Nekromanti Eon på GothCon 2017!

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Årets Eon-scenario* Vrakplundrarna innehåller följande utan innebördes värdering eller ordning:

Damarien
Sjömansliv
Detektivarbete
En paranoid lanthandlare
Eld och vatten
En förfallen, men bebodd kuststad
En parfymerad dvärg
Underlig vidskepelse
En borgmästare med konstnärsambitioner
Hemligheter som inte får komma ut
Äventyr, skräck och (eventuellt) ond bråd död

Kom och spela!

http://gothcon.se/xli/innehall/arrangemang#/id/304


[HR][/HR]*Scenariot är helt fanskapat och har ingen koppling till Helmgast förutom att vi som skrivit det gillar det de gör. Mycket. Typ väldigt mycket.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Redan fem lag anmälda!

Alla kan tänka sig att spelleda gör oss glada.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Fråga från en icke-konvent-gående rollspelare; finns det några planer på att offentliggöra scenariot i efterhand?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Kuma;n220936 said:
Fråga från en icke-konvent-gående rollspelare; finns det några planer på att offentliggöra scenariot i efterhand?
Vi hade tänkt donera det till Helmgast, men vi kan nog skicka en kopia i pdf också.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Khan;n220942 said:
Vi hade tänkt donera det till Helmgast, men vi kan nog skicka en kopia i pdf också.
Stor tumme upp för den!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Då börjar det dra ihop sig! Scenariot är färdigt, tärningarna är uppvärmda och vi har sett att en och annan spelledare börjat anmäla sig. Är det någon som tänkt sig spelleda scenariot på GothCon? Hojta till så kan vi skicka ut ett ex redan nu.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag spelade inte Eon på GothCon men är lite nyfiken på vad folk som spelade det tyckte om scenariot? Jag har fått höra från nått håll att det var väldigt bra.
Andra röster? :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Cissi;n232691 said:
Jag spelade inte Eon på GothCon men är lite nyfiken på vad folk som spelade det tyckte om scenariot? Jag har fått höra från nått håll att det var väldigt bra.
Andra röster? :)
SPOILERS AHEAD:

Jag bara spelledde det, inte spelade, och jag är ju vääääldigt petig med mina Eon-grejer. Men det var ett bra scenario. Det hade en intelligent, kulturellt situated intrig som gjorde Eon rättvisa, och många saftiga miljöbeskrivningar, och Shadow over Innsmouth-bybor är alltid ett pålitligt, klassiskt tema. Dessutom rikligt med möjligheter för rollpersonerna att använda sina obskyra expertiser, vi fick till en helt fantastisk andlig kamp mellan skeppspojkens "Citera Libera" och en nyfrälst hednisk tempelväktarinnas färdighet i "Häda", när han försökte ta sig in i den vanhelgade kyrkan och hon ville stänga dörren i ansiktet på honom.

Scenariots svaghet är att en av de primära antagonisterna, nekromantikern, är alldeles för frånvarande och non-threatening. Innsmouth-byn kunde också varit lite mer utstuderat flippad och weird; jag kunde inte hålla mig från att göra byborna lite extra fiskögda och skumma. Men det är minor svagheter really, all in all var det ett solitt konventsscenario jag lätt kunnat tänka mig att spelleda igen.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Som spelare i scenariot: jag var inte så imponerad. Det kan ha berott på att vår spelledare inte hade någon direkt koll på Eon 4 utan mest Eon 3 så han missade möjligheterna till finesser i systemet - vi hade t ex inte en enda utmaning. Det vet jag inte om SL eller scenariot ska skyllas för. Men här är i alla fall några punkter jag var mindre nöjd med:

* På tok för långt. Konventspassen är 5 timmar långa, och man kan räkna med att minst en timme går åt till att hitta rätt lokal, förklara regler för folk som inte kan spelet, o s v.
* Poänglösa fighter. Eon 4 är inte ett spel där en strid livar upp stämningen, utan snarare tvärtom. Även om stridssystemet är avsevärt snabbare än förr så drar det ändå ner tempot och tar lång tid att spela, vilket då förvärrar situationen med att det är för långt.
* I inledningen så måste man slå ett slag för att Simma, och missar man det kommer man att få tre poäng Smärta när man hamnar på stranden. Av våra fyra rollpersoner (dvärgen, styrman, kocken, och övervakerskan) så var det endast en som kunde simma, så i första halvan av scenariot hade vi i princip 1T6 på att göra allt vad vi företog oss.

Konceptet i sig var coolt (skeppsbruten i avlägsen fiskeby i Innsmouth-stil där konstiga saker föregår), med lite intressant twist (det är en extern nekromantiker som ställer till det, inte en hemmabryggd kult), men genomförandet lämnade en hel del i övrigt att önska.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Staffan;n233683 said:
Som spelare i scenariot: jag var inte så imponerad. Det kan ha berott på att vår spelledare inte hade någon direkt koll på Eon 4 utan mest Eon 3 så han missade möjligheterna till finesser i systemet - vi hade t ex inte en enda utmaning. Det vet jag inte om SL eller scenariot ska skyllas för. Men här är i alla fall några punkter jag var mindre nöjd med:

* På tok för långt. Konventspassen är 5 timmar långa, och man kan räkna med att minst en timme går åt till att hitta rätt lokal, förklara regler för folk som inte kan spelet, o s v.
* Poänglösa fighter. Eon 4 är inte ett spel där en strid livar upp stämningen, utan snarare tvärtom. Även om stridssystemet är avsevärt snabbare än förr så drar det ändå ner tempot och tar lång tid att spela, vilket då förvärrar situationen med att det är för långt.
* I inledningen så måste man slå ett slag för att Simma, och missar man det kommer man att få tre poäng Smärta när man hamnar på stranden. Av våra fyra rollpersoner (dvärgen, styrman, kocken, och övervakerskan) så var det endast en som kunde simma, så i första halvan av scenariot hade vi i princip 1T6 på att göra allt vad vi företog oss.

Konceptet i sig var coolt (skeppsbruten i avlägsen fiskeby i Innsmouth-stil där konstiga saker föregår), med lite intressant twist (det är en extern nekromantiker som ställer till det, inte en hemmabryggd kult), men genomförandet lämnade en hel del i övrigt att önska.
Trist att höra att du inte hade roligt. Vi tar med oss detta till nästa gång vi skriver.
 

olofglans

Veteran
Joined
30 Dec 2010
Messages
102
Location
Göteborg
Jag gillade äventyret, och spelledarens insats - både får 8/10 i betyg av mig.

Speciellt bra var de färdiggjorda rollpersonerna och deras bakgrund. Varje karaktär fick ett personligt mål och uppdrag som denne fick sträva efter att uppfylla. Detta sporrade mig att spela min karaktär på ett visst sätt, och att göra vissa handlingar.
Det var också bra att rollpersonerna var relativt dåliga på strid. Tanken på pirater eller annat hemskt fick oss att tänka två gånger innan vi tog en risk.
Det var kul att äventyrets handling tog en vändpunkt och en ny riktning. Det gör äventyret mindre förutsägbart.

Vad kunde förbättras? Spoiler varning! Jag upplevde att lösningen för våra problem blev oss given. Kanske att det hade varit roligare om vi fått en anledning till att ta reda på problemet och lösningen själva? Sedan är jag fundersam på om vår grupp var lämpad för att lösa problemet?
Vi i spelgruppen upplevde ibland att vi saknade motiv till att stanna kvar i byn - vi övervägde faktiskt att lämna för att kontakta utomstående. Men kanske att vi inte fokuserade tillräckligt på skeppspojkens bakgrund och mål.

Tack för ett bra äventyr och roligt sällskap. Det väckte min nyfikenhet på Eon IV på nytt.
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Jag såg tryckligen fram emot att spela eon4 på gothcon då jag spellet det så mycket själv. Jag var mycket nöjd(5/5) både med äventyret och spelledandet. Att jag fick lira dvärgen och var minst trött som spelare möjliggjorde även intressanta lösningar. Som Olof skriver var tankarna kring att begränsa våldsanvändande riktigt bra.
Som älskare av eon 4 systemet hade jag gärna sett användandet av några av dess underbara regler men förstår samtidigt att det fick prioriteras och förenklas lite för ett konvensäventyr.
Även lite roligt att jag fick med mig äventyret(även om jag inte hunnit läsa det)
 

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
Jag hade inte möjlighet att gå på årets Gothcon men är väldigt nyfiken på scenariot. Om det finns möjlighet att skicka en PDF vill jag gärna anmäla mitt intresse.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,264
Vilket intresse som dök upp i efterhand! Tack så mycket för det. :)

Ska någon av er på BSK? Där kommer scenariot köras igen.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Verkar som att det finns ett stort intresse, roligt! Vi får se hur vi gör med det. Återkommer när det finns mer att berätta.
 
Top