- Jonas
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Några frågor

Är det någon som har koll på följande frågor vore det bra. Om ni kan peka ut en referens är det ännu bättre, men inte nödvändigt.

* Hur många exemplar har sålts av de olika grundböckerna?
* Hur många supplement finns det sammanlagt utgivet?
* Har Eon vunnit några priser, som till exempel Bästa Spel i Fenix eller liknande?
* Finns det några bra recensioner man kan hänvisa till, antingen på nätet eller i tryckt form (återigen Fenix, men också andra tidningar)?

- Jonas
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Några frågor

* Hur många exemplar har sålts av de olika grundböckerna?

Eons grundregler har sålt över 20 000 ex, räknat sedan starten. Det är inte otroligt att 30 000 ex-gränsen sprängs med nästa utgåva.

* Hur många supplement finns det sammanlagt utgivet?

Beroende på hur man räknar, men jag får det till ca 35 enheter, exklusive romanerna i Eons värld (de är väl sju till?).

* Har Eon vunnit några priser, som till exempel Bästa Spel i Fenix eller liknande?

Ja, i Dagens Nyheter (!!) [1999 (4 mars)]. Artikeln finns här: http://www.linema.com/rollprestationersomlockar.html

Citat om Eon (som vann testet): "Avancerade regler - Realistiskt" "Stor spelglädje" "Rimligt. Jordnära" "Inget för nybörjare. Väldetaljerat. Oändliga kampanjuppslag. Hög klass utan att tappa fantasykänsla."

* Finns det några bra recensioner man kan hänvisa till, antingen på nätet eller i tryckt form (återigen Fenix, men också andra tidningar)?

Här: http://www.rollspel.nu/index.php?option=...8&Itemid=56

Fö, bra initiativ! Eon är trots allt ett av Sveriges största spel (sett till mängd publicerat material till en och samma värld så är Eon oöverträffat störst) så det vore skam om fisförnäma Wikipedia-dårar skulle få för sig dumheter.
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Några frågor

Tackar! Jag la in en referens till Dagens Nyheter, det är precis sådant som behövs. Recensionen verkar också bra, ska bara komma på ett sätt att få med den.

Försäljningssiffror är jäkligt kluriga, eftersom de bör komma från en oberoende källa. Att exempelvis länka till ett pressmeddelande (eller till ditt inlägg här) är inte tillräckligt, eftersom det då kan finnas marknadsföring eller andra fel inblandat i siffrorna. Men vi har ju tyvärr inte den typen av försäljningsinformation i Sverige (eller USA, vad jag vet). Men det är bra att få ett hum ungefär. Jag kanske skriver med det i artikeln och ser hur länge det får vara kvar.

Jag skulle kunna kolla Wayback Machine och se om man kommer åt SF-bokhandelns gamla topplistor. Jag gissar att Eon legat där ett tag.

- Jonas
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Några frågor

Alltså, en wikipedia-artikel om Eon är väl fint, sure, jag har skrivit artiklar om mer obskyra ting än så...the more articles, the merrier.

Men också de smalaste wikipedia-artiklar jag skapat har ändå haft, liksom, nåt som vagt kan liknas vid allmänt intresse. Har en artikel om ett rollspel på -svenska-, som 99999 av 100.000 av alla engelskspråkiga wikipedia-läsare aldrig kommer kunna tillgodogöra sig, verkligen någon relevans alls?

Iofs..ska jag säga, som fascineras storligen av, typ, sekundära indelningar av geologiska tidsperioder. Klart Eon ska finnas på wikipedia, det är ju så nära Akashic Records vi kan komma. Men jag är ändå nyfiken: hur är en artikel om Eon ens remotely intressant för folk som inte förstår svenska?

- Ymir, gav mest luft åt en tanke
 

Jonas Ferry

Swordsman
Joined
22 Feb 2005
Messages
447
Location
Stockholm
Re: Några frågor

Det är såklart svårt att förklara för någon annan vad som gör något intressant. Jag gillar själv att lära mig om rollspel från andra länder (brasilianska, tjeckiska eller japanska exempelvis), och det dyker då och då upp trådar om det både här och på RPGnet. Folk är nyfikna på vad som händer i andra länder även om de inte förstår språket.

På RPGnet brukar Eon, Trudvang och Mutant nämnas av svenska spelare i diskussioner, och varje gång får de förklara för icke-svensktalande vad spelen handlar om. Det vore smidigt att istället kunna hänvisa till en Wikipedia-artikel på engelska som beskriver spelet.

- Jonas
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Några frågor

Trådar av typen: "Berätta för mig om utländska spel!" är allmänt förekommande på wwrpgnet, som är en av de största rollspelsforumen i världen.

Subsetet rollspelande amerikaner och dito engelsktalande kan mycket väl vara intresserade av utrikiska spel.

Erik
 
Top