Nekromanti Eon + Neotech = Ett ny erfarenhet?

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

En ondskefull magiker från Thalamur har stulit ett föremål och har i sällskap med några demoner tagit sig genom en portal och hamnat på jorden i framtiden (neotechs kampanjvärld). Går det att konvertera en Eon karaktär till Neotech och sedan spela med båda versionerna beroende på i vilken värld de för tillfället befinner sig?

Hur skulle en sådan kampanj kunna se ut? Har ni några bra ideer?`Vad i all sin dar ska magikern från Thalamur göra i neotechs kampanjvärld över huvud taget och varför ska rollpersonerna jaga efter honom? Hur kan en kampanj som utspelas i båda världarna utformas utan att det spårar ut fullständigt och blir löjligt? Hur ska man som spelledare förmedla den omvälvande upplevelsen för rollpersonerna när de kommer till framtidens jorden (neotech) och hela deras världsbild vänds upp och ner? Kommer en daak troende rollperson leta sig till något katolskt ruinkloster för att där finna frid? Kommer magikern från Thalamur att börja uppträda i Las Vegas? Ni hör själv hur löjligt det låter. Hjälp mig, hur ska jag göra en proffsig Eon kampanj där rollpersonerna från Mundana hamnar i Neotechs kampanjvärld och sedan återvänder?

Kanske är det lättare att göra det motsatta, skapa en Neotech karaktär som reser till Mundana? Den mentala omställningen behöver ju inte bli lika stor, då den framtida människan är van övernaturliga företeelser i högre grad än vad en människa från Mundana är.

Tyck till är ni snälla, detta kan bli intressant.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Regelmässigt ska det inte vara några problem att konvertera mellan Eon och N2, och att röra sig mellan spelvärldarna.

Men personligen tycker jag det är lite smaklöst. Det finns gott om filmer på det temat som misslyckats fatalt, och få som gjort det bra. Automatkarbiner i Mundana eller svärdsvingande töntar i N2 blir tråkiga efter ett tag.

Rent filosofiskt är det dock ett intressant koncept som har diskuterats massa gånger förut (sök och du skall finna). Personligen skulle jag föredra något mer subtilt. Säg att spelarna spelar Neotech vartannat spelmöte och Eon vartannat, och inser att deras karaktärer i respektive spelvärd på ngt sätt sitter ihop mentalt - och allt kanske kan sluta i någon slags portal (om man nu måste ha portaler).

Ett annars populärt koncept här på forumet eller på Neotechforumet är att man spelar i Mundana genom virtual reality i Neotech. Det är alltså inte klart definierat om man faktiskt spelar i "verkliga" Mundana, allt är ju bara en VR-simulation.

/RipperDoc
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Jo jag håller med om att det låter lite smaklöst i det tänk som du nämner, men just därför är det en rolig utmaning för att få det att bli riktigt riktigt bra och att det inte blir någon rip off från någon b film som stargate, som jag för övrigt spyr åt. Det är ju himla lätt att börja associera med dåliga filmer, men jag skulle ändå vilja försöka.

Skulle det fungera bättre om det inte är en framtid de kom till, utan att de istället hamnade i någon liknande tidsera som den i Mundana eller långt tidigare? Eller kanske Mundana, fast i en annan tidsera?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Eller kanske Mundana, fast i en annan tidsera?
L&H har faktiskt någon kommentar om det, även om det mest är en omnämning om möjligheten (dock finns det ett eller två förslag om hur det skulle kunna gå till, har jag för mig)
 

Lovykar

Veteran
Joined
20 Feb 2006
Messages
24
Location
Uppsala
L&H har faktiskt någon kommentar om det, även om det mest är en omnämning om möjligheten (dock finns det ett eller två förslag om hur det skulle kunna gå till, har jag för mig)
tror också jag läste det nånstans...

det VORE ju helt klart intressant, men RipperDoc har rätt - det är väldigt svårt att göra bra utan att det blir smaklöst... men det är en cool tanke :gremsmirk:
 

Badanka

Veteran
Joined
3 May 2003
Messages
40
Location
väsby
det jag funderat på i detta fall är att göra en karaktär i neotech,, och en i eon.. i en kampanj..

så de karaktärer man gör, är olika personer i samma äventyr, fasst på olika platser..
som att när man spelar eon, så är spelarna person A B och C. som är legoknektar
de får ha personerna D E och F som antagonister, dessa är ex. en tjuv en magiker och en vapenmästare.

Eon kampanjen
DEF kidnappar en flicka (G) ifrån en adelsman (H), ABC (spelarna) springer efter dem och ska rädda tösen, hon är lite knepig och beter sig konstigt, som senare visar sig vara någon form av skuggvarelse eller nåt sånt, och har själv anlitat dem via någon kontakt för att bli räddad. och vill absolut inte tillbaka, så hon gör motstånd mot ABC med.

i neotech ser äventyret lite annorlunda ut, där är spelarna DEF, en kriminell, en hacker och en hitman. dessa ska rädda en flicka (G) som hålls fången av ett megaföretags chef (H) i nåt research komplexnågonstans. de lyckas få tag på henne, men hon är lite knepig av sig, och verkar inte förstå att världen är 3D, de blir jagade av ABC, ett gäng legosoldater, som vill ha tillbaka henne.. Det visar sig senare att hon är ett försök av CySlig (eller vad de heter) att smuggla ut en AI i en AP.

det ska självklart vara lite mer komplicerat än så, och ha en mängd twists and turns, och sen gäller det att inte vara så tydlig med vad man sysslar med, så spelarna inte fattar riktigt att det är samma äventyr, fasst i två olika tider, på två olika platser, och med två olika grupper..

det är vad jag funtat på iaf.
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Jag skulle i såna fall låta köra med karaktärer i Neotech som "fastnar" i VR-världen Mundana och inte kan komma därifrån. Om de dör i Mundana så dör de i verkligeheten också. Låt dem äventyra där ett tag och se till att ingen får med sig någon speciell utrustning. Sen när de kommer tillbaka vore det coolt om något hänt med dem, de kan t.ex. lärt sig magi, blivit lamior eller liknande och får behålla dessa förmågor sen i Neotech vilket ingen riktigt kan förklara... :gremgrin:
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Det där var en bra idé, utveckla ytterligare är du hygglig :gremsmile: ge mig mer kött på benen
 

Avslagen_Cola

Warrior
Joined
14 Oct 2005
Messages
390
Location
Skokloster
Till en början får de alla starta några neotech-karaktärer, låt dem skapa dem hur som helst, men ett tips är att du förbjuder cybertech. De kan gärna vara lite mer "vanliga" människor, alltså inga hitmen, gangsterbossar eller rymdarbetare, men tjuvar, läkare och poliser funkar.

De alla blir försökspersoner i något experiment med simstimsliknande fast kopplat till VR-världen Mundana. Tanken är att de ska knata omkring där i 24 timmar för att sedan återvända till sina vanliga liv och en god betalning. Lägg gärna in det som ett litet sidospår så att de inte blir alltför misstänksamma, låt det verka oskyldigt.

När de kommer dit så är det upp till dig vad de är för något, men det bör vara ändå hyfsat "vanliga" människor, de kan ju vara rumlare med silver så att de garanterat klarar 24 timmar men för lite för att leva vackert i en vecka.

När de vaknar på morgonen och fortfarande befinner sig i Mundana torde oron smyga sig på... Allt som händer känns väldigt verkligt, låt någon av dem hamna i ett mindre slagsmål och få några blåtiror som gör väldigt ont.

Sen kan ett krig bryta ut, låt dem hamna i Jarla och där finns ju vår vän Vrimzikiel eller vad han nu heter, den cirefaliske upprorsmannen i alla fall. Lite krig och fältslag, dödsångest och så vidare. Där på slagfältet så kan de villa bort sig och bli tvungna att fly ut i skogen. Uti skogen kan det finnas en klok gumma, mäktig drake eller magisk varelse som tycks märka att de har ett konstigt ursprung. Där kan deras sökande efter sin egen värld börja och vart den slutar är upp till SL beroende på hur lång kampanjen blir. En teori är att om de dör så kommer de tillbaka, men vem kan vara säker på det?

Låt dem gärna förändras på något sätt i mundana, antingen kanske de blir lamior och forskar om sin återkomst bland nattens visaste lamior, eller så leds de in på magistudier med någon mänsklig eller icke-mänsklig mästare som till slut gör att de kan skapa en ritual som tar dem hem. Ett annat alternativ är att de får kontakt med en schaman och att de färdas via andeplanet till något typ svart hål som suger dem tillbaka till verkligheten.

Poängen är att äventyrets belöning ska vara unika kunskaper som inte borde finnas i vår värld, så att de känner sig lite häftiga, samt även möjlighet att åka tillbaka till Mundana vid ett senare tillfälle för att studera vidare i sina färdigheter. De kanske lär sig en eller två alstra-färdigheter, magiteori samt besvärjelse med värde 8-10 och så får de klura en massa för att sedan forska fram hur de ska återvända till Mundana för att träna sig ännu mer i sina färdigheter.

Tror nog att jag ska spela denna kampanj någon gång jag också :gremlaugh:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Kolla annars i listan med övernaturliga förmågor; antingen så kan deras lite udda ursprung kanske ge dem sådana förmågor, eller så får de på ett eller annat sätt sådana i Mundana. Några borde väl passa i Neotech med? (detta är dock bara ett uppslag, de flesta är kanske för överdrivna eller helt anpassade för Mundana).
 

Thalaski

Hjälpsam dvärgamagiker
Joined
28 Aug 2002
Messages
94
Location
Örbyhus
Jag anser att portalen kan vara en tvåvägsportal men att magiska färdigheter inte funkar i neotech-världen där filament inte existerar. För att jämna ut det hela bör heller inte högteknologi fungera i mundana då de magiska strömningarna fungerar lite som en EMP. Detta påverkar både vapen med inbyggd teknologi och datorer mm.
Magi i kongelatform fungerar då man för med sig filamenten från mundana, på samma sätt bör effektiva EMP-skydd skydda högteknologi.
 
Top