Nekromanti Eon och regler

DjeVul

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
220
Det är ganska kul, våran spelgrupp har nu spelat eon sedan det kom ut. Nu behärskar vi verkligen alla reglerna - nästan. Hur som helst så kör i princip med alla stridsreglerna, dock ej med utmattning, ingen orkar sudda och hålla på.

Eons system är ju jättebra och så men vi hade tänkt att ta det ett steg längre... Vi tänker helt enkelt skippa alla regler och köra 100% friform istället... Vi som diskuterat det tycker att det skall bli intressant.. dock har vi en regelnörd och kobold i gruppen han kommer typ sluta spela...

Är det några andra som har gjort samma sak?

/Martin
 

HoBBiT

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
94
Location
Anderslöv, Skåne, Sverige
Nepp, har inte testat de, men de verkar svårt.... Menar de kan lätt uppstå konflikter när man inte har regler som "övermakt".

Asså, om du förstår hur jag menar.

Vill dock gärna veta mer om hur ni hade tänkt er... att genomföra detta... :gremsmile:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Vi spelar med väldigt få regler som det är.
Allting är förenklat och jag (SL) slår nästan jämnt Ob3T6 eller bara aproximerar lite snabbt i huvudet. Strider påminner om någon skumm mishmash emellan D&Ds rundsystem (man går runt bordet alla får göra varsinna saker) och Eons system.

Reglerna är ganska oväsentliga, har en karaktär 15 i historia så har han. Det slår jag väldigt sällan emot utan i och med 15 i historia så kan han bara en massa saker. Dumt att slå för varenda liten detalj exempelvis.

Friform kommer vi nog inte att spela för det kan ta en viss egg av spänningen. SPEL momentet i rollspel ger fortfarande ibland upphov till lika mycket spänning som en bra story, och det är inte någonting som jag skulle vilja förlora.

Pröva gärna och experimentera, kan säkert bli jättekul !
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Det är ganska kul, våran spelgrupp har nu spelat eon sedan det kom ut. Nu behärskar vi verkligen alla reglerna - nästan. Hur som helst så kör i princip med alla stridsreglerna, dock ej med utmattning, ingen orkar sudda och hålla på.

Bara som en liten not: själv tycker jag utmattningsreglerna ger ett extra moment av spänning till striderna. Att inse att man håller på att däcka av trötthet när fienden får förstärkning är nervöst!

Eons system är ju jättebra och så men vi hade tänkt att ta det ett steg längre... Vi tänker helt enkelt skippa alla regler och köra 100% friform istället... Vi som diskuterat det tycker att det skall bli intressant.. dock har vi en regelnörd och kobold i gruppen han kommer typ sluta spela...

Är han verkligen kobold? Varför vill ni i sådant fall ha kvar honom?
Det kan ju vara så att han bara vill se siffror på alla karaktärer, själva tärningslagandet behöver inte automatiskt vara viktigt.

Jag (som är "regelbög" så in i bomben) har själv spellett friform, men då har jag alltid spelat med ett vanligt regelsystem (DoD eller HERO oftast) i "bakgrunden". Så länge situationerna inte var riktigt stressiga (typ strid) så skippade jag alla tärningsslag och utgick bara från värdena och min bedömning av situationerna för att bestämma hur det gick. Men det är bekvämt att ha regler att falla tillbaka på om det är svårt att avgöra hur något skall gå.

/Henrik
 

Zalpurgius

Veteran
Joined
24 Oct 2001
Messages
129
Location
Tidaholm
Jo det har vi gjort. Jag ledde en längre campanj. Det var skit kul att inte behöva öppna regelboken och slösa tid på det utan att bara koncentrera sig på spelandet.

Campanjen blev en av våra roligaste, MEN det går inte att kasta reglerna och sedan bara improvisera. Inte allt för länge ilaf.

Ni bör prova
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
NEJ!!!!!!
Inte friform i EON.......

(gråter tyst)

Inte utmattning!!!!!!!!!!?

Jag kan slåss i fem timmar i sträck....minst!
(VIP-kort på gymmet)
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,214
Location
Göteborg
Guuud

Tänk om Gud skulle tänka likadant "idag går tyngdkraften snett uppåt vänster". OM Gud finns vill säga.
 
Top