Nekromanti Eon Nybörjare

Buggeroff

Veteran
Joined
31 Oct 2006
Messages
7
Location
Visby,Stockholm, Axelsberg
Har spelat en del rollspel, nu satte jag mig ner med polarna och tittade över vad man kan börja med mer för något. Våra ögon föll över Eon... Grundregler ska man ju ha, men vad mer rekomenderar ni som har hållt på med detta rollspel ett tag. Någon bra världsbok eller rasbok som "bör" / "skall" inhandlas. Plus att jag hade varit överlycklig om man kunde få en en fingervisning till ett bra äventyr.

Tack som tusan för hjälpen i förväg.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det finns ett par måste-moduler, som man (nästan) måste ha om man ska spela:
Geographica Mundana är ett måste.
Mystik & Magi är ett måste om man vill använda magi seriöst, om inte är den nästan helt onödig.
Vapenmästaren är ett måste om man vill använda strid seriöst, här finns alla vapen och stridskonster.
Sedan - vill man spela en dvärgkampanj är förstås Dvärgar ett måste, vill man spela en alvkampanj behöver man Alver, samma med Tiraker. Men de flesta spelar inte sådana här kampanjer, de flesta har blandade grupper och då är inte dessa moduler måsten.

Det är i mina ögon de mest grundläggande modulerna. Jag är säker på att andra kommer ge dig fler tips, likaså tips på äventyr. Men ta en titt på de äventyren som redan finns upplagda på neogames.se.

/RipperDoc - länge sedan jag spelade Eon
 

Buggeroff

Veteran
Joined
31 Oct 2006
Messages
7
Location
Visby,Stockholm, Axelsberg
Tack som tusan för snabbt svar. Sitter ju o inriktar mig på julklappar till mig själv. I den här takten kommer det bli fina hårda paket till mig och en stickad strumpa till släktingarna (dom får dela på en för jag e sjukt dålig på att sticka. Dessutom blir det antagligen inte en strumpa ens... svårt med att liksom dra ihop den i enden.. så det blir en umm form av stickad tub.)
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Duddmannen tipsar

Du fick ett bra svar nedan, men jag vill lägga in mina 2 cent också.

Välj en av Områdesböckerna (Asharien/Soldarn, Consaber, Cirefalien, Thalamur) för då har man mycket bra beskrivningar på ett område, tillräckligt för hela kampanjer. Geografica Mundana är bra, men med alla länder med blir det inte så detaljerat.

Om du tvingas välja mellan Mystik och Magi eller Vapenmästaren så skulle jag satsa på den senare. Detta därför att Mystik.. är en äldre bok och nog kommer att bli uppdaterad tidigare än någon av Krigarböckerna (Riddaren, Vapenmästaren och Krigsherren).

Om någon av dina spelare tänker göra en magiker så kan du rekommendera honom eller henne att skaffa Mystik och Magi. :gremgrin:

Av rasböckerna är faktiskt Barbarer och Människofolk det bästa alternativet. Ska man göra det ordentligt är det annars bäst att skaffa alla tre (Alver, Dvärgar och Tiraker) på en gång.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Vad som ska rekommenderas beror helt på vad du vill att din kampanj/rollspels upplevelse ska gå ut på. Det kan vara svårt hitta i djungeln av moduler, men jag ska försöka att ge några riktlinjer:

Low Fantasy: Om du gillar low fantasy skulle jag rekommendera att du inköper Soldarn/Asharien Modulen. Den modulen täcker länder som har en väldigt "Low-Fantasy" karaktär.

High Fantasy: Thalamur, I den modulen/området finner du mera "high fantasy" känsla.

Rasmoduler: Beror helt på kampanjen eller rollpersonen. Barbarer och människofolk är den jag anser bäst men jag skulle rekommendera att införskaffa allihopa. (Alver kan vara väldigt svår att få tag på då den inte säljs längre)

Äventyr: Vad gillar din spelgrupp? Ett väldigt lätt och bra introductions äventyr är "Regnsynd" men det kan kanske vara lite för "Basic". Vill du ha ett lite mera avancerat äventyr tycker jag att du ska införskaffa Jarla. Det är dessutom en stadsmodul vilket man har nytta efter man har spelat äventyret. Helt klart köpbart.

Övriga moduler: Följ shopping lustan :gremlaugh:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Hej på dig.
Nu har du ju redan fått svar men tänkte själv komma med lite rekomendationer.

I Eons grundregler får du en ganska bra (om än kort) översikt över de olika folk som finns. Men Alver, Dvärgar och Tiraker förklaras relativt ingående. Köp Eon III boxen - då får du med rollforumlär och äventyr också.

Jag skulle rekomendera dig att köpa Atlas-boxen. Då får du Georafica Mundana, Fjärran riken ett karthäfte, en encyklopedi samt ett gäng kartor.

När det gäller äventyr så är Diamantäpplet som följer med boxen ett mycket trevligt sådant. Del två i äventyrsserien Katres Gåtor kommer till jul så beställer du den så har du så du klarar dig.

Själv anser jag att man inte alls behöver börja med Vapenmästaren eller Mystik & magi. Det enkla magisystem som följer med i regelboken räcker gott och väl till att börja med - och det finns gott om stridsregler utan att använda sig av vapenmästaren (själv så använder jag nästan aldrig den modulen).

Nåväl mycket nöje.
 

Buggeroff

Veteran
Joined
31 Oct 2006
Messages
7
Location
Visby,Stockholm, Axelsberg
Super tack! Så alver säljs alltså inte? Varför inte då? Håller inte boken måtten? Magin i Eon hur skulle ni beskriva den? Jag har fått en känsla av att den kan vara lite kronglig... Vapenmästaren är given, sånt gillar vi. Ett jusst nybörjar/introduktionsäventyr e aldrig fel även i en grupp som spelat endel saker tidigare, men speciellt för att få en bra känsla för spelet... Världen i Eon känns väldigt genomtänkt.. Tar med glädje emot fler förslag och även djupare analyser... förtusanhakar det e svårt när det e nytt..
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Det kommer en ny alv modul i början på nästa år
 

MDF

Veteran
Joined
19 May 2004
Messages
112
Location
Jönköping city
så här gjorde jag:
den som vill spela Alv- köper den boken, den som vill spela Magiker köper den boken, akta dig bara, läs grundreglerna först, alver dvärgar tiraker, går inte alltid att spela i alla kampanjer, en spelare envisades med att spela dvärg, slutet gott allting gott för han när de gick genom Erac skogen då en patrull Henéa alver blev det sista han såg, tyvär, inget man kan göra.
själv köpte jag Asharien Soldarn och på det hela räkte det, sedan kör jag en hel del äventyr som folk skrivit själva, och några köpäventyr.
jag låter spelarna välja en stad i soldarn eller om det står vart de skall börja i senariet jag köpt, sedan får de slå ett t100% slag, för den respektive rasen de vill spela, där med så får man det så som värden ser ut, en grupp med mycket människor, men vist ja är inte omöjlig, men blir någon i gruppen Alv så tyvär kan inte någon spela dvärg eller tvärt om, så här gör jag, men det är upp till var och hur man vill göra, men det blir aldrig tjafs om varför han spelar alv eller hon alltid spela Kraggbarbar, slår de under det talet i % som står angivet under den staden alla skall komm i från eller att äventyret säger att spelarna kommer där i från, så vist alla slår ett T-100, sedan välj människa eller va de kan bli.
då kan aldrig skullden läggas på dig, utan på deras dåliga tärningar =)
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Magin i Eon skulle jag beskriva som väldigt genomtänkt och reglerad; du hittar inga "spränga allt och alla i luften"-magier (jag tror faktiskt att det i de flesta fall är svårare att döda folk med magi än utan), men med Magi & Mystik kan du göra egna besvärjelser, ritualer och allt annat, vilket gör att det blir mycket flexibelt. Där finns dessutom regler för improviserad magi och en hel del annat.

Magisystemet är i grunden inte upplagt för epik (förmodligen då det i så fall skulle påverka världen så mycket att low fantasy-spelande riskerar att begränsas), utan är gjort så att det ska fungera som en del i världens fysik (lägg märke till att Eons magiker i magiteorin ligger på en nivå som kan jämföras med våra dagars kvantfysik (måhända för att stora delar är på gränsen till ren rip-off därifrån :gremwink:)). Eons magisystem kan vara krångligt i början, men i grunden är det ett enkelt och praktiskt system som ger stor frihet för spelare och spelledare (är åtminstone så jag upplever det) och ser till att magikerna inte per automatik blir världshärskare bara för att de brukar magi; ett halvdussin legoknektar bräcker förmodligen den skickligaste magiker utan extrema förluster, och det inte bara för att de skjuter honom i ryggen.

Och framgick det inte i det andra svaret säljs inte alver därför att produktionen slutat då en nya upplaga är på väg.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Lands- och folkmodulerna rekomenderas varmt!

Om du har grundreglerna så behövs enligt mig egentligen bara ett sorts bok till och det är en av lands-/folkmodulerna. Med någon av böckerna Consaber/Asharien&Soldarn/Thalamur/Cirefalier/Alver/Dvärgar/Tiraker har du rikligt med kampanjmaterial för att spelleda i en av dessa böckers miljöer.
Grundreglerna ger dig reglerna så att säga (duh!) och en av ovan nämnda böcker ger dig en hyffsat detaljerad beskrivning på en lämplig äventyrplats med platsbeskrivningar, spelledarpersoner, hemligheter, intriger, kultur m.m - dvs i stort sett allt som behövs för att skapa en intressant äventyrskampanj.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Som dom andra har svarat så är Magin i Eon igenomtänkt och kan därför ses som krånglig när man kollar över den lite snabbt. Men sätter man sig in i reglerna märker man att den är väldigt enkel och balanserad.

Alver säljs inte bara för att den är slut på lagret och istället för att skicka den på nytryck så har Neogames bestämd att göra en nyutgåva som kommer ut längre fram i tiden.

Som någan annan nämnde är Diamantäpplet också ett väldigt trevligt introduktions äventyr, dessutom är det ju en bonus också att fortsättning "Katres Gåtor" kommer ut till Jul.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Hej !
De böcker som jag skaffat till EON är just Attlasboxen, vapenmästaren. De är jag ruggit nöjd med.
Skall åxå, införsakfa mig de böckerna som avhandlar just de olika raserna åxå. För min del så tycker jag at de ger ett lite mer fördjupning om de oliak raserana som finns i Mundana.

Hoppas att du får det lika skoj med Eon, som en annan har haft med detta spel !
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
När jag skulle börja med Eon, och just hade skaffat grundboxen, så undrade jag samma sak...

Jag fick då ett tips som såg ut ungefär såhär:
Vapenmästaren, ett måste om du ska förstå stridskonster.
Mystik & Magi, en riktigt bra bok för alla magiker.
Aktuell landsmodul, t.ex. Asharien & Soldarn.

Nu blev det vapenmästaren och Asharien & Soldarn tidigt, köp som jag inte ångrar. Vapenmästaren är i princip sönderläst, och jag funderar på att köpa ytterligare ett ex av den. Asharien & Soldarn, gav mig all info jag behövde om spelarnas hemländer.

Mystik & Magi, köpte jag mycket senare (efter en hel del andra böcker) och jag känner fortfarande inte att den är ett måste, det är en bra bok som gör magi intressantare och mer flexibelt, men grundreglernas magi är tillräcklig om man inte vill lägga ner pengar.

Istället föreslår jag Atlasboxen, den är bra så fort spelarna reser...
Riddaren, skittrevlig bok om någon spelar adlig med borg eller så, annars onödig. Jag gillar den.

Religioner, är ett måste för att skapa en intressant religiös karaktär eller SLP, den köpte jag tidigt och den har varit väldigt bra... Vi har dock en (numera två, han lyckades konvertera en av de andra) troende i gruppen...

Sist, Monster i Mundana... Jag har den, använder den lite då och då... De monster som finns i grundboken räcker inte speciellt långt för att befolka världen...

Skulle jag göra en rangordning i vilken ordning jag skulle ha skaffat mina första 5 böcker, nu sådär i efterhand. Det skulle se ut såhär:
1. Vapenmästaren.
2. Aktuell Landsmodul (Asharien & Soldarn för min del).
3. Religioner.
4. Atlasboxen.
5. Monster i Mundana.

(Detta förutsätter ju självklart att jag redan äger grundboxen, annars kommer den på plats 1)

Hoppas mitt dravel var till någon form av hjälp...
 

Buggeroff

Veteran
Joined
31 Oct 2006
Messages
7
Location
Visby,Stockholm, Axelsberg
Inköpslista förslag samt en stor fråga.

Tack alla som svarat. Det är perfekt!
Sammanställt blir listan alltså följande:
1. Aktuell landsmodul, t.ex. Asharien & Soldarn
2. Vapenmästaren
3. Mystik & Magi
4. De olika raserna
5. Diamantäpplet

Men då kommer frågan:
Vart finns Paladiner och Präster? Finns dom yrkena?
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Re: Inköpslista förslag samt en stor fråga.

Skulle själv föreslå att du flyttar ner M&M en aning på listan, den är helt enkelt inte nödvändig i början... Men det är bara min åsikt. Diamantäpplet ingår numera i Eon 3-boxen, om jag inte minns tvärfel.

Paladiner och präster hittar du i "Religioner: Gudarnas kamp."
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Inköpslista förslag samt en stor fråga.

Du vet väl att diamantäpplet är med i grundboxen till Eon? Så du inte sitter där med två kopior sedan...

Jag skulle precis som LordTengel sa, skippat Mystik & Magi i början... Magisystemet är ganska väl utbyggt i grundböckerna, tillräckligt iallafall... Jag hade tagit den senare.

Vill du ha saker om Paladiner och Präster är det bättre att satsa på Religioner: Gudarnas kamp... För religionerna i Mundana och hur ceremonier och sådant funkar finns det verkligen piss-dåligt om i grundböckerna.
 

Dartagnan

Veteran
Joined
15 Aug 2003
Messages
156
Location
Stockholmstrakten
Jasså du! [OT]

Jasså du!

Inte trodde jag att du skulle börja köpa eonmoduler eller spelet ens. Nu ramlar jag nästan av stolen.

Ha ha! Trodde du var inne på att göra eon D20-baserat :gremlaugh:

//Dartagnan
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Inköpslista förslag samt en stor fråga.

Angående M&M beror det helt på om man är intresserad av magi och magiker som rollpersoner eller inte i mitt tycke. Magin i grundreglerna är inte inspirerande eller speciell medan t ex den improviserande magin i M&M gör magin mycket roligare, allt enligt mig förstås.

Jag tycker inte magisystemet i grundreglerna är bättre än stridssystemet. Dessutom tycker jag att steget till att lära sig improviserad magi är enklare utifrån grundutförandet medan jag tycker det är fel att introducera stridskonster innan man behärskar en hel del av de avancerade stridsreglerna.

Så kort sagt är boken M&M lika viktig som man anser att magi är i mitt tycke.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så är det ! =) [OT]

Inte trodde jag att du skulle börja köpa eonmoduler eller spelet ens. Nu ramlar jag nästan av stolen.
Jomen, tro det eller ej ! :gremgrin:
Kunde inte motså att köpa det när det kostade 199 spänn, efter det så har det väll rullat på så att säga..

Ha ha! Trodde du var inne på att göra eon D20-baserat
Det därimot skulle jag inte få för mig att göra !!!
Därimot så skullejag mycket väl kunna tänka mig att konvertera till det systems om fanns/finns i DoD
 
Top